Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Vildheste ved Ringkøbing
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 21:37

Ja - andre der har hørt/set noget til vildhestene ved engene uden for Ringkøbing? :-) Jeg har netop læst i Weekendavisen, at de blev sat ud i sidste uge efter 6000 års adskillelse.

Desuden læste jeg også, at en større flok vilde heste har løbet frit på Sydlangeland siden 2003. Tænk, det anede jeg heller ikke! :-)

Andre der er overraskede over, at vi åbenbart har vilde heste i DK?

Mvh Antonia

Tidligere med ponyerne:

Bjerregårds Eros

&

Skippergårdens Delight Aurora

Nu med Tysk Varmblods hoppe:

Rissa Veil

0
0
Svar på denne tråd

langeland...
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 21:41

Dem på langeland har jeg set.. der er ret sejt.

Hvad er det for en slags/race der render rundt ved ringkøbing??

Mvh.

Nielsen.

For where your treasure is, your heart will be also.

"stay focused, always keep the goal in mind, but take your time"

0
0
Svar på denne tråd

vilde heste
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 21:44

det er en flok på 20 exmoor ponyer fra Langeland der flyttes til Ringkøbing.

Michael Moesby-

nu uden billeder i sin præsentation, efter HN, i deres nye regler vil have man giver HN fuld brugsret så de kvit og frit kan anvende brugernes billeder som de vil...

蛋糕
(Kage)
0
0
Svar på denne tråd

kjgkjkj
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 21:47

Nielsen (LS Horses): Som Michael fortæller, er det exmoor ponyer der er blevet flyttet til Ringkøbing i sidste uge :-)

Mvh Antonia

Tidligere med ponyerne:

Bjerregårds Eros

&

Rissa Veil

0
0
Svar på denne tråd

vildheste
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 21:49

Der er også vildheste i vildmosen i nordjylland. www.turistnyt.dk/news/Rejsenyt/ 7683.html

Har desværre ikke set dem endnu.

-----MARIA-----

:-) :-) smil det smitter :-) :-)

Gamle uldtrøjer søges, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

dem ved
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 21:49

Dem ved Ringkøbing har jeg ikke hørt om før, men dem på Langeland har jeg været nede og se.

Hvis man googler vilde heste og Ringkøbing, så dukker der en historie op om, at 20 af Exmoor-ponyerne fra Langeland er flyttet til Ringkøbing. Der står ikke nærmere om hvor de er udsat, men kunne det være Tipperne eller Værnengene? Selvom du nu må være lidt barsk i vinterhalvåret.

Mvh Tina

R.I.P

Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002

Calle 28.04.1998 - 02.04.2010

"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd

Dejbjerg Plantage.
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 23:57

Dejbjerg Plantage - er det at hestene fra Langeland er blevet sat ud.

Personligt synes jeg det er lidt underligt, at man udsætter heste der bare skal gå og være vilde, var det ikke bedre at udsætte får eller lignende, som man kan "bruge?"

Hestene er jo ikke mere vilde, end at de er udsat, og i princippet ligeså godt kunne have været tæmmede exmoor ponyer . nu er de så bare aldrig blevet tæmmet....

Ville det ikke være sjovere at have tamheste gående, som man kunne snakke med?

Hvad med alle de heste der ikke kan bruges til ridebrug, hesteplejehjemmene har svært ved at finde steder til dem alle, hvad med at lade nogle af disse heste blive "vildheste"?

Èt eller andet sted synes jeg det er skørt bare at lade heste gå og formere sig uden at de er tamme, det ligner næsten at støtte vildkattenes forøgelse...

Men selvfølgelig kan hestene skydes og bruges som kød, men mon så ikke nogen af folks idylliske tanker om "vildhestene i Danmark" går fløjten?

Derudover synes jeg det er totalt skørt at også disse heste skal have pas.... hold da op, et besvær med at få dem skudt bedøvet og chippe dem... hvem betaler for det?

Men jo jo selvfølgelig er det godt man gør noget for "hestens fremme" spørgsmålet er bare hvor stor relevans det har.....

www.fyens.dk/article/1686273: Langeland--De-vilde-heste-graesser- nu-i-Vestjylland

www.hest-online.dk/viden/ vis.asp?id=395224

0
0
Svar på denne tråd

Ps. og regler
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 00:01

Ps. vi må iøvrigt håbe at de laver et skur til dem hvor "der er et rent og tørt leje, og alle hestene kan ligge ned samtidigt", for det står der jo i reglerne at heste skal have.

Exmoor ponyen er ikke indbefattet af de racer der kan undvære dette....

0
0
Svar på denne tråd

Flokken på Langeland .....
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 00:31

..... går jo ikke helt frit rundt, de går på et stort indhegnet område. Kan ikke lige huske arealets størrelse.

Jeg var inde i området i sommers og mener da jeg så noget byggeri af en art, der nok fungerer som læskur/foderplads for hestene.

Keld Sheik kom lige forbi og gav mig en signatur ........ fordi jeg fortjente det

0
0
Svar på denne tråd

flere regler
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 00:36

man husker vel også at regulere flokkens størrelse, da ingen fold, uanset størrelse må benyttes af flere end 20 heste!!!

Michael Moesby-

nu uden billeder i sin præsentation, efter HN, i deres nye regler vil have man giver HN fuld brugsret så de kvit og frit kan anvende brugernes billeder som de vil...

蛋糕
(Kage)
0
0
Svar på denne tråd

Får vs. heste
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 00:42

En af grundende til at man vælger heste fremfor får er jo nok at heste oprindeligt har levet i Danmark og det har får ikke. Desuden påvirker heste vegetationen på én måde, får på en anden og køer på en tredje. De æder jo ikke det samme

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med hunden, haven, egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd

vildheste
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 00:56

Jeg håber sgu at de fodres om vinteren. I så fald må det jo være økologisk foder, jeg tillader mig at citere Theilgaard fra artiklen som Tordensky linker til:

Som en sidste udvej kan det dog ende med at overskudshestene bliver slagtet.

- Altså kødet fra en vildhest skulle være ganske fortinligt, lader jeg mig fortælle. De går frit hele livet og spiser aldrig andet end det, de selv finder. De er tilmed økologiske, griner John Theilgaard på foranledning af avisens spørgsmål, om hvordan en vildhest ville smage?

Har vi ikke heste og hestekød nok i DK eller hva???

Synes faktisk som Tordenskyen at det er forkert. Ligeledes som andre siger, så er det mod hesteloven. De skal vel også have dyrlæge og smed regelmæssigt???

Mvh

Mona K

Boks udlejes med delvis selvpasningsordning - inkl. hø og halm.

Turnus ordning med ind og udlukning.

Fold hver dag i min. 8 timer.

1 boks ledig pr. 01-10

Skriv via PB

0
0
Svar på denne tråd

kend jeres historie ;)
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 07:58

Det er ikke tam heste der er sat ud, men vildheste.

Hestene fra Langeland er ikke de første vildheste i DK - de er nemlig hentet fra en lille Ø, Tærø der ligger mellem sjælland og falster.

Exmoorponyerne kommer fra england og er i 1960'erne sat ud på Tærø der er en privatejet ø. Flokken blev sat ud med en avlshingst, og det var et indavlsforsøg fra Landbohøjskolen.

Man ville studere hvordan hestene reagerede på indavl ved at lade flokken udvikle sig selv uden tilførsel udefra.

På øen bor en familie som tilser hestene og øens Skotsk Højlandskøer, og i vinterhalvåret bliver de også fodret lidt, men ideen i sin tid var at de skulle regulere sig naturligt.

Man har dog skudt syge og udstødte dyr væk på Tærø - og forsøget fra Landbohøjskolen er stoppet, hvornår ved jeg ikke, men det er mere end 20 år siden.

Flokken går der dog stadig på øen.

Da hestene kom til Langeland boede min tante og morbror på øen og jeg var med til at indfange og flytte ponyerne til Langeland.

www.berlingske.dk/danmark/vildheste- i-arbejde-paa-langeland

Det er vilheste fra langeland der er flyttet videre:

www.tv2fyn.dk/article/ 251793?autoplay=1

Jeg har masser af billeder af hestene fra Tærø - skal se om jeg kan få lagt nogle ud en af dagene...

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Til salg:

GO Webmaster, DSP hingsteføl, se mere her

Feldholms Doughty, 5 årig Dartmmorpony, se mere her

0
0
Svar på denne tråd

Billeder
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 08:21

De billeder jeg har er fra 2006.

Først et af hingsten

Her er fra fodring i april - foderet bliver hældt ud på jorden fra en bil.

Hopper som hende her blev skudt væk - når føllet var fravænnet.

Hegnet bagved er ikke fordi de er hegnet inde - men ude. Der er landbrug på øen og markerne er nød til at være hegnet.

Der går desuden en lille del af flokken midt på sjælland. Det var 4 unge der en dag svømmede over til fastlandet. Man blev nød til at indfange dem, og ejeren af øen lavede en fold på hans ejendom - her går de stadig.

Det var lidt om de vilde exmoorponyer i DK

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Til salg:

GO Webmaster, DSP hingsteføl, se mere her

0
0
Svar på denne tråd

sdagasdggda
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 10:33

Grunden til at man har valgt at sætte vildheste ud, er fordi man ønsker at genopbygge det oprindelige dyreliv i DK. Hvis ikke de danske vildheste i sin tid var blevet udryddet af menneskene (de var uønsket pga. f.eks. landbrug), ville de stadig leve her den dag i dag. Det er ikke kun heste man ønsker skal leve frit i DK igen. Også ulve, bison, elge og bævere er ved at blive genudsat i naturen :-)

Tordenskyen: At lade de TAMheste der ikke kan bruges til ridebrug blive vildheste, ville da FØRST være synd. De ville jo netop ikke have en ærlig chance for at klare sig i naturen. De ponyer der er blevet sat ud, er jo netop vant til at klare sig på egen hånd.

Jeg er helt uenig i at det skulle være synd for hestene. Oprindeligt var heste altså dyr der levede frit i naturen - den eneste grund til, at de ikke gør det længere, er OS. Så at prøve at genoprette det dyreliv vi i sin tid var skyld i blev udryddet, synes jeg kun er rigtig positivt :-)

Desuden ville der den dag i dag også have levet elefanter, flodheste og næsehorn i Danmark, hvis ikke vi havde påvirket naturen.

Mvh Antonia

Tidligere med ponyerne:

Bjerregårds Eros

&

Rissa Veil

0
0
Svar på denne tråd

med lidt forbehold
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 13:12

Jeg vil nu mene mange TAMheste godt kan klare sig i naturen, selvfølgelig ikke ædle fremavlede varmblods, men heste der fra naturens side er nøjsomme og sætter god pels om vinteren.

Det er jo ikke et rovdyr der skal kunne jage, og jeg går udfra der er mad nok de steder de sætter dem ud, iøvrigt bliver de også fodret kan jeg se.

At man vil genskabe vilde dyrebestande i DK kan kun undre mig, vi bygger nye veje og huse alle steder, samtidig skal de vilde dyrearter tilbage? - det undrer mig meget hvis vi har natur nok til det i vores lille tætbefolkede land.

Jeg glæder mig ikke til den dag ulve begynder at rende frit rundt, synes ligesom det er nok med rævene...

I stedet for at bruge en masse resourcer på at få flere vilde dyr i DK, skulle man hellere lave flere naturområder hvor hunde må rende løs, flere steder man må ride, bedre forhold for os mennesker og vores dyr, - det vil jeg mene har større relevans, nu landet er så lille og opdyrket som det er.

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor overskudsheste?
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 23:26

Tanken bag vildhestene er jo smuk og absolut fin nok.

Måske kommer isstiden også tilbage?

Men hvorfor ikke bruge resourcerne på tamdyr der strander i dyrværnssager - masser af dyr må blive i deres forfærdelige hjem fordi loven ikke har råd til at varte dyrene.

Mine ord

Mvh

MonaK

Boks udlejes med delvis selvpasningsordning - inkl. hø og halm.

Turnus ordning med ind og udlukning.

Fold hver dag i min. 8 timer.

1 boks ledig pr. 01-10

Skriv via PB

0
0
Svar på denne tråd

Ensporet
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 01:31

Jeg synes det er en temmelig ensporet tankegang at der ikke er plads til vilde dyr i Danmark. Vi har chancen for at genoprette nogle af fortidens synder, men nej, DK skal forblive som det er. Jeg tror ikke der bliver flere eller færre hundeskove af at der bliver udsat vildheste og forhåbentligt med tiden andre store dyr. Der er tale om natur områder som ikke skal bruges til andet.

Heste er geniale naturplejere, og i dagens Danmark er det nødvendigt at have store dyr der æder den vegetation der ellers vil tage over så græs og slette områder springer i skov. Natur "plejet" af heste giver plads til mange spændende planter som ellers vil uddø i DK. Man kan IKKE tage alle de store græssere ud af et område og forvente at det vil gavne den naturlige vegetation. Det vil hurtigt blive overtaget af brændenælder, fyrretræer og bjørnekløer.

Men hvem vil donere deres heste til dette projekt?

Ja man kunne da i princippet tage alle de syge og skadede heste fra hesteplejehjemmet og lukke dem ud i det fri 24-7 året rundt uden smed og dyrlæge. Eller bruge en race der er opvokset i det fri og passer til klimaet og som kan slide hovene naturligt?

Alle dyrearter påvirker miljøet på forskellig vis. Bævere åbner og lysner landskabet i vådområder som ellers har tendens til at vokse til og må klippes ned manuelt.

Jeg synes vildheste er en god og meget human ide. Samtidig får adfærdsforskere mulighed for at studere heste naturlige flokadfærd i Dk uden at de må tage til udlandet.

Det vil også være interessant at studere deres sygdomsresistens uden dyrlægehjælp. Det er klart at der ikke som sådan vil blive tilkaldt dyrlæge til flokken, men at de svageste vil blive aflivet humant som de ville blive i naturen(ædt). Som sådan vil det kunne gavne vores heste og ponyer at have disse heste flokke gående landet over.

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med hunden, haven, egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd

hzshsdg
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 07:19

MissGreen:

Mvh Antonia

Tidligere med ponyerne:

Bjerregårds Eros

&

Rissa Veil

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider