|
|
| ER det virkelig normalt???? |
|
|
Har lige aflagt et nærliggende ridested et besøg....hestene står inde og der "fodres" med hø.... Man suser igennem stalden med en trillebør, åbner boksdøre og ryster hø op i de sultne muler, uden hensyntagen til støv. Hele stalden står og storpruster 10 - 15 minutter efter fodringen er gennemført. ER det virkelig sådan man gør det???? Hvis er det jo ikke noget under at et hav af heste efterhånden står med luftvejslidelser. I min stald er det FORBUDT at ryste noget som helst op, fylde spåner på etc. mens der er heste i stalden....og i videst muligt omfang skal "al staldarbejde" udføres minimum 1 time inden hestene kommer på stald så evt. støv har nået at lægge sig. Hvad gør i andre? Er det bare mig der er en pyllerrøv? KH:)Annette
rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nej, her bliver der også kun ordnet bokse, fejet stald osv.,når stalden er helt tom for heste. Hurra for at have sin egen stald og selv kunne bestemme hvad ens heste skal ligge vejrtrækning til.
Jeg har lært, at mennesker vil glemme, hvad du har sagt og ting du har gjort, men de vil aldrig glemme, hvad du fik dem til at føle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ghdgvkdgska |
|
|
Min gamle hest fik støvallergi pga. af det der. Der blev ændret i rutinerne, og så havde han det fint igen  Men nej, det bør ikke foregå på den måde.
NUMSEFISKEN Equito's Litote
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu har jeg hestene |
|
|
hjemme så kan gøre hvordan jeg selv vil have det....Men ligesom hos dig Annette, sørger jeg også for at ordne stalden min. en time før hestene skal ind...Dvs. nogen dage hvor man arbejder sent har jeg været nødt til at strø og så lukke hestene ind lige bagefter. Men så står døre og vinduer også åbent så støvet kan forsvinde...Ja næsten uanset vejr står min stalddør altid åben og har pt. ikke haft heste syge pga træk osv... Min den lille shetter har kronisk bronkitis og kan slet ikke tåle støv. Men pt. har jeg ikke oplevet at der har været for støvet til at han kunne være der. Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm det er jo |
| Forfatter:  |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
| Dato:  |
18-09-2010 14:31 |
|
"nemt" nok når man har hestene hjemme. Men hvis hestene står opstaldet større steder ja så er det ikke så nemt igen. fx et sted med 65 heste. Der er ikke et eneste tidspunkt der ikke er mindst 5 heste i stalden. hvordan i alverden skulle staldpasser ordne stald der hvis ikke man måtte strø mens der er heste i stalden? Der er altid en der har boksro eller skal sadles op eller der ikke må komme på fold med de andre for ejeren, venter smed eller noget andet. Nogle dage om året er vejret så skidt at mange steder holder de dem inde en enkelt dag.. Andre steder hvor der er selvudmugning og selv-boks-pasning. Kan man da ikke forlange at opstalderen kun må muge ud og fylde halm i, når hestene er ude? De fleste går på job i de timer hestene er ude. ? Men man kan selvfølgelig prøve at holde de "store" aktiviteter mens foldhestene er ude, og være lidt påpasselig når man strør op efter endt udmugning osv. Jeg stod et sted hvor hestene fik en halv skive ind om dagen og så måtte ejeren selv ryste det op og hente mere hvis han/hun ville have mere i sin boks. Der kan man heller ikke forvente alle kunne komme og få gjort det inden hestene kom ind igen kl.13.. Som jeg ser det rundt om er den gengse indsats at når hestene er ude bliver stalden ordnet og fejet. Men kommer ejeren selv og vil muge når hestene er inde så muger hun/han/man da selvfølgelig, og strøer op igen. Men man kan da godt forvente folk gør det lidt forsigtigt så det ikke støver mere end højeste nødvendigt. Vi er faktisk nogen der tager klatter hver dag. Og som ikke kan komme hver dag når hestene er ude. Og det undre mig meget hvis man ikke kan hitte ud af at lægge rene spåner i en boks uden at luftforgifte en hel stald!?!? Så skal man godt nok kaste det rundt om sig da.. Og det kan også sagtens klares lidt forsigtigt at sprede halm i en boks uden der futter støv ind til nabohestene.. Man må have meget store armbevægelser hvis det slet ikke kan lade sig gøre eller også skulle man få tjekket om ens halm er iorden. Ud over det syntes jeg da der er mange steder når der er over 30 heste i en stald at man hører små prust når de står med mulerne i hø/halm/foder/spåner sådan hele døgnet. Også de heste der har været ude da der er blevet ordnet. Tror nu bestemt at småprust altid vil være der. De står jo trods alt med mulen i div. støv. Når man strøer op og det støver forsvinder støvet jo ikke bare af at man venter en time med at lukke ind. det lander jo i deres hø/halm og spåner.
Team Le Mans Pony Søger Part.Welsh/OX, Vallak, 6år, 140 i stg, dressur, spring, tur osv. -se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Der hvor mine heste står opstaldet blir der fodret og bagefter fejet kl 18.30 om aftenen, så der er alle hestene jo inde.. Men jeg hører da aldrig nogen heste stå og hoste pga det..
Hilsen Karina *Asterix* 8/4 1999 - 23/7 2009 Den smukkeste stjerne på himlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lyder ikke som en pylrerøv |
|
|
Jeg ordner også altid stald imens hestene er ude. Det er dog lidt svært når aftenhøet fordeles, men dette hø ryster jeg slet ikke op. Det bliver bare lagt ind, så bruger de også tiden på at skille det ad... Jeg går også meget op i en stald med frisk luftog har åben dør hele året.
Er de fleste de bedste eller bare de fleste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Teori og praksis |
|
|
I teorien ser jeg også helst at alt staldarbejde foretages inden hestene kommer ind, men i praksis kan det bare ikke altid lade sig gøre, da jeg jo ikke kan bede opstalderne om at tilrettelægge deres liv efter vores staldrutiner. Det giver som regel ikke problemer, da alle står på træpiller, så udmugning støver minimalt. Stråfoderet er wrap som heller ikke støver. Men vi er meget strikse med, at staldgangen vandes, når der fejes efter indlukning. Indtil videre har vi kun haft en hostehest, og hun var det da hun kom.
Mvh Mette
Sommergræs i Kolding tilbydes Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gid alle |
|
|
have løsdrift i steden for stalde. Men det er åbenbart for dyrt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mig og så |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
18-09-2010 16:26 |
|
hæhæ jah det kunne der være noget om men jeg tror også det bliver meget besværligt hvis det er en konkurrence stald eller mange konkurrance ryttere der opstalder der fordi de skal fodres alle sammen 3 gange om dagen så fx det sted med 65 heste det bliver ikke helt nemt. der er også forskel på hvor meget af wrap og hø og halm de skal ha. osv osv =) Men man kunne selvfølgelig lave de der hit-active stalde dem kan konkurrence heste jo også sagtens stå i =D De ski' smarte =D
Team Le Mans Pony Søger Part.Welsh/OX, Vallak, 6år, 140 i stg, dressur, spring, tur osv. -se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det var |
|
|
sådan noget som hit aktive system jeg tænkte på. Skulle jeg bygge en nyt sted, ville jeg lade teknologien arbejde for mig. så dyrene kom til at leve så tæt på deres natur som muligt. Men ok, penge før velfærd. Nå men drømme har man vel lov til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mig og så |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
18-09-2010 17:29 |
|
orgh jah det kunne være så lækkert jeg ville så gerne ha sådan en stald og hvis jeg sådan via meget grundige undersøgelser om det kan betale sig sådan økonomisk, kunne lave sådan et sted hernede så ville jeg med det vuns !!! Elsker ideen bag det =D Jeg var oppe og se det i Ringsted da der var åbenthus for nogle år tilbage. Er helt vild med det =D Men det er vist rimelig dyrt at starte op =Z Især fordi jeg mangler også arealerne, griner
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan... |
|
|
sådan er der mange rideskoler der har det. 
Rækkehus 2005, Århus, se profil Når vi lægger bidsel i munden på hestene, for at de skal lystre os, styrer vi hele deres krop. Som skibene - så store, og styres af et ganske lille ror.- Jakobsbrevet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis høet.... |
|
|
støver så meget, at det er et problem at udfodre mens hestene står inde, er det vel snarere kvaliteten af høet end logistikken det kniber med....? Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med ovenstående. |
|
|
hvis stråfoderet er af sådan kvalitet at det støver så vill jeg slet ikke bruge det.. Jeg har heldigvis mine heste hjemme og en sto del af året kan jeg ordne timer inden de kommer ind. Men om vinteren hvor de har stået ude fra kl. 6 og jeg er hjemme kl. 17 så vælger ejg at de kommer ind og så må leve med støvet!! Aktiv stald ville da være skønt!! Men.. det er vidst noget af en invistering når man som jeg kun har 3 heste. (og 6 bokse) og så tror jeg ikke lige mit hestehold er til det.. udover det så jeg har heste der ELSKER den ro det giver at være i egen boks.. Så det er ikke altid kun en fordel med løsdrift!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke den eneste |
|
|
Jeg ryster aldrig høet op, det skal de nok selv få pillet fra hinanden. Kan jeg ikke nå at feje, mens der ingen heste er i stalden, bliver der ikke fejet den dag. Men det er jo også hjemme hos mig selv, så jeg bestemmer det selv. Og har dagen været travl, må staldgangen se sjusket ud - bare det er i orden inde hos hestene, er de helt sikkert også ligeglade. Vh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ja jeg forstår det ikke.. Men har lige netop haft en samtale med en god veninde om emnet. Hun har lige fået nyt job som staldmanager hos en international toprytter.. Hun fortalte han havde sagt dette til hende (Jeg citere ) "if you take dusty hay and put water on it... then it goes good!"... Der er vi så uenige.. Man ja, sådan er vi jo så forskellige.... Jeg ryster altid hø'et op og det støver ikke. det er nemlig godt hø.
Mvh. Nielsen. For where your treasure is, your heart will be also.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg er lidt splittet, for selvfølgelig skal hestene ikke stå i en stor støvsky, men de skal heller ikke skærmes helt af for alt der kunne risikere at genere dem  Jeg fejer gerne når hestene er inde i løsdriften, deres seng er træpiller, så fjerner også gerne klatter mens de er der og retter toplaget og så ryster jeg gerne deres hø, når jeg fylder nyt på ved deres høbar.. Det er nemlig godt hø, så det støver minimalt  Jeg tror det er vigtigt man ikke bliver tophysterisk med sådanne ting, da det er sundt med lidt ydre påvirkninger, i moderate mængder selvfølgelig 
Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd! Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde  Nu har jeg mine 3 guldkarameller samlet i løsdriften 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sund fornuft |
|
|
Egentlig tror jeg det bunder i sund fornuft, der er da ingen der med vilje ryster hø lige op i næsen på en allergihest, ej heller mennesker der fejre for fuldkraft når alle hestene er inde. Hos os bliver der ordnet stald og fejet når hestene er ude, hø og wrap bliver give inden de kommer ind og det til natten bliver lagt i en pæn bunke uden at blive rystet op. hvis der er komme lidt hø på staldgange efter nattewrappen, så overlever både jeg og hestene det nok, og skulle det være nødvendigt at feje, så kan man jo lige så forsigtigt flyttet rundt på skidtet uden at lave store støvskyer. når hestene bliver striglet og ordent, tager ejer selv og flytter hår osv. over i en fællesbunke som jeg så tager et par gange om dagen. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|