|
|
| korsbåndsskade og ridning |
|
|
Hej Jeg er i den uheldige situation at have revet mit forreste korsbånd over og skal måske have et nyt. Jeg har fungeret uden korsbånd i ca 5 mdr og skal nu finde ud af om jeg skal have et nyt. Jeg har snakket med både læge og fys om ridning og knæskader, men de ved desværre ikke så meget om det. Er det nogle der har haft samme problem og evt har redet "uden korsbånd" i en del år? Elles nogle der har oplevet at deres ridning er blevet bedre efter operation? Håber på lidt historier eller råd fra andre:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen jeg var |
|
|
jo så heldig at få ret mit foreste korsbånd over for 18 år siden og har ikke fået sat en nyt ind... Jeg har spillet basketball i en del år og der har jeg en skinne på pga. mange vrid, men det har nu aldrig generet mig. Jeg rider jo selvfølgelig også og det mærker jeg absolut intet til, så jeg har ingen intentioner om at få det lave.. Tina
På skabelsens dag, sagde Gud: "Der skal være lys!" og der blev lys, for da havde vi allerede lagt alle kabler ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som fys må jeg lige sige... |
|
|
Jeg er fysioterapeut og er bestemt af den mening at hvis man kan lade være med at "pille" for meget ved det indvendige, er det klart det bedste... jeg mener...hvis du ikke har store smerter og det ikke generer dig i din dagligdag, så ville jeg bestemt ikke anbefale dig at få det lavet. Mange der får lavet korsbånd er enormt kede af det bagefter. Hvis du vil spørge om noget specifikt, kan du bare skrive over pb.
Pernille og Sødals Santiago! Respect your fellow earthlings - don`t eat them! Go vegetarians!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm...... |
|
|
Jeg fik for et par år siden den geniale ide, at hoppe af min løbsk galoperende islænder, (jeg havde glemt at montere hovedtøj og sadel, at tilride den, og at maskinstationen kørte med ballepresseren), og tænkte at jeg bare ville lande på benene.. .. Efter at vagtlægen mente det kunne løbes væk, viste mr-scanning så minus korsbånd, og ind/udvendige ledbånd, der han i laser..14 uger i don-joy før Århus mente at mine ledbånd var nogenlunde, så nyt korsbånd med dert samme, for at støtte ledbåndene. Der blev brugt sener fra låret, som så erstatter korsbåndet, via arvæv..Det er altså ikke noget levende ledbånd, og f.eks den automatik på ujævnt terræn, den fungerer bare ikke..Løbe kommer jeg aldrig til, mit knæ tror det er en albue, siger fys, men nu kan jeg endelig ride letridning igen, uden at det gør alt for ondt..Og jeg tror på, at jeg kommer til at springe igen.. Selve korsbåndsoperationen var led, det gør altså p##ondt at have knoglesmerter, og det tager en evighed at komme tilbage i gear igen. Dog kunne jeg ikke undvære den, da jeg kunne stå og mærke mit overben skride ud, de 3 første uger, før scanningen.. Havde jeg kun manglet korsbåndet, havde jeg fravalgt operationen..Der er en del følelsesforstyrrelser ved arret, varme, prikken, følelse af vand der løber, og en 10 x1 cm rende, hvor der er hul.. Mit knæ fungerer nu, men vil altid være ustabilt for sidevrid, grundet de strukne ledbånd, og gør altid ondt, men det skyldes nok snarere alt andet end korsbåndet, fik også fjernet 1 1/2 menisk.. Men det er altså en drøj omgang, selv kun med operationen, og det tager længe inden knæet virker pr fefleks igen..
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg red ikke |
|
|
uden korsbåndet, men jeg gik også kun få måneder uden korsbånd. Jeg fik lavet mit for mange år siden og er glad for det blev lavet, jeg knækkede flere gange sammen da jeg gik uden, lige pludselig kunne mit knæ bare knække sammen så jeg faldt, ikke særlig fedt. Det er aldrig sket efter min operation. Jeg har desværre meget løse knæ og det er ikke blevet bedre efter det gik i stykker, godt nok har jeg fået nyt men er stadig meget "løs" derfor sidder jeg (syntes jeg selv) ret uroligt med mine ben, man kan da sagtens ride rimelig dressur alligevel:-)
Camilla Diana Henriksø og Lilly af Støvlebæk
Præstemarkgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min erfaring |
|
|
Jeg sprang mit korsbånd ved at styrte på scooter. Fik det lavet efter nogle måneder og det hele gik rigtig fint, genoptræning og dagligdagen ingen problemer, heller ikke med ridning. Men bliver så kørt ned og ledbånd, minisk og korsbåndet røg en tur i det samme knæ som første gang. Fik det lavet to dage efter ulykken, og genoptræningen gik hurtigt da det jo lige havde været turen igennem en gang. Men hold op hvor det laver bøvl hver dag nu, det knager og låser og er rigtig træls. Så første gang var det fint men anden gang noget være @!#$!!!!
Super skøn 1'er pony vallak sælges 1 år gammel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| korsbånd |
|
|
Hej Tak for gode råd og historier. Tror ikke jeg vil lade mig operere i første omgang, da jeg kan meget som det er nu. Så kan jeg også komme igang med ridningen igen:) Så nu skal jeg bare finde det rigtige hjem til min dreng.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Korsbånd |
|
|
Ja jeg er så en af dem som har mistet korsbåndet i samme knæ 2 gange  Gik i 3 år uden,da jeg ikke vidste ,at jeg manglede det.Var godt nok kommet til skade,men tog bare en forbinding på. Min ridelærer kunne ikke forstå at jeg ikke brugte højre ben ordentlig,men det kom der så en forklaring på efter en kikkertoperation. Grunden til at jeg gik til lægen var at jeg begyndte at få ondt i hoften og højre fod.Knæet havde jeg ikke ondt i. 2 år gik med det nye korsbånd,og jeg glædede mig til at kunne mønstre mine heste selv,og ride igen. Men så ville skæbnen at jeg faldt så uheldigt, at det sprang igen. Gik 2 år uden,genoptræning og Don-joy. For 2 mdr siden fik jeg så sat et nyt i igen,og genoptræning på ny. Ved godt at man KAN få gigt efter de operationer,men det kan man altså også få alligevel. Jeg kan ikke undvære mit korsbånd,så meget har jeg fundet ud af i løbet af de sidste 7 år. Min operationer har været vellykket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også her,,, |
|
|
I feb. blev jeg smidt af krikkedyret og via en scanning viser det sig at korsbåndet smuttede:-/ Jeg er selv fys, så har "trænet" benet siden don joyén kom af. Synes edeligt ikke jeg har de vilde problemer og har sagt nej tak til opr. Dog tror jeg ikke jeg kommer til at stå på snowboard igen, som jeg gerne vil  Ridening har jeg intet problem med ( må bare ikke falde af igen ) Som Pernille sige og af egen erfaring, så overvej altid opr meget grundigt. Vi mennesker er bare ikke skabt til at bliver åbnet, og det kan nemt bliver værre end det man havde i forvejen. I mit arbejde har jeg set mange opr. der er gået galt, så har man det godt uden korsbånd, så ville jeg ikke anbefale opr. Jeg har anmeldt det til forsikringen - har nogen af Jer får erstatning fra Jeres fritidsulykkesforsikring eller andet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsikring |
|
|
Det har jeg. En korsbåndskade er sat til 5%. Alt efter hvilket forsikringsselskab som du har,kan der gå laaaaaang tid, inden at du får udbetalt noget som helst. Speciallægeerklæringer kan også komme på tale. Dem har jeg ,indtil dato,3 af 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsikring |
|
|
Hej Jeg får dækket genoptræning af forsikringen og også et beløb hvis mengraden er over et vist procent. Jeg skal opereres alligevel det anbefalede min fys meget da knæet skrider for mig som det er nu, så håber bare at det hjælper ellers er det for surt, da jeg ikke må ride i 2 -3 mdr bagefter. Jeg faldt af hyppen her den anden dag og måtte hoppe op uden min elskede tanteskammel, det kunne knæet ikke lide, gik nærmest af led... HOLD K... det gjorde nas, så glæder mig at at få det lavet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved godt.. |
|
|
Jeg ved godt at dette er en gammel tråd, men jeg har lige fået konstateret at mit korsbånd er revet over og sad lidt og googlede, for at finde ud af hvad det i grunden betød. Her falder jeg så over en tråd på hestenettet.....hvor heldigt, da jeg selv er rytter og netop pådrog mig skaden på en hest. Skaden sker sidst i oktober 2010, men pga ventetider og flere undersøgelser, har jeg først nu fået at vide at korsbåndet er revet over, samt at der er en revne i knoglen. Lægen var udlænding og jeg forstod derfor ikke helt hvad han sagde til mig. Men kort fortalt så fik jeg at vide, da skaden skete, at jeg skulle holde mig mest muligt i ro. Dette blev løbende understreget under diverse undersøgelser. Som den gode patient jeg jo er, efterlevede jeg naturligvis dette mest muligt. Lægen forklarer så nu, at mit ben nu er så muskelfattigt og at benstillingen er blevet skæv grundet den lange hvile, at han anser at knæ og ben skal genoptrænes intensivt i 2 mdr., før det kan afgøres om jeg evt. skal opereres. Så nu går jeg og venter på brev fra kommunen, der erfterfølgende skal stå for min genoptræning. Jeg kan sagtens gå, men ikke uden at halte, idet mit ben ikke kan strækkes helt ud og ved den mindste belastning der giver et lille vrid i knæet, gør bare mega ondt.....mit spørgsmål er derfor, hvad består denne genoptræning af og kan jeg selv smug-starte eller er det bedst at afvente hjælp fra professionelle...??? Som det er nu, kan det på ingen måde lade sig gøre at komme op på hesten, lige som at jeg tror at jeg ville sidde dårligere fast i sadlen, da mit knæslut jo ikke længere er det samme. Jeg er springrytter (eller var engang (-:) og har meget svært ved at forestille mig at springning kan kombineres med et dårligt knæ, da man jo skal rejse sig i sadlen. Er der nogen der har erfaring med dette...??? Læser også at nogle taler om erstatning, vil det sige at det skal meldes til ens eget forsikringsselskab og hvordan fastsættes meengrad...??? Forstår heller ikke helt hvorfor træning og genopbygning af muskler skulle kunne betyde at man helt kan undværre sit korsbånd...???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mgl korsbånd |
|
|
Jeg blev sparket af en hest og fik ødelagt forreste korsbånd for 3 år siden og er ikke opereret. Lægen der undersøgte mig mente ikke det var nødvendigt og det har han haft ret i. Der gik 3 mdr fra jeg kom til skade til jeg fik diagnosen, og det var kun fordi jeg selv var ret emsig med at der måtte være noget galt. Ellers havde det taget meget længere tid. Jeg begyndte hos en fysioterapeut med det samme efter jeg havde fået dommen. Samtidig begyndte jeg at træne selv ved siden af i FitnessDK hvor jeg fik lavet et træningsprogram af en af deres instruktører, hun havde fået 3 knæoperationer og hun vidste derfor lige præcis hvad jeg skulle lave af øvelser. Til at starte med skulle jeg lære at strække mit ben helt ud igen og bagefter fik jeg en masse øvelser der hjælper med at stabilisere knæet så man ikke får de små vrid du snakker om. Man skal også træne balanceøvelser, da 70 % af balancen sidder i forreste korsbånd. I meget lang tid fik jeg ondt hvis jeg ikke trænede mindst 1 gang om ugen, men det gør jeg ikke mere. Jeg kan stadig få ondt i knæet hvis der er omslag i vejret eller hvis jeg har feber, men det er ikke så slemt mere som det var engang. De ting døjer man også med hvis man er opereret har jeg hørt. Men ellers har jeg i dag ingen problemer med mit knæ. Jeg kan løbe, cykle, ride osv som før. Mht at ride så red jeg igen ca 1½ mdr efter jeg var kommet til skade. Selv om jeg ikke er springrytter kunne jeg bedst ride i min springsadel. Jeg skulle faktisk lære at ride helt forfra, min balance var lig nul og jeg kunne slet ikke sidde ned i trav og jeg kunne ikke holde mine bøjler på. Jeg fandt ud af at det gik bedre hvis jeg red med en helt løs chambon og jeg satte skrå gummidimser i mine bøjler. Der gik lang tid før jeg begyndte at stole på at jeg kunne sidde fast hvis hesten lavede et eller andet, så i lang tid tog jeg det meget stille og roligt og lod parten om at ta den første skovtur og andre ting hvor jeg ved at hesten kan finde på at bukke. Det tog også tid at finde ud af at sidde lige igen, jeg sad ret skævt fordi jeg ubevidst prøvede at passe på mit knæ, men efter lang tid i ridehuset hvor jeg kunne bruge spejlet blev det også bedre. Jeg er som sagt ikke springrytter, men hvis jeg turde ville jeg sagtens kunne springe i dag. Jeg har ingen problemer med at rejse mig i sadlen og jeg kan også holde mig fast hvis hesten laver et lille glædeshop. Jeg købte desuden et back on track knæbind, det hjalp mig rigtig meget i starten, og så sørgede jeg altid for at putte is på knæet når jeg havde trænet. Fik tiltusket mig en hel kasse isposer fra Falck på mit abbonnement... Jeg vil nok råde dig til at vente med at gå i gang med noget til du har en fysioterapeut der kan hjælpe dig. Jeg fik en henvisning fra min egen læge og kom til med det samme. Hvorfor er det kommunen der skal stå for din genoptræning? Rigtig meget held og lykke fra Karin
"Der er ingen situation, der ikke kan ændres" Desmond Tutu
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Korsbånd og ridning |
|
|
Jeps, jeg har redet uden en del år, uden gener. På et tidspunkt måtte jeg ufrivilligt af en unghest, hvor hele min venstre side af kroppen blev vredet fra hinanden, der i blandt mit dårlige knæ. Her røg også menisken, og herefter måtte jeg operereres. Hvis du kan undgå det, så lad være!! Det er 2 år og en måned siden sidste operation nu, og jeg har intet andet end problemer. Jeg har fået skåret den midterste tredjedel ud af det "bånd", der holder knæskallen fast på skinnebenet. Denne tredjedel er så brugt som korsbånd og hæftet fast på knogleklodser skåret ud af hhv lårbensknogle og skinneben, som så er sat ind igen med skruer. Status i dag er, at det er konstateret, at korsbåndet er, at det indopererede korsbånd er så løst, at det er lige meget, om det er der (ny operation anbefalet). Knæet er løst som aldrig før, kombineret med nedsat bevægelighed (kan hverken bøje helt, bære meget vægt eller overstrække det). Dermed kan jeg fx ikke sidde på hug. Kombineret med, at arvævet gør, jeg heller ikke kan sidde på knæ, giver det temmelig mange gener i dagligdagen. Jeg kan konstant mærke knæet (i perioder med store smerter), og jeg er konstant bange for, at jeg får et lillebitte, utilsigtet skub, der gør, at knæet vrikker om og afstedkommer tid på krykker igen -der skal ingenting til. Dermed er fx løbetræning også helt udelukket, ligesom min plan om idræt som linjefag på min uddannelse har måttet laves om, så det er på virkelig mange fronter, det sk... korsbånd har haft indflydelse. Jeg er selvfølgelig begyndt at ride igen, men psykisk har det givet mig en lang periode med mere end almindelig hjertebanken. Jeg har måttet tage mange tunge beslutninger på denne baggrund. Red to ungheste til i sommers (trods nervøsitet; "jeg må vel over det", tænkte jeg), men må desværre erkende, at jeg må sige farvel til den del. At jeg måtte stoppe med at ride salgsheste har været helt givet, og i omgangen med mine egne heste, bliver der også passet på i ekstrem grad nu. Jeg siger ikke, at alle er så "uheldige" som jeg, men for pokker, hvor vil jeg ikke ønske dette for andre, det er bare ikke ret fedt at være så handicappet i en tidlig alder (jeg er 30 nu). Det blev en længere smøre,k men håber du kan bruge det til et eller andet. Spørg endelig løs, hvis der er mere  Mvh Mia
Sælges: Lille, smart DH-hoppe (f. 2001) til avl eller ridning 12-års DV vallak, kan øvelser til alle LA-klasser +"det løse" 1 års hoppe e. Gribaldi, forv. stg 168
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Korsbånd. |
|
|
Jeg har fornylig fået det lavet, det er 1 måned siden. Og jeg vil sige - hvis du fungere uden korsbånd, så lad for alt i verden værd med at få det lavet. Jeg vil ikke sige jeg har fortrudt mit, jeg er kun 20 og der er så mange ting jeg gerne vil og jeg vil ikke begrænset af et manglende korsbånd - men havde jeg vidst den dag idag, hvor ondt det gør (efter operationen) så havde jeg ALDRIG gjort det. Jeg havde og har stadig rigtig ondt. Men jeg håber at det snart går over, jeg er i genoptræning og det går stærkt fremad.
I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|