Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

timetal i folkeskolen
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 08:36

Hejsa

Er der nogen der ved om det er normalt at man i 6 klasse har færre timer end 4 klasse ?

6 klasse har i år 26

4 klasse har i år 28

Sådan var det også sidste år, jeg syntes bare det er underligt de små skal have flere timer end de store??

men det er måske meget normalt?

Samtidig har de kun fået 1 svømmetime i 4 klasse, og de skal køre 5 km for at komme i svømmehallen.

7 min transport hver vej = 14 min

10 min omklædning x 2 = 20

i en skoletime på 45 minutter giver det ca 11 min i vandet.

Hold da helt op jeg syntes folkeskolen er til at lukke op og sig i efterhånden

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 09:31

Nu ved jeg intet om hvor mange timer de forskellige klassetrin har.
Men jeg kan huske da vi havde svømning i skolen (9 år siden), der havde vi svømning à 2x45 min, hvilket er normalt at have på min skole stadig, så vidt jeg har forhørt mig, så det ikke kun er 11 min. -Hvilket jo slet ikke er nok overhovedet.

0
0
Svar på denne tråd

desværre
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 09:37

Desværre er der sket uhyggelig mange forringelser i folkeskolen siden for 9 år siden.

Vi fik en mail lige inden sommerferien, at næste år, altså her efter sommerferien, så kan skolen kun tilbyde det laveste tilladte antal timer der er lovligt. Så deraf er der nok kun 1 svømmetime på ca 11 min.

0
0
Svar på denne tråd

timetal
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 09:37

Antal af lektioner har også noget at gøre med klassestørrelse.

Med hensyn til svømningen, så er det altså meget normalt, at svømningen fx ligger op af mindst ét stort frikvarter, så dette kan bruges til transport.

Jeg har selv en enkelt svømmelektion i ugen, og eleverne går 5 min inden det ringer fra lektionen i forvejen, skal køre med bus 10 min. hver vej og når alligevel omkring 40-45 min tid i vandet og tilbage til tiden til næste lektion.

Ghillie Dhu står til avlsbenyttelse. Alt afkom kan få stambog uanset hoppen.

www.highlandpony.dk

0
0
Svar på denne tråd

Minimumstimetallet
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 09:38

er det samme for begge klasser:

www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Folke/ PDF08/V/ 2009_2010_vejledende_t...kolen.ashx

Så det kan jo være at 4. klasse for mere end minimumstimetallet? Måske er der nyt skema efter jul?

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd

der findes
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 09:43

På undervisningsministeriets hjemmeside kan du sikkert finde en liste over minimums-timetallet for de enkelte fag og klasser.

På skolen hvor jeg arbejder har indskolingen 28 lektioner ugentligt.

Min 5. klasse skal have 26 lektioner næste år.

Hos os bliver timetallet sat ned på grund af besparelser. Svømningen var først sparet væk i 4. klasse og nu tages svømningen helt væk, så ingen klasser har svømning mere - besparelser igen.

Så det du fortæller lyder rigtigt.

Angående svømning, så skal ungerne vel heller ikke bruge 2x10 minutter på omklædning? Hos os har svømmetimen ligget i forbindelse med middagspausen, så transporttiden ikke er taget ud af selve lektionen.

Mvh Tina

R.I.P

Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002

Calle 28.04.1998 - 02.04.2010

"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd

klassestørrelsen
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 10:06

Hvis klassestørrelsen påvirker timetallet, så er det da helt galt

4 klasse er 16 elever og timetal på 28

6 klasse er 28 elever og timetal på 26

Svømmetimen er lagt så de åbenbart har 10 frikvarteret med, men det troede jeg ikke de måtte inddrage, ungerne skal jo også nå at have noget at spise.

Tak for linket til timetallene :) det er guld værd

Forøvrigt skal 6 klasse have idræt mandag morgen i de 2 første timer, så må man sa virkelig kan snakke om at hade mandage

0
0
Svar på denne tråd

ej hold da lige op....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 10:24

Først og fremmest vil jeg sige, at forringelserne jo har noget at gøre med hvor man vælger at sætte sit kryds ved diverse valg. Så man skal virkelig tænke sig om.

Derudover så vil jeg sige at det jo ikke er alle der hader idræt. Og det er bevist at man klarer sig bedre i skolen resten af dagen hvis man har været fysisk aktiv fra morgenstunden af. Fysisk aktivitet = bedre indlæring.

Derudover så er det jo lidt af et puslespil at få det hele til at gå op i sådan et skoleskema, så alle timer skal jo bruges på idræt, hvis det er en stor skole.

Og sidst men ikke mindst - husk på at ord skaber virkelighed. Så hvis du giver udtryk for at idræt er noget skidt og at skolen er tosset mht timetal osv (hvilket er den opfattelse jeg opfanger at du har, sorry hvis jeg tager fejl) så er det jo også den opfattelse dine børn får af skolen. Det hjælper ikke ligefrem deres skoletid til at blive dejlig og lykkelig.

Venlig hilsen
-miki-

Nu uden Bob og Fjodor...... Savnet er stort. Hvem er jeg uden dem?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 10:51

PrettyFancy det med idræt mandag morgen er der altså også sat en stor smiley for enden af, fordi jeg syntes det er sjovt, men måske den blev misforstået?

Vores skole er tosset mht alt, og derfor er vi nødt til selv som forældre at tjekke op på hvad der sker deroppe. Vores inspektør på 25 han er slet ikke opgaven voksen.

Vores klasse har haft vikar on and off konstant de sidste 2 år. Vi gik så ind på forælderintra og regnede pågældende læres fravær ud, og et fravær på 50,3 % på et år er altså for meget, når hun skal fungere som klasselære for vores børn.

Klassen havde 11 timer om ugen hvor de ikke havde pågældende lære, så rigtig mange uger, og de sidste 3 fulde uger her inden sommerferien, har de haft 11 timer om ugen hvor de ikke har haft vikar.

Vi har så haft kommunen inde over fordi inspektøren ikke kunne se noget forkert i det fravær, hvilket så har resulteret i at pågældende lære ikke må fungere som klasselære mere.

Men havde vi som forældre ikke sagt noget så havde de kørt videre med samme lære de næste 3 år også.

Ungerne slås, de mopper hinanden, dagligt kommer der børn hjem der har fået tæsk. En dag var der en mor der måtte op og hente hendes søn på drengetoilettet midt i undervisningen fordi han ikke turde komme ud. de bliver skubbet ind i radiatorer, kommer hjem med sår og forstuvninger... og hvad gør skolen... intet absolut intet... inspektøren mener endda at klassen er i en meget positiv udvikling

Derfor er vi nødt til at være på forkant som forældre, for skolen hopper over hvor gærdet er lavest hvis de kan slippe afsted med det.

0
0
Svar på denne tråd

svømning i 4.kl
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 13:01

Vores elever svømmer også i 4.kl. Der er afsat to lektioner, så de har 50-60 min. i vandet. Det er altid i 1.og 2.lektion, så de møder på det lokale badeland.

Det er vores erfaring, at de bliver bedre til at svømme, hvis undervisningen er koncentret, så derfor svømmer de to gange om ugen i 10 uger. Rent skemateknisk løser vi problemet ved, at de den del af året, hvor de ikke svømmer, har dansk i den ene dobbelt time og idræt i den anden. De har 3 idrætstimer om ugen på 4.årgang for at få det til at hænge sammen.

I næste skoleår kan vi ikke få svømmehallen efter jul, så der har jeg måttet lave en løsning, hvor drengene først svømmer to gange om ugen og pigerne en gang om ugen i 7 uger og derefter omvendt de næste 7 uger.

Det blev lidt kompliceret at få det til at hænge sammen rent skemateknisk; men jeg elsker den type opgaver.

Vi skal også spare; men det er ikke alle steder svømningen, det går ud over.

I 6.kl er vores elever på "svømmelejr", en lejrskole, hvor de svømmer 2-4 gange om dagen i en uge.

Vh Elisabeth

0
0
Svar på denne tråd

Elisabeth
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 13:07

sådan har de også haft løst tingene på "vores" skole og det fungerer altså fint.

Det behøver altså heller ikke være et problem med minimumstimer hvis der ellers er skabt gode rammer for indlæring. Problemet er rigtig mange lukker øjene for uro og mobning fordi de ikke magter at løse opgaven og skal der bruges 15 min hver time på at skabe ro så der kan undervises, så er der altså ikke meget tid tilovers.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider