Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Fortunen ponycenter og lejere
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 20:58

Var et smut ude og leje en hest hos Fortunen idag. Og det var super fint, ponierne går mange timer om dagen, og med mange forskellige, men sådan er det jo bare....

Men hvor bliver jeg lidt harm, over alle de mennesker der lejer en hest eller pony til deres små poder, og så OVERHOVEDET ikke har styr på det, med at trække en hest. Den pony vi fik, Snowball en lille fin vallak med det kønneste hoved, blev afleveret tilbage, af en mand som havde hårdt fat i biddet på hesten, og de ville gerne have en anden, fordi Snowball ikke var til at styre, og ville græsse heletiden. Det var den sødeste pony, og der var absolut ingen problemer med den, udover den var lidt frisk, og lige skulle ha at vide hvem der bestemt tempoet. Vi havde den skønneste tur, og Snowball så nu også ud til at hygge sig med ørerne fremme og en lystig skidt.

På vores tur rundt i skoven, så jeg flere mere eller mindre desperate forældre, som stod og hev i en hest, som ikke helt gjorde efter planen. Eller forældre der havde så stramt fat i træktorvet, så hesten knapt nok kunne bevæge hovedet. Og jeg bliver sQ lidt harm. Og kan godt forstå hvis de ponyer ind imellem sætter sig meget imod.

Ja øv, måtte bare lige ud med lidt galde.... Jeg er ikke helt tilhænger af det med at leje ud, til så mange som der bliver derude. Men forholdene er ok, og hestene ser fine ud.

Mvh
Poeten

Part søges i Lyngby... kig min profil
...

0
0
Svar på denne tråd

Sådan er det vel
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 21:11

Når der udlejes for penge!

Hvad vil du have, de gør?

Med væmlig hilsen
xtiny

"Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"

0
0
Svar på denne tråd

jamen..
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 21:16

Så skal du jo ikke støtte sådan et sted ved at leje en pony.

Har aldrig hørt om stedet, men det lyder som en special ordning, at Som du forklare det, uvidne forældre kan trække afsted med en pony.

-----MARIA-----

:-) :-) smil det smitter :-) :-)

Gamle uldtrøjer søges, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

personalet...
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 21:18

Folket derude kan ikke være så meget, og det er heller ikke der jeg vil hen.....

Blot et udtryk for min harme, over forældre og andet godtfolk, som slet ikke har styr på, hvad det er de går ind til, når de lejer en pony for en halv eller en hel time.

Er godt klar over, jeg sikkert også vil vække en del harme hos mange herinde, over jeg har støttet foretagenet. Men hellere derude, end en træktur i Zoo.....

Mvh
Poeten

...

0
0
Svar på denne tråd

Hvem har ansvaret
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 21:24

Jo synes da på ingen måde du kan give de stakkels forældrer skylden. De tror jo bare de kan låne en lille musse de kan trække en tur med.

Problemet er da at en rideskole lejer en stakkels pony ud for penge til hvem som helst. De har jo ingen krav til, at folk skal kunne omgåes en hest på den ene eller anden måde. Ponyerne gør jo det de kan slippe af sted med, og med ingen/meget lidt foldtid er der da ikke noget at sige til, at de gerne vil have en tot græs.

Jeg synes det er dybt uansvarligt både for hest, børn og forældrer at man lejer trækponyer ud på den måde.

Vil aldrig støtte sådan et sted !

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

tja.....
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 21:26

Ponyerne spotter jo med det samme hvis forældrene ikke har styr på det, og så bliver de dobbelt så frække som de ellers ville være.

Vi lånte engang en pony derude som hele tiden lagde sig ned, det var min far der trak den og min veninde der sad på den.

Men da jeg prøvede at ride den lidt, uden trækker, var der ingenting.

Så jeg tror altså de ponyer lærer sig at være ret udspekulerede - hvilket vel er meget forståeligt.

- Og så ser det jo værre ud udefra, eftersom man skal have noget mere fat i en ulydig pony, end i en der opfører sig pænt.

0
0
Svar på denne tråd

tjaøjm
Forfatter: 
Dato:  04-10-2010 00:20

Jeg synes, det er uansvarligt at lade komplet uvidende folk gå rundt med ponyer et sted, hvor der kommer mange mennesker. Selvfølgelig ved man ikke, hvor meget man må tage fat i træktorvet når man ikke har været i nærheden af en hest før. Det kan man altså ikke klandre forældrene for. Det er udlejerne der er dybt uansvarlige at sende dem alene uden uden nogen form for hjælp til hvordan man gør.

Hvis det er forældrene, der skal trække ponyerne rundt og ikke en hestekyndig - så lad det da forblive under opsyn inde på en bane, hvor de kan modtage lidt råd og vejledning når det bliver svært!

Rulammet

Gør som du altid har gjort

og du vil få hvad du altid har fået

0
0
Svar på denne tråd

alles mening..
Forfatter: 
Dato:  04-10-2010 19:58

nu kender jeg godt til stedet og har lejet heste derude før.

folk som kommer og beder om en pony får besked på at hvis de lader den græsse, bliver den ved, og de kan ikke gøre noget ved det... og så får de at vide de skal gå med den i forholdsvis kort snor og derved undgå de græsser..

Kender ejeren og har set stedets dagligdag, hestene har det så meget bedre end de stakkels rideskoleheste i landet der står i boks 20 timer i døgnet og blir redet 4 timer hver dag 24/7.. de har i nærheden af 15 træk ponyer, og de skifter jævnligt ud så ingen hest er der for evigt... har kun ros til Christian og hans måde at drive et udlejningssted på. han skal jo ikke sige nej til betalende kunder bare fordi de ikke er heste kyndige..

tja min mening.. alles har deres ret..

<3<3<3<3<3JustMyLuck<3<3<3<3<3<3

0
0
Svar på denne tråd

Kender stedet
Forfatter: 
Dato:  04-10-2010 22:36

Vil bare lige sige at jeg også kender lidt til stedet. Var der en kommentar om manglende foldtid? De ponyer går så på døgnfold hele sommerhalvåret, og kommer slet ikke på stald andet om vinteren.

Men skal stedet kritiseres for noget skal det da være liiiige lovligt lange hove på de ponyer nogle gange. Kunne godt unde dem smed et par uger tidligere, men ellers ser de godt ud og er i godt huld.

Jeg har været forbi et par gange og trække min kusines børn på dem, og ja, de bærer da bestemt præg af at de ikke altid er i hestekyndige hænder, men det tager dem kun få sekunder at gennemskue at det altså er en ægte hestepige, der har fat i tovet denne gang, og så bliver det hurtigt til søde afslappede ponyer, der spørger ganske pænt inden de evt får lov at græsse lidt :-).

Don't fake your beauty...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-10-2010 22:59

Jeg må sige, at jeg faktisk også mener at hestene derude, har det bedre end på flere rideskoler rundt omkring. De 20 min vi stod i kø, blev der skiftet ud i ponierne, og flere kom ind til pause, og da vi "red" ud, blev der hentet en flok ind fra fold.

De var allesammen velplejede og jeg så ingen langtåede. En enkelt som godt kunne trænge til et par nye sko, men det var det.

Mvh
Poeten

...

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  04-10-2010 23:01

Jeg synes det er syndt/ærgelig, at man lejer "frække" ponier ud til ikke hestekyndige mennesker.

Det giver forældre og børn en dårlig oplevelse med heste, hvilket jeg synes er syndt, da ridesport og samvær med heste er andet end at slæbe på en pony, der hele tiden vil græsse, fordi den kan slippe af sted med det.

JHN-a-holic #1

Annsofisk

0
0
Svar på denne tråd

Et godt alternativ
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 00:09

Jeg tror så til gengæld at det er svært at lære en pony ikke at ville græsse - hvis den ved at den kan slippe afsted med det...

Jeg synes det er godt der er et sted som fortunen, hvor man kan komme ud og ride udenfor rideskolens støvede sand.

Og jeg kan ikke tro det er værre for en pony at blive trukket af forskellige forældre ude i naturen, end at gå rundt og rundt på den samme bane dag ud og dag ind.

Hvis der var græs på ridebanen på en rideskole, ville størstedelen af begynderundervisningen sansynligvis slet ikke kunne gennemføres ;-)

0
0
Svar på denne tråd

ha ha.............
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 18:22

uroligt at det sted stadigvæk findes.

Jeg har started min rytter karriere på fortunen. Blev trukket rundt i skoven, min mor holdt i rebet og forsøgte på bedste måde at styre både barn og pony, hvilket ikke altid lykkedes .

Mange gange var vi tilbage på fortunen og fik af ponylarsen, udleveret en ny pony. For den første var da komplet umulig at gå med.

Men alle ponyerne var på den måde. Det er trods alt over 40 år siden, så åbenbart har fortunens ponyer arvet dette gen der hedder, tag rumpen på dem i kan ..

Når man så blev lidt ældre, kom man med ud på holdet i skoven, og her var det uden trækker og uden forældre.

Var man heldig, fik man en af de ponyer der havde ponypude, men uden stigbøjler og remme. En ting lærte vi dog hurtigt, og det var at holde os fast på en pony, uden hjælp af stigbøjler og remme.

Tommelumsen, ophelia, tøsen, stine, ja mange navne husker jeg endnu. Selv buster, ponylarsens gamle sorte hund, står stadigvæk tydeligt for mit indre.

Utroligt at man har så mange minder.

Så længe folk vil betale, ja så er der stadigvæk kunder til sådan noget.

IMC

200 BALLER HALM SÆLGES.HENV. 20285450

www.123hjemmeside.dk/lurebjerg/ 36651661

0
0
Svar på denne tråd

Fortunen
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 00:39

Hejsa,

Jeg har arbejdet der ude for nogel år siden, og kender til hvordan der er der ude.

Ponyerne går på døgnfold hele sommeren, når de altså ikke arbejder, og om vinteren kommer de på fold, når de har spist deres morgen mad, og de af dem som skal arbejde kommer ind i gården omkring middag. ellers går de på fold hele dagen. det er kun i weekend at alle ponyerne arbejder, ellers har de deres fridag i løbet af ugen. Og de står aldrig hele dagen og ser ind i væggen, som nogle privat-heste gør.

De er aldrig i ridehus, altid udenfor, i alt slags vejr.

en Fortunpony er en lykkelig pony, et par af de gamle kunne ikke undvære deres trækture med børnene. eller deres ven i stalden.

Jeg har selv været ude med kunder i snestorm.

Jeg har haft nogle super fede år der ude.

med sjove ture og dejlige ponyer.

mvh,

Maria

0
0
Svar på denne tråd

Det er kun en....
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 10:19

PENGEMASKINE;>og der tænkes ikke på hvor mange timer de ponyer lejes ud og til hvem.

Står der en og vifter med penge så kan alle og enhver tage et dyr med sig..... FØJ

0
0
Svar på denne tråd

lene 1..
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 12:54

prøv da at læse indlægget lige oven over dit... Det lyder da bestemt ikke værre end så mange rideskolerponier (eller privatheste for den sags skyld)!

Mor til 2 bulderbasser

Mads 20-05-06 og Lasse 10-07-09

0
0
Svar på denne tråd

Facebook
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 17:33

Fortunens Ponyceneter er på Facebook, se billederne der inde.

eller prøv linket:

www.facebook.com/ photo.php?fbid=1586080...3398922781

glade børn og glade pony'er

0
0
Svar på denne tråd

Tager min påstand i mig igen
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 19:36

Dengang jeg havde kenskab til Fortunen for ca. 5 år siden var det ikke meget de heste kom på fold, men vil da tage mine ord i mig igen efter jeg har set billederne på Facebook.

Dejligt at de kommer så meget på fold.

Jeg synes dog stadigvæk det er uansvarligt at leje ponyer ud til hvem som helst.

Men dejlige hvis stedet er blevet bedre

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

Sjovt...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 20:11

Jeg arbejdede der ude for ca. 5-6 år siden, den gang gik de lige så meget på fold som de gør nu...

Så ved ikke lige hvor du har det fra?

mvh,

Maria

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider