Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Merkonom
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 12:37

Så skal jeg på skolebænken igen

Jeg har valgt at tage Akademiuddannelsen i International transport og logistik. Så starter på Niels Brock her i August, hvor jeg om aften skal læse "Indkøb" og "Transport og Transportjura".

- Er der nogen herinde som har erfaringer med uddannelsen?

- Er det hårdt lektie mæssigt at tage 2 fagmoduler samtidig?

Hilsen Heidi

0
0
Svar på denne tråd

hej Heidi
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 14:30

Jeg har taget 14 af de "gamle" merkonomfag - og læste "problemfrit" 2 stk ad gangen.

Da uddannelsen blev nedlagt og konverteret til akademimerkonom tog jeg første semester to fag i den tro at det var det samme. Det var benhårdt ved siden af fuldtidsjob, børn, hunde og heste. Senere er det blevet til et fag pr sæson - og det er RIGELIGT.

Kravene blev ganske enkelt strammet - og pensum udvidet.

Såe - for at svare på dit spørgsmål - ja, det er hårdt. Jeg kan ikke anbefale to fag sideløbende med job (og hvad man ellers har at passe)....

KH:) fra Annette der iøvrigt har klæbehjerne....

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Annette
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 14:42

Hej Annette,

Mange tak for dit indlæg!

Det lyder som om at jeg kommer til at sidde 4 måneder med snuden godt begravet i bøgerne

Jeg har job (8-16) og rider 2 x ugen. Men har gjort op med mig selv at jeg vil prøve at tage de 2 fag i denne omgang. Jeg har sparret lidt ferie dage sammen som jeg havde tænkt mig at bruge (en dag her og der) til at læse og evt. indhente pensum..

Hvilke fag læste du?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skal igang
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 15:07

her til september (er dog ikke meldt til endnu fordi jeg ikke er 100 på hvilken linje jeg vil tage). Jeg har merit for 3 fag fra min anden uddannelse: International økonomi, Ledelse i praksis og Organisationsteori. Jeg skal enten tage Ledelse eller Kommunikation.

Jeg ved dog fra min veninde som er igang at det er Benhårdt. Hun læser kun et fag, arbejder som revisor 40 timer om ugen + er DM i Kickboksning så hun træner 5 dage i ugen 1-2 timer. Hun bruger meget tid på lektie læsning ved siden af den ene aften og de har en stor opgave hver uge der skal laves til næste gang. Så at læse 2 fag på en gang er en stor mundfuld.

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Jeg læste lige
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 15:15

at man pr. fag skal regne med 15 timers arbejde udover den aften man er på skolen.

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Online...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 20:27

Da jeg læste Akademimerkonom gjorde jeg det på fjernstudie. Så foregik undervisning og opgaveaflevering på nettet. Det kræver selvdisiplin, men min underviser var super god til at svare på spørgsmål osv.

Jeg har også læst på almindeligvis hvor jeg læste to fag samtidig. Det var ret hårdt at skulle have to ting at fokusere på samtidig. Det var inden jeg fik hest. I dag ville jeg aldrig have tid til at læse to fag samtidig med at jeg red.

Men der er jo masser der læser HD og klare det. Det er jo en del hårdere og også med flere fag samtidig, så hvis man bare vil det nok, kan det helt sikkert godt lade sig gøre.

Held og lykke med det.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 09:14

Tak for jeres indlæg, dejligt med nogle gode råd og historier!

Jeg er uddannet indkøbsassistent, så faget indkøb er jeg ikke så nervøs for, det er nok mere transport delen, det med at huske de forskellige dokumenter og regler der skal terpes.

Nu har jeg da helt sommerfugle i maven over at skulle igang.

Mariha: Jeg tror det med selvdisiplin må støves af og læsebrillerne findes frem

Til jer der har læst fagene, hvad har i fået ud af det (job og karriere mæssigt?)

0
0
Svar på denne tråd

Ligesom mig
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 09:49

Hejsa

Jeg læser selv Int. transport og logistik og er Indkøbsassistent.

Jeg læste først Logistik og dernæst Indkøb. To fag der for mig var utrolig spændende og kunne relaterer meget til hverdagssituationer. Jeg havde 3 års erhverserfaring i mit job inden jeg startede og derfor tror jeg også at det var grunden til at det faldt mig rimelig let. Men der skulle jo stadig terpes, laves lektier, afleveres opgaver osv. Jeg ville aldrig have kunne overkomme 2 fag på én gang selvom jeg kun arbejder 30 timer ugentligt. Så ja det bliver en stor mundfuld for dig. Altså hvis jeg ikke havde haft kæreste, hus, heste osv. havde det nok været ok med 2 fag, men et fag er rigeligt når man også har det andet der skal passes.

Desuden har jeg lsæt via netau, så jeg læser alt selv og ingen undervisning på en aftenskole, men kun over nettet.

Her i foråret har jeg læst erhversret som et af mine valgfag, men desværre dumpede jeg eksamen så til efteråret skal jeg både læse transportjura og dernæst læse op til både dén eksamen og erhversreteksamen. Puha hvor har den dumpekarakter været svær at acceptere. Jeg er vant til gode karakterer og havde slet ikke regnet med at ligge så lavt. Men det er et meget svært og krævende fag og slet ikke så subjektivt som de to andre jeg har læst.

I erhversret har du enten ret eller taget fejl. Der er ingen mellemveje, så hvis du ikke svarer helt rigtigt dumper du meget nemt. Der er i gennemsnit 2 på hvert hold der dumper. Øv og jeg var så én af dem på mit hold.

Jeg har fået meget ud af alle tre fag jeg har læst. Jeg er meget stærkere teoretisk nu og specielt Logistik gav mig utrolig meget viden som jeg idag bruger til at forstå virksomheden i dens helhed.

Jeg lærte alle "fremmedordene" som vores dirktør bruger i flæng, og det er da kanon lækkert at kunne følge med i hvad han snakker om :-)

Logistik har klart været mit favoritfag, da man også læser Supply chain management herunder. SCM er min store interesse da jeg arbejder i et mindre firma hvor vi er meget inde over alle afdelingerne og har mange møder på tværs af afdelinger. Jeg produktionsplanlægger og laver lidt lagerarbejde udover mit inskøbsarbejde så jeg er lidt over det hele.

Skal du læse Logistik næste semester? Det er jo tvunget indenfor den linje vi begge har valgt, hvis jeg ikke husker forkert.

Bare lige til info så skal man regne med 10-15 timers lektier og læsning per uge per fag på merkonom.

Så det vil sige 20-30 timer for dig med dine to fag. Og lad være med at undervurdere det for det har jeg gjort, og det gør altså at man ikke lige får sit 12 tal som man ellers gerne vil have. De ekstra timer er godt givet ud.

Jeg føler mig rimelig stærk i både Indkøb og Logistik og har pensum rimelig godt lagret i min hjerne, så du er velkommen til at skrive en PB en dag hvis du sidder med noget du bare ikke kan få til at gå op. Måske kan jeg hjælpe.

www.mia-haugsted.dk

Dale Chavez Showsadel sælges. En sadel som alle drømmer om! Masser af sølv og flot tooling. galleri.mia-haugsted.dk/#13.0

Enghø i småballer sælges. 30 stk, 25 kr/stk.

0
0
Svar på denne tråd

merkonom
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 10:10
Lige en tråd, jeg kan bruge - håber det er i orden. Jeg starter som kontorelev til september, hvor min plan hele tiden har været at læse ved siden af (merkonom) Jeg blev dog frarådet at gøre det samtidig med min elevtid grundet det obligatoriske skole i de to år. Er det meget normalt at vente til man er færdigudlært? Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor lang tid det tager at læse fagene op? Og er det ikke 2 aftener om ugen, man går i skole? Hvor mange fag, tager man for at få sin merkonom titel? Håber I vil svare, selvom jeg lige låner tråden :) I må meget gerne skrive andre ting, der er væsentligt at vide, inden man går i gang :)

Mvh.

Mia-musen

0
0
Svar på denne tråd

Lidt svar
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 10:16

Læs fx her:

www.netau.dk/content/view/202/91/

Der står lidt svar på dine spørgsmål. Fx. at efter de fire merkonome fag på en akademi må man kalde sig merkonom :-)

Idag kan man jo ikke direkte studere Merkonom som før hen. Idag hedder det en akademiuddannelse men hvis du ikke tager det sidste år og heller ikke skriver afgangsprojekt har du alligevel en titel og det er merkonom.

www.mia-haugsted.dk

Dale Chavez Showsadel sælges. En sadel som alle drømmer om! Masser af sølv og flot tooling. galleri.mia-haugsted.dk/#13.0

Enghø i småballer sælges. 30 stk, 25 kr/stk.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 12:02

Sikken en masse gode svar, godt andre også kan få noget ud af denne

Mia Haugsted:

Tusinde tak for dit indlæg og dit tilbud om lidt vejledning, det er sødt af dig!

Grunden til at jeg lægger hårdt ud er at jeg pt. er single og har ikke min egen hest, så tiden er der nu, og indkøb må man kunne huske en del af fra indkøbs assistenten. Derfor jeg valgte at læse netop det fag først sammen med et "valg fag" = Transport jura.

Jeg skal til foråret 2011 læse 1 fag = Logistik og i efteråret 2011 læse det sidste som jeg regner med at blive erhversøkonomi.

Mia (S): Jeg mener at man skal have en erhversuddannelse før man kan læse fagene? Men der er i hvert fald nogle adgangskrav.

Jeg kommer til at læse på Niels Brock. 1 aften om ugen pr. fag.

du kan evt. læse lidt om det her: www.brock.dk/uddannelse-paa-niels- brock/videregaaende-uddannelser/ akademi-og-merkonomuddannelse.html

Og evt. få svar på dine spørgsmål

0
0
Svar på denne tråd

Bzz Bzz
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 22:57

Okay, jeg har ellers bare fået at vide, jeg kunne læse samtidigt med elevtiden ligesom f.eks. HD, men det er måske forkert :)

Men nu må vi se, hvad jeg vil til den tid - er kun 19, så kan sagtens nå universitet/handelshøjskolen bagefter, hvis jeg finder et studie jeg brænder for :)

Ellers "nøjes" jeg bare. Hehe

Mvh.

Mia-musen

0
0
Svar på denne tråd

Du skal have
Forfatter: 
Dato:  31-07-2010 01:02

erhvervserfaring + en HG Eller en Gamnasiel uddannelse inden som minimum for at blive optaget på studiet. De lægger vist mest vægt på ens erhververfaring og det skal være relevant.

Hvis man læser 1 fag pr. ½ år så tager en fuld AU 3 år ved siden af jobbet og den giver 120 ETCS point. Når man har taget 4 fag så er man merkonom, det sidste år består af en speciale del indenfor et område og når man har taget det så har man en AU i det område man nu har valgt at læse.

HD læser man som regel også bagefter, ikke mens man er igang med en anden uddannelse.

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider