|
|
| Er det deres aftensmad - lever de af det |
|
|
Har et stykke tid gået og tænkt på noget. Jeg bor i en mindre dansk provinsby. Og her er der relativt mange svage familier, det er i hvert fald mit indtryk. Nu har jeg temlig nogle gange mødt de samme mennesker når de handler ind, og det i forskellige supermarkeder. Jeg vil prøve at ridse kort op hvad det er for mennesker jeg ser og hvad de køber - synes det er helt groteskt, men måske det bare er mig. Familien - 2 voksne (manden muligvis misbruger, han ser i hvert fald meget tynd og hærget ud og sådan lidt indsunken i ansigtet, og gråbleg). Moderen almindelig rund, men ligeledes bleg. 2 børn pige på en ca 8 år vil jeg tro - meget tynd og bleg, en knægt på en 3-4 år, gråbleg, men ikke tynd, virkede i første omgang frisk på en snak, da han stod og stirred på mig, men da jeg spurgte ham om noget fik han torden og lynild i øjnene og rendte sin vej og så sur ud. Tidspunktet er lige omkring spisetid, de står foran mig i køen og på båndet kommer der følgende - hvidt toastbrød, pålægschokolade og sodavand. Jeg må indrømme at jeg et øjeblik stod og overvejede at sige noget i en lidt munter tone, noget med "nå den står nok på noget let i aften" eller sådan noget. Men gjorde det ikke, da jeg var slemt bange for at det ikke var en engangsforestilling. Synes bare at især pigens udseende fik mig til at studse lidt over deres indkøb. Dagen efter i Føtex møder jeg samme familie - nu er vognen fyldt halvt op med sodavand på tilbud. Jeg møder med ret tit - og det er altså ikke frugt og sunde sager der lander i deres vogn Jeg tænker bare på drikker de virkelig så meget sodavand i den familie, og er det grunden til at deres unger ser sådan lidt fejlernærede ud? Fair nok at servere toastbrød en sjælden gang i mellem, men måske de ville ha bedre af noget ordentligt mad. Og så er der en unge knægt vel ca an 11-12 år som jeg møder i fakta hvor han køber de der små pakker med nudler til et par kroner stykket? Jeg bliver altså helt ked af at tænke på at de her unger måske slet ikke får noget ordentligt at spise. Pigen i familien havde jeg bare så meget lyst til at invitere hjem til spagetti og kødsovs, hun så bare så bleg og træt ud. Er der slet ikke noget "instanser" som griber ind over for sådan noget, eller kan vejlede. Tænker også på at hvis jeg f.eks. købte så meget sodavand, så ville mit budget altså ikke holde ret længe - for de penge kunne man købe ret meget mælk og evt. frugt eller lignende. Er jeg den eneste der oplever dette senarie? Mens jeg studerede for år tilbage, arbejdede jeg på en tankstation, og her skete det meget ofte at alkoholikkerne kom sent for at proviantere, og med sig havde de ofte deres børn - og en del af disse børn var skolesøgende børn - jeg tænker bare på at børn da umuligt kan være friske i skolen hvis de har været med ude at handle efter kl. 22 om aftenen? Jeg synes bare det er sådan lidt trist - og lægger nok især mærke til det efter at jeg selv har fået barn. Hvad oplever I derude i det danske land, er det det samme, eller er det bare mig? Ville I sige noget? God weekend Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sølle liv |
| Forfatter:  |
Annemettems |
| Dato:  |
12-06-2010 00:37 |
|
Puha det du tager fat i her, er også noget jeg tænkte en del på, da jeg for nogle tilbage arbejdede som afløser i hjemmeplejen. Sikke nogle triste skæbner man møder, for der var ikke kun "almindelige" gamle vi havde på vores ruter rundt om i byen  Kan især huske 2 personer, som gjorde indtryk på mig. Den ene var en grønlænder som var (forhenværende) alkoholiker. Men bare fordi man ikke drikker længere, bliver ens liv ikke automatisk super godt... Har da aldrig (heldigvis) oplevet en der i den grad havde opgivet af leve. Han sad bare og gloede på sit tv, hele dagen med askebægeret fyldt op af skodder og andet klamt... Det var vel og mærke de dage han rent faktisk stod op... Den anden var en førtids pensioneret mand, som boede i en lejlighed som var så ækel, at man virkelig koncentrereder sig om ikke at røre ved noget, når man var ved ham. Virkelig trist at en mand ender sådan, fordi han efter eget udsagn "alligevel ikke dur til noget" Han var bare så sød og taknemlig og jeg havde sådan lyst til at tage ham i bilen og købe nyt tøj og mad til ham.
Sagde Anne Mette
Sov sødt lille Arta, vi ses forhåbenlig igen engang. Glemte at vågne d. 25-10-09
Nu med Markus, Oldenborg med et snert af Fjordhest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænkte selv forleden |
|
|
Samme tanke da jeg stod i et supermarked og netop lagde mærke til hvad de forskellige handlende havde lagt i deres kurve/ vogne. De to forældre og deres 2 børn, alle 4 ret meget til plussiden vægtmæssigt, indkøbskurven fuld af usunde varer, incl. aftensmaden. Jeg bemærker det faktisk tit og der er stor forskel på indkøbene afhængig af om hvilket supermarked man er i. Men jeg tror desværre at det er sådan der handles og spises idag i mange familier, der er jo en grund til at antallet af overvægtige danskere stiger( jeg ved godt det ikke lige var dem du så) Priserne på de usunde fødevarer skulle sættes meget op til gengæld skulle de ned på alt hvad der er sundt og nærende. Alle de der kanmpagner hjælper alligevel ikke. Men ja, et trist syn og stakkels børn, som ikke selv kan vælge 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja, det er de stakkels børn, det går ud over. Der findes special skoler/klasser for bl.a. handicappede børn, hvor der ofte også er børn af alkoholokere, narkomaner ect. Disse børn får ofte ikke ordentlig mad og deres sengetider er en by i Rusland. Derfor starter man dagen med morgenmad og enten en lur eller en løbetur, alt efter det enkelte barns behov. Det er jo dødfødt at prøve at lære et sultent og træt barn noget som helst...
Min smukke palomino frederiksborg Barbie - også kaldet "Den gule Djævel"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og jeg har ofte |
Line ♣T-s Rubina♣ |
12-06-2010 11:18 |
|
oplevet at ganske almindelige forældre med mere end godt betalte fuldtidsjob, handler og serverer klamme, kedelige pizzaer og andet junk food for deres børn 5 ud af 7 middage. Simpelthen fordi de er nødt til at arbejde til kl. 17.00 for at beholde alle deres dyre fine ting: kæmpe hus, 2 biler, mærkevarer m.m. Så det findes i alle sociale lag. 
Tag det roligt og nyd dagen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes... |
|
|
... det er jævnligt at man ser folk der UDELUKKENDE har usunde ting i kurven - og som også i mange tilfælde ser noget fejlernærede ud. Mest trist hvis der er børn indvolveret. Det er på grund af familier som dem, at jeg synes at det var et godt tiltag med madordninger i skolen - så fik ungerne da et nærende måltid om dagen. At det så er blevet frivilligt, så forældre der hellere vil spare de par kroner og give en portion "kop-nudler" med, kan gøre det - det er trist. Der er ingen instanser der griber ind, så længe børnene ikke er direkte mishandlede. Og der er vel egentlig også grænser for hvor meget indgriben vi vil have at myndighederne har i vores privatliv? Dog synes jeg at der er nogle forældre der måske burde lære en del om ernæring før de får småbørn. Mens børnene er helt små får de heldigvis hjælp fra en sundhedsplejerske - men det bider jo ikke altid på. Jeg husker f.eks. et afsnit af De unge Mødre hvor et par påpeger at Sundhedsplejersken har sagt at deres barn skal have mere grønt. Men de spiser INGEN grøntsager selv. De mener at det er fint at han får en vitaminpille, frugt i vuggestuen "og så får han pomfritter, kartofler er jo også en grøntsag" På den anden side skal man være forsigtig med at dømme folk ud fra deres indkøbskurv. Ser jeg i egen kurv er det også meget forskelligt hvad der ender i den. Nogle dage KAN jeg stå med en der udelukkende indeholder "slammad" - og så kan dem der er bag mig i køen jo ikke vide at jeg har været forbi grønthandleren/gårdbutikken på vej hjem og har bagagerummet "fyldt" med frugt og grønt. Hvis det eneste de ser foran sig er en temmelig buttet person med en kurv med bacon, pasta og en plade chokolade kan jeg egentlig godt forstå eventuelle forargede tanker. (og nej, jeg burde ikke spise bacon - men det gør jeg altså alligevel indimellem) Men jeg køber altså ind for at få mine varer hvor kvalitet og pris hænger bedst sammen - så jeg kan sagtens have en kurv kun med slammad - og et køkken/bagagerum fuld af grøntsager.
£isbeth & Baloo I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. Winston Churchill
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg synes også det er dybt forfærdeligt, sådan som mange børn lever nu om dage. Børn smagsløg skal stimuleres allerede fra spædalderen, ellers bliver det utroligt kræsne og ikke mindst ofte fejlernærede børn man ender ud med at have. Jeg har altid fået sundt og næringsrigt mad fra jeg var helt lille af, og min mor går meget op i sund livsstil osv. alt dette har også medført, at jeg i dag har en stor interesse indenfor madlavningsfaget. Jeg husker for nogle år tilbage, hvor jeg var barnepige for en dreng og pige, forældrene interesserede sig ikke for mad - at all!! Det må man jo pænt respektere, men at se de to børn ( på 10 og 6 år) sidde og spise karbonader, som de kaldte dem (uden panering) med en klat ketchup og nogle skruer til var da lige dråben. En anden gang jeg var der, fik de røde pølser med ketchup og skruer og en tredje gang jeg var der, stod den på "pizza" dvs. brød med tomatpure og skiveskårne pølser på - uden ost... Det var virkelig sørgeligt, og min lillebror kender den ældste dreng, de har gået i klasse sammen hele tiden, og han fik i madpakken KUN to små rugbrødsmadder med lidt leverpostej eller spegepølse på i løbet af sådan en hel dag - behøver jeg nævne at disse børn var ret magre! Så når jeg var deroppe havde jeg altid en 4-5 stykker frugt med, og så lavede vi en lækker frugt skål, som ungerne guffede i sig, som havde de aldrig smagt det før! For at berolige jer HN'er omkring disse børns skæbne lever de stadig Ej, pigen bor hos sin mor, der flyttede til Silkeborg, og drengen er min bror stadig venner med og han har udvidet sin madhorisont... Rent faktisk kommer han til middag her i aften, hvor vi skal smæske os i italienske kødboller med tomat-fløde sovs med frisk basilikum og båndpasta med dertil hørende ostebrød.. MUMS - han glæder sig og det gør vi andre også...
Bates Maestro dressursadel sælges m/sikkerhedsbøjler og stigeremme. 17", sort, mellem bom, pæn og velholdt. PRIS 3000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjovt nok |
FruOlsen |
12-06-2010 13:53 |
|
så tænker jeg "hvad mon folk tænker om mig" fx i går, da jeg stod med chips og øl i indkøbskurven - det var til drengene, der skulle se bold (nå ja og en pakke klamme pølser til hunden). Der var jo ingen, der kunne se, at jeg havde købt kød ved slagteren og salat ved min grønthandler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm måske |
|
|
Måske lever de vildt usundt og måske ikke. Jeg er måske lidt sær med mine handleind metoder  Alt sundt mad, frugt, kød, grøntsager, groft brød osv handles i fakta. Det er billigst og altid super friske varer i vores fakta. Bagefter går vi i brugsen og køber ind til disney slik, chips, sodavand osv, simpelthen fordi brugsen har meget større udvalg end fakta. Jeg køber stort set kun usunde ting i brugsen, og jeg har tit tænkt på gad vide om ikke de tror vi lever af andet hjemme hos os  Til slut går vi til spar købmanden (de ligger side om side alle 3 butikker) og køber hundemad (det eneste vovse gider æde) Sidst spurgte købmanden om vi spiste dem med mælk på og jeg sagde jep og masser af sukker ellers bliver de så pokkers tørre. Jeg henter aldrig andet hos spar, da jeg syntes de har en elendig service (de ved ikke engang om de gider betjene kassen i vores butik) Så måske kan der også nemt tages fejl af os. Jeg vejer for meget, og mine unger er radmagre. Vi spiser masser af frugt og grønt, og masser af varieret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre.. |
|
|
Så er det sådan for rigtig mange.. Min datter er lige startet i børnehave, og der er en dreng som er overvægtig, og moren er så tyk at hun kan trille op ad bakke.. Det er ikke pænt sagt, men det er sandheden.. Og ham her har sku pandekager med i madpakken 2-3 gange om ugen.. Den ene dag bestod madpakken af to pandekager og en mælkesnitte.. Og da han ankom havde han også en pandekage i hånden fyldt med sukker..  en udlædninge havde givet sin datter en af deres brødpandekager med, uden noget i, og så bare et stykke agurk. Synes det er for dårligt at børnene skal kunne få energi til en hel dag ved disse ting.. Men til det med hvad folk køber så vil jeg da sige at ser folk os i netto om fredagen så kan jeg næsten garantere at det er meget få sunde ting deri.. Vi bruge næsten altid Netto til at købe usundt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænker tit det samme |
|
|
Især i et program som "De unge mødre"... For den sags skyld også i aftensmads-tråde her og andre steder. Forstår ikke, hvordan man kan få sig selv til at proppe sine børn med så ringe mad - gælder også gravide kvinder. Ingen tvivl om, at jeg bliver meget bevidst om det, når den tid kommer. Ligesom mine forældre heldigvis var 
Tine & Tulle Det klingede... Hvil i fred mine elskede, elskede Prinsesse-Duller <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine fredage... |
|
|
Jeg undrer mig også tit over andre menneskers spisevaner og hvad de propper i deres børn... Specielt synes jeg at nogle børn får alt for meget sukker og hvidt brød...  Men nogle gange om fredagen hvor jeg tit er alene hjemme -og jeg bare trænger til "sofa-aften-hygge-afslapning"... Så har jeg en vis hang til "Karoline tomatsuppe" med melboller og ærter + en halv liter cola... og det ryger så i kurven sammen med en pakke af de billigste pølser til hundetræningen og måske en pose boller til lørdag morgen - der må folk altså også kikke lidt ekstra og tænke "puha, hvor lever hun usundt"... og det gør jeg egentlig ikke til hverdag (ikke for det meste ihvertfald)...  Lige i øjeblikket tæsker jeg så gamle afsnit af luksus fælden igennem på computeren... Og nøej, hvor bliver jeg også foraget over de familier som hælder fastfood i deres børn stort set hver dag... Jeg fatter simpelthen ikke at de kan leve så meget med "sky-klapper" på at de ikke er mere informeret om kost og enæring til deres børn! 
;-) Mvh. Dorte (med Sara, Ódinn, Hildingur, Ludvig og Wilma ) Vi søger brugte byggematerialer til vores stald-projekt - har du noget du vil sælge?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| madvare |
|
|
Jeg ved godt at det er et lidt svært "topic" - for selvfølgelig handler vi alle sammen usundt med jævne mellemrum, mig selv inklusiv. Jeg ser ikke noget "galt" i at man handler øl, chips og pølser på en fredag (eller hvilken som helst anden dag) det jeg studser over er at det er den samme familie jeg ser handle ind, og det i ret så usunde varegrupper. Jeg er ikke ude på at dømme nogen eller gøre mig bedre end dem, jeg reagere da jeg synes det er synd hvis det går ud over børnene - hvad voksne gør er mig egetligt ret lige gyldigt. Der er bare nogle "typer" hvor det måske er lidt mere udbredt end hos andre. Det synes jeg er synd og skam.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm.... |
Kijofreg |
12-06-2010 23:06 |
|
...jeg tænker nok lidt "herre gud, hvis det er det værste, de gør ved deres børn..." Selvfølgelig er det ikke sundt, hvis det kun er sådan noget familien spiser, men heldigvis får de da noget at spise. Og hvem ved, måske stopfodrer de ungerne med vitaminpiller, og måske købte de cola til et halvt år. Nej, jeg ved godt, det sikkert ikke er sådan, men jeg tror altså ikke, de er værre end så mange andre. Har selv siddet ved kassen i et supermarked i mange år, og når jeg ind imellem selv synes, jeg spiser usundt, så skal jeg da bare se, hvad folk smider på båndet og så har jeg ikke længere dårlig samvittighed. Og så i øvrigt...nu er vi jo næsten det eneste land i verden, hvor folk spiser rugbrød i så stor stil, som vi gør. Alle andre steder spiser de hvidt brød. Muligvis grovbrød, men stadig hvidt brød. Og danskerne er vist ikke ligefrem de sundeste, til trods for vores rugbrødsvaner. Og det kommer i øvrigt fra en, som ikke kan FORDRAGE rugbrød, og derfor kun spiser hvidt brød. Og som ELSKER cola, og drikker en masse cola light. Sunde varer bliver købt i Kiwi, så alle andre steder tror de nok også, at jeg lever af franskbrød og cola! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
micki |
12-06-2010 23:22 |
|
ha ha.. invitere pigen hjem på pasta og kødsovs.. den var sgu god, som om det er sundt.. vi er en familie der giver kindersnitter med i madpakken.. vi spiser slik -- de voksne-- hver dag.. saft hver dag, sodavand om fredagen.. vi har frugt til fri spisning-- hmm nok ikke sundt med alt det frugt sukker.. morgenmaden er variabel. alt fra havreryn, rugbrød m. ost og hvidt brød med nutella, eller hvad mine børn nu har lyst til- de er nemlig så sunde at de spiser morgenmad-- det gør jeg ikke selv,, men god pointe.. der er rigtig mange mennesker der lever kummerligt,, ikke altid pga. alkohol eller manglende vilje, men slet og ret pga. fattigdom .. desværre vil der komme flere tilfælde af dette, med de nye tiltag i vores regering
hilsen winni ja det er så mig, med det tossede muldyr. 2 danske varmblodsheste, en lille mini gris, og en shar pei og en gravhund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen jamen |
|
|
Det kan da godt være jeg går og bekymre mig for meget om folk jeg ikke kender. Men nu er jeg jo heller ikke diatisk - så måske hvidt toastbrød og spagettig/pasta med kødsovs er lige usundt  Fik bare lidt ondt af pigen hun så så bleg, grå og trist ud - men det er nok en vitaminpille overdosis!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ligefrem usundt |
|
|
... vil jeg nu ikke kalde spaghetti med kødsovs. Hakket oksekød er en glimrende kilde til jern, som en lidt bleg 8-årig sikkert mangler, tomatsovsen som sikkert er i retten leverer A- og C-vitamin, flere B-vitaminer, jern, zink - og man kan jo komme flere grøntsager i efter smag og behag... Pastaen leverer kulhydrater, som giver energi og der er fedt i kødet, som børn altså skal bruge til at vokse med. Mht. den usunde indkøbskurv så lever vi i dag i et samfund, hvor langt de færreste af os rent faktisk kan lave mad. Jeg er bestemt heller ikke en haj i køkkenet selv, og før min datter kom til blev der spist meget Knorr's her i huset. Efter Emmas fødsel (2½ år siden) kan det tælles på en hånd, hvor tit vi har spist pulvermad. Men man skal jo lige - når man kritiserer folks indkøbsvaner - tænker over, hvor meget hel og halvfabrikata, man selv bruger. En leverpostej fra Stryhn's og remouladen fra Bänckhe er jo altså også færdiglavet mad. Fordi vi ikke længere selv har tid til at stå og laver leverpostejen eller røre remouladen fra bunden. Langt henaf vejen handler det jo om viden og overskud til at handle på den viden. Misbrugere og karrieremennesker har nok dén ting til fælles, at de ikke har overskud til at stå og kokkerere i flere timer, og så starter den onde cirkel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja..... |
|
|
Son andre også påpeger, er kosten faktisk et problem i mange familier - af faktorer som både fattigfom, tid og regulær viden. På min mands arbejdsplads er flere kolleger bestyrtede over, at han hver dag medbringer en madpakke ofte med rester fra vores midddag dagen før - hjemmelavet - dels at vi rent faktisk laver mad i hjemmet hver dag. Mange af dem har dyre køkkener - og de vil ikke have det grisset til... De vil heller spise kantinemad, og springer så over madlavningen hjemme - aner ikke hvad deres unger så får? Nå... men min yngste er teenager og 2 er voksne og flyttet hjemmefra - alle har pga både deres mors ideer og allergier - været vant til at få ordentligt mad lavet mest muligt fra bunden - ofte af økologiske gode basisvarer - og de er faktisk ret bevidste om kost og laver alle selv mad. MEN.... vi kan også sagtens lave kommandoraids ved gode tilbud og købe bjerge af vin, øl, sodavand osv... som er rart at have i lagre til lejligheder hvor den slags er et hit  Har tidligere arbejdet som pædagog i daginstitutioner og været ret forfærdet over mange børns madpakker - men laver man foredrag mv om kost kommer de forældre, der i forvejen sørger for at ungerne affodres ordentligt - da andre udebliver desværre. Masser af forskning peger på kostens betydning - ikke bare fysisk - men også psykisk. Der er utroligt meget fokus på kost og motion alle steder - men nogle grupper er åbenbart immune. Men det er svært at blande sig i andres kost - man skal kende dem ret godt eller have en proffesionel årsag til det.
Bacardi, hvid flueskimmelvallak, 155 cm, knabstrupper u papirer efterlyses. Han blev solgt til hestehandler Torben Andersen efterår 08 og er muligvis på en rideskole i Sverige? Dusør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad jeg tænker |
|
|
Jeg tænker, at gid jeg aldrig måtte få større problemer at gruble over, end hvad andre folk lægger i indkøbskurven og indkøbsvognen. Det er helt og holdent en privat sag hvad man handler ind, som andre kun har ret til at kommentere på, hvis 1) de bliver adspurgt om en kommentar og 2) de kender alle detaljerne i familiens samlede månedlige indkøb. Dengang jeg i nogle år levede for 300 kr. om ugen til ALT, morgenmad, frokost, aftensmad, mellemmåltider, toiletpapir, bind, sæbe, shampoo, nyanskaffelser, transport ud over mit 2-zoners månedskort, gaver, fornøjelser o.s.v., var det også det billigste toastbrød, billigste rugbrød, det billigste pasta, billigste ris, billigste kød, billigste pålæg der røg i kurven. Kun en mikroskopisk fryser, så større indkøb var ikke muligt. 600 gram frugt og grønt om dagen var luksus. Sund, varieret mad var kun en fjern drøm. Det er noget frygteligt nonsens, at det er billigt at spise sundt og varieret. Sund og varieret betyder indkøb af flere forskellige varer på én gang. Når der bare ikke er nogen penge, duer det ikke, at man bruger 150 kr. til indkøb af frugt og grønt, løg og kartofler til en uge og der så ikke er penge til ordentlig morgenmad og frokost. Et æble til morgenmad og to gulerødder til frokost gør det ikke alene dag efter dag, uge efter uge. Sundt brød er dyrt brød. Billigt, usundt rugbrød kan fås for under en femmer. En tilsvarende pakke sundt rugbrød koster 10-15 kr. Hvad angår mæthedsfølelsen, så mætter begge dele lige godt. Toastbrød. Koster de stadig kun 5 kr., de billigste? Tilsvarende, sunde sandwichbrød koster knap 20 kr. Der skal stadig 1 skive til en enkelt trekantsandwich med pålæg i, og der er vundet 15 kr. ved at købe en pakke billig fremfor en pakke sund. 15 kr., der måske slet ikke eksisterer, så de kan ikke blive brugt på noget andet sundt. Pålæg. Kødpølse, spegepølse og leverpostej kan fås meget billigt. Skal de være i en sund udgave, koster de 20 kr. for en pakke, hvor der er en brøkdel i af, hvad der er i de billige pakker. Aftensmad. Billigste kød og billigste pasta/ris/kartofler. Der er sjældent noget tilbage, og er der det, skal det være til aftensmaden dagen efter. Der er ikke til, at der enten er en lille rest til frokost og/eller en lidt større rest til aftensmad. Og så spændende er en rugbrødsmad med kold spaghetti altså heller ikke... Var der lidt penge tilovers, blev de brugt til at forsøde tilværelsen lidt. En sodavand. En pose slik. Man skal have prøvet det for at vide, hvor glad man kan blive over, at der er 3 kr. tilovers og man ikke mangler at købe noget. Når der både står tolietpapir og rugbrød på indkøbssedlen, og valget står mellem en pakke rugbrød til 20 kr. og ingen tolietpapir eller en pakke rugbrød til 5 kr. og tolietpapir, ved jeg godt hvad jeg vælger. Og det er ikke at stjæle en rulle toiletpapir fra supermarkedets kundetoilet! Siden da, er min økonomi blevet lidt bedre. Og folk der tillader sig at dømme andre ud fra hvad de lægger i indkøbskurven, får nogle gange en del at snakke om, når jeg, der ikke just er en sylfide, handler ind til et møde. Da er det 3x 2-liters sodavand, flere poser slik og noget kage der bliver indkøbt. De ser ikke, at jeg en time forinden har slæbt to stopfulde bæreposer hjem, fulde af lutter gode og sunde madvarer. Tingene er sjældent som de ser ud.
Salvia Ledige bokse i dejlig stald i Lynge. Gode folde og meget foldtid. Rolige omgivelser. Bus til døren. Fair priser. Har du et mønster på nordbokjolen som jeg må låne/købe/få? Størrelsen er ligegyldig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen jamen |
|
|
Salvia, det er jo lidt det jeg mener - de fylder vognen med f.eks. sodavand - her kunne man jo drikke vand eller mælk og måske købe 10 stk frugt. Jeg tænker bare i alternativer. Hvis man ikke har så meget at gøre med, så ville sodavand måske ikke være øverst på min liste. Men når det er sagt så har jeg jo IKKE indsigt i familiens økonomi. Normalt bekymre jeg mig ikke om den slags, men det slog mig bare for noget tid siden og kom så til at lægge mærke til hvad der blev lagt i vognen. Jeg mener ikke at vi alle skal leve af gulerødder og squash, men toastbrød, pålægschokolade og sodavand er måske heller ikke lige vejen frem. Og når det så er sagt, så var det egentligt mest pigens udseende som fik mig til at kigge på deres indkøb, og hun lignede helt ærligt ikke en der fik meget sund mad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Salvia |
|
|
 Jeg tænker nu ikke meget over folks indkøb - det de handler mens jeg lige ser dem er sandsynligvis ikk det eneste de handler. Mange handler jo hver dag (hvilket jeg ikke gider), og sikke megen frugt og grønt de kan nå at få med hjem alle de andre 28 dage på en mdr jeg ikke så dem eks  Fordi folk ser trætte og energiforladte ud er det ikk = en usund livsstil- el heller hvis de er overvægtige. Det kan være folk just hjemvendt fra job, evt med sygdom (grunden til overvægten ect), den dag orker de måske ikk det store så det blir lige noget hurtig mad... Grundene kan være mange... Og jeg kan og vil ikk gå og lege politimand på den måde. Nej vi lever ikke særlig sundt her hjemme. Vi får slet ikk frugt og grønt som vi skal for ingen af os sys det smager specielt. Manden er til kød og pt får jeg stort set slet ikk lavet aftensmad længere. manden er en slikmund desuden. Frysegrønt sys jeg ikk smager særlig godt osv. Ja grundene er mange. OG det er vores valg- sådan er det. Når knægten og en evt måske mindre søskende begynder at spise vores alm aftensmad osv- jamen så vil der komme gulerødder, blomkål osv til på bordet. Vi vil spise noget af det osse ja - for snyde ungerne kan man ikke. Men det er for knægten/ungernes skyld og fremtidige liv. Hvis nogle vil leve usundt så lever de usundt. Jeg kan ikk ha ondt i rumpetten over det - jeg kan alligevel ikk mærke jeg har levet sundt den dag jeg dør!
RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010 Du vil altid være i mit hjerte skønne basse - æret være dit minde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke ondt |
|
|
Stute: Jeg har heller ikke ondt i rumpetten over det - men nu har jeg jo mødt familien nogle gange. Og hvis det ikke var fordi pigen havde set så trist, bleg og grå ud så havde jeg sikkert heller ikke tænkt over det. Men hun så altså virkelig ikke særlig godt ud. Jeg håber da at familien har det godt og får noget varieret kost, men kom da bare til at tænke over det. Det er vel okay at bekymre sig om sine medmennesker - det er jo ikke fordi jeg gør mig selv til dommer over hvad de skal og ikke skal spise. Min tanke var bare, gad vide om de spiser dette hver dag?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
nu tænker jeg hellr ikke alene på dig, men osse andre besvarelser i tråden der jo naturligt kommer hen af vejen. Jeg sys generalt der er en tendens til at folk har travt med hva andre gør hva enten det omhandler mad el andre ting. Nogle gange mere begrundet end andre. Jeg sidder osse lidt og tænker hvis du har denne reele bekmring, jamen så hjælper det jo ikk at se til med det blinde øje. Jeg er godt klar over man ikk vil blive populær på det - men hvis man sys det er så forfærdetligt det der måske finder sted, så er man vel nødt til at prøve og gøre et el andet. Det vil så her eks. betyde at tag en snak med dem i forretningen næste gang? Jeg går ud fra den reele bekymring jo frem for alt går på ungerne - og dem hjælper man jo ikk ved at gøre ingenting...
RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010 Du vil altid være i mit hjerte skønne basse - æret være dit minde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjovt... |
|
|
Det er da faktisk lidt sjovt hvor meget der kan komme ud af sådan en observation, og ja nogle mennesker er bare ikke gode til at fodre deres børn. Vi har en enlig mor i byen, moderen ligner en der har annoreksi, og er på stoffer, og datteren er MEGET overvægtig. Tøsen spiser ikke andet en chips, mælkesnitter,sodavand osv. Eftermiddagsmaden når hun kommer fra skole er en pakke tørre chokopops som hun spiser uden mælk, som en slags chips. Moderen har så bildt det stakkels barn ind at hun ikke er overvægtig, men bare er født med store maveknogler  Hvilket jo har resulteret i et stort moppepotentiale i skolen. Det er skisme synd for disse børn der ikke får ordentlig mad. ------------ Der var en der kommenterede at inden de fik børn levede de af knorr produkter. Jeg kom sådan til at tænke på min den bette da hun var et par år. De ville så gerne have kartoffelmos, og jeg hader at skrælle kartofler, så det blev lavet på pulver. En dag skulle vi så have gæster, og menuen stod på kartoffelmos og et eller andet kød. Jeg skrællede kartoflerne og fik dem kogt og gav mig til at lave kartoffelmos, hvor så tøsen kom og spurgte, mor hvad laver du?? kartoffelmos søde skat.... jamen mor kan man lave det ud af kartofler? *LOL* jeg har aldrig siden brugt pulverkartoffelmos haha. ---------------- Til det med ikke at have ret mange penge, så kan man vist roligt sige det er os. Men derfor forsøger vi da nu at leve sundt alligevel. Rugbrød kan købes til 5 kr pakken både groft og fint. Æbler kan i fakta købes i poser med 2 kg? til 16.95 ærter og majs frosne kan købes lige pt til 6.95 posen salathoved koster lige pt 9.95 Så er det nemt lige at bikse en salat sammen. Går man så efter kød på tilbud, tror det er spar i næste uge der har 2 x 500 gram oksekød til 40 kr. så der er til 2-3 dage Kalkunbryst til 49 kr og der er til 2 dage. så kan det faktisk godt lade sig gøre at sammensætte en sund og varieret kost for meget få penge. Kødsovs kan nemt fyldes med sunde gulerødder, porre, peberfrugter, frosne grønsager alt efter hvad der er på tilbud. Kartofler er sindsygt dyre pt koster de 10 kr pr kg her, så istedet står den på ris og pasta, men med masser af grøntsager til, så bliver det jo et sundt måltid alligevel. Min pointe er at selvom man er fattig kan man sagtens leve sundt. oksekød 20 kr (fx millionbøf, kødsovs, bøf) Pasta 4.95 Blomkålsblanding 9.95 (en halv pose 5 kr) Det er 30 kr for aftensmad til 4 personer, det er da billigt i mine øjne. Måske tilsat en dåse fl.tomater til 4 kr. Så er vi på 34 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg vil også sige at man da ikke skal blande sig i hvad andre køber ind - overhovedet! Men som i den familie jeg var i, hvor man virkelig kan mærke, at det har en negativ indflydelse på børnene og at de faktisk selv var kede af, at de var så kræsne... Det kan børn jo ikke rette op på selv, det må forældrene gøre! Når de var til børnefødselsdage fik de ofte kun slik og evt. en bolde, for de kunne ikke li' den mad der ellers blev serveret, de havde aldrig prøvet at smage det før! Og tro det eller ej, det at spise mad man ikke kender som barn, kan være angstprovokerende. Det med, at man ikke kan leve sundt og billigt samtidig er en skrøne... Det gælder om prioritering og tije *Fylkir*'s eksempel på en billig og sund aftensmad siger da vidst det hele! Mit eneste problem som studerende i en lille lejlighed er at jeg ikke har så meget fryse plads. Ellers så køb STORT ind. Lav 5 lasanger på én gang og frys ned så sparer du penge på både osten, tomatsovsen, kødet og pladerne... Ja vel det hele Og der fik vi lige i samme huk punkteret skrønen om, at det altid tager tid at lave mad.. Det tager ikke den femdobelte tid at lave frem lasanger og fryse ned. Hvis man laver en stor salat to gange i uge er der til de andre dage.. Og det tager da også tid, at hente fastfood... Så dårlige undskyldninger er det mange af...
Bates Maestro dressursadel sælges m/sikkerhedsbøjler og stigeremme. 17", sort, mellem bom, pæn og velholdt. PRIS 3000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tije *Fylkir* |
|
|
Og hvis du tilsætter din kødsovs et par revne gulerødder og en gang fintsnittet hvidkål, har du kødsovs til to dage - og det er sundere, billigere og smager godt. Jeg kan godt se Salvias pointe med at når pengene er SÅ små, må der tages nogle prioriteringer - f.eks. ville jeg heller ikke undvære toiletpapiret  Men kødsovs smager bedre og er sundere med masser af grøntsager i, og kilomæssigt er både løg, hvidkål og gulerødder billigere end kød! Så på DET punkt er det ikke helt sandt at når man mangler penge skal man spise usundt. De gode og grove grøntsager koster faktisk ikke så meget - selv om vinteren kan man variere med hviskål, gulerødder, porre, selleri og andre grove grøntsager. Og få sunde og fornuftige måltider ud af det. Og om sommeren er der endnu flere friske grøntsager der er billige på grund af sæsonen. NEJ, har man en dårlig økonomi kan man nok ikke købe importerede friske chilenske hindbær i november - men det er heller ikke noget man ikke kan leve foruden (og selv med en rimelig økonomi synes jeg at prisen på den slags er vanvittig)
£isbeth & Baloo I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. Winston Churchill
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Det kunne være pigen var syg den dag, hun måske ikke have sovet ordentligt om aftenen... Ja grundene er mange til hun er bleg . Jeg spiser måske ikke så sundt som jeg kunne - men jeg kunne faktisk godt leve af salat hele året rundt, for jeg elsker salat. Men for at få det jeg mener er en spændende og god salat skal det både et iceberg til, squash, bønnespirer, majs, ærter etc. Det er hurtigt 50 kr. for noget der måske holder til 6-7 måltider (jeg spiser meget når jeg spiser salat). Har man så kun 300 kr at handle ind for til en uge - og her taler vi om de min. 21 hovedmåltider man skal have på en uge plus de 21 mellemmåltider man jo også skal have (hvis det skal være helt rigtigt). Så rækker pengene altså heller ikke langt hvis man også skal have toiletpapir etc. Dvs. man skal for ca. 250 kr. købe ind til 42 måltider. Har man så heller ikke den største fryser - ja så dur det heller ikke at lave store portioner og så fryse ned. Personligt bruger jeg ikke det med at fryse maden ned - fordi jeg VED at jeg ikke får det spist så for mig er det fuldstændigt at smide pengene ud af vinduet. Jeg vil heller bruge tiden på at stå og lave maden selv. Nu har jeg for eksempel heller ikke verdens største fryser og da jeg deler den med min veninde - ja så har vi en skuffe hver.
{Gitte R} Alt, hvad der er dejligt, er enten umoralsk, ulovligt, eller også feder det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Det kunne være pigen var syg den dag, hun måske ikke have sovet ordentligt om aftenen... Ja grundene er mange til hun er bleg . Jeg spiser måske ikke så sundt som jeg kunne - men jeg kunne faktisk godt leve af salat hele året rundt, for jeg elsker salat. Men for at få det jeg mener er en spændende og god salat skal det både et iceberg til, squash, bønnespirer, majs, ærter etc. Det er hurtigt 50 kr. for noget der måske holder til 6-7 måltider (jeg spiser meget når jeg spiser salat). Har man så kun 300 kr at handle ind for til en uge - og her taler vi om de min. 21 hovedmåltider man skal have på en uge plus de 21 mellemmåltider man jo også skal have (hvis det skal være helt rigtigt). Så rækker pengene altså heller ikke langt hvis man også skal have toiletpapir etc. Dvs. man skal for ca. 250 kr. købe ind til 42 måltider. Har man så heller ikke den største fryser - ja så dur det heller ikke at lave store portioner og så fryse ned. Personligt bruger jeg ikke det med at fryse maden ned - fordi jeg VED at jeg ikke får det spist så for mig er det fuldstændigt at smide pengene ud af vinduet. Jeg vil heller bruge tiden på at stå og lave maden selv. Nu har jeg for eksempel heller ikke verdens største fryser og da jeg deler den med min veninde - ja så har vi en skuffe hver.
{Gitte R} Alt, hvad der er dejligt, er enten umoralsk, ulovligt, eller også feder det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MBK..... |
|
|
Tror du har rigtig meget ret i dette: ".. men laver man foredrag mv om kost kommer de forældre, der i forvejen sørger for at ungerne affodres ordentligt - da andre udebliver desværre." Som et eksempel, har der lige været afstemning om madordning i min søns børnehave, afstemningen forløb således: 8 stemte nej 21 stemte ja og 29 STEMTE SLET IKKE !!!!  Det synes jeg eddermaeme er mange, der tilsyneladende er "ligeglade" med hvad deres børn får at spise?? Sådan må man jo tolke resultatet... Det forstår jeg bare SLET ikke, og nej vi er da ikke specielt hellige selv, men en eller anden holdning MÅ man da have til det, ens barn propper i hovedet???? Eller hvad?
Mor til 2 bulderbasser Mads 20-05-06 og Lasse 10-07-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at man ikke |
|
|
stemmer har vel ikk at gøre med man nødvendigvis er foruden en holdning el er ligeglad med hva ens barn får i hovedet - der kan da være masser andre grunde til det. Og at man ikke stemmer er vel heller ikk pr automatik = at det er unger der ikk får sund kost?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er... |
Kijofreg |
14-06-2010 21:19 |
|
...godt nok mange i denne tråd som har et helt enormt overskud til at lave mad både nemt, hurtigt, billigt og til lang tid af gangen. Hvor får I det fra?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskud... |
|
|
... får man bl.a. hvis man spiser nogenlunde fornuftigt  Og i øvrigt kræver det ikke det store overskud at lave mad der er nemt og hurtigt - heller ikke hvis det er sundt. Jeg har en DEL retter der tager mig 10-15 minutter i "arbejdstid" at lave - med masser af grønt i. Det kan ikke siges at være specielt krævende eller besværligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg tror man skal passe på med at dømme folk ud fra deres indkøb. Hos vores lokale købmand køber jeg meget sjældent kød og grønsager, han er alt for dyr i forhold til andre. Så det bliver kun til nonfood og fredagshygge, samt lidt brød i ny og næ. Så alle der dømmer mig ud fra mine indkøb der, ville nok kunne oprette en lignende tråd om mig og min familie. Dem der så ser mig i en anden butik vil nok mene at vi kun lever af grøntsager og hundemad. Det er meget forskelligt hvilke butikker jeg foretrækker til hvad og jeg har da egentlig aldrig kigget efter hvad andre folk handler ind, ej heller vuderet om de køber det rigtige. Jeg synes efterhånden vi er blevet for gode til at dømme hinanden på vort tøj, indkøbskurv, hjem osv... uden at have indsigt i hvad der egentlig foregår. Jeg må da hellere købe broccoli og bønner næste gang min datter ser træt ud og vi er ude at handle ind. Købte jeg 3 flasker vin og en pakke pølser, så ville folk nok vurdere at jeg er alkoholiker og børnene er syge af at spise pølser altid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke dømme |
|
|
Jeg dømmer heller ikke familien - men jeg reflektere over hvad det er vi stopper i hovedet. som jeg skrev så ser især faren ud til at kunne være misbruger, jeg siger ikke han er, og pigen så altså virkelig trist ud. Hvis de havde set "normale" ud, underforstået ikke blege og gråtriste, så havde jeg sikkert ikke lagt mærke til hvad de havde købt overhovedet. Det kan da også godt være at jeg bare har truffet dem på nogle dumme dage hvor de har været syge eller sovet dårligt - who knows? Men derfor forbeholder jeg mig nu alligevel retten til at tænke på om det virkelig er det de lever af - for så kan jeg altså godt forstå hvis man bliver bleg. Jeg har også min favorit butikker til forskellige ting. Det er nok i overkanten at få nogle "instanser" til at gribe ind, det var ikke vellykket skrevet af mig øverst. Og igen, jeg vil ikke dømme nogen, jeg synes bare det var synd for pigen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsigtig... |
|
|
hvis man møder mig i et supermarked, vil man 9 ud af 10 gange ikke se frugt, grønt, kød, fisk el brød i mund kurv. det køber jeg altid hos en RIGTIG slagter/bager/frugt&grønt handel.. er ikke så god til supermarked mad. ..Men ja, det er jo nemt at dømme ud fra noget man ikke ved noget om.. (kald det hvad i vil, jeg kalder det at dømme.) Det sagt, så fatter jeg heller ikke folk der propper dem selv og/eller deres børn med hvidt brød, smør, kartofler, stivelse, og sukker.. Fatter ikke folk der køber alle de morgenmadsprodukter (..ja kellogs er nok ikke så sundt, når ungen først har hældt 3 skefulde sukker ud over) eller lader barnet spise en pakke toastbrød om ugen. massere kød, fisk og grønt kan sagtens laves sundt billigt og hurtigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså... |
|
|
kartofler og stivelse er nu engang sundt for mennesker...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stute... |
|
|
det kommer anden på hvordan man spiser det. kartofler med sovs 7 gange om ugen er ikke sundt. men yderst almindeligt i dk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja men så |
|
|
skal man da ikke formulerer det som du gjorde der. Det skrev du ikk noget om - du skrev bar at stivelse og kartofler ikk er sundt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stute... |
|
|
det er da en dum diskution du vil begynde på? Jeg skrev folk der PROPPER deres børn med hvidt brød, smør, kartofler, stivelse, og sukker.. Er du uenig kan jeg kun ha ondt af dem du skal "fodre".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det skal du da |
|
|
ha lov til, for stivelse og kartofler er stadig sundt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op .... |
|
|
Hold da på jeg kunne være et samtale emne for nogle så .... Moderen ( jeg selv) overvægtig. Om fredagen har jeg to trætte energi forladte unger med, er selv bleg og ja fed som jeg nævnte før, og så tager vi ud og handler ind til Disney sjov aften .. med sodavand, og slik og pizza til tøsen og kedelig spagetti og røde pølser til knægten. Fyyy faaaan ... i ville ikke kunne se på mig og ungerne at det kun er en gang hver 14 dag det sker, og hvis vi virkelig vil smovse tager vi også en liter is, og hvis der nu er et godt tilbud på slik i netto .. så ryger der da nok lidt ekstra...... Oven i har jeg en undervægtig pige folk må da tænke det værreste ... Nå men lad dem. Jeg gider ikke spilde tid op at kigge andres indkøb ... OG min datter køber også nudler, hun får dem med i SFO' en til eftermiddags snack .. selvvalgt .. og jeg gider ikke nægte hende alt. hun kan lide bare fordi nudler ikke er det mest nærrigsrige ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at stemme eller ej |
|
|
Stute: Selvom du har en holdning til om institutionen skal ha´en madordning eller ej, så hjælper den holdning jo et fedt, hvis du IKKE stemmer!! For hvis man ikke stemmer, kan man/du jo ikke være med til at præge resultatet, og så kan man jo sidde der, med sine fine holdnínger , og det hjælper jo ligesom ikke en disse. Jo jeg synes det er lidt vildt, at halvdelen af forældrene ikke stemmer. Det kan jeg slet ikke forstå! Jeg mener, det er jo bare en seddel man skal sætte et kryds på, og levere retur til pædagogen. Det tager under 2 min, så derfor tolker jeg det, som om , det ikke betyder så meget for forældrene. Selvfølgelig kan der være masser af grunde til at man ikke stemmer, dårlige undskyldninger er der jo nok af og jeg aner da ikke hvilke forældre det drejer sig om, som ikke har stemt, og slet heller ikke hvad deres børn får med at spise, hvor skulle jeg dog vide det fra?? Men at de ikke stemmer, må jo bare betyde, at de tænker det er lige meget.... hvad skulle det ellers betyde?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At handle ind |
|
|
Jeg lægger rigtig meget mærke til hvad andre lægger i kurven/vognen når de handler ind (er jævnt nysgerrig) mest for at lure om de nu havde fundet noget som jeg bare ikke måtte gå glip af  Kan da godt tænke en gang imellem, når jeg står i Netto (foretrukne sted at handle) at vedkommende foran mig måske nok burde have valgt grøntsager istedet for frysepizza. Meeeen når det kommer til stykket er jeg ikke en fløjtende fis bedre selv! Er ikke den der har de fleste penge, men ved at finde de gode tilbud på brød, grønt, frugt osv., så synes jeg egentlig at de sunde madvarer effektivt finder vej til min kurv/vogn. Dog gerne sammen med en eller anden form for guf som feks Marianne bolcher som jeg bare IKKE kan gå forbi uden at hive en pose ned af.. Mht hvad mine unger får at spise, så er det hjemmelavet mad 9 ud af 10 gange. Primært fordi jeg elsker at lave mad og så er det også meget rart at vide hvad man putter i hovedet! Trolden på 7 år er ekstremt kræsen og spiser helst ikke frugt og grønt medmindre hun har én af sine "dage". Jeg nægter simpelthen at give hende rugbrød med i madpakken, for det kommer retur igen. Så hun får oftest selv lov til at bestemme og utroligt nok så er det sunde ting der kommer med! Put på 2 år konsumerer simpelthen alt! Ja det er lige før hun propper tallerkenen i munden også  Begge unger er i fuld trivsel OGSÅ selvom der ryger hvidt brød i form af billig toastbrød til morgenmad, lidt sodavand i weekenden samt guf, kage og slik. Kan ski ikke spise sundt hele tiden og tro mig! Indkøbsvognen til weekenden er ikke lutter sundt og nærende altid! Har selv været på SU og ved hvad der kan tillade sig at snige sig ned i kurven af madvarer og det er på ingen måde det sundeste! Som én skriver længere oppe, så var frugt og grønt en luksus der sjældent kunne tillades.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Robsen |
|
|
ja det ved kun de der ikke har stemt jo altså - men nej det behøver ikke være ligegyldighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stute.. |
|
|
Så mangler jeg et bedre ord  et ord der dækker over, at man(måske??) bekymrer sig om en sag, man ellers kunne gøre noget ved, ved at handle, men i stedet bare lader som ingenting.... Det er jo egentlig også, i denne sammenhæng, ligegyldigt hvilken madordning eller ej det ender med i vores BH. Det var bare et lille indspark, og en strøtanke, som jo selfølgelig ikke er så væsentlig i forhold til denne aktuelle tråd, så sorry til trådstarter for et lille sidespring 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afstemning om madordning |
|
|
Robsen, det er en noget forhastet konklusion at drage, at fordi folk ikke stemmer, er de ligeglad med, hvad deres børn spiser. Som et eksempel, har der lige været afstemning om madordning i min søns børnehave, afstemningen forløb således: 8 stemte nej 21 stemte ja og 29 STEMTE SLET IKKE !!!!  Det synes jeg eddermaeme er mange, der tilsyneladende er "ligeglade" med hvad deres børn får at spise?? Sådan må man jo tolke resultatet... At folk vælger ikke at stemme, betyder højest sandsynligt, at det er ok med dem, hvis der kommer en madordning, men det er også ok med dem, hvis der ikke gør. Hvis der ikke er et svarmulighede der giver mulighed for at tilkendegive, at man er glad for begge løsninger (ingen madordning/madordning), hvor skal man så sætte sit kryds? Dermed vælger folk at undlade at tage stilling, for om det er det ene eller det andet; de affinder de sig med resultatet og indretter hverdagen derefter. Det betyder jo ikke, at de fodrer ungerne med nutellamadder, kindersnitter og sukkerfyldte børneyoghurt morgen, middag og aften.
Salvia Ledige bokse i dejlig stald i Lynge. Gode folde og meget foldtid. Rolige omgivelser. Bus til døren. Fair priser. Har du et mønster på nordbokjolen som jeg må låne/købe/få? Størrelsen er ligegyldig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Salvia |
|
|
har svaret mit bedste svar så det behøver jeg slet ikke nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså altså |
|
|
jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet, at folk der ikke stemmer, fylder deres børn med sukker osv!! Pointerede jo netop, at jeg IKKE ved hvem der stemmer hvad, og hvad de giver deres børn, for hvor i alverden skulle jeg vide det fra?? Jeg har skrevet at JEG ikke kan forstå, at en så stor ændring/forandring ikke gør, at folk (forældrene) får lyst til at være med til at bestemme. Det må jo være fordi de ikke ved noget om madordningen eller ikke tænker over det, at de ikke stemmer. Jeg tænker bare, at læser man bare en smule om det, ville man da hurtigt FÅ sig en mening. Dem som jo så ikke stemmer, og er "ligeglade" med om det bliver et "Ja" eller et "Nej", må jo netop være TA DAAA ligeglade, for hvis de havde sat sig bare det mindste ind i det, skulle man da tro, at man fik BARE EN eller anden holdning! Og det var det der var min pointe, at jeg ikke forstår, at der er så mange der er ligeglade med, om vi får den eller ej. Hvorfor de ikke stemmer/har en mening/er ligeglade eller ej ved jeg jo intet om, jeg synes bare det er underligt, at de Ikke har det/gør det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen hvis |
|
|
man er af den opfattelse at man selv laver fine nok madpakker til ungerne - og at en madordning sandsynligvis er lige så god- så har man osse en holdning, men dermed stemmer man ikk nødvendigvis hvis man tror på begge dele er lige gode.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| holdning |
|
|
Jamen Stute, det er skam ikke maden jeg er bekymret for. Var til infomøde, og smagte maden og den var skam aldeles udmærket!  Det er faktisk mere alle de andre ting der følger med et ja til madordningen, jeg er bekymret for: * At køkkenet i vores institution skal udvides, og derved indrages dele af børnenes alrum, hvor de leger, holder samling osv osv Dvs færre m2 at lege på.. *At der på nuværende tidpunkt ikke er en særskildt menu til de små vuggestuebørn, dvs de små får severet det samme mad som de 5 årige. *Den tid der skal bruges på ekstra borddækning, sætte i opvasker, gøre klar, osv osv tid de voksne skal bruge (=mindre tid til børnene) *Det bliver et (lidt for) nemt sted for politikerne at spare fremover... frygter at kvaliteten vil blive ringere og ringere.. *Manglende mulighed for spontane udflugter, for de dage de skal på tur, skal der være bestilt "TurMadpakker", da man ikke kan tage de lune retter med på tur. Nå det var ikke for at sidde her og remse op, men mere for at fortælle, at jeg stadig ikke forstår, at forældre ikke bekymrer sig for, at fx ovennævnte ting kan blive aktuelle. Det stikker jo dybere end "madpakke eller ej", og det er DET jeg ikke forstår at man ikke har en holdning til. Man snyder jo kun sig selv, hvis man ikke sætter sig ind i, hvad det præcis vil betyde for DIT barns børnehave/vuggestue. Sætter man sig ind i det, og stemmer "ja" til madordning, kan jeg ikke have noget imod det, men netop når folk IKKE stemmer, virker det altså som om, at de bare følger med strømmen, og derved (efter min mening i hvertfald) ikke har nogen holdning = er ligeglade..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen så er |
|
|
du jo tilbage ved at du har en mening om noget folk gør- men ikk noget der behøver være en realitet fordi du tror det er sådan det er. Det er slet ikk sikkert de foræpldre har tænkt over de store ændringer det kan medføre... De fleste steder plejer for i øvrigt at ansætte en til den del emd køkkenet- jeg ahr selv været den der står i køkkenet og skal inddrage ungerne i madlavningen samt ordne opvask mv. At de så ikk skal ha anderledes mad de helt små end de 5 årige det fatter jeg godt nok ikk... Vuggestue unger kan da sleeeet ikk nødvendigvis spise det samme som 5 årige...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fejl ernæring |
|
|
Hej, Interessant emne - jeg har så tit tænkt at man ofte kan se på indkøbs vognen, hvordan familien ser ud... En episode jeg aldrig glemmer, var sidste sommer. Jeg stod i grønt afdelingen og købte jordbær og vandmelon - og der kommer en mor med 2 børn. Alle 3 var virkelig overvægtige, og den ene dreng, der var omkr de 7 år kigger op på mig, som står med en stor vand melon i fagnen. Og siger; Åhh mor, skal vi ikke smage sådan en?? Og gu hjælpme om moderen ikke siger nej, men du må gerne hente en pose af de chips du så godt kan lide. Jeg var ved at tabe munden!!! Da vi så stod ved kassen, - ja jeg lever lidt mere sund end normalt, da jeg er allergiker, men den stakkels dreng stod og kiggede så intesseret på alle mine grøntsager og lækre jordbær og melon... Og i deres vogn var der chips, sodavand, slik, og ja jeg kunne sgu godt se at deres aftensmad var billige pølser, brød og remoulade. Jeg havde bare sådan lyst til at give drengen en melon, men tænkte at jeg ikke skulle blande mig.... Du er hvad du spiser - det er ikke engang løgn.... Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Supersneglen Sneggla |
|
|
Jeg går efterhånden MEGET op i hvad jeg putter i munden. Da jeg flyttede hjemmefra gik det ret galt for mig. Jeg spiste alt det man ikke "måtte for MOAR". Men ak, det er virkelig ikke godt. Jeg har lige pt. en ret afbalanceret kost. Noget der især fik mig til at vågne op, var da jeg skrev eksamensprojekt (jeg læser til tjener). Her skrev jeg bl.a. om sundhed. Der gik det op for mig for alvor, hvordan man bliver hvad man spiser. Jeg har normalt altid været sådan lidt "whatever" over for det koncept. Men det der sker er jo faktisk, at din krop dagligt skaber sig selv på ny. Du mister døde hudceller osv. og danner nyt. Hvis du spiser mad med masser tilsætningsstoffer og sukker i stedet for god næring, så kan din krop ikke blive gendannet, for så skal din krop køre på egne resurcer. Du mister energi og bliver kedelig og "gammel", da maden du spiser faktisk er død. Efter jeg har haft dette projekt og jeg selv har forandret min kost, kan jeg tydeligt mærke forskel på mig selv. Jeg spiser stadig ikke 100% sundt, men jeg tænker over hvad jeg har spist gennem hele dagen. Jeg bruger ekstra penge på økologi, hvor jeg synes jeg har råd til det og jeg har altid et godt og varieret frugtlager. Det er ikke mange, der som 19-årige - bosat på kollegie, spiser som mig. Det er heller ikke altid let, når man kun laver mad til sig selv, men det betaler sig helt sikkert. At man så spiser forkert, er ens eget problem, men at proppe sine UNGER med det.. FØJ! Man er selv ansvarlig for sine børn. Det du fodrer dine børn med, når de er små, er det som påvirker dem gennem hele livet. Lærer de, at de godt kan leve af nutellamadder, så kan de også når de bliver voksne. Og spiser man nutellamadder hele sit liv, hvordan tror du så din krop ser ud? Tror du selv den er istand til at reproducere sig selv? Nej, du mister ALT energi, da du ikke engang har energi nok, til at gendanne din egen krop. Jeg ser dagligt eksempler, da jeg arbejder i en netto. Men jeg ser også tydelige modsætninger. Jeg elsker at se, når familien er ude og handle og der bliver lagt fornuftige ting i kurven og ungen spørger om de må få en sød ting, hvorefter de går hen og vælger JORDBÆR!
TheNobody You're asking me out? That's so cute! What's your name again?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stute.. |
|
|
Jamen jeg har da heller aldrig skrevet at jeg VED hvad folk tænker?? Eller hvorfor de ej stemmer - jeg har bare skrevet at JEG ikke kunne forstå det  Ang. køkkendame, så er der een i institutionen i dag, der laver (lækker) mad til de små 0-3 år helt fra bunden. Så hun skal stadig være der også hvis madordning kommer (håber jeg da sandelig ) men hun er der jo kun i få timer om ugen, og kan derfor ikke "dække" hele huset. Maden fra madordningen vil være hel eller delvis for-lavet, til hhv. frost eller køl. Vi kan kun blive HELT enige om, at det bestemt ikke er optimalt at de helt små, skal have samme kost som før skole børnene!! Forklaringen på dette er (der blev jo naturligvis satte ?? ved dette til mødet), at det er "en proces, som der arbejdes på, og med tiden vil der komme særskilt menu til de mindste"... Nå nå, jamen det må vi da så håbe  Indtil videre bliver ordningen udsat til januar 2011 pga besparelser  (så een god ting har besparelserne så ført med sig, det er så også absolut den eneste ting tror jeg )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at dømme... |
|
|
Jeg forstår stadig ikke hvordan man kan dømme folk ud fra noget så lavt. tag f.eks. den historie "Lene" fortæller.. Hvem ved, måse familien havde huset fuld af frugt og grønt, og derfor ikke havde BRUG for at købe en vandmelon??? Der skal meget til før jeg køber mit frugt og grønt i et supermarked.. Små hjerner, små glæder, ja undskyld, men find dog noget mere interessandt at gå op i 
Mvh. L Nielsen. Heste tages i tilridning/ridning/kommision Rytter/groom søges til international springstald. -se profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|