Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

kan alle heste gå dressur
Forfatter: 
Dato:  14-07-2010 18:18

Kom til at snakke med nogle ride veninder, om hvad en rigtig dressur hest er!! hvilke krav man sætter for at kunne kalde det en dressur hest, og hvordan omverden ser på det.

feks. dette er ikke for at skabe en debat om feks. friser men vil en friser kunne gøre det lige så godt på dressur banen som andre racer hvis de trænes ens og rides af en dygtig rytter.

Er det fordi mange af specialracerne mere er hygge heste. og de folk der ejer dem ikke går op i stævner eller hvad er jeres grund til at vi ikke ser dem mere på dressurbanerne/stævner.

Hvordan med vores stævne system er der plads til, og bliver der/burde der, tages hensyn til hvilken race det er. tænker her på bygning af hest/kontra feks. holdning og hvordan den skal stå i nakken.

Var på et kursus for noget tid siden og et spørgsmål til en af dressurdommerene var netop den debat jeg vil prøve at sætte igang, og hvilken størelse skal en stævnehest have? hendes svar var på begge at det havde intet med størelse at gøre.

Hest og rytter skal selvfølgelog passe sammen, hun nævnte en masse andre ting man budre kigge efter, det hun gjorde meget ud af, var at det drejer om at finde en hest der har lysten til at gå, klar ren takt, og at man sørger for som rytter at bibeholde denne lyst ved feks forskellige træning, underlag hesten går på, foder, miljø osv.

Så hvad er en rigtig dressurhest

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-07-2010 19:55

en rigtig dressur hest er en der har lysten til at vise sig :D ..

elsker at kigge på en hest der virkelig nyder at vise hvor lækker den er :) .. de går som regel super godt..

men nu er jeg jo belgier menneske ;) og vores race vises ikke tit frem på dressur banerne.. selv om de rent faktiskt kan gå super godt, især den ny type belgier.. de er lidt lettere og mere højbenet..

de kan så ikke være med i de højere klasser da de ikke kan samles helt så godt som de "skal" ..

men mener helt klart at alle heste racer har muligheden for at blive kanon dressur dyr.. hvis både hest og rytter har driven :D

" jeg er ikke overvægtig, jeg er bare underhøj! "

citat Garfield

0
0
Svar på denne tråd

Alle heste kan
Forfatter: 
Dato:  14-07-2010 20:18

rides dressur på... Niveauet svinger bare fra type til type, race til race, og temperament!

0
0
Svar på denne tråd

Mit bidrag til debatten
Forfatter: 
Dato:  14-07-2010 20:35

Og alle heste kan vel springe?

VH Pernille

Charles Baudelaire sagde engang: "Man kan ikke være forsigtig nok i valget af sine forældre"

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd

tralalal
Forfatter: 
Dato:  14-07-2010 21:19

I Bent Branderups bog "klassisk ridekunst" (ikke akademisk ridekunst, som er den nye opdaterede) er der en side med billeder af nogle heste som mildest talt ligner øg på et billed, men som så ligner en halv million på det næste billede. Fulstændig satte bagtil, og i korrekt position med ryg og nakke (Y) Virkelig inspirerende billeder :)

Line og Markus.

Det svinger :D

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-07-2010 22:31

Nu er dressur jo ikke det eneste i verden for hestefolk - mange går op i western, distance, kørsel, avl m.m. så deres heste, som måske kan være speciel racer, ses jo så selvfølgelig ikke på dressurbanerne.

Jeg har fx. en American Paint Horse, som helt sikkert kan gå en fin dressur, hvis det var det jeg ville, men han bliver tilredet western - hvis jeg ville have redet dressur på højt plan, ville jeg måske have købt en anden type hest.

På den anden side har jeg masser af gange set en Nordbagge lammetæve store flotte gummibolds gangmaskiner i de mellemhøje dressurklasser, fordi Nordbaggen var utrolig velredet, stabil og taktfast - de 3 ting gør for mig en god hest, dressur, western eller andet.

Gitte

Boer/nubiske geder sælges

både til levebrug og grydeklare (se præs.)

Godt vi har www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved ikke meget....
Forfatter: 
Dato:  14-07-2010 22:46

... om det her, men jeg har da en mening.

Forskellige heste bliver avlet til forskellige ting. Fx bliver varmblodsheste brugt til dressur, koldblods bliver brugt til kørsel m.m. og fuldblods til løb/distance/spring.

Men det er ikke ensbetydende med at den enkelte hest ikke duer til andet end hvad den er avlet til - i avlen vælger man at få bestemte egenskaber frem i hesten, så den kan præstere noget bestemt (eks. dressur eller spring), men hesten har stadig andre, ubrugte egenskaber, som man sagtens kan arbejde frem i hesten hvis man vil.

Det er min mening :) Har både hest og rytter viljen, så kan det også lykkes.

Mvh Simone :)

Et godt hestemenneske hører når hans hest taler til ham,
- et stort hestemenneske kan høre hesten hviske,

men et dårligt hestemenneske kan end ikke høre hans hest skrige.

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 00:34

Ja, det her er bare min mening/teori...

- For det første skal hesten have lysten.

Jeg solgte i efteråret min ELSKEDE vallak, som var en oldenborgblanding... Han havde absolut INGEN gnist på en bane og var "træls" at arbejde med. Fandt hele tiden smuthuller for at slippe.

I naturen var der ingen problemer overhovedet! Det var han blid som et lam og red ham i bidløs trense!

Jeg fik i stedet en DV vallak efter Schwadroneur og det er noget helt andet! Han elsker at arbejde og det kan ikke gå hurtigt nok med at komme fra stalden og over til en evt. ridebane!

- Dernæst mener jeg også, at det er ret væsenligt at hesten har temperament - en del endda!

Hvis man ser træning af de store, berømte heste på youtube, vil man se at de indimellem får nogle "flip".

Jeg tror at man som rytter, skal lære at hjælpe hesten til at få temperamentet til at vise sig i bevægelser og øvelser.

En sød og rolig hest som absolut intet temperament har, har jo sjældent overdrevne lækre bevægelser i dressuren...

Et eksempel:

Idag var min egen hest VIRKELIG hidsig. Han plejer at være sød, men han var crazy over alle de fluer der virkelig irriterede ham. Han har aldrig stejlet, men lagde flere gange an til det og flere gange forsøgte han at løbe af med mig.

Istedet prøvede jeg at få det ud i ridningen og WOW... Han gik som han sjældent gør.

Store benløft, 100 % koncentration, gode, lækre bevægelser og 100 % lydighed.

Igen, det er bare en teori jeg har - for mig er det sådan det ser ud.

Selvfølgelig kan alle heste "lære" øvelserne, men de skal også have viljen og lysten til det!

~*~

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidej.....
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 08:02

Hvor mange ryttere har egentlig tid og økonomi til at komme op og ride bare på M-plan ? Og det skal så også kombineres med talent hos rytter og hest

Som jeg snakkede med en rideveninde om i går, som skulle hører til min skadede ridehest, hvor jeg kunne fortælle at han kommer nok til at gå de små klasser LC/LB, men næppe højere efter skaden. Hun siger så, at det vel heller ikke er nødvendig for mig at ride de højere klasser/øvelser igen på ham - og så kan jeg da grinende svare, at jeg gerne ville ride de højere klasser/øvelser, men jeg har hverken tid, økonomi og/eller talent - så det er fint nok at vi kan ride på let niveau

Nå men de allerfleste heste kan gå nydeligt på L-plan - hvad den ene måske har i gang, har den anden i stabilitet, den tredje i arbejdsflid osv.

Men havde jeg en lille drøm om at komme til at ride på C-plan på en hest, som både har god gang, arbejdsvilje og stabilitet, ja så går jeg efter at købe en hesterace, som forhåbentlig indeholder det meste af "pakken", og hvor det er "nemmere" for hesten via det avlsarbejde der ligger bag, at opfylde alle ønskerne.

Jeg har købt en DV'er med dressurafstamning - og han kan ved gud ikke springe. Men nu har far og mor så også kun lige trukket 5 taller hjem i spring, så det er jo ikke så unaturligt at det ikke er det han har talent for

Til gengæld vil jeg set udfra mine egne talenter som rytter absolut ikke gå efter den mest "knald i låget" hest jeg kan finde til dressur. Det nytter ikke med en gudesmuk dressurmodel, som ikke vil samarbejde - så kan den da have de bedste gangarter m.m, sådan noget gider jeg som amatørrytter ikke at spilde min tid på !

Var til et klubstævne forleden, hvor min veninde skulle ride. Og ja der var et par smukke og talentfulde velredne 4 års DV'er - lækre heste. Men jeg bemærkede også denne yndige og kækt udseende nordbakke, som godt nok ikke var til biddet, men hvor hest og rytter var glad og positive - og det gav mig lige så meget en glad fornemmelse at se dem, som at se de to lækre unge Dv'er.

De fleste af os amatørryttere bør købe heste efetr hvad vi synes er smukke racer/papirsløse heste at se på, sørge for at de har et godt temperament og så nyde at ride det vi gør, om det så er spring, dressur, distance, western m.m.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

ALLLE heste
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 08:55

ups rideheste og køreheste altså brugsheste.. kan og bør gå dressur..

en springhest skal kunne det gundlæggende dressur for at springe

westernhesten skal også det grundlæggende

kørehesten bør også kunne sit..

Islandshesten skal også kunne sit dressur..

skovturshesten BØR også kunne sit dressur..

med dressur mener jeg det grundlæggende ridning/brug der medfører at hesten lærer at bruge sig selv, går afslappet og spændstig og derved belaster sig mindst muligt og forstår de grundlæggende hjælpere..

Så jeg mener ikke det nødvendigvis er sandkasseridning.. men øvelser, som medfører at hesten bruger sig optimalt til det formål den skal..

men snakker vi decideret dressursandkasseridning til stævner er det jo en helt anden sag..

men dressur er jo en form for lydighedstræning..

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det tror jeg faktisk godt
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 09:02

Altså efter at have set en berider ride rundt på en fjorhest, som kunne piaffe og gå passage + lave de flotteste serier, så tror jeg, at en dygtig rytter kan få de fleste heste til at gå dressur.

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

En fjordhest
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 09:15

Altså en fjordhest med d

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Nogle har lettere ved det end andre.
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 10:03

En dressurhest er i mine øjne en hest der er velredet. Dvs en hest der er redet efter træningsskalaen i det omfang dens alder og naturlige forudsætninger tillader.

Alle heste kan lære at være rolige og lydige for kommandoer, hvis rytteren forstår at træne rigtigt. De fleste heste kan også lære en vis grad af samling.

En dressurhest behøver ikke være en 'brun DV' i mine øjne, men dommerne har efter min bedste overbevisning meget svært ved at dømme racer der ikke ligner varmblodstypen. At jeg så også nogle gange synes dommerne dømmer efter forkerte ting, er så en anden diskussion.

Jeg tror ikke på der er heste der 'elsker at vise sig frem på en dressurbane' eller som har en høj arbejdsmoral, har et showgen eller bare nydr opmærksomheden. Den slags forstår heste ikke, det er mennesker der tillægger dem de egenskaber.

At nogle heste så har lettere ved at trives med ensidig træning end andre, og at nogle heste bare ER mere spektakulære af udseende end andre er der ingen tvivl om. Men jeg tror helt sikkert det største arbejde ligger hos rytteren.

Jeg underviste ridelejr-piger i spring igår og den ene havde en dejlig pony med, som virkede meget velredet. Da hun satte ponyen i galop tabte jeg underkæben. Aldrig har jeg set nogen pony bære sig SÅ fantastisk i galoppen, den satte virkelig bagbenene næsten helt op under forparten, rundede hele ryggen og bar hele sin vægt med bagbenene som om det var det letteste i verden. Forbenene dyppede bare forsigtig ned i jorden, og ponyen gik på en helt løs tøjle.

Det var tydeligt at ponyen med en minimal indsats ville kunne lære dressurens sværeste øvelser, simpelthen fordi den var så godt grundredet. Så for mig er 'en rigtig dressurhest' mere et spørgsmål om hvordan hesten er redet, end det er et spørgsmål om hvilken race det er og og hvor meget blikfang den har umiddelbart.

0
0
Svar på denne tråd

Dressurheste
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 10:18

Om alle heste kan gå dressur kommer an på hvad man mener med dressur. Jeg mener ikke man kan kalde noget under LA for dressur, så er det bare grundlæggende arbejde. Og en hest man ønsker at ride dressur på skal helst have talent til M/S, før det kan kaldes en egentlig dressurhest.

Jeg tror ikke på der er heste der 'elsker at vise sig frem på en dressurbane' eller som har en høj arbejdsmoral, har et showgen eller bare nyder opmærksomheden. Den slags forstår heste ikke, det er mennesker der tillægger dem de egenskaber.

Jeg kender nu et eksempel på det modsatte, en top-dressurpony som næsten ikke var til at drive til noget når der blevet redet træning hjemme. Men som kunne det hele når musikken spillede og flagene smældede.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

3-års DV-hoppe, 164 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis

3-års DV-hoppe, 160 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin

2-års WM-hoppe, 121 cm, e. H-S Janus - Ovington Remus

0
0
Svar på denne tråd

Tror det stadig ikke
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 10:23

Eller også var den bare lidt smådøv på rytterens signaler, så den var nødt til at være lidt oppe at køre for at reagere effektivt på dem.

Det er mennesker der elsker at vise sig frem. Dyr er dyr - de har ingen ambitioner og aner ikke at de har vundet en præmie. Det er ejeren der er stolt, og gerne vil vise verden.

Hesten reagerer bare på rytteren og omverdenen alt efter hvordan den er trænet, og nogle heste er så bare nemmere at træne til at være 'oppe på mærkerne' på kommando end andre.

0
0
Svar på denne tråd

Tina (spirits)
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 10:30

Jeg er enig med dig i at dyr ikke kan elske at vise sig frem. Men man kunne nogle gange godt tro det, da hesten reagere på sin rytter. Rytteren bliver glad og oppe at køre til stævner, og rytteren roser sin hest, hvis de vinder, og det bliver hesten påvirket af. Og man kan også sige, at hvis hesten holder af sin rytter og vil gøre denne glad, og rytteren så bliver glad af stævnerne, så bliver hesten også glad.

Det jeg mener er bare, at hesten reagere på rytterens humør og væremåde.

Mvh Simone :)

Et godt hestemenneske hører når hans hest taler til ham,
- et stort hestemenneske kan høre hesten hviske,

men et dårligt hestemenneske kan end ikke høre hans hest skrige.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 10:55

ja alle heste kan gå dressur for det er noget så simpelt som al grundridning.

.

nej ikke alle heste kan komme til at gå gran prix da det kræver meget mere af hestene+rytterne og så skal der være noget "ekstra" i heste på det plan.

.

en dressur hest er vel bare en der hovedsaligt bliver brugt til dressur. LC niveau - stadig dressur hest, den skal jo bare have en rytter der matcher. men jeg skulle kigge efter dressur hest (er springrytter så sker nok ikke) men hvis overskriftern var lækker dressurhest eller dressurhesten hvis du vil til tops osv (i kender de overskrifter) ville jeg forvendte en hest der minimum gik LA (alt efter alder selvfølgelig.)

.

det ville være total urimeligt at stille samme krav til en tung bryggerhest som til let varmblodshest. de kan ikke samlignes da det er to alt for forskellige typer heste.

.

næ der skal ikke laves om eller tages hensyn bare fordi en rytter står med en "forkert" hest. vil man ride på bestemt plan, må man invisterer i en hest efter det ønske, eller accepterer det ikke er sådan en hest man står med.

.

størrelsen har intet at sige (til en hvis grænse) men i dressur hører jeg altid at det er udstråling, spændstighed, holdning, og sådan nogle ting.

.

der er vel en grund til vi har så mange forskellige typer heste. - vi har forskellige behov og stiller individuelle krav. jeg mener ikke at alle typer vil kunne presterer ligesågodt - hvis du smider dem på en dressurbane. omvendt er det helt andre typer heste der er en fordel hvis du f.eks vil bruge dem til skovarbejde eller vognkørsel.

De gør det godt indenfor hver deres "erhverv" men kan ikke bedømmes samlet.

.

det svarer vel til at sætte alle lærere og sygeplejesker sammen og bedømme hvem der er bedst til arbejdet på sygehuset.

:: Egoise & Minuet ::
Uden Hále Bob & Perle de Phantomic
www.Visuelhf.dk

0
0
Svar på denne tråd

talent...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 15:16

vi har også mere eller mindre talent for dans, og gymnastik, atletik. Det bar gymnastiktimerne jo præg af.

Hvis alle heste kan gå dressur - altså kæmpe talent , udi temperament og eksteriør - ville jeg gerne vide, hvorfor mange landsholdsryttere og psg-ryttere sidder og "lamme-tæver" de heste, de træner for andre. Men måske fordi det skal gå stærkt med resultaterne`?

Jeg har selv en hest, med eksteriør som en western-hest, som jeg har kæmpet med i mange år. Men først da jeg ikke hørte helt efter mine undervisere, og begyndte at tage det gode af alle ride-stile, gik det stærkt, hvilket de undrede sig over.

Jeg synes ikke, det er anderledes end mennesker. Læste engang en, der skrev, at "nej, det var ikke meningen, jeg skulle være ballet danser, det er min krop ikke skabt til".

Jeg zapper ind imellem forbi MTV's "made", hvor alle, tykke og tynde, vil være - ja, ofte deres egen modsætning. Men de får jo et okay resultat til sidst.

Som folk også siger om vidunder-børn - ubevidst eller bevidst har de haft flere ressourcer fra deres familie, end andre.

Græs/Løsdrift 500 /1000 vinter /boks, vest for Århus, med ridebane. Link

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 16:01

Jeg har endnu ikke mødt en hest eller pony der ikke kunne lære øvelser op til og med LA niveau, men det er jo omvendt også kun de helt grundlæggende øvelser, som alle heste også bør kunne.

Der er så bare forskel på, hvor let øvelserne bliver udført og hvordan det ser ud. Det er klart at en Shetlænders øgning, tilbagetrædnig, schenkelvigning etc. ser noget anderledes ud end en let 1'er ponys eller hests.

Når øvelserne kommer højere end LA niveau, tror jeg såmænd også mange heste kan lære det, der er bare forskel på hvordan det ser ud og alt andet lige er det lettere for en hest der i forvejen har en stor gang, udstråling og som selv har lysten til at lære. Nogle heste har mere naturligt anlæg for dressur end andre, det synes jeg man skal respektere, men LA kan alle.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  15-07-2010 16:15

Ja alle heste kan gå dressur, det handler jo bare om at kunne gå i selvbæring, og det kan enhver hest lære under belastning af rytter. Nogle tager længere tid end andre at uddanne og omvendt, det er egenligt den eneste forskel. At nå et højere niveau er ligeså individuelt, men det er klart at de heste som er avlet til at gå dressur i langt de fleste tilfælde vil klare den opgave meget lettere. Men man ser jo ret ofte minoriteter som også når til de svære øvelser, og det synes jeg er ret interessant, da det vidner om at det ikke kun er en god bygning og store gangarter det skal til for at nå toppen. Se bare feks Balagur, der går nok lang tid før vi ser Orlov Traver til OL igen

Neapolitano Allegra

Never confuse movement with action.
Ernest Hemingway

OPSTALDNING TILBYDES NÆR ROSKILDE, SE PRÆSENTATION.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider