de-nero <3dolly<3 : du kan tro der findes avl af Västgötaspids i danmark 
jeg har 2 af slagsen og er rigtig rigtig glade for dem 
Västgötaspidsen er avlet til at drive køer, og blev brugt af vikingerne i Sverige. racen har været ved at uddø, men en svensk greve fandt nogle få stykker i nordsverige,
og begyndte, at avle dem omkring 1945 så vidst jeg husker.
den svenske götaklub har gjordt et kæmpe arbejde, for at bevare disse hunde, og især deres driverindstinkt.
De afholder store drivertests, for, at finde de götaer med mest driverindstinkt så det kan bevares.
götaen bruges stadig til at drive køer i sverige.
götaen er avlet små, så når køerne sparker bagud, sparker de kun sparke i en højde, hend over hovedet på hundene og derved undgåt hunde at blive ramt.
götaen bliver tit sammenlignet med en welsh corgi, men de er meget anderledes.
(mine to er og¨så blevet sammenlignet med en grønlandshund, shæffher, og seberian husky- folk har troet de var hvalpe af de overstående racer fordi de er små)
de er altid glade, og er MEGET "willing to please"
du kan gøre alt med dem, du kan gå til lydighed, agility, rally-ja alt. jeg bruger mine to til laaange gåture i skoven og har dem altid med på mine løbeture i skoven 
eneste hage er, at de gør meget, men dette er en del af deres fordele fordi, de i gamle dage skulle advare om fremmede, og om rovdyr.
og da jeg bor på en gård er det rart, at de gør så meget, da vi derfor ved om der kommer nogen eller om der er problemer, et sted på gården.
götaen følger dig hvor som helst, og vil gå igennem ild og vand for at behage dig.
dog skal du være opmærksom på at deres driverindstinkt kan være så kraftigt, at de kan finde på at drive på dig, hvilket godt kan gøre ondt i haserne 
de har en pels der paser sig selv, de sviner ikke. og fælder to gange om året.
du får virkelig en ven for livet i en göta.
jeg kan kraftigt anbefale dem, de er bare så dejlige