bage ditt eget brød med Hi-Maize. I 1 spiseskje hi-maize er det lige så meget fiber som i 1 dl af det groveste mel. Det er et hvitt fint mel som er lavet af majskærner (kun det hvide delen af majsen) og man bytter simpelthen kun ud 10-20% af hvedemelet ud med hi-maize.
En spiseskje hi-maize giver: 6 gram fiber og er en nem måde at øge kostens fiberindhold på. For at få lige så meget fiber fra andre madvarer skal du spise:
4 gulerødder, 8 tomater, 2,5 portioner broccoli, 2 æbler, 3 skiver grovbrød eller en stor portion havregryn.
Så kan du med god samvittighed spise dit franskbrød men samtidig spise sundt.
Spiser du i tillegg kost med resistente karbohydrater hjelper det deg også til at tabe vægt og forbrenne kalorier bedre. Resistente karbohydrater finnes bla annet i kokte og afkølede kartofler, tis, pasta, bygggryn mm som har ligget i køleskabet og skal spises kolde(skal ikke varmes opp igjen efter afkøling, da forsvinner krystallenne/de resistente karbohydratene igjen)
Det er for meget at skrive om her men les artikkelen i linket under.
www.helsegevinst.no/artikkel/les/ 320/4_NATURENS+FETTFORBRENNENDE+ GJENNOMBRUDD/
Leverpostej er jo ikke verdens beste slankemad. Du skriver du ikke kan tåle fisk, men er du allergisk eller magter du bare ikke at få det ned? Så ville jo feks makrell i tomat være et godt alternativ.
Jeg har vært overvægtig længe og gået på diverse slankekurer. Fikk i sommer diagnosert en stoffskiftesykdom hvor jeg har lagt om kosten en del. Blandt andet med at bruge Hi-maize i kosten og sukrin og Splenda i stedet for sukker eller som erstatning en del af sukker i kosten. Slenda er lavet af sukker men har kun 10 % af sukkerets kallorier. Sukrin ser ut som sukker og er lavet af erythritol som er et sukkeralkohol som findes bla i pære, melon, enkelte soppprodukter etc. Dette er ikke kunstige søtningsmidelr men suker uden/med lav GI (glykemisk indeks og inneholder negative kalorier) Styr unna kunstige søtningstoff. De fleste av disse er skaldelige enten ved at de er kræftfremkallende eller faktisk påvirker blodsukkeret like så meget eller mere enn sukker. Aspertam feks som brukers i light sodavand binder fettet i kroppen selv om det i seg selv ikke er kaloriholdig. Jeg har gået ned mellom 1 og 2 størrelser i klær på 2 måneder. Uden stort annden forandring at bruge Hi-maize i kosten samt sukrin/splenda i stedet for sukker.
Jeg har svært for at få mosjon pga mitt handicap(sitter i el kørestol)
Jeg vil anbfale dig at købe en bog om kost med lav GI dvs kost/fødevarer som inneholder negative kalorier.
For at få i seg mere grønt kan du feks begynde med rotgrøsnager. Laver du feks kartoffelmos så kok feks gulrot, sellerirot, perillerot møre og lav mos med dem sammen med kartoflene. Selv laver jeg også en GI suppe som jeg purrerer grønsagen i. Jeg kan godt lige grønt men kan ikke fordra feks kokt gulrot eller stilkselleri. Men dersom jeg laver purrè af de grøsssager jeg ikke magter at spise og tilsetter dem i suppe så drikker jeg dem ned uten at få lysst til at brække mig.
Lav gratenger fesk grattinert blomkål etc.
Du kan lese mere om Hi-maize og sukrin her, men personlig synes jeg den norske siden er bedre.
www.funktionelmad.dk/index.php
quorn er et annet produkt jeg vil anbefale. Det smaker som kjøtt dvs kylling men er fremstillt av en spesiel sopp. Sønnen min og vennene var fullstendig overbevist om at de spiste enn utrolig saftig kylling. Jeg har bla annet laget tandorikylling med det. her er link til quorn (det sælges også i DK)
http://www.quorn.no/Hjem/
Det er mange ting jeg kan anbefale men begrenset hva jeg kan/orker å skrive om nu. Men spør bare om du vil ha tips til opskrifrer etc til bakverk og anden mat etc.