|
|
| Undgå shows med dyr.. |
|
|
Hvis du skal på ferie i udlandet.. Ved godt det er spændende og få lov til og svømme med delfiner, har selv været så dum og gjort det i Ægypten.. Men alle dyr der blir brugt til og underholde turister med, har det elendigt.. Og kun ved at turisterne holder sig væk fra de shows, kan vi måske få det stoppet. ekstrabladet.dk/ferie/ article1367822.ece
Hilsen Karina *Asterix* 8/4 1999 - 23/7 2009 Den smukkeste stjerne på himlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyr.... |
|
|
 Støtter selv WSPA og Dyrenes Beskyttelse, og vil da kun opfordre folk til at gøre det samme.
"No man is worth your tears, and the one who is, won´t make you cry"
Aloysius - Elsket og savnet. Hver eneste dag. www.k9welfare.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja jeg støtter også WSPA..
Hilsen Karina *Asterix* 8/4 1999 - 23/7 2009 Den smukkeste stjerne på himlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Støtter også |
|
|
Både WSPA og dyrenes beskyttelse. Og selvom min største drøm er at se en spækhugger tæt på, så vil jeg hellere end gerne betale hvad det koster for at se dem ude i naturen - hvor de hører hjemme!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg læste også lige artiklen på tv2.. Jeg vil sige at i mange tilfælde så jo, dyrene lever ikke 100% naturligt i fangeskab.. Men jeg vil dog sige, at da jeg var i Thailand og ude og ride på elefanter var forholdene altså 100% i orden! Dyrene gik kun et vidst antal timer om dagen, og når de gik med os blev de overforkælede med bananblade og nussen osv. Jeg snakkede bl.a med nogle andre danskere som havde fået af vide, at elefanterne hver især kun gik maks 3 timer om dagen, og de tilbragte en hel dag derude og kunne stå inde for at det var tilfældet... Elefanterne blev skyllet efter hver tur, og havde godt samvær med hinanden. De var ikke lænket eller lign. De holdt sammen af sig selv og opsøgte selv menneskene som var vi artsfæller Der havde jeg på INGEN måde dårlig samvittighed. Desuden så kørte vi også flere timer for at komme ud i junglen, hvor de jo også trives bedst, så på den måde kan man sige at vi måtte komme til dem og ikke omvendt som det jo er når dyr holdes direkte i fangeskab. Vi var også ude og se et delfinreservat, hvis man kan kalde det det. Her var der en "bugt" ved vandet som var hegnet ind, naturligvis var den RIGTIG STOR, og dyrene leve "frit" heri... De blev kun benyttet til "turist sjov" når de selv ville, dvs. de fik selvfølgelig mad af turisterne, så derfor elskede de jo menneske selskab og et par stykker af delfinerne kunne også vise tricks - uden at en af passerne skulle så meget som skulle røre den! Jeg støtter også WSPA, men vil samtidig sige at havde vi ikke mange dyrearter i "fangeskab" så ville vi aldrig blive klogere på dem, eller for den sags skyld overhovedet se dem. Jeg går da også i zoologisk have, og andre steder hvor forholdene er ok. Det med at dyrene kun lever så og så lang tid når de lever i fangeskab tror jeg ikke nødvendigvis på. Er du født i fangeskab vil du ikke føle det som sådan og de zoologiske haver mm. kan da kun være interesserede i at deres dyr trives eftersom de ikke er billige at erstatte 
Bates Maestro dressursadel sælges m/sikkerhedsbøjler og stigeremme. 17", sort, mellem bom, pæn og velholdt. PRIS 3000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MA1988 |
| Forfatter:  |
Løfwall |
| Dato:  |
25-06-2010 01:06 |
|
Den bugt du taler om, er det i Hua Hin? Ved sådan en trætempel??
_____________________...__________ Mht. til Thailand, så er der jo også Tiger Temple. Og det er noget jeg 100 % støtter. Selvom man som turisk kan komme ind og nusse om tigerne, så bliver de ihvertfald ikke mishandlet/vanrøgtet. Munkene passer godt på dem, går ture med dem, og de har vandhuller, skygge og fritid. De tigere har det nok bedre end de danskere tigere i danske zoologiske haver. Nu er det jo også et sted hvor man reder tigere. Specielt tigerunger, hvis mødre er døde. Enten naturligt, dvs. af sygdom eller andet, eller hvis de er blevet skudt af krypskytter. Men de skal jo altså bruge penge til at få projektet til at løbe rundt, og det gør de så på denne måde... Til gengæld, vil jeg stærkt advarer mod Krokodillefarmen. Nogle steder lå krokodillerne oven på hinanden fordi der ikke var plads, og elefanterne fra elefantshowet, stod lænket(!) i deres meget små bokse. Der stod de så hele dagen, når de ikke lavede show, og stod bare og dansede. Ligesom i showet. I de små, asfalterede bure, med lænker på Det gjorde ondt at se! Nu er der jo også forskel på munke og andre thaiere. Munke må ikke have penge til dem selv. De må ikke eje noget. Så de har jo ingen interesse i at mishandle tigerne og lave tricks med dem, for at få endnu flere turister. De er bare interessede i at have penge, så tigerne kan leve, og blive sat ud igen - i modsætning til krokodillefarmen, hvor det bare gælder om at tjene en masse penge!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er en rigtig dårlig idé |
xtiny |
26-06-2010 01:20 |
|
At sætte tamme tigre ud i naturen, hvadmon der sker med de mennesker, der lever i området? Og deres husdyr? Jo, de vilblive tigermad- og tigrene vil hurtigt blive dræbt. Af samme grund erlangt de fleste zoo-dyr ikke tamme, og man går ikke ind til rovdyrene, når de er over en vis alder. Den "søde lille mittetat"- kan altså rive armen af dig- eller knække nakken på dig. Det ss desværre alt for ofte, de steder hvor sikkerheden r dårlig- og hvor man tillader publikumskontakt. "Det er de nuttede, der er farlige!" som Dsmond Morris skriver, og det er sandt! Ser dyr farlige ud, har man en sund rspekt for dem, men den nuttede lille bamsbjørn- bider da ikke. Jo, den gør! Iøvrigt har fx Odense Zoo omlagt deres tigeranlæg, så tigrene oplever mere. At "gå tur med en tiger"- er da ret godnat, og hvor stimulerede bliver de ellers? I de gode zoos bruger man mange kræfter på at omlægge dyrenes anlæg og "møblere" dem i takt med, at man ved mere om dyrenes adfærd. Man skal passe på med at generalisere- især hvis man ikke selv ved nok!
Med væmlig hilsen
xtiny "Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Elefant ridning, har jeg hørt at man ikke skal støtte. Du kan ikke tæmme en voksen elefant. Så derfor tager de lokale ud og finder en flok elefanter, som typisk består af ca 10 hunner og en eller 2 små unger. Så skyder de alle de store elefanter og tager de små, med til bage til et liv i fangeskab, så de kan dressere dem til at ride med turister. Så et er nok der for de holder af mennesker, de er vokset op med dem og har glemt alt om at leve i deres gamle flok.
Caroline Hvis du ønsker at dine drømme går i opfyldelse, må du ikke sove for længe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej..... |
|
|
Jeg tager aldrig ude og ser dyr i fangenskab, hverken i DK eller i udlandet. Cirkus holder jeg mig ligeledes også langt væk fra. De eneste to steder jeg har set, hvor jeg faktisk syns tingne var okay, er skandinavisk dyrepark(ved århus/ålborg) hvor de har bjørne og ulve i kæmpe natutområder(der selvfølgelig er indhegnet) og så knuthenborg.... Jeg synes det er frygteligt at dyr skal lide for at mennesker kan ha det godt/sjovt. Af samme grund køber jeg heller aldrig makeup eller creme(og lign.) der er testet på dyr.
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Velfærd |
|
|
Jeg har også været ude og ride på elefanter i Thailand, og der var ikke noget at komme efter der.. Elefanterne gik frit om natten, og blev så brugt til ture om dagen. Det var et rigtig dejligt sted at være, og jeg følte på ingen måde at dyrene ikke havde optimale forhold. Vi var henne et sted der hed Tiger Palace, hvor vi måtte røre nogle tiger unger. Vi måtte ikke løfte dem, og kom de ikke hen til os af sig selv kunne vi ikke røre dem. Der fik vi at vide, at de steder hvor man kan røre voksne tigre bedøver deres dyr, ellers kan de ikke garantere for sikkerheden. Derfor fravalgte vi at komme sådan et sted hen. Om det passer skal jeg ikke kunne sige..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Generalisering... |
|
|
... skal man passe på med. Jeg har svømmet med delfiner i Mexico og kunne godt finde på at gøre det igen. Jeg har set steder dernede hvor jeg IKKE ville gøre det, fordi basinerne har været for små, for snavsede og generelt utiltalende. Og så har jeg set der hvor jeg har prøvet det hvor der er vandtilførsel fra havet (dvs. ingen væmmelige kemikalier i vandet), de bruger meget tid på forskning i delfinadfærd, man får et længere foredrag før turen om hvad man IKKE må (så man f.eks. ikke tager fat i finnerne eller på anden måde generer dellerne) og flere af deres delfiner er avlet på stedet. Samtidig er de ret strikse med at give delfinerne pauser, så de er kun med i et eller to shows om dagen. Jeg har oplevet den ene gang at de delfiner vi skulle ned til, svømmede op i den anden ende af basinet, da der blev kaldt på dem - så sagde træneren at det var fordi de ikke havde lyst, så vi tog over i et andet bassin! Der synes jeg godt jeg kan forsvare at svømme med dem! Men der ER da mange dyreshows jeg ikke har lyst til at støtte - desværre opdager man ofte først når man har betalt hvordan situationen er. Jeg har været et andet sted i Mexico, hvor man kunne blive kørt i hestevogne imellem 5-6 cenoter der var i området. Vi var kørt over 100 km for at komme derud, men da jeg så hestene og vognene vendte vi om på stedet - og jeg har siden frarådet mange andre at tage derud. Og jeg må da også indrømme at mine (danske) venner som jeg rejste med, fik min holdning forklaret på højlydt engelsk, da der også lige var ankommet en flok amerikanske turister til samme sted. Heldigvis var der et par stykker af dem der også sagde at de pludselig havde mistet lysten til at køre i hestemishandlingsvogne.
£isbeth & Baloo I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. Winston Churchill
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er sagkundskaben i |
xtiny |
27-06-2010 14:23 |
|
"Har jeg hørt"? Caroline- sådan gjorde man engang, men nu er vilde elfanter faktisk fredede i Asien, og de tamme yngler i fangenskab. Sofiemb: Hvis du aldrig ser noget nyt, hvordan kan dine fordomme så være almengyldige? Det er ikke pladsen, men indretningen dr tæller for dyrene, og om de har artsfæller, de kan omgås- eller i det mindste skælde ud på i sikkerhed. Mange mennesker lver i en fantasiverden, hvor vilde dyr strejfer gennem uendelige jungler/ovr sletterne, men det gør de ikke i praksis. De har territorier, og deres vandringer er bestemt af fødesøgning- eller for at få en mage. I zoos er det største problem for dyrene kedsomhed! En stor indhegning gør det ikke alene, og nogen dyr tilbringer faktisk deres vilde liv på meget begrænset plads. Men uha, det er synd med dyr bag tremmer/i bure! Så derfor går jeg ikke i zoo! Jeg er nemlig så dyrevenlig... Jeg kan meget anbefale folk at læse: "Den overfyldt ark" af (desværre! nu afdøde) Gerald Durrell, der handler om hans pionérarbejde inden for zoos, med henblik på at avle truede dyr til genudsættelse. Desuden hjemmesiden om Jersey Wildlife Trust. Hvis man ikke har råd eller lyst til at berejse Verdens naturreservater (turisme slider OGSÅ på miljøet og medføre affaldsproblemer), så er gode zoos en fin ting. Hvor kan man ellers se (og lugte) næsehorn, elefanter (hvor ENORME de faktisk er), blive slikket på af en giraf (deres tunger er faktisk blommefarvede)- eller opleve HVOR lydløs en sibirisk tiger er? (Mine katte TRAMPER ved siden af sådan en kæmpekat).
Med væmlig hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Hvis man støtter delfin svømning burde man måske se dokumentaren The Cove - Den sætter tingene i perspektiv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan også |
xtiny |
27-06-2010 15:58 |
|
Læse David Taylor: "Dyrlæge for vilde dyr", selvom det er en ældre sag. Han arbejdede med delfiner- og for at forbedre deres vilkår, som showdyr. I øvrigt en fin gennemgang af de problemer, der var- før dyrmedicinen udviklede gode narkosemidler. Fortsættelsen "Papegøjebid og æselspark" er holdt i samme tone. Minder faktisk om James Herriot- "Folk og fæ"- serien. (Bøgerne altså). God engelsk humor, selvom emnerne til tider er tragiske!
Med væmlig hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|