Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Sælge på afbetaling?
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 20:10

Jeg har en mulig køber til en af de heste jeg har til salg. Hun har dog spurgt om muligheden for at købe på afbetaling over 3 måneder/afdrag. Da jeg føler denne pige passer rigtig godt sammen med hesten, overvejer jeg at sige ja (jeg er ellers meget imod afbetaling m.m. af frygt for at blive snydt).

Hun har selv foreslået at hesten bliver stående hos mig indtil den er betalt af.

Jer der har solgt på afbetaling, hvad skal jeg være særlig opmærksom på at få med i kontrakten? Hvordan har I gjort mht. udgifterne til foder, smed, dyrlæge osv.? Og hvornår har I ladet hesten ejerskifte? Hvordan skriver man sig ud af det med betalingen, og hvilke konsekvenser har I haft med ved udebleven betaling?

Kom hid med alle forslag, gode råd og ting jeg skal være særligt opmærksom på!!

På forhånd tak :-)

/Anni

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 20:11

... beholde hesten (til salg) i de 3 måneder - og så kunne hun jo spare op imens.

Hvis ikke andre har købt den om 3 måneder har hun pengene og der er ikke tvivl om hvem der ejer den hvornår osv.

£isbeth & Baloo

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals.

Winston Churchill

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 20:51

Hmmm, jeg er egentlig også selv imod afbetaling.

Men gør du det.... Ville jeg klart beholde hesten i de 3 mdr. indtil den er betalt. Desuden ville jeg bede køber om at betale staldleje + foder + strøelse (Evt. den staldleje hun skal betale det sted hesten for fremtiden skal stå opstaldet, såvel at der er det samme inkl. hos dig som hos det fremtidige opstaldningssted). Desuden ville jeg skrive en midlertidig kontrakt ang. afbetaling og lave en kontrakt til, som indholder de ting der er væsentlige når hesten ren faktisk er solgt!

Hvad er hendes grund for at hun ikke kan betale hesten med det samme?

MVH Pernille

*Skovbakkens Avalon*

! R.I.P Dear Tana C *In my heart* !

Efterlyning af Skimmel/Hvid Ponyhoppe 130-136 i stg. ca. 21 år!

&

Nordbagge blanding 150-155 stg. Hoppe ca. 24 år.

0
0
Svar på denne tråd

vent med at sælge
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 20:55

til køberen har pengene, lad hende få part på den i de 3 måneder, så kan hun købe den når hun har sparet sammen.

ellers må hun i banken......

- Bolig ønskes til leje, gerne mindre hus...

0
0
Svar på denne tråd

afbetaling
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 21:13

Jeg fik min Speedy på afbetaling - jeg havde været ovre og prøve hende og der skulle gå et par måneder inden hun skulle flyttes.

Sælger og jeg fik et godt forhold til hinanden - til trods for afstanden mellem Struer og København.

Jeg fik - en måned inden hesten skulle flyttes - en uventet negativ løn på 18.000 kr og havde derfor ikke pengene til at købe hesten alligevel.

Sælger siger så, at hun er overbevist om at det bare skulle være Speedy og jeg, så jeg kunne bare afdrage over 3 gange hvis det kunne hjælpe.

Det gjorde jeg så, og jeg var (og er stadig) SÅ taknemmelig over det.

Så hvis hun kan lade hesten stå hos dig indtil den er betalt, så ser jeg ingen problemer i det.

Bare vent med at ejerskifte den til den er betalt. :)

Held og lykke med salget! :D

0
0
Svar på denne tråd

Jeg...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 21:17

Ville nok "leje" den til hende i de 3 måneder, så hun betaler udgifter i de 3 måneder, hesten bliver stående hvor den er, og du kan tjekke op på den, og så kan hun købe når hun har sparet op...'

Mvh Sandie

Hus i Guldager, Esbjerg sælges. Ligger i gå afstand fra flere rideklubber og hestepensioner.

http://www.home.dk/sag/714A1597

0
0
Svar på denne tråd

har solgt
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 21:22

på afbetaling, hesten bliver her og den ejerskiftes ikke før den er betalt , hesten er forsikret af os /ejer men præmien ligges oven i købspris, køber står for udgifter til dyrlæge og smed i afdragsperioden , kan køber ikke betale tilfalder de faldne afdrag sælger med mindre andet aftales , sælger forbeholder sig ret til at tilkalde dyrlæge for købers regning såfremt og så længe at den er i sælgers varetægt.

Vh Berit

De Dagda står til rådighed for hopper

1 års smuk tinker hingsteplag sælges helbror godkendt avlshingst i sverige.

årg 2010 tinker hoppeføl sælges v/fravænning.

www.jlt-tinkere.dk

0
0
Svar på denne tråd

Nej nej og atter nej!
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 23:37

Man skal ALDRIG sælge et levende dyr på afbetaling, ja det er altså min mening

Hvis man ønsker sig en hest og ikke har råd, ja så må man (sku)gå i banken og låne pengende. Jeg synes at det er uhørt at bede en vildt fremmed om at låne en pengene og det er jo reelt det "køber" gør, når hun beder om at købe den på afbetaling.

Hvis årsagen er at køber ikke kan låne penge i banken, ja så er der nok en god grund til det og så ville jeg da slet ikke løbe risikoen......hvis køber kan skaffe pengene på tre måneder, ja hvorfor har personen så ikke bare ventet de måneder med at lede efter hest.

Ja, det var altså bare min mening

0
0
Svar på denne tråd

jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 23:43

Hvis der ikke er råd til at købe hesten kontant, er der så penge til dyrlæge foder osv. når det er nødvendig.

Aldrig afbetaling efter min mening, så må køber sparre op inden hun begynder at kigge hest, eller kigge hest i det pris niveau hun har.

-----MARIA-----

:-) :-) smil det smitter :-) :-)

0
0
Svar på denne tråd

1213124351565
Forfatter: 
Dato:  29-06-2010 07:56

Jeg kan f.eks. ikke låne i banken. jeg fik da købt hest alligevel og har stadig mulighed for at betale en dyrlægeregning, hvis den skulle komme. Men det er fordi at jeg har en som vil ligge ud for en regning.

Måske hun har en der også vil gøre det for hende.

MVH Pernille

*Skovbakkens Avalon*

&

0
0
Svar på denne tråd

Tak for input
Forfatter: 
Dato:  29-06-2010 08:40

Tak for de mange gode input der er kommet indtil videre. Ifølge køber, er årsagen til hun ikke har pengene pt, at hun netop har købt bil (kom også i ny bil, så den holder stik). Men denne er meget snart betalt færdig, så de fremtidige udgifter til smed, dyrlæge, opstaldning osv. bekymrer jeg mig nu ikke for om hun har råd til.

Det med at hun skal betale opstaldning mens hesten står hos mig, har jeg svært ved at sætte beløb på. For pt går de går døgnfold med MASSER af græs, så eneste foderudgift jeg har på hestene, er deres vitaminer, som max koster 100 kr pr mdr.

Hun kommer forbi i aften og prøver hesten igen, så skal vi tale nærmere om hvordan vi begge forestiller os at aftalen skal løbe, hvis og såfremt den bliver til noget. Så flere forslag, tanker og ideer omkring alt dette er meget velkomment, så jeg har lidt flere ideer om hvad jeg skal være særlig opmærksom på at få med i kontrakten.

0
0
Svar på denne tråd

Afbetaling
Forfatter: 
Dato:  29-06-2010 08:53

Det er ikke så længe siden vi talte med en Fjordhesteavler, han havde solgt 6-7 heste på afbetaling inden for de seneste måneder og kendte en der havde solgt en hest til 80.000 på afbetaling. Hans fornemmelse var at hvis man ikke ville sælge på afbetaling så fik man ganske enkelt ikke solgt.

Men man skal selvfølgelig sikre sig med en god kontrakt. Hesten kan evt blive stående hos sælger, men vigtigere er at pas/ejercertifikat ikke udleveres før sidste afdrag er betalt.

Sælger har ejendomsforbehold i hesten indtil sidste afdrag er betalt. Aftale hvad der skal ske hvis der pludselig ikke betales osv.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

3-års DV-hoppe, 164 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis

3-års DV-hoppe, 160 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin

2-års WM-hoppe, 121 cm, e. H-S Janus - Ovington Remus

0
0
Svar på denne tråd

afbetaling
Forfatter: 
Dato:  29-06-2010 13:06

jeg har før købt hest på afbetaling.. den ene gang var et welshføl som var 3 måneder og selfølgelig ikke gammel nok, men der betalte jeg havldelen, da jeg fandt ud af det sku være den og resten når han sku hentes..

anden gang: der stod en skøn hoppeplag der hvor min welsh stod (ejer af hoppen ejet stedet også) som var tilsalg.. vi fik lavet en super god kontrakt, hesten sku blive stående ved sælger, hvilket passet mig fint, da jeg var der alligevel hver dag.. at hun så blev aflivet efter 2 måneder, hvor hun var min er så en anden sag.. hun blev så syg at hun ikke ku reddes, og vi fandt aldrig ud af hvad det var der havde gjort hende så syg:(

Sagde Berit:)

Ejer af gadekrydset Sirocco

og af welshplagen Lærkegårdens Charm Boy

en vallak skal du fortælle
en hingst skal du spørge

en hoppe skal du diskutere.

0
0
Svar på denne tråd

Lejekontrakt
Forfatter: 
Dato:  29-06-2010 14:12

Jeg har solgt (og købt) på afbetaling, og jeg gør det gerne igen.

Jeg laver en lejekontrakt, købssummen er lig hele leje beløbet fk.s Hesten koster 25.000, og den skal betales over 5 gange, så skal der betales 5.000 hver gang..

Når der 5 gange er betalt 5.000 kr, overgår ejerskabet af hesten til lejer.

Jeg beholder alle papire og ejerskab af hesten til alle pengene er betalt.

Der står også i kontrakten at hvis jeg fk.s på "afdrag" 3 får 10.000 kr istedet for 5.000kr. bliver de overskydene penge trukket af det sidste "afdrag", så lejer ikke bare kan springe et afdrag over fordi jeg har fået ekstra penge.

Der står også at hvis jeg ikke får penge den aftalte dag, kan jeg anullere kontrakten, hente hesten og lejer får ikke en krone tilbage.

Jeg sender ikke en hest ud af døren før jeg har fået nogle penge, og det skal være nok til at jeg kan hente hesten, uden det koster mig noget, også en smugle penge mere.

Venlig Hilsen

Anni og Sava!!

Norrings Coco Chanel og Dunkans Figaro Sælges.

Stald Dunkans

0
0
Svar på denne tråd

Jeg betalte
Forfatter: 
Dato:  29-06-2010 14:21

Sokken over to omgang, først 15000 kr. og derefter 5000 kr. Hesten var allerede ned hos mig, da jeg havde lånt ham, og der blev han. De kendte mig så godt, da han havde været her i godt et halvt år, da jeg blev spurgt om jeg ville købe ham.

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  29-06-2010 18:23

Jeg vil lave en kontrakt ala det jeg forslog, ala det Anni og Sava har skrevet.

Og ja, sørg for at ejercertifikat osv. IKKE bliver afleveret før det sidste beløb er betalt.

Og ja, lad hesten blive på matriklen til den er betalt.

Dog ville jeg mene at hvis du får dobbelt afdragspenge den ene måned, så kunne man jo godt sørge for at hun får hesten en måned før. Den endelige kontrakt på at hesten er solgt osv. bliver vel først underskrevet når hesten er betalt ud og skal afhentes.

MVH Pernille

*Skovbakkens Avalon*

&

0
0
Svar på denne tråd

idsjfgoehr
Forfatter: 
Dato:  29-06-2010 19:14

jeg har solgt en på afbetaling, hun gave 6000 kr som reservation som vi skrev i kontrakten hun mistede hvis hun pludselig trak sig tilbage efter eks en måned, så jeg ik mistede i og have hesten stående. derefter betalte hun de sidste 10.000 kr da hun et par mdr senere hentede hesten så det have jeg det fint med for hesten blev hos mig til alle pengene var i hus og det ville jeg gøre hvis jeg sku sælge igen.

forresten skrev vi os i kontrakten at kom hesten tilskade i min varetægt fik hun selvfølgelig alle penge retur

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  29-06-2010 19:39

Jeg ville nok også skrive at du beholder de penge der er betalt såfremt at hun springer fra osv.

Jeg ville så skrive at bliver hesten skadet og ikke kan anvendes til ridebrug, SÅ får hun sine penge retur, men bliver hesten f.eks. syg med kolik eller anden sygdom som kan behandles. Så evt. kunne i betale 50% hver. Og overskrider sygdommen den sidste måned hvor afbetalingen forligger f.eks. 1 december hvor den sidste rate skal betales og hesten fortsat er syg efter d. 1 december så står køber for resten af regningen derfra (du betaler selvfølgelig stadig dine 50%).... Bare en ide....

MVH Pernille

*Skovbakkens Avalon*

&

0
0
Svar på denne tråd

Rigtig gode forslag
Forfatter: 
Dato:  30-06-2010 09:31

Tak for alle de gode forslag og ideer I er kommet med alle sammen! Jeg er helt klart kommet nærmere en ide om hvordan jeg vil have at dette skal køre, såfremt hun skal kunne købe hesten på afbetaling.

Det er helt sikkert at hesten bliver stående her til den er betalt af, og papirerne bliver i min varetægt så længe. Smed og dyrlæge bliver for købers regning.

Det jeg er mest i tvivl om nu, er hvem der står for hvad i tilfælde af hesten kommer alvorligt til skade i perioden. Der er ingen forsikring på hesten, så jeg skal have fundet en aftale der kan være fair for begge parter. Køber har selv snakket om at hun vil tegne forsikring på hesten når hun har fået den hjem, så måske jeg skal snakke med hende om at hun tegner forsikringen med det samme, så hun er sikker på at få enten hest eller forsikringspræmie ud af sit køb...

0
0
Svar på denne tråd

Forsikring...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2010 10:08

Når papirerne ikke bliver overført (ejercertifikat) før hele beløbet er betalt, så må hesten officielt være din i perioden for afbetaling - og dermed må evt. udgifter til dyrlæge også være dine. Altså medmindre køber benytter hesten og er skyld i skaden. Det er vel meget fair. Jeg ville ikke spekulere i udgifter på denne tid af året, og sådan som markedet er nu, skal man vist bare være glad for at finde en køber.

Jeg købte også hest selvom jeg ikke havde pengene - men jeg havde selvfølgelig råd til at have hesten. De penge, jeg manglede, blev lånt af kæresten, og på trods af at jeg er og var på SU fik jeg sparet de 15.000, jeg havde lånt sammen på under ½ år. Med 3 heste og bil, på SU, synes jeg det er ret godt gået.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider