Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

mig: en pylremor
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 15:56

I går flyttede jeg min hest..... Hvilket var en hård omgang for ham, da han ikke er vant til trailerkørsel... vil dog lige prale med at han trods ubehagelig oplevelse (efter et klinikbesøg) havde en grim oplevelse) gik op i 3 forsøg - han var såååååå dygtig!!

Våd af sved og dirrende af ophidselse kom han ud, og gloede måbende på de mange heste på folden... han kom ind i sin boks, hvor han var meget fasineret over at have eget vindue, men skuffet over ikke at kunne stikke hovedet ud over boksdøren... prøvede ihærdigt at stikke hovedet gennem tremmerne...

I dag skulle jeg så lukke ham ud... og de må først komme ud på foldene 11.30... da han ankom dagen før var den omkring 14.30 så længe har han ikke stået inde i den tid jeg har kendt ham... alene det havde jeg det svært med...

Han var spændt som en fjeder da jeg skulle tage ham ud... ved jo ikke om det var de mange timer inde eller alt det nye...

Så kom han på en fold, der var mange gange mindre end han er vandt til, til gengæld var det en hel del flere heste end han er vant til... han kunne knapt finde ro til at morgenrulle sig....

Ingen græs var der nok af....

Og som der kom flere og flere hest ud blev han bare mere og mere stresset, hvinede og sparkede såsnart nogen kom ham nær...

Jeg kørte hjem med den sorteste samvittighed, og har det bare herredårligt og det hele... jeg var meget positiv da jeg fandt stedet (var tvunget til at flytte) men nu... nu synes jeg bare at minusserne hober sig op, og jeg føler mig som verdens ondeste hesteejer lige nu...

Jeg ved godt at han skal have tid til at vende sig til tingene, men.. jeg har bare så dårlig samvittighed over at have skilt ham fra sin bedste ven, som stod og græd efter ham da han kørte og han svarede hjerteskærende, meget mindre foldtid, mindre fold, ingen græs, hø eller vand på folden... puha... det kan være svært det der med at holde hest i kbh...

Blev bare lige nødt til at komme af med det... så jeg kan få plads til at håbe det alt sammen nok skal gå....

0
0
Svar på denne tråd

Skrift over
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 16:13

Bliver lige nødt til at spørge - er der ingen vand på folden?! For det virker godt nok ikke ret smart...

Forhåbentlig falder han snart til... Det er jo rigtig mange omvæltninger på en gang for ham. Og så kan I måske også få øvet lidt trailerlæsning, på det nye sted... så skulle han flyttes igen, er han lidt mere rolig...

Mvh Eva.

Siden stavefejl er gratis, har jeg råd til at gøre brug af dem.
0
0
Svar på denne tråd

ja det ikke nemt
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 16:15

Ja det er ikke nemt, men giv ham tid til at få nye venner. Det lyder ikke som om du havde et valg, om at blive der hvor han stod, så har du jo fundet et nyt sted, det tager jo faktisk også tid for dig, lige at falde til.

Åh den samvittighed den er der jo altid...man lærer næsten at leve med den. Det skal nok gå.

Hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 16:22

Undskyld mig ikke for at give dig mere dårlig samvittighed, men hvordan kan du falde for et sted hvor der hverken er græs, stråfoder eller vand på folden og en ny hest lukker man da ikke sammen med en FLOK nye heste bare sådan.. i min verden lyder det meget mystisk at kunne falde for sådan et sted. SORRY mit negative indlæg.

R.I.P Sir Aidan Skye

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

MetteK
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 16:34

Det er ok, jeg forstår det godt.. jeg vidste ikke det med vandet før jeg havde sagt ja... Om sommeren er der kæmpe store døgnfolde med masser af græs, og det var meget afgørende for mig - skræmmende mange steder i Kbh har ikke plads til at hestene kommer på døgnfold....

At han allerede skulle på vinterfold uden et strå var en stor overraskelse for mig i dag...

Det er rigtig svært at finde et godt sted i byen, nær byen og lige nu er jeg fuld af tvivl... men føler også jeg bliver nødt til lige at give det en chance... selv om jeg ikke er enig i alting.

0
0
Svar på denne tråd

Nyt sted...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 16:56

Kan du ikke få lov til at sætte vand ud på foldene? Ja, jeg undrer mig også over at den bare bliver lukket ud sammen med en i forvejen sammentømret flok. Der hvor jeg står går de mindst 1 uge på en fold der støder op til den fold de skal gå på, og to uger er også muligt hvis det er nødvendigt. Der er også 3-4 vandbaljer på hver fold, også enefoldene.

Hvorfor må de ikke blive lukket ud før 11,30?

Uanset hvad, så giv det en chance, du er jo faldet for stedet af en grund, og det tager tid at falde til, både for hest og rytter :-)

MVH Tine

Vinder af højdespring og 3. plads til klubmesterskab med min skønne Prins!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 17:18

Okay.. Håber i falder godt til, det andet er jo så surt hvis ikke man føler det er det HELT rigtige og hesten trives men igen ting tager tid.

Men det med stråfoder på en fold uden græs det skal der til og heste på fold uden vand det er da helt hen i vejret..

Held og lykke med det i hvertfald :-)

R.I.P Sir Aidan Skye

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

skal have vand
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 17:29

Det er forbudt: Dyr må maks stå en halv time uden vand andet er dyremishandling sådan er det ihvertfald med produktions dyr og sådan bør det være for alle dyr!!!!!!

Mvh Karina

Søger Part I Herning Området Skriv En PB :-)

www.sundhedmedfortjeneste.dk

0
0
Svar på denne tråd

vand på fold
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 18:00

Karina Serup Jensen - Jeg mener faktisk at heste må gå op til 4 timer uden vand. Tror endda det står i hesteloven.

Noget andet er så hvordan det bør være, men det hænger desværre ikke altid sammen.

0
0
Svar på denne tråd

vand på fold
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 18:03

Lige præcis, det står i hesteloven:

www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/ material.nsf/docs/ 48b425b1899322a9c12573...000031aa92

Heste skal have fri adgang til drikkevand, hvis de er på fold mere end 4 timer

Nu ved jeg så ikke hvor længe Malunas hest er på fold, men så er der da lidt at rette sig efter. :)

0
0
Svar på denne tråd

11.30? WHAT?
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 20:02

På fold 11.30? ingen vand på folden?

Er det ikke muligt at flytte din hest lidt uden for byen?

I min verden er der løsdrift, løsdrift og løsdrift... Plus boks i tilfælde af sygdom eller ekstremt dårligt vejr... Men ja, jeg er jo også bare "islændersweater-gummistøvle- skovtur-rytter"... Hvilket mine heste vist skal være glade for

;-) Mvh. Dorte (med Sara, Ódinn, Hildingur, Ludvig og Wilma )

Vi søger brugte byggematerialer til vores stald-projekt - har du noget du vil sælge?

0
0
Svar på denne tråd

Øj... Det lyder godt nok
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 20:59

ikke særlig godt...

Jeg kan godt forstå at du er ked af det...

Det ville være helt uacceptabelt, men for mig er det vigtigste også, meget foldtid og god stor fold... Og vand skal der være, ifølge min overbevisning... Og er der ikke græs på folden, så skal der være adgang til grovfoder...

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

foldene
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 21:00

Tja.

Jeg ville næsten hellere sælge hesten end at tilbyde den så kort foldtid uden stråfoder eller vand.

Som Dorte (Sara) er jeg nok også lidt en hippie. Løsdrift :-D

Men som det mindste ville jeg finde et sted der opfyldte de lovmæssige krav, om så jeg skulle køre længere eller betale mere - det er nu engang prisen man betaler for at have hest.

..Tanja >>

[L] To believe in love or love the believing? [L]

0
0
Svar på denne tråd

græsfolde
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 21:02

^^ Desuden, ikke for at skræmme. Men er det ikke noget med at heste kan finde på at spise jord mm. hvis de mangler græs eller stråfoder at tygge i??

..Tanja >>

[L] To believe in love or love the believing? [L]

0
0
Svar på denne tråd

tak for respons
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 08:25

Tak allesammen... Det lyder måske mærkeligt, men det var rart at I reagerede med forargelse, for jeg er selv forarget og skuffet og følte mig som overskriften siger noget pylret...

Jeg tror det er pga vandet de ikke må komme ud før 11.30 - og fordi de får formiddagshø kl 10... jeg mener jo, de skulle have det på folden... Staldejer mener de så bare slås om det.

Der er meget pænt at sige om stedet også, og det er rigtig søde mennesker, men foldtid... foldtid er bare på en eller anden måde HELLIG!

Jeg forsøgte faktisk at få ham i løsdrift, tror han ville trives med det - han har rigtig stort behov for at røre sig (bliver altid sværere at ride når han kommer på stald om efteråret), og fryser aldrig, gik dækkenløs hele sidste vinter hvor det var så koldt, kun uforet regndækken når det sneede... men han er for høj (ca 165 - har aldrig målt ham, så det er et gæt.) Tror de skal gå under noget på vej ind eller noget i den stil.

Jeg er vokset op på landet - sådan rigtig på landet (4længet gård på Lolland! - havde sådan nogle ideologiske hippie-nu-skal-vi-på-landet-og-have- kompostbunke-og-boidynamiske- grønsager-og-stressfrit-kød forældre) Og selv om jeg faktisk er rigtig GLAD for at være københavner giver det her mig alvorlig lyst til at flytte... Bestemme SELV! Så kunne man jo også måske få råd til en hest mere til at lære på (ham her har jo slidgigt - en anden grund til han ikke har godt af at stå inde) og til kæresten som gerne vil lære...

suk

Men altså tak for at være enig med mig i at det ikke er ok...

0
0
Svar på denne tråd

Der er bare nogle ting
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 09:04

man snildt kan undgå...

Hvorfor ikke bare give formiddagshø tidligere...?

Jeg ville da foretrække at de fik hø/wrap tidligt, derefter krybbefoder, havde en lille time til at stå og æde.

Og så en stor murebalje ud på folden, og i med vandet, så kan de gå ude længe.

Og så kunne de komme ind sidst på eftermiddagen, og få foder(grov og krubbefoder) og så sent på aftenen kunne de få foder(krybbe og grov) igen...

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

Fodringstider
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 10:56

Hos os får de foder som følgende:

- Morgenmad kl 6.30, ud en times tid efter.

- Ind kl 15 ca nogle gange senere hvis vejret er godt.

- Eftermiddagsmad kl 15.30-16 (Altså så snart alle hestene er lukket ind)

- Natmad kl 22.

Vi giver selv wrap, eller kan betale for at få det givet ved en eller flere af fodringerne.

MVH Tine

Vinder af højdespring og 3. plads til klubmesterskab med min skønne Prins!

0
0
Svar på denne tråd

Oh my...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 12:06

Jeg ville aldrig gå på kompromis med foldtid! Foldtiden er for mig lige så vigtig som en ridebane..

I vintersesonen bliver hestene fodret og lukket på fold ved 7.00 tiden, der er masser af græs på vinterfolden hele året, men når det bliver frost og sne får de en rundballe wrap eller hø på folden.

De kommer først ind ved 20 tiden og får hø og foder.

Der er self. vand ad libitium...

Mvh Heidi og den pletløse plethest :-)

Stokkebro S Tjano 1989-2010 - tak for 18 fantastiske år..

Du er elsket og savnet hver eneste dag..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 12:59

Jeg kan virkelig ikke blive forarget !

Undskyld, jeg læste ikke hele din roman :-) men at hestene først kommer ud kl. 11.30 og at der ikke er stråfoder og vand på folden, det kan altså ikke hidse mig op.

Hvis den stod ude fra 6 morgen til 22 aften, jo så ville jeg nok syntes at det var forkert, men fra 11.30 og hvor mange timer ? det overlever din hest såmænd nok.

Alle de steder mine heste har stået, har det været med vinterfolde uden græs. De steder hvor de har gået ude hele dagen, der har der været adgang til halm på folden, og nu hvor jeg har dem hjemme, er der halm eller hø alt efter hvad jeg lige har nede fra loftet.

Jeg har haft hest på rideskole, hvor man skulle være heldig hvis man kunne finde en ledig fold kl. 7.00 om morgenen. Når hestene havde gået i 1 time, var det tilladt at tage dem ind, hvis du skulle bruge folden til din egen hest. Så på en dårlig dag, var hestene kun ude 1 time om dagen, udover den tid jeg red. Der var ingen stråfoder, ingen vand osv. på foldene.

Jeg har stået opstaldet på mindre private gårde, hvor hestene har stået ude med stråfoder og vand, men intet skur. Og de stod ude i regn og blæst, og høj solskin

Jeg har nu hestene hjemme, og de står ude, i regn og blæst, og høj solskin, og med vand og stråfoder, men intet skur.

Og tænk sig, min ældste hest, som har stået alle disse steder, ja hun lever stadig i bedste velgående, og styrer folden herhjemme med hård hov :-) Hun er rund og trivelig, og rigtig dejlig sund.

Hun elsker at komme på fold, men elsker i lige så høj grad at komme ind på stald.

Kære trådstarter

Jeg tror din hest den overlever. Og mon ikke også at du gør det :-)

Selvfølgelig vil der være lidt tilvænning her i starten, men når nu din hest får etableret sig i flokken, og går og hygger sig med de andre, så ser tingene nok lidt lysere ud.

Og som du selv er inde på, der er mulighed for døgnfold til sommer, med græs, hvilket må tælle rigtig meget i Kbh. Og tænk på, at hvis din hest skulle gå hele vinteren på denne døgnfold, så var der ingen græs til sommer.

Som det er nu, kommer den ud på noget dejlig græs i sommerperioden, og så må du hygge lidt ekstra om den med gåture og skovture i vinterhalvåret.

Og vær glad for at de overhovedet tilbyder sommergræs. Mange større rideskoler har ikke mulighed for at tilbyde en sådan ordning.

Helena

2 års vallak efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

1 års hoppeplag efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

3. maj 2010 - Hoppeføl efter Romanov/Leredo/Romancier

www.gghorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

SKrift over
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 13:09

Helena: Jeg tror du skulle tage, at læse hesteloven:www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/ material.nsf/docs/ 48b425b1899322a9c12573...000031aa92

! Dine heste må, i følge loven, ikke stå ude mere end 12 timer, uden læskur - i vinterperioden.

Trådstarter: Jeg synes ikke du er pylret :) Det er kun naturligt, at ville sin hest det bedste, og hvis der så e rnogle ting man ikke synes er okay, så bliver man naturligvis bekymret. Jeg synes, hvis du om en måneds tid fortsat er bekymret, skal overveje at flytte til et sted hvor alle dine (eller de vitale) krav er opfyldt... (ved godt det er svært i KBH, men er det ikke bedre at du er glad for stedet og føler det opfylder dine krav, end at du er bekymret og ikke glad?)

Mvh Eva.

Siden stavefejl er gratis, har jeg råd til at gøre brug af dem.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 16:12

Eva

Jeg tror bestemt heller ikke at jeg har skrevet nogle steder at mine heste står ude i mere end 12 timer uden læskur !!!

Jeg skriver blot at de står ude på en vinterfold i alt slags vejr uden læskur, og jeg ikke synes jeg selv er en ond ejer af den grund.

Helena

2 års vallak efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

1 års hoppeplag efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

3. maj 2010 - Hoppeføl efter Romanov/Leredo/Romancier

www.gghorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-10-2010 18:40

Hej Allesammen,

Jeg fortryder rigtig meget denne tråd, og beklager dens indhold og trækker alting tilbage.

Jeg synes også, tonen i tråden udvikler sig lidt ubehageligt, så jeg ville blive rigtig glad, hvis I ville lade være med at skrive mere her.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider