Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kan 2års vallak genkende mor-hoppen?
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 07:10

Hej

Vi købte Ohm, som hingst for et år siden, som 1-års. Han har i mellemtiden gået sammen med 3 andre, og er blevet vallak.

Nu har vi fået hans mor Rila - Da hun vrinskede ved ankomst, fløj han rundt, hvinede og spjættede. (som om han kunne genkende hende, hun var dog mere rolig, og vrinskede kun lidt tilbage)

Igår på andendagen, så jeg at han underkastede sig, som om han var føl med munden?? Sådan en adfærd har han ikke haft meget længe, trods det, at han har gået sammen med ældre hopper..

Så hvad tænker i, kan han virkelig huske sin mor efter et helt år?

Har andre oplevet noget lignende ?

The mind is like a parachute - it only works when it's open!

Reality is that part of the imagination we all agree on

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 07:14

Jeg har aldrig oplevet det selv - men vil da helt bestemt mene at de kan genkende deres mor..

....så får du ikke mere for den 25 øre....

Maja

Ég elska litla íslenska gullmoli minn

0
0
Svar på denne tråd

Genkende...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 07:21

Det er jeg sikker på de kan.

Har selv oplevet det med min unghest - han og hans mor blev opstaldet hver sit sted da han var 3 år og der gik et års tid før jeg igen fik dem opstaldet samme sted.

Der var det helt klart at den lille tænkte "Moar!!!" da han så Casuri, hvorimod hun nærmest rullede med øjnene og så ud som om hun tænkte "Åhh nej, ikke dig igen"

Nu går de dog igen fint sammen som pot og pande, men nu er han jo også blevet 5 år og er knap så irriterende

Hilsen Mette
-----------------------------------
Casuri Larendo
0
0
Svar på denne tråd

Det kan de
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 09:25

Havde en gammel hoppe som i 1984 fik et hingste føl.

Han blev siden solgt ved fravænning, 10 år senere købte vi ham tilbage.

Normal vis var hoppen ret ligelad med trailer, men da sønnen vrinskede i trailen stod hun ved ledet og vrinskede. De var uadskillige i de næste år.

oplever lidt det sammen med mine to får som er mor og datter. De holder sammen mod den anden.

Christina

Cassandra, Spirit & King

Stald Carola

Nu med Stald carola´ Cassidy

R.I.P Siff 04.11.2007

R.I.P Thunder Flower 10.07.2006

R.I.P Frans maj 2002

Søn fra 20.3.2010

0
0
Svar på denne tråd

Har arbejdet
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 12:08

på stutteri hvor vi havde fuldblod. En vinter havde vi en hjemme fra træning pga skade. Første gang den blev luftet sammen med en ældre rolig hoppe (dens mor) rendte den direkte hen og ville patte. Det så altså skægt ud.

Så tror godt de kan genkende hinanden.

MONA

Intet er umuligt for den der ikke selv skal gøre det

0
0
Svar på denne tråd

jeg er HELT
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 12:21

sikker på at de kan....og noget med duften....

Jeg har set "genkendelsen" ved at min hest's mor skulle prøve en lammesadel. Og det blev min hest's. Selvom hestene ikke havde set hinanden i 3 år, var der ingen tvivl om at hoppen kunne dufte sit afkom i sadlen - hun snusede henrykt, småvrinskede - og kunne slet ikke stoppe med at undersøge sadlen.

Sjovt og underfundigt at se på :)

KH:)

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

uden tvivl
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 12:31

Det kan de uden tvivl. jeg har også oplevet det med 2 føl/ungheste der er vokset op sammen, er blevet skilt i +5 år og ved et tilfælde opstaldet samme sted. På trods af at de begge var blevet ældre og under rytter, var der ingen tvivl om at her var der to rigtig gode gamle venner!

En anden sjov historie er vores 2 helbrødre: Ville er 2 i år og Explorer 1 år. De to har samme mor. Ville blev sat over i drengeflokken da han var vænnet fra i efteråret for små 2 år siden. hoppen har så gået langt væk fra sønnikke. Året efter får hun en helbror til Ville, som bliver sendt afsted på sommergræs, han har på intet tidspunkt gået sammen med mor og lille ny. I foråret i år bliver explorer som nu er fyldt 1 år, lukket sammen med drengene og sørme og Ville, der ellers kun har hovedet fyldt med sjov og ballade med de "store" drenge, tager explorer under vingerne og passer ham til ug+ - på trods af at der også er andre 1 års der netop er blevet lukket sammen med de store. Explorer følger Ville og omvendt, Ville går imellem når de andre driller Explorer for meget etc. - det er skisme da pudsigt - især når man har i tankerne at det der "småskravl" ikke er noget han normalt gider bruge tid på - næ hingsteleg med de store -det ved man hvad er -lige indtil explorer kommer på fold om morgenen

Så jo de ved godt hvem hinanden er og sikke venskaber og alliancer de kan danne.

Julie

DOA/DV rideheste, plage og føl

Avl af oldenborg

www.stutterilacour.dk

Marstall og Equifirst i Nordsjælland

TRM produkter, Myoplast (muskelopbyggende), olie hoofmaker etc.

0
0
Svar på denne tråd

to oplevelser
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 12:46

jeg købte min hyp for derefter at købe moderen 1½ år efter.. da jeg satte de to hopper (højdrægtige) sammen startede de med at losse hinanden hårdt og kontant og gik hver til sit.. de fandt dog hurtigt sammen igen (mon ikke det lige var en magtkamp)...

men jeg solgte så en plag.. to år senere kom halvlillebroderen direkte fra moderen og op til halvstorebror.. de havde aldrig før mødtes .. men storebror begyndte straks at slikke sin lillebror..

når jeg besøger dem med en jakke der "dufter" af mor er han helt i ekstase og kan slet ikke lade mig være.. så her er jeg sikker på han kender den duft af sin MOAR og han er idag 4 år gammel.

velholdt brun kentaur athen dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

hej igen..
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 15:20

Det er skægt at høre hvad i har oplevet, og tankevækkende hvor meget, og ikke mindst hvad, de alligevel husker efter flere års adskillelse.. Dufte, lyde osv.

Det troede jeg faktisk ikke ..

The mind is like a parachute - it only works when it's open!

Reality is that part of the imagination we all agree on

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 15:35

kan de genkende hinanden, min shetlænder genkendte mig efter 10 år.

Med streng disciplin kan man få sit barn til at gøre praktisk talt alt, undtagen at kaste sig i ens arme, når man kommer hjem.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke kun Mor...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 15:55

Men også foldven gennem flere år...

Min gamle valak døde, og efterlod min 4 års alene i verdenen.

Efter ½ turbulent år, med tilridning og opstaldning ude, kom den lille hjem.

I den anledning ville jeg prøve om den gamle vallaks saddel kunne passe den lille, men jeg kunne næsten ikke komme forbi mulen på den lille, for han skulle snuse, og snuse, og snuse til den sadel.

Jeg er ikke tvivl om at han kunne lugte sin gamle ven i den saddel.

Mvh
Jackpot

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider