Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Når ridehjelmen redder liv...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 11:32

Ja, jeg er i hvert fald så glad for min ridehjelm her idag og igår :(

Igår skete det nemlig, jeg faldt af - ridehjelmen den flækkede. Jeg slap med en ordenlig hjernerystelse.

En anden fra stalden og jeg skridtede troligt uden sadel ned til hestesøen igår ved middagstid. Vi skridtede ud i vandet og badede med vores heste, det var rigtig hyggeligt. Men.. Så gik det galt. Vi var for 4 gang ude i vandet (hvor der kunne bundens). Cashew blev pludselig meget sær og vadede rundt på stedet, sparkede opad med bagparten. Jeg tænkte oget generede ham og ville derfor skridte ind til fastlandskanten igen og tjekke ham. Men i dét vi når derhen af, sætter han afsted i fuld galop, han bukker rundt, slår med bagbenet bagud og er hel vild. Jeg falder af - på jorden, men får holdt fast i tøjlen. Cashew er helt oppe at ringe. Jeg får ham ned på jorden igen og tjekker ham, der er intet at se? Min teori er noget har bidt ham i vandet og siddet fast i ham.

Aldrig i 3 år hvor jeg har haft Cashew har han reagerer sådan der. Han har ALDRIG bukket mig af, aldrig løbet sådan med mig. Så jeg ved der var noget galt og det ikke bare var noget han gjorde "i sjov".

Jeg får det pludselig meget dårligt og vi går derfor hurtigt hjemad. Skal siges jeg prøver at ride ham i vandet igen men han NÆGTER at gå derned, stiller sig på bagben og vil IKKE. Jeg stiger derfor af og trækker ham derned, han går med mig og så går vi op igen så han ikke fremover skulle blive endnu mere bange for vand.

Jeg kommer på skadestuen, min hjelm den er flækket og gået i stykker. Jeg har fået en ordenlig omgang hjernerystelse, kan intet se, er helt sløret i blikket og helt væk i hovedet da lægerne spørg mig om en masse mærkelige ting :s Min højre ankel er forstuvet.

- Idag, sidder jeg så her og er SÅ GLAD FOR jeg altid bruger min ridehjelm, eller hjelm når jeg kører knallart osv. Den reddede mit liv, hvad ville der ikke være sket hvis det var MIT hoved som var flækket sådan som ridehjelmen var da jeg faldt af..

Sku lige ud med det - det var godt nok ikke sjovt og jeg ryster af at tænke på hvad der kunne være sket. Heldigvis er Cashew helt okay, jeg VILLE ud til ham i går aftes og tjekke ham. Men han var rengående og der var intet at se på ben eller nogen steder..

Så idag sidder jeg bare med meget ondt i min ankel, hovedet har det meget bedre og jeg må nu begynde sidde ved comp og tv i små doser igen..

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

ulykke...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 11:49

Godt det ikke gik værre og håber for dig du snart er ovenpå igen.

Jeg mistede min hjelm ved styrt i december. Den flækkede, men jeg slap med en bule i panden. Min hofte klarede det knap så heldigt, men det er en anden sag...

Jeg meldte sagen til forsikring og fik faktisk erstattet min ret dyre hjelm

God bedring :)

0
0
Svar på denne tråd

Godt...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 12:57

... at du var klog nok til at have hjelmen på - også selv om det kun var en lille hyggetur på en hest der ellers aldrig kunne finde på at smide dig af.

Og godt at du er ved at have det bedre - en hjernerystelse er ikke at spøge med. Pas nu på med computer og fjernsyn!

Jeg synes efterhånden at jeg har læst en del historier herinde om hjelme der har reddet deres ejers liv eller førlighed.

£isbeth & Baloo

Jumping to conclusions is not half as good an exercise as digging for facts

0
0
Svar på denne tråd

sikke en grim oplevelse
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 13:23

Stakkels jer begge og GODT du bærer hjelm!!!!!

Lækker Spalding dressur sadel sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvor godt
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 14:00

du var så fornuftig at have hjelm på - eller rettere, at du ALTID har hjelm på, også på andre "heste"!!!

Puha, man tør ikke og skal heller ikke tænke, hvad nu hvis ikke......

Så jeg tænker lidt, om din pru måske har mødt en brandmand? Det ved du selvf. ikke, men hvis sådan en tingest har strejfet hans bløde inderlår, kunne jeg godt forestille mig, det blev ubehageligt for ham.

Godt, I begge er ok - og super du deler det med os, så vi kan tænke en ekstra gang ;-)

0
0
Svar på denne tråd

falde....
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 15:12

ja, altid hjelm på. På 8 år er jeg faldet af 3 gange, og der har jeg også svært ved at se, hvad der gik hesten på. Fra stille og rolig til rodeo - så skal man falde af, hvis de bruger ryggen meget i bukspringet.

Tror min blev stukket af et insekt, når de gør det på folden pt., bukker og løber de i al fald.

Det kan også være en idé med hjelm ved håndtering - jeg løftede hoven på min plag, og hun mistede balancen - og jeg fik hoven i hovedet.. Og mega hjernerystelse til mig.

Græs/Løsdrift 500 /1000 vinter /boks, vest for Århus, med ridebane. Link

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 17:43

Tak for jeres svar.

Ja, jeg glad for min hjelm, omend det er i skoven, i ridehuset eller når jeg springer. Jeg har ALTID hjelm på og jeg fatter slet ikke dem som bare slår det hen af "deres hest er rolig og den gør intet i ridehuset, skoven - whatever".

Nej, min den løber heller aldrig med mig i ridehuset eller i skoven. Men når en hest bliver bange, bidt eller ligende - jamen jo, så løber den altså. Os selvom han aldrig har gjort det før. Jeg har aldrig nogensinde oplevet ham så panisk før og han var slet ikke til at få ned på jorden da vi trak hjem heller. Først da vi havde gået et stykke tid med nogle rolige ord og små klap på vejen begyndte han at slappe lidt af.. Så noget må virkelig have tricket ham til dén adfærd. Og at jeg sammentidig da vi trak hjem ikke kunne se noget som helst fordi jeg havde frygtelig hovedpine og var mega svimmel gjorde det ikke bedre. Heldigvis snakkede min staldkammerat som vi red sammen med - med mig hele vejen hjem så hun hele tiden kunne hører jeg lød normal, snakkede og ikke pludselig var helt væk, selvom jeg så nok sådan lidt ud i blikket.

Lægen sprugte flere gange om jeg kunne prøve fokuserer på ham, men den gik bare ikke :S Og sprugte flere gange om jeg var til stede og han lige ville hører en anden læge om jeg skulle blive eller ej. Heldigvis fik jeg lov til at komme hjem - hvis mine forældre kunne vække mig hver anden time.. Så det blev gjort, sikke en nat jeg havde igår. Gaab..

Jeg kommer desværre ikke ud til ham idag, en sød sjæl fra stalden passer ham så min fod kan komme i orden igen :)

Det væmmeligt at opleve sådan nogle ting og jeg er før faldet af - nå ja, da jeg en dag red alm. dressur i ridehuset og katten pludselig kom springende oppe af loftet og direkte ned på barrieren. Cashew sprang til siden, jeg var uforberdt på det og faldt af. (Slog mig ikke her, men alligevel)

Jeg ville lige skrive det her da jeg simpelthen blev så chokeret over så lidt kunne have gjort at jeg kun sidder her nu med en hjernerystelse - og ikke et smadret hoved :s

Mit hoved har det meget bedre, jeg ser kun tv og sidder ved comp i meget små min af gangen (lægen har godkendt det ;) - og skal stoppe hvis jeg begynder føle mig det mindste træt i hovedet og så lægge mig ned.

Nu vil jeg egentlig bare gerne igang igen og ud og ride, ud til min lille dejlige hest :)

Tak fordi i kommenterer og læste mit indlæg.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Der behøver...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 17:49

... i øvrigt ikke at have været noget specielt der har sat sig om hans ben. Tingene føles anderledes i vandet, det kan vi andre ræsonere os frem til, men en smule plante (eller måske bare en våd hale) der har snoet sig om hans ben, kan en hest IKKE forstå, og går han så først i panik og planten/halen følger efter - så er hjernen slået fra...

£isbeth & Baloo

Jumping to conclusions is not half as good an exercise as digging for facts

0
0
Svar på denne tråd

En masse
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 18:12

til dig.

- det er total letsindigt at ride uden hjelm, uanset om hvor godt man kender sin hest eller ej.

Jeg har absolut ingen respekt for dem der rider uden hjelm.

Angående hjernerystelse; sørg for at holde dig i ro så lang tid som overhovedet muligt. Hvis du vil undgå mén af det, så skal du slappe af så meget så muligt. Og følge din læges anvisninger.

Jeg har en veninde som ikke helt har holdt ro, og hun har altså mén af det idag. Og det er bestemt ikke rart.

Rigtig god bedrin til dig.

Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

kahdkjahskj
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 21:27

Puha jeg ved lige hvordan du har det - jeg har flækket 2 hjelme det sidste år.

Den ene endte i hjernerystelse også - den anden "bare" en flækket hjelm.

Begge gange var min egen fejl og dumhed - hesten havde ingen skyld.

0
0
Svar på denne tråd

hjelm.
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 08:50

godt du havde hjelm på. skal selv til at begynde til ridning til aug. og har bestilt en hjelm som noget af det første.

faldt en gang af cyklen og ødelage "kun" hjelmen, så kan også kun anbefale det til cykel og jeg ser ingen grund til ikke også at have den på når man er til hest.

0
0
Svar på denne tråd

hjlem....
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 10:50

ALTID HJELM!!!

Jeg blev sidste sommer dyttet af min mule nede ved stranden i kæmpe glædes bukspring.

Hjelmen havde ikke fået slag, (af hvad jeg umiddelbart oplevede)og heldigvis heller ikke mit hoved, men, men, men - hjelmen blev fluks skiftet ud, tænk nu hvis den alligevel havde fået et slag eller tryk, og dermed ikke var 'fuldt funktionsdygtig' til næste gang mulen synes han var livsglad...

Venligst Jenni

"Tomorrow is fresh, with no mistakes in it"

Anne fra Grønnebakken.

0
0
Svar på denne tråd

Hest...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 21:26

Hvor mange af jer har englig en Ulykkesforsikring?? og hvor meget er i evt forsikret for??

Jeg røg af for ca 4 uger siden det var dog i en springundervisning, det kostede også en hjelm, en hjernerystelse, 2 knækkede tænder, en kraftig forstuvet tommelfinger/ Håndled (som jeg stadig slås med) og en øm nakke.

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 22:04

Tak for jeres kommentarer.

Ja, jeg har følt mig lidt heldig at der faktisk ikke skete mere og at jeg havde hjelmen på :D

Og nu når folk siger at de rider uden hjelm, ryster jeg på hovedet langt væk af dem.

Ja jeg har en ulykkesforsikring og får derfor dækket min ridehjelm som gik i stykker.

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Ridehjelm
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 09:56

er nu en god ting.

Godt der ikke skete jer noget mere alvorligt

Cutters Magic Colours bedstefar

- part på Max, et stk. barfodshest i løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

Faldt af på fremmed hest
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 10:26

Kan godt forstå at du ryster over det hele. Prøvede at falde af en hest for 2 år siden. Det kostede 4 måneders sygeforløb med CT scanning, 10 timers arbejdsuge og nul sommerferie.

Jeg var også med en flok andre på tur til vandet, da en hest begyndte at "skabe" sig. Da rytteren, der red på hesten, ikke turde sætte sig op igen (og vi var 10 km fra hjemmet) tilbød jeg at sætte mig op. Jeg røg af 2 gange før det gik op for mig at det skulle jeg da vist ikke fortsætte med. Hesten var faktisk ikke redet ordentlig til viste det sig.

Faldt uheldigt. Jeg havde og har altid ridehjelm på, men ramte jorden lige under tindingen hvor hjelmen ikke dækker, og fik en alvorlig hjernerystelse.

Rider ikke på andre "problem"-heste mere (hvis der er noget sådan som problemheste).

Peter

0
0
Svar på denne tråd

Ridehjelmen
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 10:45

Godt du havde hjelmen på.

Og rigtig god bedring til dig.

Ridehjelme burde helt sikkert være lovpligtigt.

Team Rahmberg
Find os på Facebook

Aalborg

Sælges
12 årig DV vallak, 165 cm. LA-M Nivaeu 57.000.-

Rideudstyr - Køb/Salg/Bytte
Alle annoncer med udstyr til heste/ stald/ridesport er velkomne

0
0
Svar på denne tråd

Go´ pige!!!
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 11:36

Jeg bliver eddertosset når jeg ser ryttere uden hjelm

JA, den kan være varm

JA, den er dyr

JA, den ødelægger frisuren

MEN

JEG GIDER IKKE TØRRE JERES HJERNEMASSE AF BARRIEREN!!!!!

Det er de mest lamme undskyldninger folk kommer med, og uforståeligt i min hjerne - for jeg tvivler på at der er nogen af os der ikke er stået på hovedet af ind imellem, så man ved jo risikoen er til stede!

Jeg har præsteret at styrte med min hoppe i SKRIDT på en skovtur - og i arbejdstrav ned af en langside på en yderst velredet hest (den fik et ben i hegnet)...så ingen steder er man "sikker" i min verden.

Jeg rider ALTID med hjelm - tør simpelthen ikke andet og synes i øvrigt også det er respektløst, for det er ikke dig selv der skal "rydde op" hvis/når det går galt...

GODT du havde hjelm på og at der trods alt ikke skete mere...men som andre siger, tag den nu med ro den næste måneds tid - det kan hævne sig så grusomt hvis du kommer for hurtigt igang igen.

I øvrigt er det lidt skægt at får vores hest en skade, så giver vi den de bedste betingelser for opheling og gerne 2-3 uger mere end dr. dyr siger - men er det os selv så overholder vi ingenting, for vi skal da bare op på hesten igen

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor ikke bare
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 14:42

lade folk om hvad de vil have på hovedet eller ej. Hvorfor skal de, som ikke bære hjelm, mødes med vrede og pegefinger fra en "frelst" hjelmbærer?

Medmindre det handler om et barn, så bør man passe sit.

0
0
Svar på denne tråd

migogså...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 16:12

...fordi det er vi andre der skal skrabe jeres hjerne af barrieren/hegnspælen/vejen/stenen/ hestens hov når i er klattet af og gået i stykker...

Det har jeg ikke lyst til at skulle gøre i tide og utide - og uheld sker altså relativt tit i vores verden, hvorfor så ikke minimere risikoen?

Som noget helt andet så koster det samfundet en hulens masse penge hver gang vi sportsudøvere kommer galt afsted! Skattepengene KUNNE jo ret beset gå til noget mere fornuftigt end at have dig liggende som grønsag på et plejehjem de næste 30-40 år fordi DU ikke ville bruge hjelm!

Jeg har til dato til gode at se en speedwaykører suse rundt uden hjelm, og mht. fart og risiko så ligger vi som ryttere ret lig dem...

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har så
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 16:22

aldrig set en cowboy med hjelm. Men måske lever de også livet farligt og dør som fluer.

0
0
Svar på denne tråd

altid hjelm....
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 16:35

Føj en oplevelse.

Har prøvet noget af det samme, men det foregik bare inde i ridehuset!!

Fik en flyvetur ind i barrieren så hjelmen flækkede! Tør ikke tænke på hvis det var mit hovede...

Fatter heller ikke dem som ikke har hjelm på.

Som du selv skriver: bliver en hest bange, så bliver den bange!!

mvh

sanne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 16:41

migogså; Jamen det var da en yderst fornuftig grund til ikke at bruge hjelm

//Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider