Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

At sige nej på job...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 11:41

Jeg arbejder som kokkeelev på en utrolig populær og dygtig restaurant som virkelig har travlt.

Jeg er rigtig glad for mit job, vi har det godt sammen, vi er som en stor familie - og det er nok lidt problemet.

Vi har simpelthen så travlt altid og vi er ganske enkelt ikke personale nok.

Jeg har ikke haft min frilørdag i 2 mdr og det ser også ud til at den næste bliver inddraget grundet mange selskaber.

Der går ikke en uge uden jeg har overarbejde.

Vores vagtplan indeholde flere vagter af 13 timer, men vi har ofte overarbejde på alm hverdage, så en vagt på 15 timer er ikke unormal - og vi har ikke pauser, vi sidder ikke ned overhovedet.

Så det er sgu hårdt, men til gengæld har vi fridag i løbet af ugen.

Jeg er ved at køre rigtig surt i alt det overarbejde.

Man kan aldrig regne med at have fri, og siger man nej til en vagt, jamen så falder hele korthuset sammen og de må hive folk ind ude fra for at holde den kørende, og man kan mærke at de blive pisse fornærmede.

Jeg plages af dårlig samvitighed når jeg siger nej til en vagt, da jeg ved det går ud over de andre kokkeelever.

Da jeg blev ansat sagde min chef at der var mulighed for at få en masse overarbejde til at supplere lønnen, men jeg sagde til ham allerede dengang at det var jeg ikke interesseret i - det må han have glemt

For dem der ejer restauranten er det deres liv - for mig er det nu altså kun et job, og jeg prioriterer min kæreste, familie og heste over det.

Er det mig der piber? Burde jeg give mig selv et spark i røven og knokle for "vores" restaurant?

Eller er det ganske fair at det "kun" er et job, og jeg har altså andre ting at se til.

Til forskel fra de andre elever som er unge knægte, så har jeg en gård, en kæreste og mine heste at passe.

Åhh... hvor er jeg træt af det

Hilsen Linda og alle hestene på Ryvejlund

Se vores hjemmeside på: www.ryvejlund.dk - og følg med i bloggen

0
0
Svar på denne tråd

Svar til Linda
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 12:02

Kan godt følge dig i at det er hård arbejde!!

Det lyder slet ikke acceptabelt det der sker på din arbejdsplads.

Men, jeg tror du skal bede chefen om en samtale, sig bestemt til ham at du gerne vil have en samtale med ham, og i må så finde ud af en dag hvor i kan sætte jer ned og snakke sammen. Det skal ikke foregå ude foran andre eller noget, det skal kun være jer to.

Fortæl tingene som de er, at du ikke rigtig magter det, og at du virkelig gerne vil have en frilørdag snart. Men fortæl ham også noget positivt, at du rigtig godt kan lide og arbejde for ham, og at du synes i har et godt sammenhold allesammen.

Hvis man bare lader det kører i samme rille, vil chefen aldrig opdage at nogle har et problem med det.

Hvis han så efter jeres samtale råber op om at du vil ha en fridag til de andre eller lign, så burde du nok overveje og skal en tur til fagforeningen fordi det er ikke fair. og det må han slet ikke.

Desuden har du dit på det rene, da han allerede gør noget ulovligt!!

Håber du tager en samtale med ham, måske bliver du overrasket at han virkelig forstår dig ;-)

Hvornår mon min modgang vender til medgang ????

0
0
Svar på denne tråd

modtager
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 12:52

du penge for dit overarbejde ?

Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Kan udmærket
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 12:53

godt forstå du kører sur i det; selvfølgelig vil man gerne give en ekstra "skalle" en gang imellem, men hvis det er på dagligdags plan så bliver det altså træls.

Jeg har også et job hvor der er rig mulighed for ekstra arbejde/dobbelt vagter, men penge er jo ikke alt.

Jeg håber du finder en for dig passende balance mellem arbejde og fritid

MVH Janni

DV hingsteplag fra 09 til salg - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 13:50

Jeg har også tænkt lidt på om jeg skulle tage en snak med dem.

Lige friske hans hukommelse op ift. min indstilling til overarbejde.

Jeg får overarbejdsbetaling for mine ekstra timer, men for 110 kr er det sgu ikke det værd

Jeg tager min del af slæbet, også overarbejde, men gider bare ikke mere.

Man skal også huske på at der ikke er nogen der siger tak!

Den dag jeg stopper på arbejdspladsen skal jeg ikke forvente en tak for min indsats for at holde deres sted kørende

- og nu er det snart jul!

Det betyder laaaange vagter og ingen søvn. Glæder mig allerede

Sidste år havde man gerne en 16 timers vagt efterfulgt af 4-5 timers søvn inden man igen skulle op og igang.

Jeg blev syg sidste år som følge af alt for meget arbejde.

Det kan bare ikke være rigtigt...

0
0
Svar på denne tråd

Er du i
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 13:59

en fagforening?

Ehrm... find selv på noget..

0
0
Svar på denne tråd

Pas på dig
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 14:02

Jeg ved ikke om det er sværere når man er elev, men jeg vil råde dig til at kridte grænserne lidt af, ellers risikerer du simpelthen at gå ned med stress, og når man først er nede, kan det være rigtig svært at komme ordentligt op igen.

Jeg har selv haft et arbejde hvor man aldrig vidste om man havde fri, og mere eller mindre blev nødt til at støtte op i travle perioder, og på et tidspunkt mister man altså sig selv, - og som du selv skriver, man får ingen tak for det i den sidste ende.

0
0
Svar på denne tråd

Fagforening
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 14:03

Ja, jeg har en fagforening.

Men det er lidt svært det her... de følger ikke overenskomsten, men det er både positivt og negativt.

Jeg kan godt li´ vores 13 timers vagter, da vi så har flere fridage på hverdage.

Men jeg vil ikke udnyttes og arbejde 16 timer hvorefter jeg ikke får de 8 timers "hvile" man skal have.

Jeg har fået kokkesko, kød, uniformvask og gratis personalemad osv, det er jo positivt, men heller ikke noget de må.

Desuden er der jo uskrevne regler i branchen og tror ikke det her er helt unormalt.

Jeg syntes det er meget svært det her...

0
0
Svar på denne tråd

Klart sige fra
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 20:59

Du skal klart sige fra over for din mester. Det er uacceptabelt ikke at have sine fridage overhovedet. Vi har sikkert alle en periode i vores liv hvor vi kan give vores job 24 timers opmærksomhed, jeg havde det sådan i 5-7 år, ingen kærster, ingen børn, ikke megen vennekontakt, en bytur max i ugen. Min omgangskreds var kollegaer. Det er slut nu, og har været det i nogen år. Kan ganske enkelt ikke holde til det.

Jeg vil ikke helt sige at jeg har stået i din situation, men tæt på. De første mange mdr jeg var i mit nuværende job havde jeg nogle timers overarbejde hver lønningsperiode, men slet ikke i forhold til dig. Min chef har det sådan at giver man får man også, men hvis ikke du får noget af din chef (ikke penge men anden gooddies) kan jeg godt forstå du kører træt i det. Jeg tager lidt overarbejde i ny og næ når det hele ramler optil en aflevering, men de dage hvor der er lidt mere ro på tager jeg lidt før fri. Det er ikke altid planlagt langt ud i tiden. Jeg har så også den fordel at have fri hver weekend, og nogle kollegaer som også siger hellere en lang fredag end arbejde lørdag/søndag.

Mange gange kan chefer godt tage ekstra jobs ind fordi de ved at personalet træder til og hjælper. Hvis man er en person der ikke ønsker at hjælpe mere end man egentligt er ansat til så skal man heller ikke forvente at være den sidste der ryger ud hvis firmaet ikke længere har omsætning (give og tag lidt princippet). Men det er jo heller ikke fedt at have drømmejobbet hvis ikke man kan have sine drømme interesser og sin familie ved siden af.

Lidt rodet indlæg, men mest ment som indput til dig for at lade tankerne kredse rundt så du selv træffer din beslutning.

Med venlig hilsen

Lena

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider