|
|
| Hest hjemme |
|
|
Hej ænder Jeg overvejer at få hest hjemme hos mine forældre som bor på landet. Hvad koster det at have en hest hjemme? Det skal være en hest til skovtur 2-3 gange om ugen, som skal gå i løsdrift. Og et andet spørgsmål: Hvor ofte muger i ud i løsdrift og hvad gør i med mødding? Der vil blive tale om 2 heste. Håber på nogle gode råd og tips, jeg har kun haft hest på ridecenter før i tiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan kun anbefale |
|
|
at have dem hjemme. Vi har 2 store heste i boxe, klatmuger hver dag, mødding sammen med køerne. Kender flere der er en container, så det er en mulighed for dig, hvis I ikke har andre dyr. Jeg bruger ca. 500.-. om måneden i foder/strøelse på 2 heste. De får hel havre, wrap og lucerne fra Dan-grønt, de står på halm. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pris container |
|
|
Er der nogen der ved hvad det koster med container? Har hørt 3000 om måneden?  Nogen der ved hvad en landmand tager hvis man afleverer det en gang om ugen hos dem?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er temmelig dyrt at have container.. 3000 passer meget godt efter hvad det har kostet de steder, jeg har stået.. Det kræver jo en vognmand at få den tømt..
Team Starlight´s Starlight´s Sidney & Kristina Hvil i fred Zar 16/5-87-25/10-02 Chiquita 29/5-91-2/8-06 Maddie 3/6-01-17/3-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| containerleje |
|
|
Jeg lejer container for 225 kroner om måneden. En tømning koster omkring 500-600 kr. alt efter hvor bonden vil have det læsset af. Jeg får tømt 2 gange årligt, har 3 heste på halm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia... |
|
|
Hvor lejer du henne? Jeg overvejede at købe en gammel trailer og så muge en gang om ugen og smide det derop på og køre det ud til den bonde? Nogen som har prøvet det? Og kan man nøjes med at muge en gang om ugen i løsdrift?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg vil mene at en gang om ugen er fint! Der hvor jeg er opstalder muger vi en gang om ugen i løsdriften - vil mene at det kommer helt an på str. af løsdriften og antal heste...
....så får du ikke mere for den 25 øre.... Maja
Ég elska litla íslenska gullmoli minn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heste hjemme |
|
|
Vi kører møddingen ud på folden, det er tilladt at gøde sin egen jord, og når man ikke har flere heste, bliver det jo ikke det vilde - selvfølgelig afhængig af om man har så stor en fold at man kan afsætte noget af den til gødningsareal, det eneste er selvfølgelig at det er en lidt længere tur man skal køre med trillebøren, det er dog kun et problem hvis der ligger rigtig meget sne. Vi bruger ca. 500 kr. pr. måned pr. hest alt incl. dvs. en hel del wrap i vinterhalvåret, lidt halm som strøelse og ekstra grovfoder, vitamin/mineraltilskud. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg muger 4 gange om året i løsdriften, muger med minilæsser direkte på tipvogn og afsted til landmand jeg har aftale med - nemt. Inden vi skel købte minilæsser kom landmanden også gerne med hans minilæsser og mugede for en ganske rimelig pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890+ |
|
|
´Kan i ikk brænde møddingen? Kender en der gør det på hans går. Ellers har jeg stået opstaldet et sted i boks, med 4 heste og der tømte vi vist containeren hver 3 mdr. men vi pakkede os møddingen rigtig godt i stedet for bare at smide det op på containeren. Det kostede vist 1000,- at få den tømt. Men når det er løsdrift så ville jeg nok os nøjes med at tømme med minilæsser omkring 4 gange årligt og så se om i ikke kan lave en god løsning med en landmand.
MVH Pernille *Skovbakkens Avalon* ! R.I.P Dear Tana C *Miss You* ! Ledige bokse i Viby J. (Århus) - Se Præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Lille Musen... |
|
|
Jeg har en trailer, hvor der er bygget sidevægge på. Jeg har 2 heste og muger en gang om ugen (direkte op i traileren), hvorefter jeg kører det ned til en Maskinstation og læsser det af. Tror sammenlagt jeg bruger lidt over en time på det. Jeg er rigtig glad for den ordning, for så slipper jeg for at have mødding liggende og jeg skal kun køre 3 km med møget  Jeg har lavet den aftale med maskinstationen, at jeg køber halm og hø af dem og til gengæld må jeg så komme med mit møg gratis. Det er for mig en perfekt løsning  Held og lykke med at få hestene hjem Jeg elsker det... Mvh Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for alle jeres svar |
|
|
Mødding er det som har bekymret min far mest. Meningen er at hestene skal gå i løsdrift med et skur, der kan lukkes hvis det bliver snestorm eller lign. Vi snakker om at få vandkopper på folden, så mine forældre kun behøver at skulle fodre til morgen og aften. Det vil jo være mine heste, så mine forældre skal have så lidt besvær som muligt med dem, og jeg vil selv komme og tjekke dem hver dag og ride 2-3 gange om ugen i skoven. Overvejer at købe travhest eller fjordhest (evt. fjordhest-blanding)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Budget |
|
|
Her mit foreløbige budget. Foder er til en 500 kg hest. Halm har jeg sat til 2 små baller pr. uge Smed beskæring hver 8. uge uden sko Hvad koster hø nu om dage? og hvor meget bruger i? det skal være små baller  Foder 135 Halm 20 Smed 300 Hø ? Dyrlæge skal der selvfølgelig også ligges til side til. Er der noget som jeg mangler?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heste hjemme |
|
|
vi har 2 store heste hjemme i løsdrift, på 10*16m og vi muger kun en gang om året, når de kommer ud på sommergræs i juni. ellers strøer vi hver dag med halm(fra okt-maj). møddingen bliver lagt på naboens mark, helt gratis, så slipper han for at købe gødning til det stykke og jeg slipper for at betale for at komme af med det. man kan godt brænde møddingen, men det stinker og brænder meget længe, specielt hvis der er halm i. vi bruger pr måned til 2 heste på 160cm og hhv 8 og 21 år halm(big balle)600kg = 300kr hø(2 minibig baller)600kg = 600kr, små baller koster ca 15-20kr/stk, alt for dyrt.vi har vores stående hos landmanden og kommer og henter en når vi skal bruge. foder 450kr, den gamle får special foder, derfor lidt dyrt. du skal også huske forsikring, som minimum ansvarsforsikring(hvis ikke den er incl i dine forældres indboforsikring) og tandlæge.
Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi Bioanalytiker B.M.L.T
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har du husket.... |
|
|
Måske tager jeg fejl af noget, men det ser ud til at du kun har lagt budgettet ud fra 1 hest? Jeg kan se at du skriver hestene - altså du skal have mere end 1 hest hjemme. Men tallene i dit budget - er det pr. hest?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia... |
|
|
Ja, det er pr. hest  Nårh ja forsikring selvfølgelig, havde jeg helt glemt  Havde stor glæde af sygeforsikringen med min gamle hest, da han gik igennem et længere sygeforløb, så lidt underligt at jeg kunne glemme det.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der lyder |
|
|
af MEGET lidt med 2 småballer om ugen det kan vi ikke klare den med. Hø ligger på kr. 15-20.-. ballen. Når vi bruger hø, ryger der 1 balle om dagen til 2 heste - vi bruger dog mest wrap. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stella.. |
|
|
Mener du lidt med 2 baller halm om ugen? Det er ment pr. hest, så dvs. 4 baller halm om ugen i løsdriften Altså en balle halm ca hver 2. dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Vi har hestene i løsdrift, hvor de står på træpiller som seng og så har de fri adgang til hø sommer og wrap vinter, de har græs på folden hele året (medmindre der kommer sne som sidste vinter) og jeg er super glad for det  Dog vil jeg ikke bruge halm, da det i min verden skal bundmuges hver dag for ikke at blive klamt, og så giver det en kæmpe mødding.. Så jeg sværger til træpiller, bedre indemiljø, minimal mødding, tager ingen tid at fjerne klatter hver dag og så er det sundt for deres hove og luftveje uden al den ammoniak  Fodermæssigt kan du gøre det ganske billigt ved at finde et vitamin/mineral foder, hvor der ikke er en masse stivelse og sukker i, og så kan du holde dem kørende og ved godt huld på hø/wrap og selvfølgelig græs... 
Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd! Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde  Nu med Muffen og Bøffen i løsdrift og Big til September 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| budget |
|
|
Jeg tror også du får brug for mere halm. Jeg bruger som minimum ½ balle pr. hest pr. dag. Jeg kender ikke høpriserne, men wrap koster ca en krone kiloet hvis man køber de store baller, men med to heste skal du nok regne med en lidt højere kilopris. Og omkring 10 kilo wrap til en hest omkring 500 kilo bruger man nemt, det er så godt 300 kr. om måneden pr hest. Derudover ved jeg ikke om der er indhegning på stedet, ellers er der jo også udgifter til etablering af denne. Måske bliver det nødvendigt med en slags dræn eller grus foran løsdriften til vinter, afhængig af hvordan jorden er hvor du bor. Til gengæld er wrap og halm jo mest nødvendigt om vinteren, om sommeren bruger man ikke ret meget hvis de går på græs og der er nok af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lille musen |
|
|
ja jeg mener det er for lidt med 2 baller pr. hest om ugen - især i løsdrift - jeg er IKKE vild med løsdrift, men det er jo en smagsag. Jeg synes der er meget skideri over alt i løsdrift, hos os har begge heste deres "toilet" i et hjørne af boxen, ved også godt ikke alle er lige renlige, men bliver aldrig fan af andet end en god box. Husk også i løsdrift kræver det maskinkraft til udmugning. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890+ |
| Forfatter:  |
Artex |
| Dato:  |
23-08-2010 15:47 |
|
Jeg tror også det er lidt i underkanten med halm, en pr dag(ialt) ville nok være mere passende. Mine forældre har 2 ponyer(en fjord og en shetter) i løsdrift og der går meget halm/stråfoder til, især i de kolde måneder. De en meget nøjsomme og kan derfor ikke klare hø ad libitum så derfor spiser de også en del af halmen. Ofte kan der gå endnu mere til end 1 balle om dagen hvis der skal være både til madras og til at blande med høet. Og nej, løsdrift kræver ikke nødvendigvis maskinkraft til udmugning, håndkraft kan sagtens klare det! Vores går i dybstrøelse i vinter perioden, og i sommer tømte jeg den alene. Det tog vel 8-10 timer, fordelt på 2 dage, og man kan da mærke det i musklerne dagen efter... Men så er det altså heller ikke værre!! Og hvis man muger dagligt/ugentlig er det sikkert endnu nemmere/overskueligt  Løsdriften er ca 3,5-4 meter bred og 10 meter lang. De sidste 2,5 meter i enden ved indgange holdes så vidt muligt fri for halm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|