Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Lov v/ ulykke og løse heste..
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 09:13

Jeg læste lige hurtig over "morgenkaffen" en artikkel i det omdelte blad, som hedder noget i stil med Land og liv, som omhandlede hvem der stilles ansvarlig ved ulykker hvor løse heste er involveret..

Tidliger har det været sådan at hesteejer ikke kunne stille ansvarlige, så kunne de ikke stilles ansvarlig hvis indhegningen var forsvarlig - nu lyder det umiddelbart til (bemærk hurtig og mindre grundig gennemlæsning af artikel) at hesteejer stilles ansvarlige uanset, eller som min. hvis bilens ejer ikke har kaskoforsikring på bilen..

- Jeg har selvfølgelig ansvarsforsikring på mine heste, så det kommer ikke til at "skade" mig, selv om man jo naturligvis bliver skadet, i form af skadet hest eller i væstefald død/aflivning af hesten..

Jeg formoder at det tidligere har været sådan at bliver ens hest ramt og skadet, så ville hesteejer får udgifter til hestens helbredelse dækket af bilistens forsikring..

- Så hvad nu, står vi hesteejere uden forsikring til at få vores heste på benen igen, og vores eneste hjælp vil være en dyrlægeforsikring????

Jeg troede ellers jeg var godt dækket ind med min ansvarsforsikring, yderst forsvarligt hegn og en begrænset dyrlægeforsikring som ikke dækker ved bevægelsesforstyrrelser, som man nok må påregne efter en ulykke hvor bil og løs hest er involveret..

NOGEN der er kloge på området???

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

Hvor der i sommeren 2010 tilbydes sommergræs,

med hø t/natten, altid frisk vand og godt hegn.

Skriv PB, hvis du ku være interessert.

0
0
Svar på denne tråd

Det er lovpligtigt
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:29

og har været det siden vist nok 1/7 2009 at have en ansvarsforsikring der dækker hestene.

Man hr et ubetinget ansvar hvis ens hest ødelægger noget uanset hvordan det er sket.

Ligesom man hæfter hvis ens hund bider ngoen og det er derfor lovpligtigt med en hundeansvarsforsikring.

Mit forsikringsselskab har dog i første omgang valgt at give det gratis med på min øvrige ansvarsforsikring. det vil blvie taget op til revision hvis det viser sig at de skal udbetale for mange skader.

Prø at høre det selskab hvor du selv er ansvarsforsikret. Ofte indgår det i en familieforsikring med noget indbo osv.

Det kan være du allerede er dækket.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:59

Det er ikke så meget det at man skal have ansvarsforsikring, det har jeg altid haft på mine heste...

Men at det ikke længere er nok at man har hestene forsvarligt indhegnet - og at det umiddelbart virker til det nu er hestens skyld uanset, hvor det tidligere altid var belistens skyld uanset.. Jeg synes nu at det var meget fair at man kontrollerede hegnet, og var det ikke forsvarligt, så ville hesteejer stilles ansvarlig..

Men mest interesseret er jeg nu i, hvem der så skal betale for hestens evt. kvæstelser, og hvilken forsikring der skal til for at man ikke skal tage pengene af egen lomme, hvis det er hesteejer selv der stilles ansvarlig.. For bilen bliver jo dækket af forsikringen, men er der intet længere der dækker hesten, foruden en dyrlægeforsikring??

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

Hvor der i sommeren 2010 tilbydes sommergræs,

med hø t/natten, altid frisk vand og godt hegn.

Skriv PB, hvis du ku være interessert.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis hesten...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 11:24

... befinder sig på vejen, betragtes det som "hestens skyld" uanset indhegningen. Og det er vel meget fair.

Selvfølgelig kan vi ikke mure hestene inde bag en 2½ meter høj mur, hvilket nok vil være den eneste SIKRE måde at sørge for at de ikke slipper ud - så når/hvis de slipper ud, er det vores ansvar, også selv om vi ikke har handlet uforsvarligt.

Det eneste tidspunkt jeg kan se at der skulle være grund til at holde billisten ansvarlig, er hvis bilen kører ind på folden og skader hesten der.

£isbeth & Baloo

Happiness can be found even in the darkest of times,

if one only remembers to turn on the light.

(Albus Dumbledore)

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 06:15

ser det så ud mht hvis man påkører en ko, eller et får?

Har landmændene en forsikring der dækker bilistens eventuelle personskade?

Landmændene her i området er åbenbart ligeglade med at holde deres dyr inde.

Vi har både mødt løse kalve, køer og får.

Og de får løber åbenbart jævnligt ud, efter hvad vi har fået fortalt af en kammerat, som bor i nærheden af deres indhegning.

Gammel ost ruster aldrig!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 00:22

tro at du selv står med regningen på hestens skader.

Og som sådan synes jeg da det er ok. Bilisterne kører jo ikke med vilje ind i hesten, som ofte pludselig kommer susende.

Så vil man ikke stå med regningen selv, bør man nok livs- og sygeforsikre hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Forsikring
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 00:33

Det er sådan at løse heste er altid hestens skyld.

Løse køer, får og andre industridyr - det er bilistens skyld...

Underlig sammensætning da løse køer er ligeså farlige som løse heste, men sådan er det bare. Hetsefolk har jo penge nok. (oftest er det under indboforsikringen)

de dyr er også bilistens skyld for dem er der ingen der har forsikret. (fair nok)

Jeg syntes det er fair nok at de dyr der er ejet af nogen også skal betale for skader på bilen.

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Vi er ....
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 00:49

forsikret i Tryg Landbrug, og alle dyr på ejendommen er dækket - med en udvidet ansvarsforsikring.

Der skulle ikke tegnes nye forsikringer på hverken heste el. hunde (udvidet ansvarsforsikring kræves ved hundeudstillinger).

Så...hvis vi havde haft køer, får o.l.-dækker forsikringen også,jeg ved ikke om det også gælder i andre forsikringsselsskaber.

Vi bor lige ud til en tæt trafikeret landevej og vores folde er indhegnet med træhegn og 3 strømførende tråde,leddene er galvaniserede jernlåger - med strøm i,når vi ikke er hjemme.Vi har sikret vores folde så godt som vi kan.Hvis ulykken skulle ske,at de slap ud og løb ud på vejen - ville jeg være mere bekymret for bilisterne, end for hestene.

Hvis en bil kører ind i en hest med 80 - 100 km. i timen,kan det betyde døden for passagererne i bilen,det ville være svært at leve med - hvis ens hest var årsag til det.Så hellere miste hesten.

Vores heste er vores ansvar og løse heste hører hjemme i ordentligt indhegnede folde - ikke på vejen.

Hvis hesten kommer til skade,er det selvfølgelig ejeren der skal betale (man kan sygeforsikre sin hest)-jeg syntes at det rimeligt nok....

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 10:46

DA Amon blev kørt ihjel, havde jeg ham livsforsikret, men havde jeg ikke haft det, skulle bilistens forsikring havde betalt ham. Jeg havde fået flere penge hvis han ikke var livsforsikret

Derudover holder det med forsvarlig indhegning ikke, da det er politiet der skal tjekke det og det gør de ikke.

Boks udlejes

www.winchler.dk/mineheste/ Himlingeoje/Opstaldning.htm

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab

Når du springer trinene på en trappe over, risikerer du at falde!!

Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider