|
|
| Trykkede ribben, what to do??? |
|
|
Ja, jeg har brug for lidt hjælp her ænder... Måske nogle af jer er læger, sygeplejersker eller bare er kloge på det her område... I søndags blev jeg påkørt af en fyr på en RMX`er, jeg var selv på knallert. Jeg avr på skadestuen indtil 01.30 om natten, og fik taget røntgen af min venstre albue(da den gjorde sindsygt ondt, og var meget hævet) jeg fik foretaget en CT scanning af mine ribben(for at tjekke der ikke var sket noget med organerne) Begge dele viste at der ikke var sket noget alvorligt, jeg havde fået væskeansamling i min albue og fået trykket nogle ribben i venstre side. Jeg mistede vejret da han ramte mig, og havde virkelig svært evd at trække vejret efterfølgende, det blev først bedre tirsdag. Nu er mit spørgsmål til jer så, hvad skal man gøre/ikke gøre når man har fået trykket ribben? Jeg har fået smertestillende: Dolol, Mandolgin og Ibumetin(jeg må tage 1-2 dolol/mandolgin 3-4 gange dagligt og evt tage 1 Ibumetin sammen med). Skal man holde sig i ro, skal man ud og lave noget, hvordan skal man gøre, så det går over hurtigst muligt. Det skal lige siges at det gør ondt når jeg bevæger mig. Hvis jeg sidder/ligger ned, gør det meget ondt at ændre stilling, jeg kan kun ligge på ryggen eller til nøds på højre side. Igår aftes skulle jeg rykke mig(jeg sad op) og så sagde det knæk, det lød som om det kom fra mine ribben, hvilket resulterede i at det nu gør mere ondt  Kom med gode råd HN´er....
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min erfaring er |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
10-06-2010 11:26 |
|
at Ibumetin er det bedste og mest effektive smertestillende til sådanne smerter - så jeg ville øge dosis og evt. tage mindre mandolgin Og ellers må du nok lære at sove på ryggen længe Var selv møllen igennem for nogle år siden. God bedring.
MVH Janni Nu i dyrenes vold 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Bøjede ribben gør pokkers ondt og det tager lang tid før de ikke gør ondt mere. Der er intet at gøre ved det, andet end at vente til det bliver bedre. Tag den med ro er nok det bedste råd. Det gør mere ondt at bøje et ribben, end det gør at brække det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ribben |
|
|
Uha, kender de smerter alt for godt  De fleste af mine ribben er brækkedde og bøjede efter en multitraumatisk motorcykelulykke for snart 5 år siden. Og det gør bare NAS !! Kan efterhånden godt ligge på siden, men ofte kun i kortere tid ad gangen. Jeg bliver masseret hver 14. dag, for at holde spændinger væk, og sørger for at lave nogle gode vejrtrækningsøvelser, da det er vigtigt at man trækker vejret godt igennem, og får vedligeholdt de små muskler mellem ribbenene. God bedring til dig 
Mvh Camilla.
**************** www.kaabers.dk *************
Barock'er samt vejledninger i trickstræning. ( forskellige tricks er beskrevet på hjemmesiden )
Barockhest & Barockpinto 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Izka |
10-06-2010 12:00 |
|
Av for den! Det gør bare så ondt med trykkede ribben, oplevede det selv efter et styrt fra hest for nogle år siden. Jeg fik dengang at vide af lægen, at man ikke kan gøre andet end at vente på bedring, og supplere med smertestillende, her vil jeg også sige ibumetin, og så supplere med mandolgin når det er rigtig slemt. Min læge er typen, der ikke sygemelder før det er slemt, og hendes udmelding var også dengang, at jeg skulle bevæge mig som normalt, eller indtil smerterne stoppede mig, det er svært at sige om man skal holde sig i ro eller bevæge sig, det er noget man selv skal afgøre, når det gør ondt så giv dig selv tid til lige at hvile lidt. Men det allervigtigste når der er tale om trykkede ribben er, at du husker at trække vejret helt ned i lungerne, selvom det gør usandsynligt nas! Hvis ikke du gør det kan du risikere at ende med en lungebetændelse. Og det gør bestemt ikke smerterne mindre...  God bedring med dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trykket riben |
|
|
det er altså bare øv. det tager tid at hele,for mig tog det 2 måneders sygemelding fra jobbet før jeg kunne komme igang igen. Jeg blev mast imellem en hest og en bom av for den! fik smertestillene men alligevel gjorde det bare nas og selv en lille nys gjorde hammerne ondt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak for alle de gode svar |
|
|
Hvad skulle man dog gøre uden HN  Desværre lyder det på jer allesammen som om det er noget der tager en rum tid, øv øv altså... Jeg har cyklet idag, og det var ikke just en succes, så længe det går ligeud eller ned af bakke er det fint, men det mindste hårde træd i pedalerne, gør hammer nas, så jeg trak op af alle bakker... Øv... Men jeg går med hunden, i stille og roligt tempo... Sørger for at hvile mig, både sidde ned, men også ligge ned... Men jeg tror der kommer til at gå en rum tid før jeg kan ride igen, når selv de mindste bevægelser gør så ondt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ribben |
|
|
Ang. skadede ribben, så er det klart at anbefale at ride med sikkerhedsvest ! Sætter mig aldrig op uden at have den på.. Efter min ulykke har jeg ikke redet uden vest. Har været faldet af 2 gange med den, og den beskytter altså ribbenene rigtig godt  Har også somme tider haft den på, når jeg har skulle håndtere/træne min unge hoppe da hun var plag.
Mvh Camilla.
Barock'er samt vejledninger i trickstræning. ( forskellige tricks er beskrevet på hjemmesiden )
Barockhest & Barockpinto 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kald mig bare dum |
|
|
eller hva i vil. Men eg rider IKKE med vest, jeg rider kun til nøds med hjelm, på ungheste, nye heste eller særligt varme heste...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sofiemb |
|
|
Ok, så kalder vi dig dum  Men så bare vent til du ryger af, og lander på de bøjede ribben..... Rider altid selv med både vest og hjelm. Man bliver klog af skade  Har altid redet med hjelm, men er først begyndt med vesten efter min ulykke.
Mvh Camilla.
Barockhest & Barockpinto 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja så er trykkede ribben |
|
|
pludselig brækkede ribben. Men den tid den sorg... Skal ikke ride foreløbig... Og bedst som jeg skriver, lykkedes det mig da lige at vende mig en gang, så det sagde knæk igen, og jog i ribbenene... CHrist man! Slet ingen der vil bytte ribben?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddddd |
|
|
Jeg har os en der har haft trykket to ribben efter jeg faldt af en hest til et springstævne Plus da jeg os blev kørt ned af en bil - på min knallert  Det hjalp at tage smertestillende og gå, stå og sidde stille. Ikke bevæge sig for hurtig, lav absolut MINST muligt. Det vigtgit du tager det smertestillende og prøver at trække vejret ordenligt. Ikke noget med at holde på vejret for så kan det sætte sig kronisk fortalte min læge mig. Eller man kan få betændelse i stedet for. Jeg sov altid med hovedet rigtig højt oppe for ellers gjorde det mega ondt, samt dét at vende sig i sengen. AUV det gør altså nas.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere ikke behøver dem.. " SØGER Sommer Diplomat Exclusive springsadel 16'5, bred 32 bom. Skal ku prøves. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder fuldstændig som mig |
|
|
Jeg ligger med to kæmpe puder(nærmere hynder) og en almindelig hovedpude, for ellers gør det sygt ondt, plus at jeg aldrig kommer op igen... Skal lige høre jer ad om en temmelig privat/pinlig ting... Er der nogen af jer har haft maveproblemer i forbindelse med trykkede ribben? Jeg havde været på wc inden jeg blev påkørt, men så var jeg det ikke før igår til middag  I alle de dage gik jeg kun på wc for at tisse, mærkede ikke noget videre ubehag, og spiste og drak ellers helt normalt. Det skal lige siges at jeg plejer at gå på wc 2 gange dagligt, udover når jeg bare skal tisse... Er det noget man skal reagere på eller...? Håber HN kan hjælpe mig med mit... øhhhmmm... Prekære problem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddddd |
|
|
Jeg tror grunden til dit tisseri, kan være kroppens reaktion på chok ?
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere ikke behøver dem.. " SØGER Sommer Diplomat Exclusive springsadel 16'5, bred 32 bom. Skal ku prøves. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| morfin |
|
|
Hvis der er morfin i nogle af de præperater du får, kan det godt stoppe maven, men ellers ville jeg nok lige give lægen et ring 
Mvh Camilla.
Barockhest & Barockpinto 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er |
|
|
morfinlignende præperater, men dem begyndte jeg først at tage igår.... Og jeg har taget dem før, 14 dage da jeg havde hold i min ryg i vinters(så slemt at jeg ikke kunne stå op uden at klamre mig til noget, hvis jeg ikke tog pillerne) og der var ingenting med min mave, så det virker underligt at det skulle være dem... Kan man overse hvis der er sket noget med tarmene på sådan en CT scanning? Ved ikke helt hvad der ligger i venstre side, jo min milt, for det derfor de scannede mig, for at sikre sig den ikke beskadiget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vær opmærksom på |
xtiny |
10-06-2010 20:53 |
|
At du faktisk ikke må betjene maskiner og færdes i trafikken, hvis du får stærk medicin. Tjek om der er en rød trekant på æsken. Da jg fik Dolol- blev jeg stjerneskæv- og sov hele tiden.Men før det, havde jeg altså taget 8 pamol og 8 ipren i døgnet- og det gjorde enormt ondt, så jeg stort set ikke sov i mere end 1 time ad gangen. Jeg fik Dolol en uge- og fravalgte det så. Hellere ondt end at være skæv. Jeg havde kvast min skulder- og skulle absolut være tapper. Så da det blev konstateret, der var splintret brud- var det for sent. Det bliver aldrig godt igen, men jeg kan det meste nu- efter 2½ år. Det gør dog ondt. Hold dig i gang, som du kan. Du skal ikke lege helt- eller være inaktiv. Man kan lidt mere- uge for uge.
Med væmlig hilsen
xtiny "Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps jeps... |
|
|
Advarsels trekanten er der skam. Og der står ikke at man IKKE må, blot at medicinen kan have indflydelse på ens evne til at føre køretøjer eller maskiner(noget i den dur). Jeg har taget de her piller før, og ja, jeg sumper da lidt og er meget træt, men hellere det end at have ondt... Hvis jeg ikke tager de piller når jeg har hold i ryggen kan jeg ligge i min seng i de dager/uger det varer, for kan ikke bevæge mig uden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smerter |
|
|
Hvis der var problemer med tarmene ville du have ekstremt ondt i maven, når det har stået på i flere dage. Hvis man skal kigge på tarmene skal der gives kontrast ved CT ellers er det ikke nemt at kigge på. Det mest sandsynlige er at det skyldes mandolgin. Tag evt magnesia eller andet let afførende så der kommer gang i maven. Ellers er der jo ikke så meget at gøre andet end at tage smertestillende medicin og vente. Nu ved jeg ikke hvor stærke dine piller er men en god cocktail er pamol 1g, mandolgin 50-100 mg og ibumetin 400 mg, fire gange dagligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fik skam kontrast.. Puha... |
|
|
Både mandolgin og Dolol er 50 mg, kan ikke lige huske med Ibumetin.... Jeg har ikke stærke mavesmerter, altså som noget der kunne komme fra tarmene, bare smerter i mine ribben, og omkring dem.... Hvad er magnesia? Og hvor kan man købe det? Er der andre midler der kan virke afførende?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Magnesia (eller engelsk Epsom salt) |
xtiny |
11-06-2010 13:49 |
|
Fås på apoteket. Ellers virker svedsker, figner og hørfrø opblødt i kogt vand. Thea Bona (fås i supermarkeder) virker også afførende, og man kan også få et ller andet med chokoladesmag Lakt... et eller andet på apoteket.
Med væmlig hilsen
xtiny "Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|