Jeg har for 4 uger siden også haft en "spøjs" historie med et jobcenter.
Efter at have været bortrejst i nogle dage, åbner jeg mandag d. 21/6 min postkasse, hvor jeg (Noget overrasket) finder et brev fra det lokale jobcenter, hvor der står jeg grundet sygmelding skal møde til et infomøde tirsdag d. 22/6 (Altså dagen efter).
Efter som jeg overhovedet ikke er sygmeldt men på barsel (Jeg er offentlig ansat, og gik derfor fra på barsel 8 uger inden forventet fødsel) undre jeg mig meget over denne indkaldelse, hvor de forøvrigt truer med "bål og brand", i det tilfælde jeg ikke dukker op.
-Jeg er overbevist om at der er tale om en fejl, og at det blot er et spørgsmål om at ringe dertil, og forklare dem sagen, så jeg slipper for at køre de 20 minutter derind, og forøvrigt spilde min og deres tid.
Da jeg først åbner brevet sidst på dagen, har jeg ikke mulighed for at kontakte jobcenteret før dagen efter.
I løbet af natten til den 22/6 får jeg noget der minder om veer... men ikke noget regelmæssigt. Men jeg har termin få dage efter, så jeg er alligevel obs på om det kunne være "rigtige" veer.
Ved morgengry er de dog taget noget mere til, men er stadig ikke helt regelmæssige, og stadig "kun" som kraftige mens. smerter.
Kl. 8.00 ringer jeg til jobcenter for at informere om at jeg tror deres indkaldelse må være en fejl, og jeg får også fat i en rigtig "skrankepave".
Først forklare jeg, at jeg overhovedet ikke er sygemeldt, men på barsel, så jeg derfor tror det må være en fejl.
Dertil svare hun at uanset hvad jeg er, så skal jeg komme til det infomøde, eftersom jeg har fået brevet.
Jeg spørger hvorfor det er relevant for mig at høre om de forskellige rettigheder for en sygmeldt, når jeg nu altså slet ikke er sygmeldt, men er på ganske alm. barsel, med en ganske alm. tilbagevenden af mit job, til maj mdr. når min barsel er slut (For ligesom at understrege at jeg heller ikke er arbejdsløs eller lign.).
-Hun svare der intet er at komme efter, jeg skal møde til det infomøde, hvis jeg ikke vil miste mine sygedagpenge.... Hvortil jeg gør opmærksom på, at jeg IKKE er på sygedagpenge, men på ganske alm. barsel, hvortil hun blot gentager sin svada om jeg skal møde op (Som om hun overhovedet ikke har lyttet til hvad jeg har sagt).
Undrende afslutter jeg samtalen, og lettere forvirret med stadig tiltagende smerter, beslutter jeg mig for at møde op. Men da klokken nærmer sig 09.30 hvor jeg skal til at køre, synes jeg smerterne (De begyndende veer) bliver mere reglemæssige, og jeg ringer igen til jobcenter, for at fortælle at jeg ikke er meget for at komme derind, da jeg mener jeg har veer, og derfor synes jeg er bedst tjent med at være hjemme.
Skrankepaven mener igen at der ikke er nogen vej uden om, og at jeg skal komme derind.
Som sagt så gjort, jeg køre derind.
I 30 minutter sidder jeg så og høre på alverdens rettigheder for sygmeldte, kommunen og arbejdsgiver.
-Noget der på ingen måde er relevant for mig.
-Det eneste gode er, at det jeg mente kunne være veer, nu er aftagende, hvilket selvfølgelig er værdig befriende, eftersom jeg skulle sidde ret op og ned på en stol.
Efter det fælles infomøde skulle vi hver især ind til en sagsbehandler, for at planlægge vores videre sygdoms-forløb.
Da jeg kommer ind til "min" sagsbehandler er hun helt forvirret, og kan overhovedet ikke forstå hvorfor jeg er blevet kaldt ind.
-Jeg kan jo kun give hende ret.
Der slutter "sagen" så, og jeg bliver sendt hjem med et undskyld og fortsat held og lykke med graviditeten
.
-Med til historien høre, at jeg faktisk fødte dagen efter
... så uanset om man ikke er sygemeldt, arbejdsløs eller man er i beyndenede fødsel, så skal man åbentbart møde på jobcenter, når og hvis man bliver indkaldt
.