Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Forberede sig på aflivning.
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 09:03

Hvordan forbereder man sig på, at skulle aflive sin elskede hest.

Der er ingen tvivl om, at det er den rette beslutning, men hvor gør det dog ondt. Vil være hos hende til det sidste, men skal have styr på mine følelser, så jeg ikke står og bryder sammen inden hun er blevet skudt.

Men hvordan forbereder man sig på det, når ens hjerte bliver knust?

Har netop bestilt tid hos dyrlæge og daka og er fuldstændigt opløst. Kan ikke rumme de følelser der følger med, men ved godt, at der ikke er nogen vej udenom.

Og vide at dette kunne være undgået, hvis tidligere ejer havde passet bedre på hende, er næsten ikke til at bære. Hun er så sød og fantastisk en hest og har bare slet ikke fortjent at have haft det sådan. Og nu står jeg med en følelse af, at det bare er så uretfærdigt, men der er ikke noget at gøre - hun kan ikke reddes.

Er fuldstændigt knust

Mig og bassen og prinsessen :-P

0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 09:38

Jeg tror ikke rigtig man kan forberede sig på det.

Min blev aflivet i sidste uge, og det gik da først for alvor op for mig da han havde smidt sig - det reagerede jeg så også kraftigt på.

Jeg var heldigvis meget afklaret i mit tilfælde, og var "færdig" med at kæmpe mod hans spat.

Jeg synes ikke du skal nægte dig selv at bryde sammen inden hun bliver aflivet, hvis det er dét du har brug for. Det er naturligt.

Hvis du har mulighed for det, så sørg for at få taget en masse billeder af hende her til sidst. Dem vil du blive glad for bagefter.

Jeg håber du kommer nogenlunde igennem det.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Det kan man ikke
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 11:17

Inde i sit eget hoved kan man nok godt sætte sig selv op til hvad det er der skal ske. Men man reagerer ofte slet ikke som man selv havde forudset.

Den dag min tidligere hest skulle aflives tog jeg fri fra skole. Jeg havde vidst det i noget tid at hun skulle væk og havde set for mig hvordan det skulle foregå.

Jeg nød den sidste tid sammen med hende og tog mig selv i at ligge mærke til hvert et skridt hun tog hvor hun haltede og overbeviste mig selv om at det var det rigtige jeg havde valgt.

Jeg så hele senariet for mig hele tiden. Dixie skulle slagtes, og jeg skulle ikke selv køre hende. Nok ikke den bedste måde at gøre det på men som 15 årig da er man bare ikke i stand til at vælge selv og jeg gjorde som jeg blev anbefalet af dyrlægerne.

Dagen oprandt og kan huske at vi havde aftalt med transporteren at de skulle ringe når de var undervejs. Formiddag havde de sagt men vi hørte intet. Ventetiden var den værste - jeg ville ikke være ved Dixie alt for længe. Havde haft hende fra hun var føl og frygtede at hun ville mærke på mig at der skulle ske noget.

Transporteren kom først omkring kl. 16 jeg var faktisk ret rolig. Men da hun først stod i lastbilen og kiggede ned på mig. Var jeg ved at løbe op til hende og bare stikke af med hende. Jeg kan stadig den dag i dag - 8 år efter mærke den panik der gik i mig. Mine ben føltes som gele, som om jeg ikke kunne rykke mig ud af stedet men mit hjerte og mine tanker var på vej efter hende op i lastbilen. Da den kørte brød jeg sammen. Midt ude i gårdspladsen. Jeg skreg og har aldrig følt sådan en smerte. Jeg var slet ikke forberedt...

Jeg står nu i samme situation igen. Sille har fået konstateret Spat/slidgigt og jeg ved at jeg har hende på lånt tid. Lige da hun fik konstateret spat mærkede jeg den samme angst komme op i mig. Men jeg trøster mig selv med at jeg er blevet ældre. At jeg nu kan glæde mig over den ekstra tid jeg får med Sille og at jeg selv vil være der når hun skal væk.

Sille skal - når tiden kommer - aflives. Og jeg vil selv holde torvet. Jeg tror det der gjorde at jeg panikkede ved Dixie var fordi jeg ikke fik den rette slutning. Det var ikke nok for mig bare at se hende blive kørt væk. Jeg skulle have været der til det sidste. Men om det ville have været anderledes hvis jeg havde set hende død ved jeg ikke.

Man kan ikke forberede sig. Man ved ikke selv hvordan man vil reagerer - der kommer så mange følelser og tanker.

Da vores hund blev aflivet var jeg fuldstændig afklaret. Sad selv med ham og var helt rolig. Fik sagt et værdigt farvel, og det er sådan jeg vil gøre når det er Silles tur.

Mit råd til dig er at have folk omkring dig. Da Dixie døde forstod mine venner og familie intet. De forstod ikke hvad jeg gik igennem. De mente bare at en ny hest var det der skulle til. Venner og klassekamemrater havde ikke heste og havde aldrig skulle træffe sådan en beslutning.

Og giv dig selv lov til at græde.

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

Det er så hårdt
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 21:39

Om af forbedrede sig - kan jeg ikke råde dig til noget, for jeg tror ikke man kan da de følelser der kommer op i en er enormt stærke.

Min elskede hest blev aflivet for 16 dage siden. 23 timer før havde hun haft en hård fødsel hvor følle dør.

I tiden efter, havde jeg en søndag hvor jeg var hjemme. Men de lå jo begge ved vores indkørsel og det var så ubehageligt.

Mandag ville mine forældre at jeg kom på arbejde (arbejder i butik for dem) Jeg gjorde ikke andet end at tude - men så havde jeg ligesom mødt mine kollegaer igen.

Jeg tog hjem efter nogle timer, sammen med mine forældre og var ved dem. For ikke at være selv. De kørte mig hjem da min mand var hjemme.

Tirsdag tog jeg igen på arbejde, men gik fra mange gange for at græde. Gradvist blev det bedre som dagene gik.

Mit råd er at komme igang - selvom det er ufattelig hårdt vil det hjælpe dine tanker videre så man ikke falder hend og kun tænker på hesten og alt det dårlige.

Tillad dig selv at bryde fuldstændig sammen - det er så vigtigt at komme ud med alle de tårer man kan.

Skriv endelig hvis du har brug for at komme ud med det - nu hvor det er så nyt med Moonlight og følle, har jeg følelserne helt ude i fingerne så ved helt præcist hvad du sidder med.

Line

R.I.P min smukke Moonlight og hendes nyfødte søn. 8-5-10 - 9-5-10

0
0
Svar på denne tråd

forberede sig
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 22:16

Det er umuligt at forberede sig...

Jeg brugte alle mine vågne timer sammen med min Bastian de sidste dage af hans liv, vidste at jeg havde truffet den rigtige beslutning, og blev bekræftet i det da han sparkede ud efter mig (hvilket han ALDRIG har gjort) Men han var blevet bitter... Han havde ingen livskvalitet, den forsvandt bare så hurtigt... Han ville bare gerne være i fred til sidst. Ville ikke engang klø med sin fold-kammerat, ham sparkede han også bare. Han har ellers altid været en klø-tosse....

Tirsdag d. 30.3.2010 var den værste dag i mit liv... Jeg læssede ham på traileren kl. 7 og brød fuldstændig sammen. Kørte den lange tur fra Als til Givskud ( dog ikke med mig bag rattet ) Jeg græd hele vejen der op og blev mere og mere umulig at være i nærheden af. De sidste 10 km. har jeg talt i vildelse...

Da jeg sagde farvel kunne jeg ikke stå på mine ben. De forsvandt under mig... Alt blev ligegyldigt og på vejen hjem skulle jeg kaste op og har jeg åbenbart snakket om store træer i skoven og reb...

Mange var bekymrede for mig de første dage. Jeg lukkede mig helt inde og synes at alting kunne være ligegyldigt. Verden var bare uretfærdig. Heldigvis behøvede jeg ikke på noget tidspunkt at være alene i de dage. Havde det virkelig af. h..... til.

Men man bliver nødt til at tvinge sig selv til at erkende at det er vores passion, vores kærlighed, vores ansvar, vores pligt, vores sorg at have dyr som vi elsker himmel højt. Og vi er nødt til at se i øjnene at livet går videre selvom det aldrig helt bliver det samme.

Line jeg har sendt dig mange tanker... Blev så ked af det da jeg læste på fb at også Moonlight var gået bort. Men husk at Gud kalder de bedste hjem. Han har brug for dem

0
0
Svar på denne tråd

ang aflivning
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 21:37

jeg måtte selv gennem en uundgåelig aflivning af min dressurhest pga dyrlægesjusk oktober 2008..vi var gennem næsten et år med forskellige sygdomme(min hestes historie er i ridehesten for juni 2009 side 52).man kan ikke forberede sig på savnet af hesten.men med en god dyrlæge der roligt får ens hest herfra på en fornuftig måde og hjælp fra nogle gode venner. til min dyrlæge for støtten den sidste tid inden aflivning da jeg havde skiftet til ham som dyrlæge nr 5 i forløbet..jeg valgte at få hende aflivet på stedet hun var nødflyttet til hvor en af mine venner assiterede dyrlægen da jeg ikke kunne holde ud at se hende falde..så nej man kan kun forberede sig på den måde at hvis man har prøvet alle udveje og de ikke virker så at snakke aflivningsforløbet igennem med dyrlægen inden så man er sikker på hesten kommer herfra på en ordentlig måde så kan man aflive med en god mavefornemmelse om at man ikke kunne ha gjort mere..tanker herfra.men nøj hvor er det hårdt at undvære ens hest især når man som jeg har problemer med at finde den rette hest til den rette pris..en gik ikke igennem på røngtenbillederne og nu en der er blevet solgt til anden side da den lige var lidt for dyr til hvad jeg kan hoste op med.. med en ny hest gør det tingene noget nemmere selvom man stadig vil savne ens gamle..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider