Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvad gjorde I efter fx. 3.G ? Hjælp!
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 11:14

Heeej ;)

Jeg er utrolig meget i tvivl om, hvad jeg skal lave efter 3.G.

Jeg har en masse drømme! ;) Jeg vil gerne ud & opleve noget efter gym. Jeg er 100% sikker på, at jeg skal have et fri år, når jeg bliver færdig, men hvad jeg skal lave i det år ved jeg endnu ikke helt. Jeg har hele mit liv sagt, at jeg vil til Frankrig, hvilket jeg virkelig brænder for. Jeg har lidt overvejet au pair, men så skal jeg være væk 10-12 måneder. Det har jeg som så'n ikke noget problemer med, men jeg synes alligevel det er laaang tid uden venner, hest & familie :/ Men er stadig åben for det, fordi jeg tror det kunne være rigtig fedt. Jeg havde også tænkt lidt på at læse fransk i Nice eller Paris, men det er jeg blevet lidt mere usikker på.

Jeg har også overvejet at arbejde et halvt års tid, så jeg kan tage på Inter Rail. Det som bare kunne være fedt ved au pair er, at jeg ville blive super god til fransk og ville evt. kunne bruge det bagefter. Jeg har lidt en tanke om at søge ind som lærer og der kunne det være fedt at læse fransk, fordi det er, hvad jeg brænder for! ;)

Jeg ville også gerne flytte til Frankrig & arbejde der, men det kræver bare, at man er GOD til fransk. (Det skal lige siges at jeg er stor fan af Frankrig. Næsten alt, hvad jeg ejer er fransk. Min computer & mobil er på fransk osv. Jeg har rejst meget i Frankrig og har det på høj-niveau, så kan godt sproget. Men tænker stadig "Er det nok?!" )

Har I nogle gode råd & idéer? Hvad gjorde I efter STX, HF osv. ? :)

0
0
Svar på denne tråd

tjah jeg arbejde
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 12:22

... lidt og så startede jeg som værnepligtig i hæren.

Men det er der nu vist ikke så meget "fransk" over :-)

0
0
Svar på denne tråd

Frankrig
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 12:38

Hvis du har haft fransk i gymnasiet kan du da sagtens flytte til Frankrig. Jeg var selv au pair efter gymnasiet, dog i Bruxelles, men stadig fransk. Det var super super fedt, jeg lærte så meget og fik så mange nye venner, så det kan klart anbefales.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg rejste
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 14:28

først til Island i 6 mdr, var så hjemme i 3-4 mdr, hvor jeg arbejdede, så var jeg i Australien og New Zealand i 3 mdr, så hjemme og nulre rundt i 3 mdr og så tog jeg 3 mdr på højskole. Derefter 3 mdrs nulren rundt i DK og så tog jeg til Spanien i 1 måned - og startede på uni 1 måned efter jeg kom hjem. Hvis det regnestykke giver to år i alt, så var det cirka sådan det forløb

Tag afsted - ud at se verden - og nye sprogkundskaber er ALTID en fordel!

0
0
Svar på denne tråd

bombom
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 16:03

jeg tog ud og arbejdede et år på landet som medhjælp på en gård med malkekvæg i vestjylland. det gav mig nok erfaring til at kunne komme på min drømmerejse-en tur til australien og arbejde på en farm i et lille års tid.

MVH Mette

Kornfattigt tilskudsfoder sælges billigt!

Lucerne, hø og wrap sælges

0
0
Svar på denne tråd

HyggeHejsa
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 18:36

Jeg blev færdig med HHX i sommers og er nu flyttet til Tyskland, hvor jeg skal bo det næste år. Jeg har fået en praktikplads i en stor virksomhed, og får derved både forbedret mit tyske (som jeg bestemt ikke var god til i forvejen), får lært mange nye mennesker at kende og får en masse arbejdsrelevante erfaringer. Indtil videre synes jeg det er vildt spændende og er rigtig glad for at være her.

Kan kun anbefale at tage et år til udlandet! :)

Prinsessa

Der er kun ét svar på nederlag

- og det er sejr.

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 20:54

Jeg blev færdig med STX for 2 år siden.

Lige efter jeg fik hue på, flyttede jeg til Luxemburg, hvor jeg havde fået arbejde i en dressurstald/trakehnerstutteri. Der var jeg i 4 mdr.

Derefter arbejdede jeg 1,5 måned (som sygeafløser) i en dressurstald i DK og underviste elevhold på en rideskole.

Så var jeg en tur i Sydamerika i et par måneder.

Da jeg var hjemme igen, arbejdede jeg i en dagligvarebutik og underviste elevhold på en rideskole.

Jeg søgte ind på dyrlægestudiet og fik afslag, så jeg vendte næsen mod øst og tog en tur på landbrugsskole - det blev uden tvivl de bedste 3 måneder af mit liv!

Siden midt i december sidste år har jeg så arbejde med køer på en økologisk besætning, og det har åbenbart givet pote.

Om 3 uger starter jeg nemlig på dyrlægestudiet :)

Jeg kan kun anbefale dig at tage udenlands for en kortere eller længere periode! Hvis du gerne vil ud og bruge dit franske, er der jo også både Belgien og Luxemburg udover Frankrig ;) Ja, det er nok med det franske du har - jeg rejste til Sydamerika og kunne ikke ret meget spansk, men jeg fik lynhurtigt lært det. Tag afsted og få en oplevelse ud af det!

Dejlig springbetonet DV-hoppe sælges - NY PRIS!

6 år gammel, 171 cm i stg.

LA dressur, netop indsprunget.

Se profil for mere info

"If you can dream it, you can do it"

Walt Disney

0
0
Svar på denne tråd

Et input
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 22:21

Efter gymnasiet var jeg et 'år' i Frankrig - fra oktober til juni tror jeg det var. Jeg gik på l'université d'Aix on Provence på en afdeling for udlændige der ville lære fransk m.m.. Jeg var dødelendig til fransk (og startede på lavt niveau), men lærte SINDSYGT meget og arbejde da også på fransk de to første år jeg gik på RUS (internationel humbasis). Så fandt jeg ud af at jeg ikke var sprognørd-typen :-)

Det er så godt nok herrens mange år siden, men jeg fandt lige dette link, så det eksisterer endnu:

www.univ-provence.fr/gsite/ document.php?pagendx=8...project=ri

Apprendre et Etudier le français langue étrangère à l'université / Other Students (English version available below)

Tror de har lignede kurser på Sorbonne i Paris :-)

Spar penge op til et kursus af kortere varighed inkl. bopæl og tage den så derfra - det kunne være en mulighed :-)

Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)

0
0
Svar på denne tråd

Frankrig
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 09:56

Min bedste veninde er også helt væk i alt hvad der er fransk og har med Frankrig at gøre - især Paris. Hun tog 3 mdr på sprogskole på Sorbonne i Paris, hvor hun både havde "rigtige" fransk timer men også udtaleklasser. Hun boede på et "hjem" sammen med en hel masse andre unge piger fra hele verden, og var virkelig glad for det. Det er dyrt at tage sådan et sprogskole ophold, men i følge min veninde er det alle pengene værd!

Mvh. Freja

FOTOGRAFERING TILBYDES

Skriv for mere info

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 10:57

Hejsa,

Da jeg blev student for 3 år siden, var jeg også helt sikker på, at jeg skulle ud at rejse, jeg har altid haft et stort ønske om at læse i udlandet nemlig. Så efter 3.g rejste jeg 3 måneder på sprogskole i Dublin for at forbedre mit engelske og tage en international anerkendt sprogeksamen.

Efter 3 måneder kom jeg hjem og var i DK i 1,5 mdr. Så flyttede jeg til Holland for at arbejde i et int. firma. Her arbejde jeg i 8 måneder indtil jeg søgte ind på Haag universitet. Jeg begyndte dog at savne mine venner, så ved juletid flyttede jeg hjem til DK igen.

Herefter arbejde jeg på et plejehjem for blinde og svagtseende og blev september sidste år optaget på jordemoderuddannelsen. Det vidste sig desværre ikke lige at være mig, så nu starter jeg på Folkesundhedsvidenskab om 1 lille måneds tid.

Selvom mit ophold i specielt Holland har betydet cirka 1 års forsinkelse i min udd. end planlagt, ville jeg aldrig gøre det om. Det giver SÅ meget at komme ud, også selvom man til tider bare har lyst til at opgive og tage hjem igen.

Et stykke med nutella og dagen er reddet

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 17:26

Jeg startede med at rejse med Dansk Studie Center til Vietnam, det var super fedt, saa jeg tog hjem og knoklede for at faa raad til at tage afsted igen. Da jeg havde det rejste alene afsted og rejste rundt i asien i 10 maaneder, arbejde lidt frivilligt, moedte en masse fantastiske mennesker og bare gjorde praecis hvad jeg havde lyst til..

2 sabbataar blev det til, og f''' hvor ville jeg gerne goere det hele en gang til... Men min fornuft siger uddannelse foer jeg tager afsted igen

Saa jeg kan kun sige goer det, rejs ud, goer hvad du har lyst til... Det er der hele vaerd!!

0
0
Svar på denne tråd

Efter...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 21:35

Jeg arbejdede i 1½ år, nød at flytte hjemmefra, have nogle penge, og masser af tid og god samvittighed til venner og byture.. :)

Og så ½ år på de Gymnasielle Supplerings Kurser, hvor jeg tog mat A og kemi B - og så på biologi på AU. Der har jeg været siden, og er nu godt igang med min kandidat :D

Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider