Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Når problemet er mig - rytteren...langt!
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 12:58

Hej

Jeg har en 4 års unghest, som jeg selv har avlet, opdraget osv. Han er en skøn hest med masser af humor og egentlig en meget nem unghest

Han blevt gjort ryttervant i sommeren 2009 på en rideskole, hvor jeg selv hoppede op på ham, med hjælp fra andre selvfølgelig. Derefter fik han fri igen til at vokse færdig osv.

I efteråret 2009 mistede jeg min 17 årig ridehest pga. knogleforandringer og jeg var knust. Min unghest var knust og kaldte meget på hende.

Nov. 2009 flyttede jeg unghesten til en privat gård, hvor han fik lov at gå og lege i sneen. Staldejeren passede ham som sin egen og vidste, at jeg havde mistet den anden kort tid før og havde lidt svært ved at gå i gang med den unge. Men ikke kunne sælge ham.

I foråret 2010 kom gejsten tilbage hos mig og jeg gik igang med unghesten, men havde brug for hjælp. Så i maj 2010 blev han sat i tilridning. Han var nem og ligetil og fik meget ros. Efter 14 dage skulle jeg selv op og lære at ride ham. Det gik super godt, dog forsvandt energien hos hesten og han blev tvær og småstejlede med mig. Dette gjorde mig utryg og usikker.

Stoppede al træning og tog ham hjem, hvor han fik lov at gå og hygge sig. 14 dage efter gik vi stille og roligt igang igen og vi har været igang on/off siden.

Staldejeren underviser os og vi er kommet rigtig langt på kort tid. Min hest er tilredet anderledes end jeg har lært at ride. Så jeg skal lige lære det hele forfra, men han er nem og vil gerne arbejde nu. Han går med ørerne fremme og ser glad ud MEN!

Han er jo unghest og derfor kommer der også de små "hop" og prøvelserne. Og der er det jeg bliver utryg og usikker. Vi har redet tur sammen tre gange og han er nu rigtig dygtig og ligeglad med biler. Han er mere frisk i skoven end på banen, men den tur gik nu stille og roligt. Vi red sammen med en anden hest og staldejer. Da vi kommer hen forbi naboejendommen på hjemturen, kommer et par islændere glad frem mellem nogle træer og buske og min hest drejer rundt og sætter afsted i galop - den anden hest følger efter ham. Mit hjerte hamre løs og alt i min krop nærmest stivner af skræk og mine tanker for, hvad der kan ske er mange. Utroligt nok bliver jeg på. Hesten stopper af sig selv efter ca. 100 meter og vender rundt for at se, hvad han løb fra. Fnyste og skridtede lettere anspændt hjem. Jeg rystede over hele kroppen pga. adrenalinet.

Staldejer og jeg har grint af turen og snakket om, at jeg nu ved, hvad min hest gør, når han bliver forskrækket/bange - han løber!

Men desværre har denne tur "trykket" på noget inden i mig og jeg er blevet usikker på mange ting Dette går jo direkte i hesten, som nu ikke vil stå stille, når jeg skal op (han stod helt stille før). Han spænder, når vi skridter ud sammen med en anden hest - jeg spænder også. Det skal lige siges, at jeg har tidligere oplevet en hest der gik i luften med mig på tur og hun stod længe på bagbenene - igen ufatteligt, at jeg ikke røg af. En anden hest blev forskrækket på tur og bukkede eller hvad den gjorde - jeg endte ihvertfald på asfalten. En galoptur på en 3. hest hen over en stubmark endte i et styrt. Så jeg har lidt med i bagagen. Men har også haft rigtig mange gode ture.

Fra jorden af kan jeg alt med ham og jeg ved, hvor jeg har ham osv. Men fra ryggen er jeg usikker. Jeg skal have hjælp til at holde ham, så jeg kan komme op og en der står der i de første 5 min. Derefter klarer jeg det fint selv.

Jeg har købt ridehuskort til naboens hal og kan låne trailer og det hele her i efteråret og vinteren. MEN! Jeg tror ikke selv på, at jeg kan læsse ham alene, køre med ham alene, få ham sadlet op ved hallen alene og ja, ride rundt i hallen alene. Jeg forestiller mig jo, alt det der kan gå galt osv.

Det irriterer mig meget, at jeg er sådan en kylling og det bremser vores træning, da jeg f.eks. ikke kan bruge banen ved stalden pga. regn og er "afhængig" af andre

Staldejer hjælper mig alt det hun kan, og jeg er hende evig taknemmelig, men hun har jo også sit eget liv og jeg vil jo gerne kunne selv - igen.

Folk omkring mig har snakket om salg, men jeg vil ikke sælge ham og have en anden. Han er min, jeg har selv lavet ham og trænet ham osv. Så han er speciel. Sælger jeg ham er det fordi jeg ikke gider heste mere, men lige nu vil jeg hellere end gerne ride hver dag, hvis bare.......jeg turde

Men hvordan træner jeg min psyke og min tro på, at jeg godt kan tingene? Nogle med erfaringer fra noget lignende eller bare gode råd og idéer?

Det blev vist lidt langt, men så kan i nok nemmere leve jer ind i, hvad der sker i mig. Så til sidst, kort og godt: hvordan træner jeg rytteren??? (aka mig selv)

Jane

*Heldig ejer af den skøre, men smukke Milan*

Alle stave- og tastefejl er helt gratis

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 13:08

hej

for det første, det er helt ok at være bange og nervøs :)

det har de fleste af os prøvet..

jeg er også gået hen og blevet en kylling med årene.. har ikke redet fast i mange mange år.. nu er jeg så begyndt genoptræning på naboens haffere.. mage til tur sikre dyr!! men sider stadig og er nervøs!!

klamrer mig til tøjlen, hiver ikke, men har monster ondt i fingrene når vi er færdige :)

mit lille personlige tricks: jeg snakker som et vandfald :D ..

fortæller hesten om omgivelserne, om hvordan jeg har det osv.. det hjælper :D .. jeg spænder ikke nær så meget, og hesten slapper helt af :) .. synger også lidt ( lyder ikke særlig flot men hjælper på min vejrtrækning ;) )

et andet godt råd jeg selv har brugt er at hoppe tilbage i longetovet.. giver tryghed, og samtidlig kan du lave balance øvelser, så du får tilliden til dig selv og hesten tilbage..

håber alt løser sig for jer 2 :D ..

mange hilsner

" jeg er ikke overvægtig, jeg er bare underhøj! "

citat Garfield

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 13:35

jeg ville vælge at finde et super fint sted man kunne sende hesten hen en måned i ridning fx.. hvor berideren/rytteren fokuserer på opstigning og turridning.. hvor du kan sige hvad problemet har været osv..

Jeg har selv haft super gode oplevelser med Søren Hedegård..

Det lyder ikke til at jeres forhold kan klare flere nedture.. Derfor ville jeg hellere sende hesten væk og så få den tilbage, stabil og sikker..

Derudover synes jeg at min sikkerhedsvest giver mig en ekstra tryghed :) om ikke andet gør den at jeg ikke får så ondt jeg ikke kan hoppe op igen dagen efter ;)

-Stephanie

Stol altid på din intuition, selv en uddannet kan overse det indlysende

- Get a second opinion!!

Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen

0
0
Svar på denne tråd

Måske at det her
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 13:37

Ville være noget for dig??

www.blueberryhill.dk/content/view/ 212/86/

Jeg har været meget glad for Susans hjælp i forbindelse med mine angstproblemer..

Hilsen Marianne & de 2 fantastiske muler.

Egely´s Savanna

Egely´s Louis

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 13:47

Tak for jeres indlæg

boomer ?bøffen?: Jeg snakkede også en del, da jeg sidst skridtede ud med en anden hest - advarede rytteren inden, men hun kendte det godt

Steph88: Det er jo ikke hesten der er problemer, det er mig....og jeg vil aldrig sende min hest i træning uden jeg selv var med. Sikkerhedsvesten var måske en idé

Marianne Sommerlund: Jeg læste godt dit indlæg om din overvindelse og hvor må det være fantastisk, men jeg har desværre ikke 2600 kr. til sådan et kursus

Jane

0
0
Svar på denne tråd

dele op
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 13:54

For det første tror jeg, at det er vigtigt, at du ALDRIG går i gang med mere, end hvad du er tryg ved. Så hvis du har brug for hjælp til at komme op og en til at være der i de første fem minutter, og der ikke lige er nogen en dag - så må du vente til dagen efter. Det vigtige er, at du bliver inden for din "tryghedszone", så både du og hesten øver at ride på den fede måde og bliver gode til det, i stedet for på den trælse anspændte måde.

Måske skal du longere og gøre andre ting fra jorden, til du er helt blå i hovedet og synes, at det er såååå kedeligt, og du en eller anden dag bare lige pludselig ikke synes, at det virker så farligt at kravle ombord?

Og så kan ALT jo deles op. Bare fordi du hopper op på hesten, betyder det jo ikke nødvendigvis, at du også skal ride :-) Bare det at komme op på fornuftig vis kan være en god oplevelse, og så er det fint at stoppe der. Det kan også være fint at sadle hesten op og øve stå og så måske, hvis det er en god dag, øve stå imens du løfter foden til stigbøjlen. Jeg tror, at hvis du tager "udfordringen" (angsten for at komme op) ud af det, vil du opleve, at din hest står helt stille. Når den har gjort det mange gange, vil du måske også nå dertil, hvor du er tryg ved at hoppe op.

Med hensyn til at tage hesten med i byen og ride, så kan det jo også deles op i at få hesten i traileren, at køre en tur, at køre ud til ridestedet og læsse ham af, måske trække en tur i ridehuset, at sadle op ude, at trække en tur med sadel i ridehuset og endelig også at ride en tur. Igen tror jeg, at det er vigtigt at sætte ambitionerne, så det er superoverskueligt, og sørge for, at I begge får en masse gode oplevelser ud af det, så det pludselig en dag bare virker helt vildt nemt at tage hesten ud og ride i byen, fordi du VED, at der ikke er problemer med det.

Pøj pøj med det :-)

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Angst...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 14:16

Puha hvor jeg føler med dig.

Har selv lidt samme problem og kæmper virkelig for at få det til at fungere.

Jeg tror Tinas forslag er rigtig godt. Lyt til dig selv og tving ikke dig selv til at prøve mere end du føler dig tryg ved. Små sejre er vejen frem.

Når du ved, at det er dig og ikke hesten, tror jeg ikke det hjælper noget som helst at sende hesten i træning. Du vil stadig være usikker, når den kommer hjem, og det smitter altså lynhurtigt af på hesten, så man ender i samme situation igen.

Jeg er selv igang med at lære min hest at galopere. Det har egentlig gået fint nok. Vi har trænet en masse anspring og så har hesten fået lov at gå i stå efter nogle meter. Fredag blev jeg lidt overmodig, og tjattede til hesten da den var ved at gå i stå. Resultatet var at hesten eksploderede og gav mig en ordentlig flyvetur, så jeg har været på krykker og smertestillende siden

Her bagefter er jeg sur på mig selv, for jeg ved godt jeg pressede citronen og at det nu bliver en kamp at få modet tilbage til at galopere. Så lyt for guds skyld til dine egne grænser.

Mvh

Mette

Sommergræs i Kolding tilbydes

Se mere her

0
0
Svar på denne tråd

når man bliver ældre
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 15:44

Når man bliver ældre, begynder man at tænke mere over hvad der kan ske hvis hesten gjorde sådan og sådan.

Jeg gør det selv og er også blevet utryk for Mica som du kender.

Fordi hun ser skygger osv på rideturene ud i det blå, aldrig på bane.

Louise som også rider hende i terrænet, oplever det samme med hende, men hun har ikke haft de oplevelser jeg har haft og heller ikke den samme indgangs vinkel som jeg.

Men hun formår at få hende ud i de situationer hvor Mica bliver bange, men stadig får hun hende helskinnet med hjem.

Fordi Louise ikke går i frygt.

Og det er det det handler om, at det er din frygt som sidder dybt i dig.

Du har haft nogen virkelig ubehagelig oplevelser, både på egen hest og andres heste.

Lige som mig har du haft en traumatisk oplevelse.

For 11 år siden oplevede jeg at blive bukket af en hest.

Det var en hest som skulle være godt redet, den var 7 år. En fuldblodsblanding osv.

Da jeg havde gået og arbejdet med den i en uges tid, fra jorden, oplevede jeg den stadig at være reseveret. Normalt ville jeg ikke hoppe op på hesten, hvis den ikke troede helt på mig.

Men den dag gjorde jeg det og jeg fortryder den dag idag at jeg gjorde det.

Da jeg var kommet op på den og ville sætte den igang, gik der lige nøjagtig 3 sekunder, så bukkede den. Og den bukkede virkelig til!

Jeg røg med et raseri, hurtigere end jeg opfattede hvad der lige foregik. Jeg landede på ryggen, ind mod barrieren.

Folk kom stormende til og spurgte om jeg var ok osv.

Ja det var jeg sådan set, men jeg havde jo fået sådan en pumper at alt luften var røget ud af mig. Og fået en masse savsmuld ind i munden.

Hesten stod og rystede hende i hjørnet af ridehallen.

Da jeg gik hen til den stille og roligt, kunne jeg se den var meget bange. Selvom jeg var chokket, stod og jeg og snakkede med den stille og roligt. Ingen skæld ud, selvom den havde smidt mig af.

Senere vidste det sig, at den også havde gjort det ved en anden. Men hun var total tosset på den bagefter.

Efterfølgende blev den undersøgt og det vidste sig den havde noget med ryggen :(

Det korte af det lange af min oplevelse er at, det kom igen for snart 3 år siden, da jeg skulle tilride en hoppe vi havde købt. Sorte virkede ualmindelig nem at komme på ryggen af, men lige så snart hun gik fremad kunne jeg mærke usikkerheden fra hende. Og der startede min fryg for at blive kastet af igen.

Jeg har gjort op med mig selv, at jeg tilrider kun hvis jeg kan mærke at hesten har 100% tillid til mig. Jeg vil hellere lade en anden gøre arbejdet og så tage den bagefter.

Jeg tror også Jane, at hvis man har haft en traumatisk oplevelse, så bliver det svært at få den kvit. Jeg tror mere det handler om at, man benytter sig af hjælp man kan få.

Jeg er glad for at jeg har Louise til at ride Mica og holde hende igang. Det gør at når Mica bliver lidt ældre, så har hun været holdt i gang og jeg kan selv tage over, når hun har prøvet tingene 1000 gange. Og det kan være det er det der skal til med Milan.

At du får en du er 100% tryg på, til at ride ham.

Når jeg eks. bliver ræd, begynder jeg at trække vejret stille og roligt. Tænke på de positive ting jeg har oplevet med hende.

Snakke med hende.

Hvis det er der skal til få at frygten til at gå væk, gør jeg det. Og så er jeg ret bedøvende ligeglad med hvad mine omgivelser siger mig.

Mange knus, Lotte

ps. kommer du snart ud til en kop varm cacao?

Hingsteføl sælges eft. Nando/Urprinz, 2 års hoppeplag eft. Lami Søndervang/Urprinz sælges - se mere på www.staldmiller.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tra la....
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 15:57

Jeg tror ikke det er nogen holdbar løsning at sende hesten i ridning, for som du selv siger, så handler det om DIG ;-)

Og det gør det egentlig i alle tilfælde. Der er SÅ meget at hente ved at kigge på rytteren, da en hest jo oftest bare afspejler hvordan rytteren håndterer den.

Jeg vil støtte op om Marianne Sommerlunds forslag ;-)

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 16:06

lige en helt anden ting :)

Er sadlen tjekket af sadelmager? Eller ryggen på hesten?

Har nemlig selv oplevet at min lige pludselig ikke ville stå stille da jeg skulle op.. ikke på grund af sadlen men fordi den havde ondt i ryggen...

Jeg oplevede det på flere måder. fx blev han en dag bange og spændte op hvilket sikkert har forårsaget flere smerter i ryggen og han tabte mig derefter....

-Stephanie

Stol altid på din intuition, selv en uddannet kan overse det indlysende

- Get a second opinion!!

Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen

0
0
Svar på denne tråd

Synes...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 16:43

der er kommet nogle gode råd.

Og selvom du mener at det kun er dig der skal øves, tænker jeg lidt om det kan være en hjælp at have en part i en periode. For når hesten også blivere mere rutineret, vil det sikkert også føles mere trygt.

HP: www.staldlindskov.dk

Opstaldning tilbydes. Se profil for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

angst :(
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 16:56

Jeg føler med dig - det er aldrig sjovt, når en selv, ens psyke, forhindrer en i at gøre det man allerhelst vil.

Følelser er svære at kontrollere, og selvom vi forsøger (i bund og grund med andre følelser) at ændre disse til mere konstruktive/brugbare/"normale" fornemmelser, kan det være meget svært.

Først og fremmest skal du finde metoder (rutiner eller musik fx) - disse skal du benytte til at kontrollere dig selv, din frygt, og gerne overvinde den og dig selv.

At have mennesker, som man stoler på, omkring sig hjælper meget for mig.

Dog må den allervigtigste ting være, at hver gang angsten, frygten, nervøsiteten melder sig, siger man til sig selv:

JEG KAN GODT! - her skal du overbevise dig selv - lad fornuften sejre over nervøsiteten og angsten! Vend den ubehagelige fornemmelse og mærk sejren efterfølgende.

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 17:28

Igen tak for alle jeres indlæg. Jeg læser dem alle og gennemgår dem i mit hoved

Lige nu sidder jeg og kigger ud på blæsevejret. Ved at banen er druknet af al den regn og ville gerne køre traileren frem, læsse hesten og køre over i hallen - MEN, jeg tør ikke. Der er jeg ikke endnu...desværre.

Staldejer er desværre syg og kan ikke hjælpe - det vil jeg ihvertfald ikke byde hende. Hun er den jeg stoler mest på pt. Fortæller hende også, hvordan jeg har det...bare det at give hesten sin trense på, så begynder jeg at få ondt i maven og blive nervøs. På banen gør jeg alt klar (går meget op i, at udstyret sidder korrekt) og staldejer kommer og holder hesten, giver mig pisken og står på banen i ca. 5 min. Når jeg først sidder på hesten og vi skridter afsted på banen, så er der ikke noget....Jeg tør endda irettesætte ham, hvis nødvendigt (når han finder på at bakke og hoppe lidt med forparten eller når han vader over i en anden ekvipage) - dette har ikke været nødvendigt i lang tid, så fremskridt sker der

Jeg traver rundt på ham uden problemer og laver alle de øvelser jeg har fået for som "lektier" ved sidste undervisning. Øgninger, stop, volter, 8-taller osv. Ingen problemer.

Det lykkedes mig også nogen gange at komme ind i "boblen" og få hesten med derind og det er en fantastisk følelse.

Sadlen skal selvfølgelig tjekkes og tilpasses 100%, nu han har sat muskler. Tror nu ikke den er problemet ved opstigning (hmm, hedder det det?), men det er meningen at den skal tjekkes og det har det hele tiden været.

Vi træner nogen gange kun, hvor han skal stå helt stille imens jeg kravler op og han kan jo godt...

Han vil, underligt nok, helst have at jeg stiger op fra jorden...jeg vil helst selv stå på en skammel, netop for at skåne hans ryg og sadlen. Kravler så op og rider en lille volte...ned igen og forfra...ganske kedeligt. Men nødvendigt.

Men som skrevet øverst, tak for jeres indlæg

Og Lotte, jo skal nok finde tid til kakao Men nu kommer du jo snart og skal hjælpe mig, hi hi

Jane

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 18:58

Puha det lyder præcist som mig det der...

Jeg valgte at sælge hesten (pga helbred også) og jeg tør ikke ride mere, men fra jorden kan de bare komme an..

Men i guder hvor jeg savner det.

Det var et langt forhold med mistillid og en tur i asfalten der gjorde udslaget.

Sagde Charlotte.

Min elskede mor 03-02-60 - 08-10-08

Vi ses på den anden side!

Tulle 2008-2010 du er savnet

Nogen der har set Prins Valentin? Fjord/ DV vallak fra 2001?

SKRIV!!

0
0
Svar på denne tråd

Kender det godt
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 19:50

Jeg kender lidt til den problematik, godtnok ikke helt det samme. Det med at have unghest kan nogen gange være en stor opgave.

Jeg har en rigtig dejlig, sød og nem 5 års, som sådan har hele pakken jeg ønsker...... Meeen, den har det sidste stykke tid bukket mig af. Første gang var kort efter tilridning - fair nok, vi fandt ud af at han havde vokseværk. Han fik en pause på 6 mdr, - voksede 6 cm, og vi gik langsomt igang igen. Han fik en speciel sadel, sådan at det ikke skulle give rygproblemer, når vi gik i gang. Han har så udviklet sig og vi er nået langt og har deltaget i en del stævner og rigtig hygget os. Men han har så teet sig lidt underligt på det sidste. For guds skyld må jeg ikke stige op fra jorden eller spænde gjorden for hårdt, for så er den stensikker, op i sadlen - buk buk hurtigt af. Han er gennemtjekket af kiropraktor og fys, og intet er fundet i vejen der. Sadlen burde ikke være et problem heller. Muligvis gjordkrampe - godt jeg tager mine forholdsregler. Men så sker det at jeg melder til stævne, for det går jo så super herhjemme. Han er lidt vågen på dagen, kommer ind i ridehuset (og det har vi så ikke trænet at være alene i), men han kalder bare lidt, så vi starter programmet. Jeg har besluttet at tage det i letridning, for han spænder lidt i nedsidning. Op ad midten og ned og lave en volte, og her sker det så - BANG - ud af den blå luft og uden forvarsel starter rodeotyren og jeg lander med et brag. Jeg har efterhånden trænet mig i faldteknik, og 7-9-13 aldrig sådan alvorligt slået mig. Føj, det sker så her. Hjernerystelse og forstuvet haleben og ikke mindst af alt - godt gal i skralden!!

Efter at have sundet mig et par dage og fået at vide at dette haleben kan tage måneder at få smertefri, tænker jeg tanken - sælg kræet, livet er bare for kort til en besværlig hest!!!

Meeen det kan jeg så alligevel ikke, for selvom det så ud som narrestreger/kådhed, så må der vitterlig ligge noget andet bag. Den hest er så følsom og hvis den hopper dig over tæerne og du skælder den lidt højlydt ud, så er han straks forvandlet til en mus og hoppet i din lomme og ser undskyldende ud i 14 dage!!!

Så nu er der bestilt dyrlæge/kiropraktor til tjek i hoved og røv - røntgen kan komme på tale hvis hun stadig ikke finder noget mistænkeligt. Og sadelmager er rekvireret - jeg vil igen have gennemtjekket sadlen. Og sidst men ikke mindst, så er der booket tid til clairvoyant - lyder måske tåbeligt, men vi er nødt til at prøve alt for at jeg kan få drømmehesten tilbage og mere ro i sindet. For godt nok er jeg ikke bange for ham eller at falde af, men jeg er bange for hvor mange fald af samme kaliber jeg kan tåle. Så hvis der ikke kan findes en fysisk årsag, er det jo godt at kunne se om årsagen så er psykisk.

Anyway, det blev lidt langt! Ikke at det helt har noget med din situation at gøre, men var jeg dig, så tog jeg tingene i meget små bidder - heldigvis har man jo som sådan ikke travlt - det kribler bare i fingrene efter de gode oplevelser!

Måske endda en gang hypnose ville hjælpe dig og tage toppen eller hele frygten??

Mange gange held og lykke med bearbejdningen af det hele, og tro nu ikke jeg er sådan en alternativ rundkredsdame, men nogen gange kan det have en positiv effekt

Ejer af Niendamgaard's Morgan & Milancio S

&

Mor til en Noah 20.09.2009

"Vær nøgtern og gør altid det, som du sagde, at du ville, da du var fuld. Det burde lære dig at holde kæft"-Citat: Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider