|
|
| Sturderende på RUC |
|
|
Er der nogen der kan fortælle mig om basis kurserne på bachelor studierne på RUC? Jeg kan kun se de kurser man kan vælge efter basis kurser, hvilket er lidt forvirrende, idet der står man selv skal vælge kurser. Jeg har mailet en studie vejleder og ringer imorgen, men jeg er simpelthen så nysgerrig, så måske der er en RUC´er derude der kan hjælpe?
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar på indlæg |
|
|
Så er du nødt til at fortælle, om du skal på basis indenfor Humaniore, Samfundsvidenskab eller Naturvidenskab Ellers kan det godt gå hen og blive lidt svært 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nat, sam, hum eller humtek? |
|
|
jeg er natter, eller ex-natter. så jeg ved da lidt om nat dernede. du kan få en bog hos studiesekreteren mona eller hos studievejleder, mener stadig det er kristine. Kristine mener jeg er der tirsdag hver uge.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janne... |
|
|
...Går ud fra, du er interesseret i nat.bas'en? Men er da selv ex-hum.bas'er, så giv endelig lyd, hvis du vil vide noget om dét! Hej fra Mia
Sælges: Lille, smart DH-hoppe (f. 2001) til avl eller ridning 12-års DV vallak, kan øvelser til alle LA-klasser +"det løse" 1 års hoppe e. Gribaldi, forv. stg 168
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er nat-bas. |
|
|
De har jo optagelse nu her, ford der ikke er fyldt op Og har gået med tanken om at læse noget AU i komunakation, eller HD eller.... Noget andet. Men hvis jeg kan overføre min eksamener fra KU, kan jeg måske ligeså godt tage fx kommunikation + noget biologi på RUC og få en bachalor i det. Jeg er kommet frem til ved at google (hjemmesiden er træls) er der er to kurser hvert semester som hver giver 7,5 ETCS. Og så er det en større tværfaglig opgave som giver 15 ETCS. Så langt, så godt. Men de fag man læser de første to år, er de faste, vælger man selv og hvordan og hvorledes? Man skal sende ansøgningen senest d. 18 August og der er studie start d 23. Jeg har jo mit arbejde ved siden af, så ved heller ikke om det hele kan gå op i en højere enhed når jeg også skal ride og undervise Ønsker mig et døgn på 48 timer  Mia skal du så tage en cand. der? Kunne da være lidt cool at kende en og du må vide arbejdsbyrden i forhold til at arbejde mm. ved siden af studiet.
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kender da også mig |
|
|
jeg spæner rundt både på fysik og kemi. og jeg har TRAVLT det næste semester. Du vælger rimeligt frit dine to kurser, lad være med at kalde dem fag for det bliver forvirrende i længden med systemet dernede. kurserne ligger tirsdag og fredag på nat. så har man et kursus der ligger tirsdag formiddag og fredag eftermiddag. det andet ligger så modsat. Du skal ikke bekymre dig om det endnu. for dem skal du først vælge efter du er startet. de første uger går med intro og beskrivelse af struktur og kurser. Dit første semesterprojekt er et kom godt igang projekt hvor du får vejledning i at skrive projekter som de gerne vil have det og får en idé om gruppesystemet. andet semester er et experimentielt projekt, tredje et lidt specielt projekt med naturvidenskaben som fænomen i samfundet. det kan være didaktik eller videskabsteori. fjerde semester er frit. af kurser skal du for at kunne læse biologi på overbygningen have det kursus jeg mener hedder 'Livets Molekyler'. og så vil jeg da anbefale dig at tage nogle af de andre bioorienterede kurser samt organisk kemi. JEg synes jo at der iøvrigt til enhver ordentlig naturvidenskabelig uddannelse hører lidt matematik og fysik. der kan du enten tage basis eller noget af det andet. Derudover kan du jo tage kurser på andre institutter (hum, sam etc) hvis du vil have noget teksam eller noget kommunikation. Et godt råd med hensyn til dine tidligere studier. søg merit NU. det kan kun gå for langsomt. de er enormt langsomme tila t få det igennem og før end man ved af det har man taget et kursus som man eneder med at få merit for og så skal meritten ændres etc. Hvis du ellers har spørgsmål i løbet af studiet så find mig dernede. jeg er der hver dag undtagen onsdag. men du har med garanti også fri onsdag. Det har man normalt på nat, for alle i gruppen vil gerne have en fridag og så passer det med at gruppearbejdet kan ligge mandag og torsdag.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men Line |
|
|
hvordan hvis man ikke kan være så meget på skolen, at man fx gerne vil lægge grupper arbejde osv. om aftenen. Hvis jeg skal holde fri fra arbejde tirsdag og fredag, så skal jeg arbejde meget de andre tre dage. Og så vil mit gruppe arbejde ligge aftener og weekender. Jeg har både matematik og noget kemi fra KU, som burde give merit.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo op til gruppen |
|
|
der er ikke mødepligt til kurserne. jeg vil anbefale at man kommer til noget af det. men hvis man er god til at læse selv er der altså en del man kan læse selv. Der er selvfølgelig mødepligt til laboratoriedelen af livets molekyler. hvordan gruppearbejdet fordeles er meget op til gruppen. Jeg har været i grupper hvor vi har arbejdet en del i weekenden og om aftenen. jeg har også været i grupper hvor vi prioriterede at have weeekenderne helt fri. Der er nogle møder med vejlederen hvor jeg synes det er smart at være der, dem aftaler man selv med vejlederen og resten af gruppen, men de ligger jo gerne når vejlederen alligevel er på arbejde. Ellers kan man ofte lave en aftale med gruppen om at man måske ikke er så meget på skolen, men at man tilgengæld sørger for at have meget synligt på skrift. således at de kan se at det rykker noget selvom man ikke er der. Basisstudiet på ruc er jo tiltænkt som fuld tid. Men lykkes du i at få noget merit behøver du måske ikke at skrive 4 projekter, eller du kan slippe for nogle kurser og så har du fri der. Jeg kom jo fra DTU og har fået en del merit og har således ikke skrevet første og andet semester projekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er bare irriterende |
|
|
ford jeg tager på ferie imorgen, så skal sende en indmeldelse der. Og jeg vil jo ikke tage en plads for en evt. anden person, hvis jeg så stopper efter 2 måneder fordi det bare ikke hænger sammen. Må se om jeg kan få fat i en studie vejleder imorgen. Det er ikke fordi jeg ikke vil bruge timerne på det, jeg bliver bare nødt til at lægge timerne anderledes end så mange andre. Jeg har også overvejet at tage et kursus af gangen, men den opgave hvert semester er tværfaglig, ikke? Dvs. at det vil være svært at nøjes med et kursus pr. semester og så bare bruge længere tid på studiet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kan godt gøre det tror jeg |
|
|
jeg ved at der hvert semester er en eller to der skriver projekt alene, så er man jo sådan rimeligt fri. man kan jo forlænge sit studie nærmest ud i det uendelige. der er vidt nok nogen regler om at man skal have bestået 30 point i løbet af to år. men mon ikke det går. Med hensyn til pladser tror jeg ikke du skal være bange for at der bliver fyldt op. jeg har ikke fået tallene fra i år. eller jo jeg har hørt lidt, men ikke de endelige tal. men der er plads til 120 tror jeg og så mange har der ikke være de sidste 5 år i hvert tilfælde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kemi og fysik |
|
|
hvis du har de to fag, hvor er du så EX natter? Er du igang med cand?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jep... |
|
|
jeg læser kandidat i fysik og kemi. har læst et år på nat, resten var merit. afsluttede min bachelor i januar og er nu igang med kandidaten. den kommer til a tage mig 2½ år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er det dig |
|
|
der skal hjælpe mig med kemi kan jeg høre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan du tro |
|
|
jeg har i forvejen anna med icando på fjernstudie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Så vidt jeg har hørt, er der ikke fyldt op på nat. Snakkede med en nat-rusvejleder her forleden. Jeg går selv på sam-bas, men det lyder til, at det er nat du skal starte på. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RUC.... |
|
|
Jeg er ved at færdiggøre mit speciale på RUC med fagene Medicinalbiologi og kommunikation, interessant kombination, men virkelig ikke lige til. Der er flere der kører studiet meget solo, specialt synes jeg at de bliver mere synlige efter basis, og specielt på kandidaten, er der mange der arbejder meget ved siden af. Det kræver jo så bare at man er indstillet på at skrive projekterne selv, og er god til selv at læse op til eksamerne i kurserne, hvis ikke man møder op til forelæsningerne. Jeg kan kun ønske dig god fornøjelse, Jeg er selv rigtig glad for snart at være færdig, da jeg er temmelig træt af at læse efterhånden  Men det har været nogle fede år, specielt nat-bas, det var bare sjov  / June
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er jeg glad |
|
|
især for din sidste indlæg, June. Jeg troede det var krav at man skulle være 4-6 i gruppe projekt, men har netop fået at vide at man må skrive det alene. Samtidig er jeg god til at læse op, så tror godt jeg kan klare det. Jeg er tilmeldt, dog ved jeg ikke lige hvor meget jeg kan deltage i intro ugen, men mon ikke jeg lærer folk at kende henad vejen? Pt. er jeg mest tændt på miljøbiologi + kommunikation. Er der nogen af jer som ved om der er nogle kurser man skal tage på basis årene for at kunne tage kommunikation? Jeg har set at man skal have "elements of environmental biology and ecology" som krav for at måtte tage miljøbiologi. Jeg har været gennem et fag på KU som mindede meget om dette, gik dog ikke til eksamen, men har "gennemført" faget. Så ved ikke om det kan overføres, det skal jeg lige kigge nærmere på. Derudover tænker jeg almen kemi + organisk kemi (har været gennem begge, så håber det vil være "nemt"), cellebiologi (har jeg også været gennem) samt funktionel biologi og evolution. Jeg har matematik på A niveau samt "matematik og databehandling" fra KU (som med stor sandsynlighed kan merit overføres), men hvilket andet fag fra pulje M kan så være en idé? Tænker lidt på "matematisk modellering af dynamiske systemer", men ifølge studiebogen vil det bringe mig op på det der svarer til A-niveau. Så sidder jeg med en følelse af at det er "spild", på den anden side er det måske en fordel, fordi matematik er ikke min stærke side og så vil det evt. bare være en gennemgang i forhold til det jeg tidligere har været igennem. Jeg er nok mest usikker i forhold til hvad jeg skal vælge mht. matematik. Jeg er klar over at jeg kan få masser af rådgivning på studiet, men vil jo gerne vide NU hvad jeg skal vælge 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ved ikke noget om kommunikation |
|
|
hverken som fag eller i virkeligheden  Af matematikkurser synes jeg at det der hedder matematisk analyse er et rigtigt godt kursus med en rigtigt god underviser. Underviseren på statistik er også rigtigt god. Hvis ikke du har noget resultat, dvs et stykke papir hvor der står du har bestået dit kursus kan du ikke få merit for det. På langt de fleste kurser kræver det at man går op til eksamen. Jeg havde organisk kemi på basis og fandt det temmelig nemt. det er mest navngivning og så en laboratorie del. Bio kurserne kender jeg af gode grunde ikke ret godt. Du skal nok lære folk at kende dernede, specielt på natbas er de rigtigt gode til at få folk med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej det ved jeg |
|
|
Mener mit økologi gav 7,5 ETCS for gennemført (har jeg gjort) og 7,5 for projektet, som jeg ikke var oppe og forsvare. Så jeg kun kan få overført/merit for de første 7,5 ETCS, men af gode grunde ikke for projekt + eksamen  Jeg fandt selv ud af at man skal have "kommunikationsplanlægningens teori og praksis" før man kan tage kommunikation som bachelor. Hvis organisk kemi er nemt, så er almen kemi vel endnu nemmere? Jeg har nogenlund styr på navngivningen, så det skal bare opfriskes  Hvor mange timer hver uge er laboratorie del på organisk kemi? Jeg kan ikke finde det kursus som hedder matematisk analyse? Kan det skyldes at det kun udbydes hvert 2. år evt? Har fået kursusoversigt for nat.bas, så den burde være der, hvis man kan tage den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| matematisk analyse |
|
|
står måske opgivet sam Mat A. Ellers ved jeg det ikke. Det plejer at køre på dansk i efteråret og engelsk i foråret og der plejer da at være rigeligt til at oprette det. De kan jo have lavet det om og jeg sidder ikke lige med nogle papirer her da jeg jo er i det store udland. Jeg har ikke haft almen kemi, det er jo noget andet end organisk, men derfor kan det jo godt være nemt. Der er hvert år folk der dumper de her kurser, så nogen har nok sværere ved det end andre. med hensyn til lab på organisk mener jeg at jeg var der 4 gange og skrev tre rapporter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De anbefaler |
|
|
almen kemi hvis man kun har kemi på B niveau, som jeg har, før man tager uorganisk eller organisk kemi. 3 rapporter lyder overskueligt, på KU havde vi øvelser hver uge (der var mødepligt) og skrev 1 stor eller 2 små rapporter i kemi om ugen. Det var lidt arbejdstungt. Der er noget som hedder matematik i anvendelse, statiske modeller eller matematisk modellering. Men ingen matematisk analyse Men måske er alle kurserne ikke med, det lyder bare underligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de kan jo have lavet det om |
|
|
det skal jeg ikke kunne sige. Hvis de anbefaler almen kemi inden organisk, så synes jeg du skal gøre det. Jeg havde kemi A i gym, så jeg har jo ikke kigget på de kurser der henvendte sig til dem med kemi B. Hvad hedder underviserne på de forskellige matematikkurser? Og du er sikker på det er nat kurserne du kigger på? det går jeg ud fra du er. jeg kan lige prøve om jeg kan slå det op i kursusdatabasen, men det er ikke sikkert. den hedder iøvrigt kursus.ruc.dk Det er tit man kan finde ting der man slet ikke vidste om sine kurser... f. eks har jeg et kursus her til efteråret som jeg troede løb hele semestret. det stopper i november, det er jo dejligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kan ikke finde det |
|
|
og de kan sagtens have lavet det om. Det gør de jo hele tiden på alle uddannelserne *suk* Det er med at hænge på, for ligepludselig er ens studieordning forældet og man bliver fanget i en eller anden fælde. Jeg kan huske fra DTU at jeg læste sammen med en der var på 04 ordningen. Vi havde et obligatorisk kursus som man skulle have. hun fik ikke taget det da vi andre tog det og tog så et semester i udlandet. da hun kom hjem var kurset nedlagt, men på hendes studieordning var det obligatorisk, det gav en masse bøvl. Jeg kan se at Tinne har en del af matematikkurserne hun er rigtigt sød.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den du linker til |
|
|
viser slet ikke alle de kurser jeg har i den der kalender 2010-2011 for nat.bas. Jeg har kun fået oversigt over nat.bas kurser, hvilket er lidt træls når nu jeg gerne vil have kommunikation. Hvor sikker kan man være på at få sin første prioritet når man søger kurset? Fordi hvis nu man fx søger et kursus som ligger før et andet og man så ikke får plads på det første, så vil man jo tage dem i omvendt rækkefølge, hvilket er lidt tosset. Det er utroligt så mange spørgsmål jeg har  Jeg har fundet 6-7 kurser som jeg gerne vil have og så søger jeg merit for mit KU matematik som det første når jeg starter, for så kan jeg nøjes med et andet matematisk fag. Jeg læste også noget at at læreren kan vælge at sige man ikke har fulgt kurset, er det noget de gør? For jeg kunne da sagtens finde på at gå til eksamen i cellebiologi og bare selv læse op, eller i almen kemi (udover at deltage i de obligatorisk laboratorie ting). Der er jo ikke mødepligt, så hvis man aflevere rapporter, opgaver osv. så er man vel aktiv, selvom man ikke kommer til forelæsningerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men jeg kan se |
|
|
at mange af dem ikke er kommet på, det du linker til, så jeg holder mig bare til min liste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold dig endelig til listen |
|
|
den er sikkert rigtig. Jeg har ikke hørt om nogen kurser der var overtegnede, i hvert tilfælde ikke på nat. så det tror jeg ikke du skal bekymre dig om. med hensyn til sam/hum kurser, så skal du bare henvende dig hos dem, så får du det hele. det kan din egen studiesekreter også hjælpe med og studievejlederen iøvrigt også. Det der med ikke at følge kurset er hvis man ikke er der til de få obligatoriske gange der er. dvs i nogle af matematikkurserne er der et miniprojekt man skal fremlægge, det skal man selvfølgelig være der til at kunne gøre. Du skal være der i laboratoriet etc. Og så skal du selvfølgelig aflevere de opgaver de stiller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det hele |
|
|
lyder jo til at være helt super Så har jeg fagene på plads tror jeg, sådan mere eller mindre Tak for hjælpen alle, er der andre end Line jeg støder på derude?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er programmet |
|
|
for de første uger modtaget og det er MEGET skemalagt, så der er desværre en del jeg ikke kan deltage i Men onsdag er der et aftenarrangement, som jeg da vil være med til Er gået hen og blevet helt nervøs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RUC.... |
| Forfatter:  |
BoletteMik |
| Dato:  |
25-08-2010 15:16 |
|
Jeg er også Ex-natter og var natter i to år, og jeg var ikke med til at det sociale i starten. Det er selvfølgelig rarest og sjovest at være med, men bestemt ikke nødvendigt. Der kommer så mange ting senere hvor du kan være social. Nu så jeg ikke om du havde fået svar på det med kemi kurserne, men jeg har taget almen kemi og organisk kemi. Og meget af det andet:) Men almen kemi er knap så svært, og jeg vil sige at organisk kemi er nemmere. Jeg har lidt svært ved kemi og jeg kom igennem ved at være til de fleste timer og bare være med. Cellebiologi er rigtig nemt - der er jo også bøger med til eksamen! Det eneste svære kursus jeg havde var livets molekyler. Det syntes jeg ikke var helt nemt. Og så måske zoologi, som jeg ellers syntes var det sjoveste. Jeg skiftede for et år siden til SDU for at læse medicin, og jeg må sige at basisårene er vand i forhold til hvad jeg læser nu. Jeg har alle mine gamle bøger og hvad man skal bruge til salg billigt hvis det skulle være. De er alle meget pæne og med få eller ingen overstregninger:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|