Jeg har også svaret nej.
Har hesten kroniske smerter og kan ikke gå på en fold uden at have ondt, så vil jeg selvfølgelig aflive, uanset forsikring. Men som en anden også har nævnt, så aflives den i så fald i overensstemmelse med dyreværnsloven, og så dækker forsikringen jo i hvert fald.
Kan hesten godt gå og hygge sig uden smerter, så ville jeg vente på forsikringen. Var tilfældet dog at hesten ikke var forsikret, eller vidste jeg på forhånd, at forsikringen ikke ville dække, så ville jeg bare få en aflivning overstået hurtigst muligt.
Jeg kender en, der har en hest, der går med en uhelbredelig skade. Hesten går pt. på græs og er tydeligt halt, bare den lige har taget en lille løbetur. Smertestillende er forsøgt uden succes. Ejeren vil køre retssag, og dette kan i værste fald tage op til to år. Her synes jeg personligt det er meget forkert at lade hesten gå med smerter i så lang tid - selvom det drejer sig om et beløb over 100.000.
Hun mener selv, at "den kan jo bare lade være med at løbe rundt, hvis den har så ondt!"
Det er et svært spørgsmål, og folk har jo forskellige grænser for, hvad de mener er etisk forsvarligt.