Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Bloddoner HEST??
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 11:45

Så i enten DR1 eller TV2's aften show igår noget om bloddoner hunde.. Og det fik mig til at tænke på om mon der også findes bloddoner heste - det gør der vel?? Men hvordan fungere det, nogen der ved det..??

Vi vil faktisk overveje det med vores hund, nu efter vi så programmet. Hun er lige af den rette type til jobbet, passer indenfor kategorien der ønskes - så hvorfor ikke gøre en god gerning, når nu vi har en hund som vi er ret sikre på vil kunne "klare det"..

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

0
0
Svar på denne tråd

Bloddonor
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 23:04

Ej det lyder spændende :)

Lad mig endelig høre mere.

Jeg er selv blod donor og det er rart at gøre en god gerning :)

Skrev Camilla :)

0
0
Svar på denne tråd

er lige nysgerrig
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 23:26

var der hunde i studiet og i så fald hvilken race?

Jeg kender en der har greyhounds som er bloddonorer på KU LIFE

Michael Moesby-

nu uden billeder i sin præsentation, efter HN, i deres nye regler vil have man giver HN fuld brugsret så de kvit og frit kan anvende brugernes billeder som de vil...

蛋糕
(Kage)
0
0
Svar på denne tråd

Blodtapning
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 11:48

Man har ihvertfald heste man tapper blod fra til forsøg og udvikling af medicin og andre produkter. Mange ting kræver hesteblodet.. Mon ikke man også gemmer noget af det? Derer en video på epona.tv, om en "kæmpe løsdrift" som den vstnok hedder. Det er et sted der har 50 store heste som de tapper blod fra, og som ellers bare går og hygger sig. Alle pensionerede/donerede heste fra folk, men sunde ig raske

Efter hvad de fortalte, vil jeg umiddelbart ikke tro at man kan bruge privatheste - man skal tappe ret meget før det kan betale sig, og det skal være en stor kraftig hest før de kan tåle det. Og så kan de ikke rigtigt tåle mere end det, så meget tapper man :)

Anna April

http://www.galapril.com

to choose doubt as a philosophy of life is akin to choosing immobility as a means of transportation.

nu med part på dejligste belle-hesten :)

0
0
Svar på denne tråd

københavns dyrhospital
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 11:56

- på københavns dyrhospital hjemmeside står der beskrevet det hele om hunde blod tapning-/givning osv.

jeg ved at det koster 2000,- kr + moms pr. potion blod en hund skal have har lige hørt om en som fik 6 potioner osv.

Hilsen Hanne

- R.I.P. Chanel 11.april 1991 - 9. februar 2010 elskede og savnede

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 12:13

Jamen det er helt private hunde, og kategorien er at det skal være glade og afslappede hunde, da det ofte vil være dem der kan klare det rent psykisk.. Ellers skal det være relativ store hunde, omkring 30kg.. De skal selvfølgelig være sunde og raske, og må ikke være for tykke, da halsvenen hvor de tapperfra ellers ikke er let af finde.. De tapper fra halsen, da mængden eller % delen faktisk er rimelig stor, og det ville tage forlang tid fra feks benet.. Mener det var mellem 300 og 400g man tappede, men er ikke sikker..

Man får altså ikke penge for "ydelsen" men fordelen sku være at man jo får tjekket sin hund ca hver 3måned ifb tapning, og så får man deres foder.. Det er vel for at sikre sig at hundes værdier er ordentlige at de giver foder..

Så at man gør en god gerning, som dyrlægen så tjener 2000kr på er for mig faktisk lidt frastødende.. Selvfølgelig skal det have en pris og værdi, meeeeennnnn...

Grunden til vi ikke bare springer ud idet, er fordi vil vil sikre os at vores er af rette støbning, men også fordi jeg jo træner lydighed med hende, og hun skal ikke presses unødvendigt, og jeg skal bare være sikker på at vi ikke fratager hende nogle glæder ved livet, ved at gøre en god gerning..

Det med hestene, som bare går i en løsdrift for det samme, det ved jeg ikke lige hvordan jeg skal have det med.. Men måske hvis man så stedet og omgivelserne, at det ikke er spor slemt..

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

0
0
Svar på denne tråd

min hund lever fordi
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 23:24

andre har været så søde at give blod!!

det er vi evig taknemmelige for!!

Vores ene hund blev for 2 mdr. siden indlagt på Bern dyrehospital da han var døden nær med en kraftig forgiftning.

Han mistede en masse blod,og overlevede primært pga. blod og plasma transfusioner,uden ville han helt sikkert være død i dag.

Vi havde inden da slet ikke overvejet at det var muligt at gå så langt,men heldigvis kommer han sig umiddelbart uden men.

på hospitalet har de et "program" for bloddonere,her er det også frivilligt,men som tak får man en 15kg sæk foder.

Derudover laver de også en masse gratis tests af hunden (blod osv),da den jo skal være tiptop i orden for at give blod.

her er kriterierne :

hunden skal være mere end 2år gammel max 8 år gammel.

veje mere end 20kg pga. mængden af blod

der tappes 400ml blod pr. gang (da der er brug for mindst 300ml pr. behandling)

må ikke have fået blodtransfusion

må ikke have fået hvalpe

skal selvfølgelig være sund og rask

der tappes MAX 3 gange om året

der ringes efter hundene efter behov da blodet har en begrænset holbarhed

Hunden får efter tapning en skål med god mad og selvfølgelig vand.

I Bern sætter de ihvertfald meget stor pris på donere og deres ejere,og ingen er i tvivl om at de yder en stor hjælp!!

Da der ikke er mange donere blev det kritisk for vores hund, og vores "store" hund på 17,5kg fik "lov" til at give blod,dog kun 350ml. heldigvis kunne han bruges for ellers havde der ikke været nok, de havde også et par hunde som de kunne ringe til i nødssituationer ,men det hele skulle jo lige passe sammen.

Hvis man kigger på hvor meget arbejde der er i det kan man hurtigt regne sammen at selv med en pris på 2000kr pr gang ( det lyder iøvrigt meget dyrt, så meget gav vi ikke) så er der ikke meget fortjeneste..

Der skal være flere om tapningen ( i Bern var de et team på 3 personer) da det jo skal foregå meget præcist, derefter skal blodet behandles osv. og slutligt skal det jo gives til den syge hund..

Det vil nok være at strække det rigeligt at sige at det var en positiv oplevelse for vores hund,men han led bestemt ingen nød!

Jeg vil egentlig bare sige,vi har stået i en situation hvor det var livsnødvendigt for vores hund at få blod og plasma, og vi er evig taknemmelig til de hundeejere som vælger at hjælpe!!!

Hvis jeg havde en hund som var stor nok ville jeg helt sikkert tilbyde at hjælpe, aldrig om jeg ønsker for nogen at stå i samme situation som vi gjore!!!!!!

Det var bestemt ikke rart at stå med en halv død hund som kun havde en chanche hvis der kunne skaffes blod...

Mvh Hotbandit!, som nu vil putte i arm med hendes 4 guldklumper - især den ene som efter et hospitalsophold på 9 dage og efterfølgende behandling indtil videre er steget 30.000kr i værdi

www.123hjemmeside.dk/ElvisogEmma/ 6966701

Mest om vores 4 dejlige hunde..

0
0
Svar på denne tråd

Blod Donor heste
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 13:43

Jeg har solgt min ene hest til netop kun at være bloddonor hest, og han bor nu i Frankrig sammen med en flok andre heste hvor de har 40 tønder land og bliver tappet en gang om måneden.

Maskinen de er koblet til er ganske smart idet den centrifugere blodet imens så de kun tager blodplasmaet og giver resten af blodet tilbage i hesten så den hverken bliver mærket af det eller behøver jern bagefter da dens blodprocent er den samme.

Min vallak er en traver som også har deltaget i et forsøg med Hybenpulver hvor de skulle tage blod hver måned så da han var fuldstændig upåvirket af at skulle stikkes var det oplagt da muligheden bød sig at sælge ham til det da han bare står lige så stille imens han bliver tappet og resten af tiden går og har det som blommen i et æg og nyder livet!

Vh

Maj-Britt

Nu også med welsh ponyerne Friars Springsong , Englykke´s Dior og Skuderups Starlight:-)

0
0
Svar på denne tråd

blodtype
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 17:46

hotbandit: Du skriver at din store hund fik lov at donerer til den lille.

Så er det jeg bliver nysgerrig. Har hunde forskellige blodtyper ligesom mennesker og derved bare et tilfælde at din storehund kunne donerer til den lille. Eller har de alle den samme blodtype?

Rikke med Katinka og Thor

A good horse is never a bad colour.

0
0
Svar på denne tråd

blod....
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 17:51

Fandt det: der findes også forskellige blodtyper hos hunde og man kortlægger normalt modtager hundens blodtype så den kun får blod fra en med matchhende blodtype.

Så det har da været lidt heldigt din hund kunne give blod til den anden

Rikke med Katinka og Thor

A good horse is never a bad colour.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 17:56
Jeg ved ikke så meget med bloddoner heste, men jeg har givet lidt af min hest blod til en dyrlæge der viste sportslæger hvordan man lavede stamcelle behandling på heste. Maj-brit: hvordan kom du i kontakt med sådan et sted?

/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
0
0
Svar på denne tråd

danske greyhounds giver blod
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 18:32

en af mine bekendte har greyhounds der giver blod.

Greyhoundblod er højt skattet som donorblod, da det er lidt anderledes end de fleste andre racers blod, og kan bruges til et bredere udsnit af andre racers blod.

Link: http://eikica.dk/Blooddonors.php

Michael Moesby-

nu uden billeder i sin præsentation, efter HN, i deres nye regler vil have man giver HN fuld brugsret så de kvit og frit kan anvende brugernes billeder som de vil...

蛋糕
(Kage)
0
0
Svar på denne tråd

blodtype
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 10:56

Hej,

nej undskyld jeg fik ikke forklaret mig korrekt, de har ikke samme blodtype! men de kunne bruge plasmaen fra den store til den lille selv om blodtypen ikke var den samme.

Mvh Hotbandit!

www.123hjemmeside.dk/ElvisogEmma/ 6966701

Mest om vores 4 dejlige hunde..

0
0
Svar på denne tråd

Kontakt
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 12:24

Line: Det var igennem Dyrlæge Falk-Rønne, jeg fik kontakten etableret, da de i starten benyttede en stald hos ham, men de har så efterfølgende købt et sted i Normandiet i Frankrig. Kan desværre ikke huske hvad de hed..

Vh

Maj-britt

Nu også med welsh ponyerne Friars Springsong , Englykke´s Dior og Skuderups Starlight:-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider