Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Den frie Lærerskole?
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 23:04

Hej ænder. I er jo næsten alvidende, så måske kan nogen svare mig på, om man med en uddannelse fra den frie lærerskole også har undervisningskompetence i folkeskolen (ligesom folkeskolelærere har undervisningskompetence på frie skoler, højskoler og efterskoler, som den frie læreruddannelse retter sig imod) - uddannelserne er jo rimeligt forskellige ... Håber i kan hjælpe! :)

0
0
Svar på denne tråd

Bliv fri ;)
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 23:40

Det vil jeg da bestemt mene at man har. Ligesom folkeskolelærere også kan undervise på friskoler(og udfra erfaring er niveauet, åndeligt, personligt og fagligt, noget højere der). Du bliver jo lærer - bare på en anden(og helt subjektivt -bedre) måde ;)

Held og lykke med lærerstudiet :)

Anna April

http://www.galapril.com

to choose doubt as a philosophy of life is akin to choosing immobility as a means of transportation.

nu med part på red el-dahab :)

0
0
Svar på denne tråd

Jo tak
Forfatter: 
Dato:  28-08-2010 00:29

der går dog nok lige nogle år endnu, før jeg eventuelt kaster mig ud i lærerstudie og -gerning. :)

Men grunden til at jeg tænker over om man kan der, er fordi at den frie lærerskole jo dels er bygget meget anderledes op (4-5 fag over 5 år, mod den alm. læreruddannelses 2-3 over 4 år, ved ikke om man så har det rette antal timer og den slags til at opnå undervisningskompetence i de fag set ud fra et folkeskolesynspunkt) og dels er eksamensfri (ved godt man får udtalelser) og selv om undervisningsministeriet har godkendt formen, kan det jo godt være at den bare ikke er forenelig med folkeskolens måde at gøre tingene på.

0
0
Svar på denne tråd

jeg valgte den alm.
Forfatter: 
Dato:  28-08-2010 09:51

Jeg vil ikke være helt så skråsikker på at du med den frie læreruddannelse kan få job i folkeskolerne.

Jeg er netop blevet færdig med folkeskolelæreruddannelsen og undersøgte inden start på uddanelse rigtig meget den frie lærerudd. da jeg synes de har et rigtig spændende tilbud og jeg var rimelig sikker på jeg ville arbejde på efterskole efter endt uddannelse.

Efter at have snakket med flere lærer både fra den fri og den alm. uddannelse konkluderede jeg at med den fri vil jeg ikke være lige så frit stillet mellem folkeskoler og fri skoler som jeg ville være med den alm. læreruddannelse.

Kan så sige at jeg nu efter 4 skønne år på den alm. læreruddannelse er staret i et super job på en super efterskole.

men intet ondt om en frie kan godt forstå du undersøger den. Det virker som en rigtig god uddannelse, hvis man vil friskolerne :)

Gitte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-08-2010 10:12

Jeg har hele mit liv selv gået på friskole (og jeg vil nu ikke sige at det kun er en positiv ting, men okay - mange ting har sikkert ændret sig, også på det område, siden jeg startede i skole for 15-16 år siden ). Jeg har derfor ingen erfaringer med folkeskolerne, andet end det folk fortæller - og det er jo så også blandet. Sådan vil det nok altid være med skoler generelt.

Det der tiltaler mig ved den frie læreruddannelse er dog især det at man kan have flere fag (jeg vil gerne have dansk og historie som minimum - det kan jeg også på den alm., men vil også gerne have tysk etc.) og så kan jeg umiddelbart lide selve det der højskole-agtige liv, så tror uddannelsen som sådan ville sige mig mere (tror nogle gange at folk der vælger at blive lærere gør det fordi, de ikke lige ved hvad de ellers skal (der er selvfølgelig også folk der brænder for det), men på den frie læreruddannelse udvælger de kun de folk der virkelig vil). Men generelt er jeg af den holning at der mangler lærere der både brænder for det og som er dygtige fagligt (altså både fag-fagligt og pædagogisk/lærermæssigt) og det tror jeg man "nemmere" opnår på den frie læreruddannelse (ikke at der ikke bliver uddannet mindst ligeså dygtige lærere fra de alm. og nogle skod fra den frie, men mit indtryk af alle de lærere jeg har været igennem er, at de bedste som regel er de mere friskoleagtige).

Men ja, det er jo lige den der med om der er mulighed for at underviser i folkeskolerne også. Men ellers går det nok - der er jo også friskoler, efterskoler og højskoler nok og man kan jo efteruddanne sig. Det er heller ikke sikkert at valget falder på den aldersgruppe, gymnasielærer er også spændende, men synes der er mange unger der kommer videre i systemet uden de har alt det med de skal, og når man synes sådan, må man jo gøre noget ved det!

Men hører GERNE fra jer der er uddannede eller i gang med at uddanne jer til enten friskolelærere, folkeskolelærere (eller hvad man skal kalde det) og også gerne gymnasielærere - samt alle mulige andre lærere! :) Calanie, hvor har du fx gået og hvad er dine fag? :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar..
Forfatter: 
Dato:  28-08-2010 10:41

Da jeg undersøgte mulighederne for et års tid siden, skulle man stadig tage et suppleringskursus for at kunne undervise i Folkeskolen, hvilket jeg stadig finder rigtig plat. Kontakt DFL for mere information :)

Jeg synes dog ikke, at det skal være det, som afholder en fra at vælge DFL, for man får mulighed for at vælge langt flere fag end på det alm. lærerseminarium. Desuden er stemningen og miljøet fantastisk derovre. Selvom den tager 1 år længere, så er det jo et helt år i praktik på en skole, og man får rigtig foden indenfor i friskolemiljøet - super bonus :)

Man kan bo på skolen, og Ollerup er placeret rigtig skønt på sydfyn, med skov, sø og ikke så langt igen til stranden. Desuden er det jo meget tæt på Svendborg, som er en super hyggelig by. Jeg har selv gået i skole på Ollerup Friskole, hvor vi også havde projekter med DFL, og det var rigtig fedt :)

Jeg overvejede meget at gå på skolen, men jeg endte med at vælge, at jeg vil være gymnasielærer (kemi og biologi) i stedet for. Noget af grunden var, at jeg ikke ville tilbage og bo på Sydfyn, da jeg lige har fået lavet et solidt netværk herovre i Kbh. Drømmen er dog at undervise på Svendborg HTX og bo dernede ;)

Jeg kan kun anbefale det dernede, og det er et besøg værd, så man kan finde ud af, om det er stedet for en.

Pennyblade købes. Se mere på præsentationen.

Pontus efterlyses, 15 årig New Forest på ca. 127 cm.
0
0
Svar på denne tråd

Læreruddannelsen Silkeborg
Forfatter: 
Dato:  28-08-2010 19:25

Jeg har læst i Silkeborg, er fra den sidste årgang af den gamle reform så jeg har 4 linjefag: mat, musik, geo, fysik/kemi.

Alt efter hvordan du vælger dine fag kan du jo få 3 fag på den nye reform. Jeg kan godt forstå du synes 2 linjefag er lidt, jeg havde selv svært ved at udvælge de 4 jeg har. Så er det dog heldigt at virkeligheden er en hel anden en institutionen og når skolen står og skal have dækket de fag der skal undervises i ja så kan man godt få et fag man brænder for men som der ikke lige blev plads til i uddannelsen (jeg underviser pt derfor også i engelsk)

Selvfølgelig løber man på uddannelsen ind i nogle hvor man tænker "hvad laver de her?" men 95% af en årgang er super arrangagerede (staves?) og dygtige og skal nok berige både folkeskolen og de frie skoler!

Der er stor forskel på seminarierne rundt om i landet så jeg vil råde dig til at tage ud og besøge dem og snakke med dem om hvad de kan tilbyde af kryderier til uddannelsen. FX tilbyder

Silkeborg en overbygning i både idræt og musik. En fantastisk mulighed for at komme det spadestik dybere i et fag man brænder for. Nu skal det jo ikke blive en salgstale for Silkeborg, men jeg kan da nævne at jeg bla. valgte Silkeborg pga studiemiljøet og de tilbud der var efter skoletid. Så som idrætsklub, musical, kor og bigband, fredagsbar for at nævne nogle af dem jeg benyttede :)

Trine >> tak for præciseringen omkring job i folkeskolen efter uddannelse på DFL. Jeg har kun baseret min teori på bekendte fra efterskoler der ikke har kunne få arbejde på folkeskoler.

Mvh Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider