Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

A-kasse, etc. i udlandet?
Forfatter: 
Dato:  17-07-2010 19:32

Hejsa,

nu er jeg omsider ved at være ved vejs ende mht uddannelse (har taget det sidste år - min overbygning - i udlandet) og har fundet fuldtidsjob - ligeledes i udlandet.

Jeg sidder så og kigger på a-kasse for at se om jeg kan sikre mig ad den vej, hvis det bliver småt med jobs senere hen, men det danske system dur ikke idet man SKAL have været jobsøgende i DK i 4 uger før man kan rejse til udlandet og søge jobs (hvilket man så kan gøre i max 3 mdr). Jeg er ikke interesseret i at bo og arbejde i Danmark.

Derfor - nogen der ved hvordan man sikrer sig som udlandsdansker? Foreløbig i et EU-land, men på sigt sandsynligvis udenfor EU?

Al info modtages med kyshånd!

0
0
Svar på denne tråd

Privat
Forfatter: 
Dato:  17-07-2010 20:08

Tillykke med jobbet

Jeg mener, din eneste mulighed er at købe en privat arbejdsløshedsforsikring i det land, du er i (hvilket i princippet er det samme som den danske a-kasse, bortset fra at det er dyrere, ikke statsstøttet og kontingentet/præmien ikke er fradragsberettiget).

Om du kan tage den med fra land til land, afhænger af de individuelle forsikringsbetingelser - muligvis skal du til at begynde forfra, hver gang du skifter land.

Husk også, at hvis du vil vende tilbage til DK engang, så er der mulighed for at overføre a-kasse anciennitet fra andre EUlande, men der er indviklede regler omkring det, så undersøg det i god tid, hvis det bliver nødvendigt.

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

følger lige med her
Forfatter: 
Dato:  17-07-2010 21:08

da jeg gerne vil bosætte mig i England om et par år.

0
0
Svar på denne tråd

Kirstine
Forfatter: 
Dato:  17-07-2010 21:27

Tusind tak for det!

Når jeg lige smugkigger dit flag på din præsentation kan jeg se vi befinder os i samme land - kan du anbefale et forsikringsselskab i UK?

Jeg har netop tænkt på det med at overføre anciennitet idet jeg muligvis kommer til at flytte noget rundt i fremtiden - det er jo rimeligt træls, hvis alt man har indbetalt så bare går tabt. Men som du siger er det nok noget jeg må tage op med de enkelte selskaber/undersøge regler for i de forskellige lande.

Jeg er godt nok i tvivl om hvorvidt det er pengene værd...

Tak igen!

0
0
Svar på denne tråd

Ideen med...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2010 22:31

... forsikring er jo at håbe at det man har betalt bare er tabt ;-) For forhåbentlig får man ikke brug for den.

En hurtig googling på unemployment insurance uk gav en del hits - bl.a. dette hvor man kan se prisen for netop dette selskab.

(IKKE billigt)

www.britishinsurance.com/income- payment-protection-insurance/ index.asp?siteID=2271

Men der er jo mange forskellige - og jeg kunne forestille mig at det kunne være en fordel at spørge de lokale om deres erfaringer med de forskellige selskaber. Jeg kan forestille mig at der måske er selskaber der dækker for forskellige brancher eller geografiske områder - og så kan det være at man kan få en bedre pris end hos et "all round" selskab

£isbeth & Baloo

Jumping to conclusions is not half as good an exercise as digging for facts

0
0
Svar på denne tråd

Forsikring
Forfatter: 
Dato:  18-07-2010 19:09

Vi var i samme land indtil for et års tid siden, hvor jeg returnerede til DK

Jeg kan desværre ikke anbefale nogen selskaber - jeg var offentlig ansat og havde ikke selv brug for en sådan forsikring.

Hvis man regner med at flytte land, er det måske bedre at gå igang med en opsparing, som man jo kan 'tage med' hvorsomhelst i verden.

Som Lisbeth(Baloo) siger, er det bedst at spørge omkring hos de 'lokale'. Du kan også gå en tur på Citizens Advice Bureau / Citizens Advice Scotland og spørge dem - de er helt uafhængige og ved en masse om sådan noget.

Held og lykke med det.

0
0
Svar på denne tråd

hvilket land?
Forfatter: 
Dato:  18-07-2010 21:45

Hvilket land eller hvilke lande har du specifikt kig på?

Der er stor forskel på de forskellige landes regler, og dermed ogsåhvad du har af muligheder efterfølgende.

Da jeg arbejdede i Luxembourg (1½år) var "a-kasse" et tvunget beløb som blev trukket via skatten, og ordningen administreret af det offentlige. En måneds tid inden min kontrakt udløb, kontaktede jeg min gamle a-kasse i DK. Der var en super service, min ancinitet blev overført til fulde (skulle blot udfylde en international formular incl underskrift fra Luxembourg) og da jeg i knap 2 uger efterhjemkomst til DK ikke havde arbejde, fik jeg dagpenge fra dag 1. (jeg vidste dog på forhånd, at jeg havde arb. 2 uger efter, hvilket a-kassen selvfølgelig også var informeret om)

Du kunne også prøve at spørge på kommunens jobcenter - de må da vide noget om sådan noget....

MVH Sanne

- med det røde lyn Prinsessa fra Floes

0
0
Svar på denne tråd

Jeg takker for
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 10:13

alle svar!

Det er England jeg skal til (og forhåbentlig blive i lang tid!) - lande udenfor EU er ude i fremtiden - kan være det også bare bliver ferie. Tænkte mest i tabt anciennitet, osv.

Jeg tror simpelthen jeg venter og så spørger kollegaerne til efteråret, når jeg starter dernede - de fleste er ca på min alder og skandinaver, så mon ikke de har samme tanker

Men tak for alle svar - det giver lidt at lave research på.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider