Jeg har nu fulgt sagen om de to dødsdømte nordmænd i Congo. I dag har de netop modtaget en dødsdom for tredje gang. Derudover et erstatningskrav på 75 millioner. Blandt andet en temmelig svimlende erstatning til den myrdede chaufførs familie, hvor det forlyder at moderen, onkel osv. skal have hver tre millioner i erstatning.
Jeg må indrømme det virker ret voldsomt og det jeg funderer over er at hvis det var mænd fra eks. Congo der var for retten for drabet - var der så blevet stillet samme erstatningskrav?
Jeg er ikke i tvivl om, at de er skyldige, MEN det erstatningskrav er for tåbeligt, det er KUN fordi de der nede ved, at Norge er et rigt land, og de derfor ser en mulighed for at få en masse ekstra penge hjem...
klart der skal en erstatning til, meeeeen alt med måde vil jeg sige...
Pia - Erstatningen undredede mig nemlig en del, den virker meget høj! Er det egentlig normal procedure at man overhovedet betaler erstatning til familier herunder onkler mv. hvis man har myrdet nogen?
... er det ikke unormalt at betale blodpenge - altså betale en erstatning til familien og dermed slippe for straf.
Beløbet lyder heftigt - men jeg kan på den anden side godt forstå at de prøver at presse citronen alt hvad de kan.
I dette tilfælde lyder det ikke som blodpenge, men som afpresning af den norske stat. Og der lyder heller ikke til at være hensigt om at eftergive dødsstraffen.
£isbeth & Baloo
I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals.