|
|
| Søger opskrifter på lækkert bagværk |
|
|
Så kære ænder nu er det jo efterår og snart vinter, så nu skal der hygges indendøre, og da jeg for første gang i 7år bor i et hus med en rigtig ovn, står den ofte på storebagedag, men men men jeg er ikke så opfindsom med bageopkrifter og ejer desværre ikke en god bagebog, så her kommer i ind i billede! Kom med jeres bedst bageopskrifter på brød, boller og kager, kort og godt alt der har med bagværk at gør. Jeg kan lække ud med en super chokolade kage, jeg har lært af Spangbo her på hn. Jeg synes den er lidt for vammel med glasur, men prøv jer frem, jeg har også med stort held tilført den nøder eller bær, man kan også undlade kaffepuveret vis det ikke passer til tilbehøret. 250g smør 250 g mørk chokolade i stykker 3 spk. kaffepulver 300 g mel godt 1 tsk. bagepulver 60 g kakao ½tsk. natron 550g sukker 4 æg 2 spsk. olie 1 1/4 dl kærnemælk
glasur.
250g mørk chokolade, hakket 1 1/4 dl piskefløde 160g sukker
forvarmet ovn ved 160 grader bages ca 1 time og 40 minutter
Kan du klare dig med dette. Eller skal du have mere udførlig vejledning?
1 smør formen godt
2 rør smør, chokolade og kaffe i en gryde med godt 1 3/4 dl varmt vand, over svag varme, indtil smør og chokolade er smeltet, og blandingen er glat. Tag den fra varmen.
3 sigt mel, kakao og natron ned i en stor skål. Rør sukker i og lav en fordybning. Rør æg, olie og kærnemælk sammen, kom det i skålen, og rør langsomt melblandingen i, derefter den smeltede chokolade. Bland det hele godt.
4 kom dejen i formen, og bag 1t og 40 min. mærk med en strikkepind om den er bagt. Lad den afkøle i formen. Tag den ud når den er kold.
5 til glasur blandes alle dele i en gryde over svag varme, indtil chokolade og sukker er smeltet. Bring det i kog, skru ned, og lad det simre 4-5minutter. Tag det fra varmen, lad det køle lidt af. Kom kagen over på en rist over en plade, hæld glasuren over. Vær omhyggelig med at dække siderne. Pynt med chokolade Mvh Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Burgerboller |
|
|
Dette er de ultimative burgerboller! Kohberg mm - go home! Burgerboller 5 dl. Vand 5 dl. Mælk 175 g. Sukker 2 dl. Æg (4 stk.) 200 g. Gær 20 g. Salt 2400 g. Hvedemel 400 g. (flydende) margarine Overnævnte opskrift giver ca. 4.4 kg færdig dej, hvilket svarer til ca. 55 burgerboller af 80 g Fremgangsmåde.: Gæren opløses i mælk/vand - alle øvrige ingredienser kommes i - dejen æltes godt - min. 10 min. Det er vigtig at ælte en dej grundig pga. glutenindholdet (elastik) jo mere/bedre glutenindholdet udnyttes jo bedre bager brødet op og jo flottere brød giver det. Dejen tildækkes - gerne med et stykke plastik og et viskestykke - plastik for at holde på fugtigheden og viskestykket for at holde på varmen. Lad nu dejen hvile i ca. 15 min. Efter hviletiden vejes bløddejen af til det der skal laves. Alm. boller 50 g. - pølsebrød 50 - 60 g. - til pølsehorn vejes et stykke af på ca. 600 g. rulles ud som en pizza og deles i 8 stykker, klippet bløddejsstang 350 g. Burgerboller vejes af på mellem 70 - 90 g. pr stk. afhængig af hvor store man ønsker dem. Burgerbollerne laves runde (virkes op) og får derefter lov til at hvile i ca. 5 min. Bollerne trykkes derefter lidt flade. I stedet for at pensle hver enkelt stykke dej, kan man fugte fingrene lidt - for derefter at "klappe" bollerne - man er således sikker på, at hele bollen er fugtig og at sesamfrøene hænger bedre ved. Burgerbollerne stilles herefter til hævning et lunt sted i ca. 1 time. Burgerbollerne bages ved 210 - 220 grader i ca. 14 min.
mvh PiaR quantum in me fuit Kan du tegne et logo? Strengt taget har kun en slags bøger forøget lykken her på jorden: kogebøgerne - Joseph Conrad
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den bedste æbletærte |
|
|
den tager lidt tid at lave, men det er helt bestemt værd at vente på: Dej: 300 g mel 200 g smør 100 g sukker 1 æg
Fyld: 5 store madæbler...ca. 800 g i alt 125 g sukker 2 ½ spsk mel 1 tsk stødt kanel saft fra ½ citron 40 g smør i tern 1 tsk rørsukker Ælt dejen sammen og deles herefter i 2 lige store dele, som trykkes flade med hånden. Stilles herefter på køl i 1 time med gennemsigtig film imellem lagene. Imens skrælles æblerne og deles i 2 halve som udkernes. Herefter skæres de i tynde skiver på 2-3 mm og hældes i en skål med citronsaft. I en anden skål blandes resten af indgredienserne til fyldet, inden det vendes sammen med æblerne.
På et melet bord ruller du den ene dejplade ud, så den er en smule større end din smurte tærteform. Læg den i formen og fordel fyldet jævnt i bunden. Herefter ruller du den anden dej ud og lægger den på toppen af fyldet. Når "låget" er kommet på lukkes kanterne forsigtigt med fingerne. Skær 4 brede snit i låget, så dampen kan komme ud. Pensl med vand og drys med rørsukker.
Bages ved 200 grader i ca 45 min. Serveres lun med iskold flødeskum med kanel eller den bedste vanilieis du kan opdrive (IKKE en af de billige palmeolie ting til ingen penge)
mvh PiaR quantum in me fuit Kan du tegne et logo? Strengt taget har kun en slags bøger forøget lykken her på jorden: kogebøgerne - Joseph Conrad
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Citrontærte |
|
|
Tærtedej:
400 g mel, 200 g smør, 100 g., flormelis og et æg, æltes til dej, der får lov at hvile i køleskabet - helst et par timer.
(der er dej nok til 3-4 tærter.)
Dejen rulles ud og lægges i tærteform.
Formen sættes i fryseren i 30 minutter.
Blindbages (dækket med bagepapir fyldt med ris) ca 15 minutter ved 150 grader
Fyld
Saft og revet skræl af 6 citroner
6 store æg
175 g sukker
150 ml fløde - let pisket
Pisk æg og sukker sammen over vandbad
tilsæt citronsaften og skræl lidt efter lidt
tilsæt den let piskede fløde
hæld blandingen i tærteformene når de står i ovnen - hæld helt til kanten - bag ca 30 minutter ved 150 grader (varmluft). Må godt være lidt blød i midten når den er færdig.
Lad køle af før servering
Drys let med flormelis før servering
Opskriften giver nok til en stor og en lille

£isbeth & Baloo Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light. (Albus Dumbledore)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Banana Creame pie |
|
|
Denne får vi bla. når der er SuperBowl  Banana Cream Pie Ingredienser: 100 g sukker 40 g hvedemel 1 tsk salt 475 ml mælk 3 æggeblommer, piskede 30 g smør 1 ¼ tsk vanilje ekstrat 1 lagkagebund 4 bananer, i skiver Tilberedelse: I en tykbundet gryde, bland mel, sukker og salt. Tilføj mælk lidt efter lidt. Opvarm ved medium varme under konstant omrøring indtil det hele koger. Lad det koge i 2 minutter og tag gryden af varmen. Bland en smule af den varme crème i æggeblommerne, rør rundt og hæld derefter æggeblommerne i den varme creme. Rør kraftigt i cremen i 2 minutter. Tilsæt smør og vanilje ekstrat og rør i cremen. Lagkagebunden lægges i et tærtefad. Læg bananskiverne på lagkagebunden. Hæld vaniljecremen over. Bag i 30-35 minutter ved 175 grader. Lad tærten køle af. Servér med flødeskum eller god vanilieis.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fyldt brød |
|
|
Lav en dej af 500 g hvedemel, 25 g gær (eller en halv pose tørgær), salt, sukker og vand. Lad gæren opløses i lunkent vand med lidt salt og sukker og en sjat olivenolie. Ælt melet sammen med vandet - ælt et stykke tid, så dejen er glat. lad hæve i 30 minutter. kog 5-6 æg Rul dejen ud til en lang rektangel. langs midten af dejen lægges lag af fyld revet parmesanost soltørrede tomater (lad olien dryppe godt af) hakkede oliven eller kapers revet mozarellaost halve hårdkogte æg skiver af parmaskinke en "stribe" pesto (eller friske basilikumblade) revet cheddarost så lukkes brødet sammen om fyldet og enderne presses sammen så det bliver en stor "donutformet" ting. vend den over på en bageplade Lad hæve i en halv time bag ved ca 200 grader i 30-40 minutter  
£isbeth & Baloo Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light. (Albus Dumbledore)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mums mums mums |
|
|
I får jo mine tænder til at løbe i vand ( her skulle være en smilye med en hagesmæk) Den der Banana cream pie har jeg skam kigget lidt inde på fb da du kommenterede den. Den ser bare super god ud!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ihh lisbeth det |
|
|
er SÅ tarveligt at du altid sætter billeder ind af dine lækre kager...Ens søde tænder ( og nej har ikke kun en ) løber jo i vand:) Men rigtig lækre opskrifter...Kan i hvert fald anbefale Spangbo kagen...Nøj den er bare super lækker...:) Men ja man skal være meget glad for chokolade for den bliver hurtigt for meget... Men nøj sådan et stykke kunne jeg godt spise lige nu suk:) Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| chokoladekage |
| Forfatter:  |
Cassie84 |
| Dato:  |
23-10-2010 09:37 |
|
Mor til de dejligste børn: Magnus født 040108 Julie født 040209 Oliver født 260510 Med hestene: Thor Munksgård født 280595 Viktor Enghøjgård født 210707
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oi..... |
|
|
det der fyldte brød ser godt ud, det må ski prøves.. jeg kan bidrage med boller... 1 pk gær 2 dl vand 1 dl olie 1 ægge blomme og mel efter behov, jeg plejer og bruge ca 450 g sukker og salt, de kan spædes op med fuldkort graskar ja lige hvad hjertet begære...
hvor intet vover intet vinder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hephey |
|
|
Carina Overgaard... Militaryrytter Den som vover- mister fodfæstet for en stund. Den som intet vover- mister sig selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Cassie84 |
|
|
Cassie84: Tror da lige jeg skal prøve den kage idag !  SUPER lækre opskrifter i alle bidrager med!
Josefine Celina den dejligste pige på jorden ..
Bass og Dusi - de dejligste heste på jorden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffffffff |
|
|
Er der nogen som har en god opskrift på GROVE burgerboller man selv kan bage ? 
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Lisbeth: Ville det ikke være muligt at putte noget andet ind i brødene? 
{Gitte R} Alt, hvad der er dejligt, er enten umoralsk, ulovligt, eller også feder det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte R |
|
|
Det håber jeg da at det er, for jeg planlægger at lave et i eftermiddag hvor jeg fjerner skinken og i stedet putter mini-choricos i (man kunne nok også tilsætte ristet bacon). Og da jeg ikke kan lide oliven og har glemt at købe kapers, tror jeg at jeg hakker lidt løg og lader simre i lidt smør og putter dem i, i stedet for. Tomaterne, osten og æggene vil jeg nødigt undvære (men man kan jo sagtens vælge andre slags ost - det interessante er kombinationen af flere forskellige). Jeg har også engang lavet det med 50% fuldkornsmel - men jeg må indrømme at jeg synes at konsistensen er bedre med rent hvedemel - eller en kombi af almindelig hvede og durum (sikkert også god med ren durum). Men man kunne ganske givet også putte nogle hele kerner i - og drysse nogen ovenpå!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kage bage |
|
|
Hej Cassie84 - lækker chokolade kage, jeg bagte den lige i går, da jeg læste denne tråd ;o) Det eneste der er totalt latterligt ved den opskrift er - at der står den er velegnet til at fryse - SOM OM der er noget tilbage at fryse ;o) Denne hindbærtærte er super; www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/ visopskrift.php?id=18408 Den kan varrieres i uendligeheder med div frosne bær osv. Mvh Lene
TOPPONY sælges. Hoppe 6 år, 147cm - dressur potentiale i top.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kage... |
|
|
Jeg kom også i bagehumør igår efter at have læst den her tråd. Jeg bagte også Cassie84 chokolade kage og den var bare mums, og her bliver der heller ikke noget at fryse, regner med det sidste af kagen bliver spist i dag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Er chokoladekagedejen egnet til at lave muffins af i stedet??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| crumble cake |
| Forfatter:  |
kadipe |
| Dato:  |
26-10-2010 12:33 |
|
Nu er det jo æble tid.... Hvad med æblekage(crumble cake) super næmt og lækkert 1 kg æbler Kanel hasselnødder 125 g mel 125 g smør 75 g sukker æblerne skrælles og udkærnes ( skæres i både ) de lægges i et ildfast fad og drysses med kanel,og hasselnødder(køres let i foodprocesseren) eller hakkes.... mel, koldt smør og sukker blandes( skal ikke æltes helt sammen ) og lægges over æblerne.... bages ved 200 grader i 40 min. spises lun med flødeskum eller creme fraice
Husk at tavshed sommetider er det bedste svar. Dalai lama.
Dyr giver mere mening i tilværelsen end mennesker. Steen og stoffer. M.V.H Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nu har jeg lige taget Cassie84's anbefalede chokoladekage, bare lavet som muffins, ud af ovnen. HOLD KÆFT hvor smager de da bare HIMMELSK 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|