|
|
| Stress og uddannelse? |
| Forfatter:  |
LineF |
| Dato:  |
03-06-2010 12:30 |
|
Hej HN'ere Jeg læser til journalist, og på vores uddannelse er der mange, der oplever stress. Og flere, der tager orlov af samme grund. Generelt virker det som om, der er en del studerende, der er stressede. Men der er faktisk ikke lavet nogen forskning på området. Tankevækkende. Så nu er jeg nysgerrig. Går du på universitetet, og har du oplevet REEL stress (altså med symptomer som hjertebanken, hovedpine, søvn - og koncentrationsbesvær, problemer med at huske og så videre)? Og hvad har du gjort ved det? Glæder mig til at høre om jeres erfaringer! Bedste hilsner, Line
Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine
"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there" - Tina Dickow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stress |
chris »97« |
03-06-2010 12:34 |
|
Jeg har ikke stress pga min uddannelse, men jeg fravalgt uddannelsen til civilingeniør i arkitektur og design, fordi der på den uddannelse har været store problemer med folk bukkede under. Nu er de så begyndte skærpe lidt på krav osv, for frafald blev enormt højt derfra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chris: |
LineF |
03-06-2010 12:39 |
|
på hvilket universitet udbyder de den uddannelse? Bedste hilsner, Line
"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there" - Tina Dickow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Jeg læser på seminariet til pædagog. Gider godtnok ikke gå i detaljer, men jo, har været stresset, hjertebanken, søvnbesvær, glemsom, ingen overskud m.m Har været rigtig tæt på at droppe ud af den grund! Nu er det ikke kun uddannelsen der er grund til dette, MEN det har klart en stor rolle i det. Når jeg er færdig i min 1 lønnet praktik så starter jeg til psykolog. Men lige pt. prøver jeg at tænke fremad, tænke positivt og tager tingene som det kommer. Vil du have det mere specifikt, så siger du bare til 
MVH Pernille *Skovbakkens Avalon* ! R.I.P Dear Tana C.*Always On My Mind* ! Efterlyning af Skimmel/Hvid Ponyhoppe 130-136 i stg. ca. 21 år! & Nordbagge blanding 150-155 stg. Hoppe ca. 24 år
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ik uni. men under uddannelse |
|
|
Altså jeg gik ned med stress, men havde ikke de symptomer du beskriver. Mit viste sig som en svær dep, med diverse tillægs symptomer. Og jeg blev indlagt på den lukkede, psyk afdelingen. Da jeg gik helt ned. Efter 1½ år i terapi og næsten et års sygemeldning ... fandt jeg min stress faktor. Jeg måtte desværre stoppe min uddannelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line.. |
chris »97« |
03-06-2010 18:47 |
|
Det er på aalborg universitet. Da jeg var til samtale med dem blev der direkte sagt, at man skulle beregne en 60 timer om ugen på studiet. Og at man altså sagtens kan være vågen i over 48 timer i træk. De studerene stiller meget store krav til hinanden og sig selv med hvor perfekte deres opgaver osv skal være. Kender flere der valgte uddannelsen, men simpelthen måtte stoppe grundet presset.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Brød i 2. g. sammen med flere af de symptomer, du beskriver. Det viste sig, at jeg havde bl.a. depression og desuden angst. Jeg har måttet tage resten af gymnasiet spredt ud over længere tid, fordi presset simpelthen var for stort. Næste år, skal jeg læse dansk, og jeg har netop valgt denne uddannelse, fordi det skulle være et af de fag, hvor man har knap så mange timer, som flere af de naturvidenskabelige fag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift ... |
|
|
uha .. det har vist sig at jeg har lidt af stress i mange år, også i folkeskolen, pga. en ryglidelse jeg ikke vidste jeg havde .. men stresses plager mig rigtigt meget  og gør blandt andet at jeg ikke kan koncentrere mig om lektier, timerne og den slags, men meget bedre kan lave noget fysisk, og koncentrere mig der .. jeg er dog igang med landbrugsuddannelsen ...
. Med den skønne Max Nobel . Du har et valg. Den hurtige, men forkerte vej, hvor det ser flot ud. Eller den rigtige og forstående vej, med langt og godt samarbjde, og gensidig respekt - husk på, din hest sladre ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar... |
LineF |
05-06-2010 00:07 |
|
ja, i bekræfter jo bare, at stress er et samfundsproblem. Jeg er nu særligt nysgerrig i forhold til universiteterne. Der er nemlig ikke lavet forskning, og det, det er lavet, som skal forestille forskning, er ikke validt. Så jeg er stadig nysgerrig. Uni-studerende: oplever I stress på jeres uddannelse?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare en tanke |
|
|
Hvad med at prøve at rette henvendelse på Universiteterne??
Den farligste af vore fordomme er at tro, at vi ikke har nogen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stress |
chris »97« |
05-06-2010 09:03 |
|
Ja, jeg synes man stresser i perioder. Nu har mit sidste semester også været meget underligt for mig på andre områder, men det at et dårligt resultat ikke kun rammer en selv, men også andre i gruppen (jeg er fra AAU), det synes kan være meget stressende. Man presser virkelig sig selv hårdt ind imellem, fordi man ikke vil være "den der laver ingenting" eller "den der bibringer dårlig resultat". Også ønsker man jo samtidig lære en masse, hvilket ind imellem er svært med meget store projekter og samtidig et hav af forlæsninger (jeg går på naturvidenskab).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Misstral: |
LineF |
06-06-2010 19:56 |
|
vi er også igang med et projekt, hvor vi stiller spørgsmål til uni-studerende. Herinde er jeg bare på jagt efter personlige tilkendegivelser. Tak for svar til alle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Studerende |
|
|
Jeg læser historie på Århus universitet og jeg synes at det går lidt op og ned, i perioder hvor der er mange opgaver, oplæg plus de almindelige timer og lektier kan det være super hårdt og jeg bliver ked af det, uden overskud og kan simpelthen tude over de mindste ting. Jeg ved ikke om det udelukkende er universitetet, eller om det er en kombination af at man også har heste, lejlighed, kæreste og venner at passe. Men i andre perioder hvor det "bare" er de almindelige lektier og timer så synes jeg det kører ganske godt! Så synes det går op og ned.
Talle, Sisse, Fønix og Safir R.I.P. Fønix 25. november 2009 - jeg finder aldrig en hest som vil betyde lige så meget som du har gjort for mig de sidste 4 år!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nathalie: |
LineF |
07-06-2010 17:59 |
|
Nathalie: Hvordan tænker du at dit studium kunne være med til at gøre de hårde perioder lettere at komme igennem for dig? Bedste hilsner, Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heej (; |
|
|
Jeg læste pædagogpakken (samf C,Dansk A, Psykologi C, eng  Og efter 4 måneder fik jeg stress med de symptomer du beskriver.. Havde 37 timer om ugen.. Jeg lider af migræne, (3-4 gange om måneden har jeg det) pludselig var det hver dag plus hjertebanken osv.. Hvad jeg gjorde? Jeg droppede ud.. Jeg havde mere end to måneders fravær på grund af stress så kunne godt selv se det ikke fungerede for mig. Nu har jeg lige læst turbo hold hvor jeg havde 23 timer om ugen så det har fungeret meget bedre for mig (;
*Camille*
Min mening 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|