Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kan ikke få begge slags hest :(
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 06:21

Hej alle.

Har du nogen foreslag ang. mit problem?

Har tidl. haft frisk, fremadgående og nervøs hoppe - har nu frieser

valak der er rolig, men doven og ikke fremadgående

Savner energien fra min hoppe under ridning, men var samtidig ikke glad for at hun var så nervøs og så spøgelser alle steder, derfor fik jeg rolig hest efter hun blev sendt til de evige græsmarker.

Er glad for nuværende hest, der er smuk og sød, men ved ridning bliver jeg irriteret og mister lyst til dressuren når han ikke gider gå frem. Han har været skadet 1 3 mdr over forår og sommer, hvor han stod stille.Han fået checket ham på kryds og tværs og han skulle være helt rask nu

Har du et bud? Lad nu være med bare at skríve at jeg skal sælge ham....han er jo min "baby" - og ikke en ting der bare kan byttes...

Hilsen Pia

Har en sort hoppe med astma. Hun er tidligere rideskolehest fra Mattsson Rideskole.

Hun er smuk og fræk :)

0
0
Svar på denne tråd

Blodprøve
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 06:49
Min første tanke var, om du har fået taget en blodprøve af ham, for at se om han får de vitaminer han skal have? Er han kun doven på bane? Eller gælder det alle steder? Måske han får noget mere energi, når han er i fuld form igen.

Man bliver ikke større af, at gøre andre mindre.

0
0
Svar på denne tråd

har kørt kur
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 06:55

...med vitaminer og mineraler efter skaden - han får super foder!

Har en sort hoppe med astma. Hun er tidligere rideskolehest fra Mattsson Rideskole.

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 08:41

Jeg citere dit signatur

Hun er smuk og fræk

Svar på denne tråd

Er det den hest du snakker om??

for så kunne det måske være at hesten bare er rigtig træt af at gå rundt og rundt og rundt??

Måske astma`en er grunden til den manglene energi??

Hvor meget går din hest på fold?

Hø Sælges

billig minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Bum Bum
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 09:52

Hvis du læser ordenlig efter laiseee .

Kan du læse at den hun har nu er en vallak og er nok ikke den hoppe der omtalt i hendes signatur. (gætter på det var hende du havde før.)

Må indrømme at jeg nok ikke har løsningen på dit, fremad drift problem, men prøv at holde inde med dressuren og brug mere tid ude i naturen, dressur kan rides andre steder end på en bane eller i ridehuset.

Håber du får det løst ;)

Forresten, hvordan er hans kondi? Ofte følger fremad-driften den.

(Mirella) Brun III hoppes fortid søges..

Se billeder på præsentation.

Købt på Djursland.

0
0
Svar på denne tråd

når nu friseren
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 09:58

er en vallak er det nok ikke den samme som hoppen fra Mattssons.

Nu ved jeg jo ikke hvad du fodre med, for nej selvfølgelig kan du ikke fodre dig til en helt anden hest, men det kan altså give nogen.

Du skal finde ballancen mellem grovfoderet som skal give dig den vedvarende energi og kornet som giver dig lige det ekstra du mangler.

Der ud over er afveksling i træningen altså en rigtig god ide, mange heste synes ikke bane ridning eller lal i skoven er sjovt HVER dag.

Vores får både roepiller og lucern samt godt wrap, men de får altså også både byg havre og melasse efter behov. Byggen er i deres müsli, mellasen og havre gives efter behov og gerne 2 - 3 timer før vi skal bruge det ekstra krudt.

Der ud over laver de sjællent det samme hver dag, men veksler mellem skov dressur og springes en gang om ugen.

De er glade og veloplagte og mangler ikke fremdrift, heller ikke de rolige af dem. Men jeg synes nu heller ikke de tændte ser spøgelser, så jo man kan godt få en tændt hest som bare er tændt.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 10:41

Min fejl

Hoppe eller vallak, hvad er dog forskellen ha ha

Hø Sælges

billig minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

sund og rask
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 11:05

hvis hesten er sund og rask og ikke mangler noget, kan det jo tænkes, at den ikke egner sig til dressur hest. Så må man jo overveje om man kan undvære dressuren og ride ture eller springe elelr andet som den nyder mere, eller om man skal prøve at finde en mere livlig hest. Du behøver jo ikke finde en der ser spøgelser overalt..der findes jo masser af heste der gerne vil frem uden at de er varme..

jeg har selv en plag der snart skal tilrides og jeg står også i et dilemma, for skal man sælge som den er nu (har ikke den tid jeg havde håbet på til en unghest) elelr hvad skal man?? selvom det er ens hjertebarn, ja så skal det være en fornøjelse for både hest og rytter at komme ud og ride..

jeg håber du finder løsningen der passer til dig

Akia, Tim og Bella Donna

Prøv den bidløse trense fra LG. Yderligere info på www.ridudenbid.dk og spar din hest for generne ved at gå med bid!!!

0
0
Svar på denne tråd

om man kan - jo da....
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 11:27

"Kan ikke få begge slags hest" - jo da, man får sig blot en highland pony

Sjælden barok alvshingst tilsalg/bytte/udlån

0
0
Svar på denne tråd

tak for de gode svar
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 11:48

Vil prøve at ride mere ude og i skoven...der er mere energi/han kan lide det

Der kommer jo bare snart den sure tid med masse ridning i ridehuset pga vejr og manglede dagslys

Tidligere ejer havde også problem med dovenskab....han vil helst stå stille og æde

0
0
Svar på denne tråd

Frieser
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 17:24

Åhh ja, jeg har lige redet en nytilredet frieser, som bare gerne vil gå i slow motion.

Men fremdrift skal læres, og det kan læres. Når de går så sløvt, er det måske fordi de har fået lov !

Held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 21:48

Ud over ovenstående råd, tænker jeg måske et kursus med Susan Kjærgård som går meget op i teknik og at indlære signalerne. Muligt at 'fremad' signalet ikke er top tunet nok, og du vil kunne forbedre det og dermed få mere fremaddrift.

Min mutti havde vores ene dame med til et kursus pga. fremadrift også, en dame der gerne er frisk i naturen, men på banen kan være svært at ride frem hvis man ikke er meget præcis. Min mutti fik tunet sine signaler og det hjælp i den grad at det ikke længere er som 2 timers konditræning for hende at ride "den hvide dame".

Er man ikke til Susan K., er Anders Cortzen er rigtig godt bud, da han er ind over tuning af signaler også, uddannet berider og derfor ser lidt mere på dressuren fra en lidt anden og for nogen mere (positivt ment) traditionel-dressur vinkel, stadig i en meget positiv ånd.

Selv er jeg stor tilhænger af både Susan og Anders, og for mig går deres undervisning fint hånd i hånd, da begge er meget hestevelfærds funderet.

På min lidt mere 'hippie' side, plejer jeg at sige, at "Man får den hestman er klar til" (Citat: Bent Branderup), og måske er det netop heri din udfordring ligger, at du bliver dygtiggjort i, at kunne ride din vallak frem, og det er her din mulighed for, at blive en endnu bedre rytter ligger. Så rid ham med taknemmelighed for, at han er kommet ind i dit (heste)liv for at lære dig dette, for dygtiggøre dig ved at åbne nye muligheder og tankemønstre for dig.

0
0
Svar på denne tråd

tak for de gode svar
Forfatter: 
Dato:  11-10-2010 05:51

Jeg må tænke positivt og give den en skalle

Underviser anbefaler at lave ugeskema i fht ridning - mere seriøsitet...

0
0
Svar på denne tråd

Manglende fremdrift
Forfatter: 
Dato:  11-10-2010 07:05

Min egen har jeg også været temmelig skeptisk omkring. Det har svaret til 2 timer i fitnesscentret at ride en time dressur.

Efterhånden er det blevet sådan at jeg ikke kunne ride ham, uden at have en pisk med, og at jeg faktisk sad og drev med underschenklerne for hvert skridt han tog.

Jeg var så heldigvis på et super dressurkursus, for en måned siden, hvor underviseren lige hjalp mig med at sætte signaler ind, og få styr på mine ben, så de kun blev brugt når det var nødvendigt.

Idag kan jeg ride en time, uden at være våd af sved, og jeg tror faktisk også at hesten syntes det er mere rart, at jeg ikke sidder og prikker til ham hele tiden.

Jeg skifter mellem at ride med spore, pisk, begge dele eller ingenting. Men nu bruger jeg hjælpemidlerne til at forfine hjælperne -ikke til fremdrift.

Tænk engang. Min hest kan godt galopere selv. For en måned siden, faldt han i skridt, hvis ikke jeg drev med både schenkel og sæde, og havde en pisk med (Til hn's politi: ikke at jeg brugte den)

Nu har han flere tempi i alle gangarter

Det sværeste er arbejdet med mig selv. At huske at et signal er nok, og så være konsekvent.

Derudover er skovture altså eminente. Jeg kan mærke en ekstrem stor forskel på min hest, når jeg rider dressur, hvis han dagen før har været ude og strække ud i naturen.

Hilsen Nana

WE-clinic d. 27 + 28 november med João Lynce

-Behøver jeg at nævne jeg glæder mig?

0
0
Svar på denne tråd

Kender.......
Forfatter: 
Dato:  11-10-2010 08:07

De heste jeg har kendt som er "dovne" virker det rigtig godt at indlære et højere grundtempo.

Jeg har selv redet en stor fransk kørehest som i den grad havde et sløvt tempo. Jeg lærte den igennem tempovekslinger, bløde buer og frem og ned at få et højere grundtempo.

Det tog vel ca 1 måned hvor jeg øvede MEGET temposkift og forlængede intervallerne hvor den skulle gå fremad, så var dens grundtempo så hurtigt at jeg slet ikke skulle drive på den længere.

Start med at forlang nogle øgninger på langsiderne et par gange under rideturen. For lang dem så oftere og oftere indtil du mærker at han reagerer for helt små fremaddrivende signaler. Så kan du begynde at ligge tempo skift ind på volterne, og fx fra skridt ud i en frisk trav.

Hurtigt vil han lære, og hans kondi været til at hans grundtempo kommer op i et højere tempo.

Men husk at han skal lære at gå frem for små signaler, men du skal samtidig være konsekvent så når du ber ham gå frem så skal han altså reagere fremad. Brug dine ben og din egen energi til at få ham fremad.

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider