|
|
| Stubmarker |
|
|
Hej jeg har lige været ude og ride en dejlig tur på min hest. jeg red på nogle stubmarker, og i hjulsporene. godt nok både skridt, trav og kontrolleret galop. Så kom landmanden med 80 km i timen ind over stubmarken og skældte meget ud over jeg red på hans stubmarke, trods jeg gentagne gange spurgte hvad der kunne ske ved det, kunne jeg ikke få noget svar, men han blev ved at køve helt tæt på hesten så hun begyndte at blive nervøs og urolig, og da vi havde diskuteret færdig, var hun helt oppe og køre men alligevel gassede han voldsomt op bag hende, så hun virkelig blev bange og jeg bliv rigtig gal og råbte af ham han skulle stoppe, man alligevel gjorde han det igen. Er det rigtigt vi ryttere godt nok ikke må ride på stubmarkerne???? Sætter lige tråden ind i hygge snak også, da jeg ikke rigtig ved hvor den hører til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja du må ikke ride på andres grund uden at have fået lov. Synes du skulle købe en flaske rødvin og køre forbi ham i morgen og undskylde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ejendomsret |
|
|
Du har jo sådan set slet ikke noget at gøre på andre menneskers ejendom, hvis ikke du har fået en tilladelse til det.
sammenklappeligt babybadekar købes. Skal være billigt og befinde sig i Nordsjælland. mvh PiaR quantum in me fuit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890+ |
| Forfatter:  |
Artex |
| Dato:  |
30-08-2010 20:48 |
|
Ja, du må ikke ride på andre folks ejendom uden at have fået lov først.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
ja.. det er rigtigt.. du må ikke være på hans mark, eftersom det er hans ejendom.. og hvis du mener du må være der, så må han også køre på crosser i din græsplæne.. man skal ALTID spørge landmanden før man rider ud på selv stubmarker... selvom der ikke kan ske så meget ved det, er der altså mennesker der ikke vil have det, ligesom der er mennesker der ikke vil have naboens børns bolde hængende som juletræspynt i hækken... så der må jeg nu give manden ret.. du skal ikke diskutere med en mand om hvorvidt du må ride i HANS mark eller ej.. det er jo altså HAM der bestemmer det!! så jeg synes også at en flaske rødvin, en æske chokolade og en rødøret undskyldning er på sin plads!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ja jeg bliver godt nok ogaå gal når jeg ser andre ride på vores marker, for det er trods alt vores jord. sidst jeg så nogen ride i vores mark var det i vores hø, vil simpelthen ikke have det. så ja, forstår ham godt.
Lækker 3 års Onassis hoppe sælges-
opstaldning i vester skerninge tilbydes. er fuldpasning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld |
|
|
Men jeg kunne sq aldrig finde på at køre forbi med en flaske rødvin til en mand der blev ved at køre alt for tæt på min hest så hun blev bange og gasser op flere gange bag hende, så hun bliver rigtig bange og er ved at smide mig af, det er sq cikane og det tror jeg ikke manden må, selv om jeg færdes på hans mark. Det kunne jo ende katestrofalt, hvis hun havde smidt mig af og rendt på vejen ind i den nærmeste bil. Efter min mening så har den mand sq ikke hovedet at døje med, og jeg må ikke ride på hans mark, men den oppførsel han lå for dagen, gu vil jeg ej give en undskyldning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At man som..... |
|
|
....ung teenager ikke ved at man ikke må ride på stubmarkerne uden at spørge ejeren af jorden først er forståetligt, men at man som voksen gør det, det forstår jeg simpelthen ikk! Det BURDE man vide! Forstår godt landmanden, for det er sikkert ikke første gang han oplever dette! Nogle kan sågar finde på at ride i en nysået mark og/eller hvor afgrøderne er på vej op... Kan godt forstå han er gal, han kan jo nærmest ikke gøre andet end det han gjorde for at skræmme dig væk så du ikke rider der igen... Men ja, kør forbi ham med en undskyldning, selv om det nok er hårdt for dig at gøre, men det kan være hvis du gør det at du gerne må ride på hans stubmarker til nærte år 
Mvh Nina Nielsen
* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 * Rasmine søger part v. Fjerritslev snarest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridning |
Louise *SpeeDyret* |
30-08-2010 21:26 |
|
Efter min mening så har den mand sq ikke hovedet at døje med, og jeg må ikke ride på hans mark, men den oppførsel han lå for dagen, gu vil jeg ej give en undskyldning. Det er vist ikke ham der ikke har hovedet at døje med. Stik mig lige din adresse, så skal vi allesammen komme og ride på din plæne og mene at du er tosset når du be'r os om at lade være. HVAD FANDEN ER DET FOR EN INDSTILLING DU RIDER MED?!?! At ride på fremmedes ejendom og mene du har ret til det og ikke vil undskylde din påførsel?! Hvis du nu så ham komme kørende i fuld fart, hvorfor dælen hoppede du så ikke af hesten?! Så var du ude over risikoen for om du blev kastet af...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890+ |
Artex |
30-08-2010 21:33 |
|
Hvis du nu havde forladt marken på første opfordring havde landmanden sikkert slet ikke set sig nødsaget til at køre tæt på dig og gasse op. Jeg ville da mene han har lov til at køre lige præcis som det passer ham, uden hensyntagen til dig, når han er på sin egen grund! Men hvis du ikke er villig til at komme med en undskyldning til manden, så skal du nok være ret sikker på at du ikke får et ja hvis du engang i fremtiden spørger om lov til ride på en stubmark (og måske endda være skyld i at andre ryttere heller ikke kan få et ja længere!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Griner... |
|
|
ej det sgu for komisk. Man må altså ikke ride på andre folks marker stubmarker eller ej. Du burde skamme dig, du sådan en der ødelægger det for andre hestefolk. PUHA. FY. Mon ikke du lige skal sove på den i nat og så i morgen måske kigge dig selv i spejlet og tænke ØH HOV ikke så godt. Havde det været i USA havde de haft de skudt efter dig, ganske lovligt  Så vær nu et godt eksempel og få redet det ud af verden.
MONA Intet er umuligt for den der ikke selv skal gøre det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fatter slet ikke |
|
|
Hvordan du overhovedet har kunne finde på at ride ud på en mark, uanset om det var en stubmark eller ej, så VED DU at den har en ejer og at du er trængt ind på privat grund uden tilladelse. Det er ryttere som DIG, der gør livet besværligt for os andre ryttere. Jeg syntes, at når du har fået slugt forskrækkelsen, at du skal gøre boden god igen, ved som andre nævner, at give landmanden en undskyldning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stubmarker |
Ninkamus |
30-08-2010 22:10 |
|
Self må han gøre lige hvad han vil - det er hans mark! Du kan bare holde dig væk!!! Der var endda en tråd herinde der hed noget med stubmarke tid igen - hvor flere kommenterede at man jo lige skulle huske at spørge om lov... Du har slet ikke noget at gøre på hans mark og har han lyst til at køre markræs og gasse op med sin traktor på SIN grund - ja så skal han da have lov... Du er selv skyld i det med at starte ud med at brokke dig - du kunne starte med at have givet en undskyld og sagt det havde du virkelig ikke tænkt over skulle være noget problem - self skulle du have spurgt først, og sluttet af med at spørge hvordan du kommer nemmest derfra uden at gøre mere gene? At begynde at skabe sig er da total idiotisk på anden mands grund - han kunne anmelde dig for ulovlig indtrængen... Ja bliver helt sur nu - for det er mennersker som dig der ødelægger det for andre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| spørge om lov |
Ninkamus |
30-08-2010 22:20 |
|
Louise *SpeeDyret*: Nej det var godt nok ikke lige den tråd jeg havde i tankerne  Men kan da se at den så har været oppe flere gange herinde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| mangel på respekt |
|
|
Selvfølgelig må man ikke bare ride på andres jord uden at spørge om lov. Nogen gange er en stubmark heller ikke bare en stub-mark, der kan være udlæg i og det kan man ikke altid se. Og det bør alle hestteejere sætte sig ind i. Hos mange bønder får man rent faktisk lov hvis man spørger pænt, men til gengæld er der "lukket" hvis man ikke spørger. MEN, jeg er ikke enig i at bonden må gøre som han vil. Kan godt forstå han blev gal da du ikke red væk med det samme, men her i Danmark må man altså ikke selv "hævne" sig. Det er rart at vi ikke har Amerikanske tilstand, hvor man bare kan skyde ulovligt indtrængende, men at man fx. ligefrem kan blive anklaget hvis én eget vagt-hund, som opholder sig på eget jord, angriber en tyv. Så kan den tyv sgi anklage dig. Det er godt nok langt ude, men det er jo en helt anden og politisk diskussion. Men jeg er også rigtig træt af at folk mener at mine folde og stald er offentligt tilgængelig og at det nærmest er alle børns ret at fodre andres heste, når de nu ikke selv har en hest derhjemme at fodre. Kunne tænke mig at prøve at gå ind og give samme folks hund et stort eller 5 store kødben, eller give børnene en kæmpe post bolcher fyldt med farvestoffer, men det er jo hverken hund eller børns skyld, men uvidende eller ubetænksomme forældre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej..... |
|
|
Slap dog af.... Så er det vel ikke værre altså! Der er da ingen grund til at køre det sådan op! Ja, det er mandens mark og hun må ikke være der, men det er en STUBMARK, ikke en nysået mark som kan blive ødelagt. Der er ingen diskussion, hvis ejer af marken siger nej til at man må ride der, så må man daffe af uden argumenter, og det skulle du, trådstarter, have gjort og til trods for hans opførsel i bilen, så synes jeg også at du skal køre ned og undskylde til ham. Det næste der sker er måske at han brokker sig til sine nabo landmænd over de pokkers ryttere der gør som de vil og det er lidt ærgeligt for andre ryttere som tager sig tid til at spørge landmanden om han/hun må ride på marken. Men at blæse det op som nogle af jer gør, det synes jeg måske er lidt overdrevet. Skriv dog ordenligt, istedet for ord som "Du kan bare holde dig væk!!" Slap dog off..... 
Hilsen Christina med Kanoa (FRB), Madelaine af nord-Als (Shet.) Og Langhoffs Favour (DV)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Dette er kopieret fra Sønderborg kommune - natur og miljø, friluftsliv og offentlighedens adgang: Privatejede udyrkede arealer. Der er kun adgang fra kl. 6 til solnedgang. Det er kun tilladt at opholde sig indtil 150 m fra beboelses- og driftsbygninger, men man må gerne passere forbi bygningerne.
Jeg synes, godt nok nogen a jer er en del fremme i skoene.... Tænk at synes det er helt ok, at manden opfører sig på den måde... der KUNNE have sket noget - med bil, hest og/eller rytter. At han ikke vil have hest på sin mark er én ting.... men at opføre sig som, trådstarter beskriver er sq ikke ok!!!!!!! Og at sammenligne ridning i hjulspor på STUBmark, med ødelæggelse a privat græsplæne.... come on...!!!!
Never argue with an idiot they drag you down to their level and then beat you with experience Indrømmer det gerne! Er stor fan af Lenelw og DJ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stubmarker |
|
|
javel! Men kan DU se om der er udlæg i?? Ja jeg kan ikke så jeg har selv om jeg fra sidste år godt ved jeg gerne må også spurgt i år om jeg må ride på min lokale bondes mark! Og resultatet er at jeg må ride lige så tosset jeg vil - at ingen af markerne omkring os er med udlæg i og at om jeg så rider når der er halm på markerne så er det i orden bare jeg rider langs strengene  Husk lige på at når du rider på mandens mark så rider du ikke blot på hans ejendom - du rider på hans levebrød! Jeg vil fandme heller ikke ha naboens unger fisende rundt i haven på deres cykler så hvorfor skulle landmanden gide have mig ridende i hans mark?! (Det var min tråd den om at så er stubmarkerne klar ) Nu ved jeg i øvrigt at "min landmand" har en hel del temperament - men det har jeg sjovt nok aldrig set noget af fordi jeg sørger for at spørge og opføre mig ordentligt når jeg møder ham. Min tidligere nabo derimod gjorde havde hvad han kunne for at chikanere alt hvad remmer og tøj kunne holde i forhold til at holde i vejen med biler og hvad ved jeg - jeg kan godt forstå det får landmandens @!#$ i kog - især nu hvor der stadig høstes og høsten er elendig mange steder.  Jeg ville i øvrigt nok heller ikke være alt for venlig hvis du red i min have - på trods af at jeg altså selv har hest - hvis du ikke frivilligt så at fik lettet måsen når du fik besked om at du ikke måtte være her!
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity. If opportunity doesn't knock, then build a door. Hestepassere/parter søges!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Jeg er halt enig med de andre, man ride dælme da ikke bare på en anden mands grund uden at få lov!?! Hvordan ville du ikke reagere hvis han lige kørte traktoren ind i din have?? nej uh ha, det ville jo være noget helt andet! Det er da for respektløst!!!!!!!!!!!!!! Som nogen siger "det er da bare en stup mark" Jamen er i så kyndige at i kan se om der evt skulle være udlæg i den??????? Kan du det??? Og fordi du tænker at den alligevel skal møges op i efteråret, hvordan tror du det er at sidde i en traktor og pløje hvor der er ujævnt??? det er bare møg irreterende!! så de bønder der giver lov, er nogle søde mennekser! Selvom jeg ved jeg må ride på naboens marker, spørger jeg alligevel hver gang han har høstet om det er okay, og det er det, og han ved at jeg kan se forskel på en ko og en fisk! Så det er skønt  På min arbejdesplads var der nogle unge mennekser som havde den samme holdning, de fræsede vores græsmarker op og ned i fuld galop! Det var vådt ude, hvilket resulterede i en knap så pæn græsmark mere! Og det er ikke særlig fedt for den som skal skårlægge marken når det bumper sådan inde i traktoren!! Møgunger!
Hø sælges, minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sure bondemand |
|
|
Jeg ville blive edderspændt rasende hvis der kom en og red rundt i i min have eller på min grund uden at få lov, og selv om det "kun" er en stubmark er det altså stadig en andens mands grund som han har betalt gode penge for at eje. Og som andre siger .. der kan være udlæg i, min sviger far ejer noget skov, og ja han mødte da også nogle ryttere en dag derinde, med løs hund, og han spurgte jo så om hvad de lavede der for det var da hans skov og han var bestemt ikke vild med den løse hund. Nå men han var ikke sur .. undret sig bare .. Folk må gerne ride der hvis de har snakket med ham og der er jo altså også jagt i sådan en skov, det tænker de heller ikke lige over ... og for at komme til og fra skoven rider de da tværs over en anden landsmands ny såede mark .. Jamen hallo ... suk ... så må jeg sige så kan jeg godt forstå nogle landmænd har set sig sure på os heste folk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Glemte helt.. Når det så er sagt, så kunne han godt sige det på en anden måde til dig, men tror sipmethend bønderne bliver så godt og grundige trætte af de rytter som bare tror de ejer alt når tingene er høstet, at de giver op hvad ang det at sige det på en pæn måde! For det hjælper nok ikke! Der imod får rytteren sig en slem overraskelse lige som dig, så spreder du budskabet over din behandling, og det får måske nogle andre uvidne ryttere til at tænke sig om!
Hø sælges, minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stubmarker desværre |
|
|
Jeg synes så - helt personligt - at man burde lave "allemandsret" på stubmarker - og jeg mener deciderede stubmarker, ikke marker der er sået osv. Lidt i stil med strandene som er offentlige. Der er - ofte - ikke ret gode muligheder for at ride og færdes i naturen, og den måned om året der er stubmarker - kunne man godt have lov at færdes på dem - nu de udgør sådan et stort areal. Men det er så bare min personlige mening. Denne regel er så ikke en realitet, så hvis man rider på en stubmark uden at have fået lov, og møder en galsindet bondemand der bestemt ikke synes det er jordens bedste idé, så er der kun ét at gøre, og det er at sige undskyld mange gange, og holde sig fra hans marker fremover. Han ejer dem jo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det kan jeg godt forstå han blev sur over, det er hans grund og selvom det bare er stubmark og du ikke ødelægger noget skal man spørge først  vi har haft stort held med at spørge en landmand tæt på vores stald om vi måtte bruge hans stubmark, og det måtte vi alt hvad vi ville! så bare man spørger først, så plejer de fleste at være søde 
Mvh. Nana og fjordhesten Højgaards keisar
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| m.h.t udlæg |
|
|
M.h.t udlæg så vil jeg nu mene de fleste kan bedømme hvorvidt der er udlæg i. Udlægene bliver jo sået samme tid som kornet og er altså langt fremme og ret tydeligt når kornet høstes. Vi har altid græsudlæg i vores mark og der er altså ikke nogen tvivl, mod andres gule stubmarker er vores helt grøn. Any ways den må jeg ride alt det jeg vil på  Men i denne situation har både dig og bondemand opført jer uacceptabelt. Han har hidset sig unødigt op og skaber en potentiel farlig situation. Men at du begynder at diskuterer med ham det forstår jeg slet ikke. Var det mig havde jeg bare undskyldt mange gange og omgående forladt området. Jeg synes også en uforbeholden undskyldning vil være på sin plads.
Rikke med Katinka og Thor A good horse is never a bad colour.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift ... |
|
|
jeg vil nu som Rikke også mene at man sagtens kan se udlæg i en mark  man skal bare kigge ordenligt efter engang i mellem .. generelt hvis man kan se græs eller grønt på marken, og det er sådan lidt over det hele, jamen så er der højst sandsynligt udlæg i .. vi gik på markvandring på vores modul 1b modul på landbrugsskolen, og selvom marken endnu ikke var høstet kunne man godt få øje på udlægget .. 
. Med den skønne Max Nobel . Du har et valg. Den hurtige, men forkerte vej, hvor det ser flot ud. Eller den rigtige og forstående vej, med langt og godt samarbjde, og gensidig respekt - husk på, din hest sladre ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg forstår nu godt landmanden, jeg var dælme også blevet sur i skralden hvis der var nogen der red rundt på mine forældres marker(og så er det ikke engang mine)  Jeg synes det virker så respektløst at ride rundt på andre folks grund, uden af spørge om lov. Det kan godt være der ikke sker noget ved det for det gør der ikke, jeg rider også selv på vores marker,(når vi har nogen der kan bruges) men jeg kunne aldrig drømme om at gøre det på en anden mands mark og så slet ikke uden af have fået tilladelsen til det. Men hvor er det surt at folk kommer til at hade ryttere fordi folk ikke forstår hvad der er dit og mit. hvis man vil have lov at ride på stubmarker, må man sku købe sine egne marker hvis man absolut skal have ride på marker. Og hvis du ikke engang fyrede den af hvad lavede du så på nogle marker, hvorfor red ud ikke bare rundt på en fold eller på en skovtur. Dog siger jeg ikke at manden havde behøvet at te sig, men han kunne godt have bedt dig om at skride på en måde der ikke skræmte hesten. Tordenskyen: Mener du så også at din have skulle stå til fri afbenyttelse for hundeluftning hele året? den står der jo alligevel bare, det kan godt være du skal bruge den, men altså hvorfor skal man have noget privat grund, når andre godt kunne bruge den plet græs til noget fornuftigt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stubmarker |
|
|
"Tordenskyen: Mener du så også at din have skulle stå til fri afbenyttelse for hundeluftning hele året? den står der jo alligevel bare, det kan godt være du skal bruge den, men altså hvorfor skal man have noget privat grund, når andre godt kunne bruge den plet græs til noget fornuftigt?" Jeg mener sådan set bare, at stubmarker udgør et så stort areal, og det skader jo rent faktisk ikke at man rider på dem, og vi som hesteejerere køber jo fx. også deres halm. Jeg synes det burde frigives i lighed med strandene, men man kunne da godt fx. lave det sådan, at dem der virkelig havde noget imod det, kunne opsætte et skilt med ridning/færdsel forbudt, - men sådan at man vidste man godt måtte ride på de marker hvor der intet står. Jeg synes ikke man kan sammenligne min private have lige udenfor mine vinduer, med en kæmpe mark på mange hektar, som ofte ligger langt fra landmandens bopæl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen.... |
|
|
....hør dog jer selv! Er det lovligt og bare okay at traske rundt i jeres nabos blomsterbed hvis han ingen hegn havde? Det håber jeg da ikke i siger ja til!!! For der er da absolut INGEN forskel i det end at ride på en anden mands PRIVATEJEDE stubmark! Skal bønderne virkelig til at hegne alle deres marker ind før i kan kende forskel på dit og mit?
Mvh Nina Nielsen
* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 * Rasmine søger part v. Fjerritslev snarest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ja ja |
|
|
Tror også jeg vil til at kræve licens for fremmede der færdes på vores private vej...... Og hvis nogen tillader sig at gå lidt ned af MIN vej for at hilse på MINE geder, så vil jeg komme løbende efter dem med fråde om munden.... Nå men personligt så var det eneste jeg foreslog en lovændring, ikke en fortolkning af den nuværende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig enig |
|
|
Jeg er fuldstændig enig med de fleste i denne tråd. Man rider aldrig på en anden mands mark uden at have fået lov og du skylder ham en undskyldning. Og så lige en sidebemærkning. Jeg har selv redet på min nabos marker her i sommer efter han selvfølgelig havde sagt ok for det. Men han har altså sået direkte overni hans stubmark og det er slet ikke til at se. Så jeg kunne kun ride der en uges tid før han lige kørte den over med en såmaskine og en tromle. Jeg har ingen forstand på markarbejde og jeg ville ikke ane at han havde sået med mindre at han havde sagt det. Så nej det er ikke altid at man kan konkludere at det er ok at ride på en mark bare fordi den er høstet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vej-arealer |
|
|
Har generelt ikke ville blande mig i debatten - er enig med de fleste. Man rider ikke på andres jord uden tilladelse! Men vil lige sige til Tordenskyen at man faktisk godt må gå tur på private veje (inkl. markstier) ifølge landbrugsloven (planloven?), man skal bare have sin hund i snor, og ikke gå steder hvor man forstyrer private områder (altså tæt på huse,...)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan ? |
|
|
Skal bonden så skilte med at de er udlæg i ? Og hvor skulle det skilt så stå, da ofte kan man komme på en mark fra mange sider ? Hvordan vil du sørge for at ryttere kun red på de marker der ikke er noget i ? vi havde en frugplantage på en hektar, dejligt mark, jeg ville da blive skide sur hvis jeg så folk ride rundt der nede uden af få lov. Selv om vi jo ikke brugte jorden til anden end opbevare træerne i. Når man køber jord om det så er 400m2 eller om det er 40000Hektar, så skal andre da respektere det og holde sig af. det drejer sig om respekt. Folk tror også at mine forældre græsplæne foran huset er en parkering plads fordi der ikke er hegn eller hæk ,, det kan sq da ikke passe at man ikke kan have noget uden at skal hegne det ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har overhovedet ikke forstand på hvad der er sået og hvad der ikke er. Har heller ingen stubmarker i nærheden så rider aldrig på dem. Men kan man slet ikke se det? Bliver market ikke tromlet over inden man sår igen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| msheaven |
|
|
Msheaven Privatejede udyrkede arealer. Der er kun adgang fra kl. 6 til solnedgang. Det er kun tilladt at opholde sig indtil 150 m fra beboelses- og driftsbygninger, men man må gerne passere forbi bygningerne. et privatejet udyrket areal er f.eks. græs som ikke er i omdrift det vil sige vedvarende græs eller brak som kun pudses af ..... en stupmark er i omdrift dette tæller som et dyrket areal. man skal desuden passe på efterhånden for det er blevet meget populært med pløjefrie dyrkninger og direkte såning for at undgå tryk skader i jorden fra de store maskiner dette gør at nogle landmænd sår lige efter mejetærskeren har kørt på marken.
"what if the one thing you feared most in life was the one thing that could set you free" 2 rigtigt lækre Kat I pintoer til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1123456 |
|
|
Nu har jeg i snart mange år forsøgt at overbevise manden om, at der findes skam ansvalige ryttere. Så rigtig mange tak til de mange fornuftige svar på denne tråd - jeg har printet den ud.
Til trådstarter: Jeg sad med et smil på læben og tænkte "endnu en sort/hvid bedrevidende teenager". Stor var derfor min forbavelse da jeg så din hjemmeside. Så blev forbavselsen faktisk til forargelse - du har opstaldere for hvem du skal være et godt forbilled. Du burde som hesteejer også vide at tryk avler modtryk.
Prøv at vende det hele på hovedet sådan her: Du kommer ud i stalden hvor en vildt fremmed er ved at give et barn en trækketur på din hest, når du så spørger "hvad i alverden han lige tror han har gang i", får du svaret "hvad gør det den gik jo bare der og lavede ingenting"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mage til uterlig opførsel! |
|
|
Nej man må ikke ride på andres jord hvis ikke man på forhånd har fået lov. Du skylder manden en undskyldning - uanset hvad så har han retten på sin side, så er det et vuderingsspørgsmål om han chikanerede din hest eller ej. Jeg ville mene du skulle gi manden en undskyldning, og forklare at du blev bange/forskrækket over at han skræmte din hest, og at det ikke var en smart måde at gøre på osv. Men DU er helt forkert på den - det bør du indse. Det er de få der ødelægger det for mange.... Ryttere har ikke for mange steder at færdes, så hvorfor ikke holde sig gode venner med dem hvor man kan få lov til at ride. Der hvor jeg bor må vi ride på alle marker - så længe man bare holder sig i sprøjtesporene og ellers på de veje de selv bruger med traktoren. Har aldrig oplevet mage til opførsel, og det er dårlig rytterstil.... Var det på min mark du red, ville jeg også blive sur og smide dig på porten....udelukkende pga din manglende respekt for andres ting og ikke gider ulejlige dig med at spørge om lov først....
R.I.P. Arina 29/4 1996 - 10/12 2009
Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald! Kvalitets kat. 1 pony hoppe sælges, 3 år. Er ryttervant.
*OBS* Masser af udstyr til salg- se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Omhyggelig nabopleje giver bonus |
|
|
Helt enig med flertallet i tråden - man færdes bare ikke på andre mennesker grund uden forudgående aftale. Til gengæld kan jeg så fortælle, at det er lykkedes for min søster at få rigtig gode aftaler med mange af naboerne så vi (to - tre ryttere) kan komme ret langt omkring uden at skulle på vej. Og det nyder vi. Min søster kører så også en runde hver jul og aflevere en god flaske et-eller-andet og snakker lidt. Til gengæld er der flere af landmændene, der har sagt: jamen I kan da bare ride i sprøjtesporene, og det betyder at de faktisk tillader at vi rider over deres marker mens der er afgrøder på dem. Det er vi meget glade for, og vi gør det med hensyn. Fx rider vi ikke over markerne i vådt vejr, da de spor hestene træder kan ses i jorden lige til næste gang den bliver pløjet. Og så er vi bange for, at landmændene bliver kede af at se os på deres marker. Blot en fortælling om at respekt og omhyggelig nabopleje kan føre til gode ridemuligheder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Du har ikke noget at gøre på andres grund -hverken med eller uden hest. Og så er den ikke længere. Han er i sin gode ret til ikke at ville høre på dig. Man spørger ALTID, og laver en klar aftale med bondemanden, inden man rider eller i det hele taget betræder hans stubmarker og andet. Det er folk som dig der er skyld i, at heste i nogens øjne er så upopulærer Du stiller et rigtigt dårligt eksempel for os andre, som kan finde ud af at tage hensyn, og bruger almindelig sund fornuft.
Team Starlight´s Starlight´s Sidney & Kristina Hvil i fred Zar 16/5-87-25/10-02 Chiquita 29/5-91-2/8-06 Maddie 3/6-01-17/3-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| marker.... |
Ninkamus |
02-09-2010 18:34 |
|
Nu der nogen der skriver at det burde være lovligt at man må færdes på alle marker der ikke er i sæd i, lige som med strandene - hvor kommer den sammenligning lige fra?? Strandene er offentlige - lige som nogle skovområder mv er - her er det lovligt at færdes - men en privat mark - hvordan skulle man nogen sinde kunne lovgive om ANDRE grund.. Nu må i sq holde op.. Jeg har lige selv købt mig en gård, med lidt jord til - skal folk så ogs have lov at ride igennem min jord bare uden lige, jeg vil blive tosset hvis der blev lovgivet om at min jord må betrædes fordi jeg bor i landområde!! Det da MIN jord - jeg har da SELV betalt for den - fordi jeg gerne vil på landet, have ro og have en dejlig stor have hvor hund og kommende børn kan lege - manden kan tøffe rundt på havetraktor og hvad vi nu ellers har lyst til... Er det misundelse for at nogen faktisk har haft råd til at have lidt mere jord end et frimærke inde i byen, der gør at man mener at dem der har mere skal dele?? Jeg syntes det er FEDT de landmænd der faktisk giver lov - og jeg syntes det er FEDT dem der lige giver sig tid - kommer med en flaske rødvin som tak! Jeg syntes trådstarter skal bide sin stolthed i sig - lette røven på godt jysk og tøffe ned med en ordentlig undskylding!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Give lov |
|
|
Jeg kan så fortælle at nogle ryttere ikke engang kan se forskel på stubmark og nysået mark  Så efter dette stunt er vores marker LUKKET for fremmede ryttere, kun opstaldere i vores egen stald må ride der året rundt, med klare retningslinie. Kan godt forstå landmanden, lur mig, han har garanteret diskuteret med mange "kloge" mennesker før dig om hvorvidt de må bruge hans marker til deres fornøjelse!! Da vi overtog gården, var vi meget flinke og bad folk pænt forlade vores marker, både folk med hund, til hest eller bare på gåtur, når man så har taget det samme mennske gentagende gange i sin frøgræsmark med løs hund eller i ens skov med løs hund er ens tålmodighed bare brugt op, og men er knap så diplomatisk i sin tone. Den dag evt. "indtrængende" vil være med til at betale til vores ejendomsskat kan vi tale om det!!
Hilsen Karina Ny hjemmeside: http://stald-birch.dk/ Prima wrap og hø sælges Trakehnerafkom og cockerhvalpe tilsalg, se hjemmeside.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| marker.... |
Ninkamus |
02-09-2010 23:17 |
|
Stald Birch (Karinap): CITAT Den dag evt. "indtrængende" vil være med til at betale til vores ejendomsskat kan vi tale om det!! Mangler lidt en smiley der ruller rundt på ryggen af grin! Elsker den udtaelse! og jeg kan kun følge dig!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lovforslag forkastet |
|
|
Okay, jeg kan forstå at ikke engang hestefolk og ryttere ville være interesserede i et evt. lovforslag om adgang til stubmarker hvor intet "adgang forbudt" er opsat. Jamen så lader vi bare sagen ligge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Mor til ♥Frans og Olle♥ |
03-09-2010 19:07 |
|
Jeg kan slet ikke forstå at der kommer en hel debat ud af hvorvidt man frit må færdes på andres grund uden tilladelse eller ej... Det er da hul i hovedet at tro det er okay!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stubmarker |
|
|
Næ aldrig i livet om der skal lovgives om noget så latterligt som at færdes på andres private ejendom!! Det var da en frygtelig ide! Fatter slet ikke du kan få den tanke, ud over selvfølgelig hvis du er ræverød kommunist  Og trådstarter: jeg er 100% enig med flertallet her, du er én af de ryttere, der virkelig ødelægger det for alle os der respekterer et nej og sætter pris på et ja! Men dyb undren Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare en tanke |
|
|
Torden>< nok fordi nogle af de heste folk og ryttere selv ejer jord og finder fremmede ryttere på deres jord møg irriterende ?? bare en tanke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bekendelse.. |
|
|
Tror trådstarter har forladt tråden, men hun har nok også forstået budskabet nu.. Jeg må dog gå til bekendelse at jeg nok heller aldrig lige altid har fået spurgt om jeg måtte ride på div. stubmarker dengang jeg red pony, men jeg var jo også bare uvidende teenager, men kan nu også godt se forskel på stubmark, stubmark med udlæg eller nysået mark.. Tror ikke min far ville blive sur hvis nogle red på hans mark ud til vejen.. Men hvis de begyndte at ride ned igennem gården og langs staldbygningerne tror jeg godt han kunne finde på at spørge om hvad de har gang i. Vi er nabo til et ridecenter der af og til rider på vores stubmarker ud til vejen, det gør ikke os noget, men når de tar en galop på de nysåede marker eller slipper deres unger og hunde løs, så blir han sgu sur. Fremover vil jeg huske at få lov til at ride på andres stubmarker først. Men nogle gange er det altså ikke ligetil at vide hvem der ejer de forskellige marker. Men så må man jo bare lade være at ride på dem.
Mvh. Anne Kathrine Jensen Sygeplejestuderende, hestetøs og bonderøv...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lovgivning... |
|
|
Hvis det skal gøres lovligt for alle at ride på landmandens stubmarker, hvem skal så betale for hans ødelagte maskiner når de kommer i kambolage med en tabt hestesko?  Nej, jeg synes ikke det skal være en ret at vi ryttere skal ride på en stubmark. Hilsen Benedicte
R.I.P min Bella, den smukkeste stjerne på himlen. Paint og quartere sælges: http://wisemice.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| REGLER |
|
|
LÆS dog hvad MRSHEAVEN har skrevet: Privatejede udyrkede arealer. Der er kun adgang fra kl. 6 til solnedgang. Det er kun tilladt at opholde sig indtil 150 m fra beboelses- og driftsbygninger, men man må gerne passere forbi bygningerne.
jeg har desuden prøvet lig som trådstarter for MANGE år siden og vi (en veninde og jeg) fik også på høvlen og vi fik afvide at det kostede 50 kr pr hov hesten sætter. MEN da det blev en lille sag ud at dette med politi indblandet mm har jeg nu reglerne på plads: det hedder sig (ca. 10 år siden) at : * bonden som ejer marken SKAL sætte synligt skilt op ved hans stupmarker hvor der står eks. ADGANG FORBUDT, eller INDHEGNE marken som mange andre også gør. HVIS man så betræder bondens mark koster det (den gang 50 kr pr hov) IDAG KOSTER DET 75-80 kr pr påsat hov i bondes mark. * HVIS IKKE DET PÅ EN ELLER ANDEN VIS ER SKILTET ELLER LIG så må man hvis man tager HENSYN godt ride på en STUBMARK. BEMÆRK STUBMARK i TIDSRUMMET 06 morgen til SOLNEDGANG.... bemærk regler fra milijø og naturstyrrelsen, fra mrsheaven. så alle jer som er gået TOTALT amok over en gffhqsdiofhdkrh stubmark. kom onnn og lær reglerne de står ovenfor... ellers kontakt politiet som vi har gjort og milijøstyrrelsen og få det jeg lige har skrevet afvide EN GANG TIL:O) og så smil dog i stedet... og lad dig være med at sammenligne EN NYSLÅET FIN GRÆSPLÆNE I ET VILLAKVARTER med en STUBMARK.........
MOD DUMHED KÆPMER SELV GUDERNE FORGÆVES!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stubmark |
|
|
Tjoe tjae, nej man må jo ikke ride på andres dyrkede arealer uden forlov, det står fast! Man må heller ikke øve selvtægt mm man er truet på livet. Man må gerne anmelde ulovlig indtrængen. At diskutere med en der har retten på sin side er aldrig til egen fordel. At blive opfarende fordi adrenalin frigives pga angst er et fysiologisk fænomen. Uopdyrkede arealer indbefatter ikke stubmarker. At dyrke diplomati og godtnaboskab er super prisværdigt og nok det klogeste og mest givtige i denne "problemstilling". At foreslå en lovændring synes jeg ikke der er grund til at fare i flint over og kalde foreslagsstiller ræverød, misundelig kommunist. Det er faktisk pga at nogen har tænkt noget lignende at det blev lovligt for alle at færdes på bla private strande, dele af private skove (fra morgen til aften) og andre naturområder -sålænge hensyntagen til den omgivende natur iagtages. Og det synes jeg personligt er dejligt at jeg må. Jeg ved ikke med jer andre? Om stubmarker også skulle "frigives" til offentligheden ved jeg ikke, men synes den hårde huggen til Tordenskyen er lidt urimelig. Det var jo bare en drøm der blev luftet.
Venlig hilsen Sarah.
Det er menneskeligt at føle....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| louise ☻white-girl☻ |
|
|
LÆS dog hvad du selv skriver/citerer: Privatejede udyrkede arealer.... En stubmark må vist henregnes under dyrkede arealer; begrebet stubmark dækkede sidst jeg slog det op over en høstet (= dyrket) mark? Og så ku' jeg da godt tænke mig at se en henvisning til denne lovgivning: "bonden som ejer marken SKAL sætte synligt skilt op ved hans stupmarker hvor der står eks. ADGANG FORBUDT, eller INDHEGNE marken som mange andre også gør" - indhegnede marker har jeg godt nok ikke set mange af her i landet, med mindre de anvendes til græsning? Jeg vil jo på ingen måde insinunere, at du potentielt udtaler dig på et relativt spinkelt grundlag, men er du helt sikker på at du har fået rigtigt fat i den lovgivning - eller for den sags skyld, at du i første omgang har styr på hvad en stubmark er.....? Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udlæg. |
|
|
Uanset hvor du har redet på hans mark, så lægger de fleste landmænd og andre med stubmarker udlæg i nu. Det er ikke altid lige let, at se for folk der ikke kender til det, men det er lige såvigtig som det korn der stod i marken før. Rider du oven i udlægget, så er det ødelagt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
landmanden kan risikere at få fra taget støtten hvis det bliver opdaget at private bruger marken. Så ikke smart at ride eller fx. køre på atv eller bil hen over andre folks marker.
Sirid Ejer af Bugsy og Dana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stubmark |
|
|
sirid; forklaring følger???? henvis gerne til de aktuelle regler du omtaler. :-)
Venlig hilsen Sarah.
Det er menneskeligt at føle....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har prøvet det samme |
|
|
Men der kan være den grund, at de har lagt kløver ud i bunden. Det kan måske ikke ses nu, men ødelægger faktisk udbyttet hvis det blir dybe huller, og kløver er en indbringende affære, hvis det ikke går galt.
Livet er hvad vi gør det til. Er det ikke bare dejligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| louise- white-girl |
|
|
Er det en LOV det du beskriver? Kan du evt. give et link til den? Det er jo NETOP sådan en lov jeg efterlyser. Og - til eventuelle andre - nej jeg er faktisk hverken kommunist eller ræverød, jeg ejer min egen jord, og hvis jeg havde stubmarker måtte andre folk gerne ride på dem. Nogle her på vejen går også indimellem i skellet med deres hund, og når der er sne, står de på ski henover - bla mine - snedækkede marker, det generer mig ikke det fjerneste. - men efter at have læst herinde, er jeg da nærmest blevet panisk ræd for at få et haglgevær i nakken, hvis jeg passerer en stubmark (og jo jeg kan GODT genkende en stubmark - UDEN udlæg og diverse!).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ps. Sakra - Sarah |
|
|
"men synes den hårde huggen til Tordenskyen er lidt urimelig. Det var jo bare en drøm der blev luftet." Præcis, du forstod hvad jeg mente, - åbenbart som den eneste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mage til dumhed |
|
|
Jeg er helt chokket... At der er nogle, der rent faktisk forsøger at argumenterer for, at det er iorden at ride på anden mands jord uden samtykke, er for mig komplet uforståligt, men det må være ment som en joke, for alt andet er totalt idioti... Hvad skete der lige med den private ejendomsret??? Hvis der var ryttere der pløjede igennem vores marker og jeg derefter skulle diskuterer med dem, kan jeg også love for, at de ville få så glat et lag, at de ikke vendte tilbage... Mage til uforskammethed... Jeg mener - som mange andre - også, at TS i den grad skylder ham bonden en undskyldning og en god flaske vin... Men dejligt også at se så mange fornuftige ryttere...
Mig og bassen ;o)
Victoria * Juni 1991 - + 1. juni 2010
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stubmarker er offenlige |
|
|
Jeg snkakkede forleden med min svigerfar der er landmand og nogle af vores kunder i butikken, faktisk er stubmarker offenlige men mange landmand syndes er irreterne vi ridepiger bare rider der ind og tror vi ejer det hele uden af spørger, men vi er ikke på kant med loven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stubmarker er da IKKE offentlige ..... |
Gammelnok ☻Lisbeth Sejbergϒ |
18-09-2010 12:22 |
|
..... hvad er det da for noget fordrukkent sludder  Det vil sige, du mener marken skifter mellem at være privat og offentlig i det øjeblik kornet er høstet ?? Kan du ikke lige finde den lovtekst frem, hvor det står ??
Keld Sheik kom lige forbi og gav mig en signatur ........ fordi jeg fortjente det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tiderne skifter |
|
|
Jeg er da glad for at det ar almindeligt accepteret at man red på stubmarker, da jeg var teenager. Selvfølgelig krævede det at man kunne skelne mellem stubmarker og såede marker, for trådte man ved siden af, så blev tilladelsen inddraget straks.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ufedt......... |
|
|
Hvis det passer må det godt nok være ufedt at være jord ejer..... Jeg ejer jorden, men ALLE har brugsret når den står i stub 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannie jeg tror det vil være dumt ..... |
18-09-2010 12:43 |
|
..... hvis vi sidder og holder vejret, ind til der findes dokumentation for påstanden  Man behøver såmænd bare gå ind på Skov og Naturstyrelsens hjemmeside, for at få sat tingene på plads. Der står det samme, som er fremført mange gange her i tråden, at ridning på udyrket landbrugsjord, kræver indhentning af tilladelse fra ejer af jorden.
Keld Sheik kom lige forbi og gav mig en signatur ........ fordi jeg fortjente det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LIsbeth |
|
|
havde heller ikke de store forventninger til at der var dokumentation, men det er altid nemt at smide påstande uden at understøtte dem.  og det er da logik man spørger ejer .. uanset hvad for jord vi snakker om
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor må jeg ride? |
|
|
Skove og natur (som er Skov og Naturstyrelsens hjemmeside) beskriver det meget nøjagtigt. Citat: "Ridning i det åbne land Ridning i det åbne land er tilladt på veje og stier, med mindre ejeren ved skiltning har forbudt ridning. Bemærk at det normalt ikke er tilladt at ride på udyrkede arealer, på brakmarker, stubmarker m.v., medmindre man har ejerens tilladelse."
Caroline Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Netop Caroline ...... |
18-09-2010 12:56 |
|
.....  Så er den ged da vist så glatbarberet, som den overhovedet kan blive 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sure landmand |
|
|
Uf jeg kender mange overhysteriske gamle landmænd, hvor guds nåde skal trøste den som kommer til at betæde hans mark med en sko. Jeg fik selv århundres største skideballe sidste weekend da min hest blev bange for en lastbil og jeg blev nød til at ride op i kanten af stubmarken. Typisk nok kommer landmanden forbi i samme øjeblik og råber og skriger at jeg skal skride ud fra hans mark. Min hest var helt oppe at køre, da landmanden holder traktoren i tomgang. Jeg råber tilbage at det var en nødssitatuion og at jeg ikke har tænkt mig at ride på hans mark. Surt gasser han op og køre videre. Og i går fik jeg faktisk også en skideballe af en landmand, da jeg luftede min hund i kanten af en stubmark. Så tænker jeg godt nok også, at nu må de sku slappe lidt af være bare lidt menneskelige. Men nej mange landmand har set sig sure på rytter og hundelufter og hvad der nu ellers er. Den måde landmanden gjorde på over for trådopretter, er da også dybt uansvarlig og barnlig, så må man da sige det på en ordenlig måde. Der er da ingen grund til at forårsage en ulykke, bare fordi man ikke kan styre sit temprement. At trådopretter så vælger at gøre sig uforstående over for hans skælden ud, er selvfølglig ikke så smart, og man burde bare udnskylde og skynde sig væk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre igen :( |
|
|
Ja som overskriften siger, desværre igen en hesteejer der ikke kan kende forskel på dit og mit, for sådan er det jo i grove træk. Det er utroligt at man så ikke vil erkende sin fejl og sige pænt undskyld, (fik lidt en overraskelse da jeg opdagede det ikke bare var en helt ung pige). Bor selv på landet og har nogle hektar med en dertil hørende sø, mange tager det som en selvfølge at man kan fiske, smide tomme dåser og ellers strø om sig med alt mulig skidt. Folk lufter hunde løse så de jager med dyrene, heller ikke fedt. folk vader tværs over tilsået marker for at gå aftentur, ryttere rider hvor pokker de har lyst. Det er ikke fair. Har nogle fantastiske naboer der skiller deres hegn af her om efteråret så jeg kan få lov at ride overalt hvor der IKKE er sået, men på mange græsmarker hvor deres kreaturer går resten af året. De får da alle en god flaske vin til jul, er da så fedt for mig at have et kanon terræn at ride i. Så ja let måsen og hen og sige undskyld er det mindste man kan gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|