Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hest forfangen ved låner
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 15:03

Min hest er pt. udlånt med salg for øje.

Dyrlægen var ude, og skulle lave handelsundersøgelse på hende. ALT var iorden - Men dyrlægen mente, at vi skulle vente med at lave bøjeprøve, da hesten var ømtået efter smed(En mindre bukkehov der er igang med at blive rettet op)

Jeg undrede mig så over, at hun var så ømtået. Hun har været lidt hos mig, men aldrig decideret halt. Dyrlægen mente, at smeden kunne have taget lidt mere for at rette op.

Nu har jeg så lige fået at vide, at hesten er blevet forfangen.

Hun har aldrig været forfangen før. Kommer fra et sted, hvor hun stod på en kæmpe sommergræsfold om sommeren med adgang til græs 27/7.

Og hos mig, stod hun også på store græsfolde, hvor der var masser af knald i. Vi indgræssede hende stille og roligt, men har ellers bare fået lov at æde.

Det eneste problem, har været hendes løse mave, når hun har spist for meget græs. Det har jeg fået styr på med YSY fra Brogaarden og roepiller til at holde hendes mave stabil.

Ellers har der aldrig været problemer.

Hun er på smertestillende nu, og står inde. Men sagen er jo den, er hesten jo én gang har været forfangen - så vil den jo altid have problemer med græs, og måske have nemmere ved at blive forfangen.

Hun fylder fire d. 29 maj, så hun er jo ret ung.

Dyrlægen mener at hun skal igennem røgten, hvis det ikke er blevet bedre. Tilmed, kommenterede han at hun havde buler på bagbenene, og dette var spat eller mus - Hvordan kan han afgøre det?

Og hvorfor har den dyrlæge der var ude til handelsundersøgelsen ikke opdaget det, når hun gennemtjekkede alle fire ben godt og grundigt og sagde god for dette.

Hvad gør man lige i sådan en situation? Ikke bare mht. hesten(har aldrig stået med en hest der er forfangen) og mht. dyrlægeregninger?

For det første låner understregede hurtigt, var - "at det jo ikke var hendes skyld"

Hvad gør man?

Jeg er knust. For den lille hest var/er mit et og alt, som jeg blev nødt til at skille mig af med. Og nu er hun syg :(

0
0
Svar på denne tråd

i mine øjne
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 15:16

ER det låners skyld. det er hende der har ansvaret for hesten når den er hos hende, ligesom det ville være sit ansvar hvis den stod hos dig.

Vedr dyrlægeregningen, så er det ikke lovligt at lave en regning i en anden persons navn, ergo må den stå i hendes navn, og jeg finder det meget rimeligt at hun betaler, da det vil få en økonomsk konsekvens for dig engang ved videre salg af hesten

Fjordhest er bedst.

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

jeg gjorde det
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 15:24

Da min krampe blev syg, hos min låner delte vi regningen....

jeg havde det skidt med at han var blevet syg i hendes varetægt og kunne komme til at koste hende mange penge. Fordi det jo stadig er min hest.

Er den ikke dyrlæge forsikret ? det ville jeg gøre hvis jeg skulle låne en hest ud og så sige .. at de skulle betale den selvrisiko der er, for ingen skader forhåbenligt hesten med vilje.

min eks part lånte ham også, og han blev skadet og måtte stå meget meget længe. Der gav jeg da bestemt heller ikke hende skylden, selv om han ikke kan gå stævner mere og har stået stille i meget langtid plus vi fik taget røngten og special beslag og special gamacher.

Sådanne ting kan ske med levende dyr desværre ..

Avl af Welsh Sec B - F og DSP

Stutteri Friis

0
0
Svar på denne tråd

Øøøøv...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 15:26

Nej hvorfor skulle det da også være låners skyld, at hesten er blevet forfangen? Det kan altså ske af mange grunde og ikke kun pga. græs...

Håber event. sko er pillet af og at hesten ikke er kilet op bag, det er en gammel skrøne, at det hjælper, men det gør det IKKE, og den bør når den står inde, stå blødt, savsmuld eller sand er bedre end halm ;) Køl hovene ned med feks. koldt rendende vand og drop at give den alt med "sukker" selv en gulerod er nok til at gøre det hele værre...

Jeg ved udmærket hvor fortvivlende det er, stod selv med forfangen pony i vinter, og han er først nu nylig blevet godkendt til, at blive skridtet lidt på af min datter.

Men jeg skal stadig passe på ham hver evig eneste dag.

Men i guuder jeg er glad for han er kommet så langt, for jeg var virkelig ude i tankerne om aflivning, meeen heldigvis lod jeg ham få til over sommeren før jeg tar nogen beslutning, det kan jo meget nemt gi tilbageslag, særlig fordi jeg IKKE vil have en pony der ikke kan gå på noget som helst græs, så jeg gambler en del, og lader ham gå sammen med de 3 andre på det samme græs som dem, og så må det briste eller bære, det er dog ikke frodig eng de går på, men græsmarker de har gået på hele året :)

Har du spørgsmål så svarer jeg gerne på det jeg ved om...

Mvh. Pia

If the world didn't suck, we'd all fall off :)

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 15:35

Jeg giver altså ikke nogen skylden, her.

Jeg skriver bare, at låner startede med at understrege, at det ikke var hendes skyld.

Selvfølgelig er det de risici man løber, ved at have levende dyr. Ingen tvivl om det.

Jeg undrer mig jo bare over, at hesten bliver forfangen nu. Hun har aldrig været det før, som skrevet og har været vant til en hel del græs, og har kunnet klare det.

Det der tilmed undrer mig, er de buler på hendes bagben - Hvor kommer de fra? De har ikke været ved mig - For det første ved jeg det 100% da jeg altid har haft meget med hendes ben at gøre(Har taget mig fem måneder at lære hende at løfte ben)

Og hvorfor opdagede dyrlægen det ikke, ved handelsundersøgelsen, når hun ellers tjekkede benene rimelig godt og grundigt igennem?

Hun er desværre ikke forsikret. Det var ikke meningen, at hun skulle have været udlånt i længere tid.

0
0
Svar på denne tråd

buler på
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 15:41

bagbenene kan være galde, der feks kan komme ved overtræning.

Fjordhest er bedst.

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 15:42

Ja, det var også det jeg sagde til hende. At det lød som galle.

Men hesten kan umuligt være overtrænet, da hun er igang med tilridning og låner går stille og roligt frem (Ligesom jeg gjorde)

0
0
Svar på denne tråd

mht. betaling
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 15:56

Min lånemule er heller ikke forsikret. Derfor lavede ejeren og jeg en aftale om jeg dækkede regninger op til 1500 kr og de det overskydende. Dermed var jeg sikker på ikke pludselig at stå med kæmpe udgifter på en hest der ikke var min.

Jeg synes faktisk ikke det er fair at låner skal dække alle udgifter fordi DIN hest ikke er forsikret. Låner kan jo ikke forsikre den.

Derfor ville jeg regne ud hvad en evt. forsikring ville have dækket og så selv betalt det og så lade låner dække resten.

-Jane

Regulator Complete sælges ved Aalborg

www.hms4life.dk
trailerlæsning og problemløsning i nordjylland

Weekendkursus med Helle Knudsen og Tabita Cramers - Aalborg Øst d. 5-6. juni - Se mere her

0
0
Svar på denne tråd

åhhhh det
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 15:56

er bare en ærgerlig og svær situation at stå i, når hesten er udlånt og man ikke har garderet sig 110% i en kontrakt - hvilket nærmest er umuligt når man har med levende væsener at gøre.

Af samme årsag er det nærmest umuligt at sætte ordet "skyld" på dagsordenen....der kan være en mio årsager til at hesten bliver forfangen. Ligeså at den pludselig får buler på benene.

Det er og bliver et "desværre - that's life"....

Jeg håber du finder en løsning på det hele.

KH:)

Annette

* islændervallak på 8 år søger nyt hjem*

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 16:03

Nej, jeg er godt klar over at man ikke kan gardere sig.

Ligesom at jeg godt er klar over, at det klart have været bedre med en forsikring. Men vi fik aldrig snakket om det, da det gik stærkt - Låner så hesten en tirsdag, og hentede onsdag.

Ja, det er en rigtig sur situation. Det er så synd for Chihira, at hun skal igennem det.

Så låner vil selvfølgelig ikke beholde hende, hvilket jo er klart.

Ja, jeg er bare knust.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 16:08

En rigtig trist situation :(

Er du helt sikker på hesten ikke er overtrænet? Èn ting er hvad låner siger, men ved du det med sikkerhed??

Mvh

Janni

3 HESTE SØGER PART - 4440 MØRKØV - TÆT PÅ RIDEHUS OG 2 SKOVDISTRIKTER.

OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 16:12

Selvfølgelig ved jeg det ikke med sikkerhed.

Men hvordan skal hun kunne overtræne en unghest, igang med tilridning? Chihira er ikke nået længere end at kunne gå frem og trave ganske lidt.

Og så vidt jeg ved, har låner taget den med ro, og heller ikke noget længere end det :)

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 16:19

*nået længere end det.

0
0
Svar på denne tråd

forfangen.....
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 16:59

Var det ikke meningen at lånet var en form for prøvetid og låner efter en handelsundersøgelse skulle købe hesten ? (så vidt jeg husker fra en tidligere tråd )

Udover det, så er jeg enig med "kate jensen ?Naia?".

Iøvrigt kan man hos dansk hesteforsikring forsikre online, dog selvfølgelig kun liv, men hvad nu hvis uheldet var ude og hesten døde eller blev syg/måtte aflives hos låner ?

Hvis jeg har lavet hastekøb, se idag, hent imorgen eller samme dag, har jeg bare ringet til forsikringen og det har aldrig givet problemer. Dog igen kun livsforsikring, indtil handelsundersøgelse til evt uanvendelighedsforsikring kunne/skulle tegnes.

((Jeg har en ponyhoppe som jeg leder efter låner til, -hun bliver handelsundersøgt og uanvendelighedsforsikret før hun forlader grunden. Kan låner ikke vente, må låner finde en anden pony... ))

Havde i en kontrakt på udlånet ?

og hvor længe siden var det at hun fik lavet handelsundersøgelse uden bøjeprøve ? Ømheden kunne måske have været en snigende forfangenhed på vej ?

Nå men ønsker dig i alle fald held og lykke selvom det er en kedelig situation at stå i.

0
0
Svar på denne tråd

De der buler
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 17:36

på bagbenene kan da også være spark eller noget?

Men altså - træls situation .. Desværre er der ikke meget at gøre ..

0
0
Svar på denne tråd

Birkemosegård
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 18:02

Du har helt ret, jo. Hun skulle udlånes først, og derefter igennem handelsundersøgelsen.

Det var en stor fejl ikke at få hende forsikret. Men jeg må nok indrømme, at jeg har været ekstremt under pres, lige der, pga. en masse andre ting.

Ja, der er kontrakt derpå - Hentet her fra heste-nettet.dk. Har den dog ikke lige på mig.

Jeg skal ikke kunne sige om det er spark eller lignende, mht. bulerne - Jeg undrer mig dog bare over, hvordan de er kommet. For de har ikke været der, mens jeg har haft hende.

0
0
Svar på denne tråd

ved godt
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 18:48

Ved godt at man kan være stresset, under pres osv, jeg har desværre bare lært det på den hårde måde, så jeg er hys med forsikring

Hvis i har brugt den lejekontrakt herfra, så er alt jo afhængigt af hvad der er krydset af om det er ejer eller lejer der står for regningen.

Mht. værdiforringelse, så er det nok svært at sætte et beløb, hvis man overhovedet kan.

Havde hun været forsikret( Ikke for at slå dig oveni hovedet med det), kunne man have fået lavet en ny vurdering af hende efter forfangenhed og så haft en difference men igen, det behøver ikke at være nogens skyld at hun blev forfangen, forfangenhed kan også komme pga stofskifte, det gjorde det hos min ene pony i februar måned.

Hun er i forvejen solgt så billigt som en med forfangenhed, så derfor er det nok relativt om man kan sige at hun er blevet mindre værd. Det kommer vel også an på hvad røntgen siger, om der er nogen forandringer i hoven.

Nogle forfangne heste er det en gang, og derefter aldrig mere i løbet af deres liv, andre bliver det hvert år.

De der buler, lyder altså mærkeligt... Hvor sidder de og hvad er det for buler ? hårde, bløde, store, små ?

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 19:05

Jamen - Det er helt fint, at du siger at hvis hun havde været forsikret havde det set anderledes ud. For det er jo ganske sandt, men det er jo som altid - SUPER nemt at være bagklog :)

Det lød som galde-buler, altså bløde buler. De sidder på indersiden af bagbenet, ved hasen, tror jeg det var.

Nej, jeg ved godt at forfangenhed ikke udelukkende skyldes FOR meget græs. - Men det er jo altså den typiske årsag, og Chihira har altid godt kunne tåle græs(med YSY på siden, til at holde styr på maven) Der har ingen problemer været.

Derfor undrer mig, at det opstår NU.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tænker stress..
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 19:12

det kan godt udløse forfangenhed..

Stress over at være blevet flyttet, måske nye træningsmetoder, andre dagsrytmer, ømme ben og hvad der nu ellers kan være..

Se nu tiden lidt an og lad være med at tro hestens liv er ovre..

Og det er selvfølgelig rigtig træls at hesten bliver syg, og det er jo på ingen måde din skyld, men se om i kan finde en løsning i begge er nogenlunde tilfredse med, f.eks. at dele regningen..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Brande og Århus omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Vil du have min udlåner-historie?
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 19:35

For tre år siden udlånte jeg min gamle hoppe ud til en rideskole.

Hoppen var en 21 årige gammel grandprix springhest, som jeg selv har redet DM m.m. på.

Hun var taget ud af sporten, både pga. alder og ikke mindst jeg havde fået et barn.

Tanken var hun skulle gå og hygge sig hjemme hos os selv, men ret hurtigt begyndte hun at kede sig.

Løsningen blev derfor at jeg lånte hende ud som elevhest til en rigtig god og veletableret rideskole, hvor jeg dagligt selv kunne konstatere, at hun havde det som blommen i et æg.

-Og hun trivedes med sit nye "job".

Da de havde haft henede i omkring et år, bliver hun pludselig forfangen!?!

-På det tidspunkt gik hun og de andre heste stadig på deres "vinterfold", hvor de havde gået det sidste halve år. Fodermæssigt var der ingen ændringer, og hun gik det samme timetal om ugen, som hun havde gjort det sidste år.

-Ergo ingen ændringer.

I hele sin levetid havde denne hest ALDRIG haft en halt eller syg dag. Og i alle de 11 år jeg havde haft hende, havde hun hver dag haft adgang til store grønne og saftige græsmarker.

Så hvorfor bliver en sådan hest forfangen?

Enden blev jeg tog hende hjem til os selv, og passede hende efter alle kunstens regler.

Røngtenbilleder m.m. så desværre ret negative ud, og efter 3 mdr. (Hvoraf den sidste uge hun levede udelukkende var for min skyld), valgte jeg at lade hende aflive. -Aldrig har jeg set en hest lide så meget, som hun led til sidst, og det plager mig stadig, at jeg ikke sagde stop langt tid før.

Jeg har aldrig tænkt at det var rideskolens skyld, men jeg har ofte ønsket en forklaring på, hvordan en sådan hest pludselig bliver forfangen?

Rideskolen tilbød at betale for alle dyrlægeregninger, hvilket jeg afslog.

-Dels havde vi haft et super samarbejde, og dels tror jeg næppe de havde brugt så meget energi og så mange penge på at rede en "alm" elevhest. -Det var udelukkende mig der stædigt fortsatte den håbløse (Og dyre) kamp, og derfor også et økonomisk ansvar jeg selv ville have.

Jeg ved ikke om det gav dig noget brugbart.... men i hvert fald er det da noget nær samme situation.

Pøj pøj med din hest .

0
0
Svar på denne tråd

vedr. lånehest
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 20:06

Heste kan blive forfangne af stress eller overbelastning (traumatisk forfangen). Du skriver at smeden er igang med genopretning -det er begrænset hvad der kan gøres med en 4-årig hest med bukkehov medmindre den er misligeholdt eller ikke er blevet beskåret hensigtsmæssigt iforhold til bukkehoven. Men denne genopretning kan være nok til at udløse traumtisk forfangenhed-evt. i forbindelse med andre faktorer såsom stress pga miljøskift o.lign.

Ville bestemt få taget nogle røntgenbilleder når forfangenheden er kommet under kontrol -dvs. evt. rotation af hovbenet er sket så i kan se hvad i har med at gøre. Og jo det hjælper at kile hoven op (men ta´højde for bukkehoven) men mest ideelt er nok en sandboks der både er kølig at stå i for hovene og her kan hesten selv bestemme hvor meget den vil vinkle hovbenet for at aflaste tilpas.

Hævelsen/gallen i bagbenene kan være en følgevirkning (overbelastning) pga. forfangenheden hvor den måske har villet aflaste forbenene ved at flytte vægten på bagbenene (hvilket de ofte gør ved forfangenhed).

Mht. hvordan man klarer det økonomiske ville jeg foreslå at man deler omkostningerne hvis ikke i er forsikret eller har påført noget i kontrakten.

Hilsen JP -der er i lære

som beslagsmed! :-D

0
0
Svar på denne tråd

Forfangen lånehest
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 22:15

Bassen (min lånehaflinger) blev forfangen i juni sidste år. Trods fornuftig indgræsning osv. blev han forfangen og jeg var bare grædefærdig. Ikke fordi jeg skulle betale dyrlægeregninger, ikke fordi jeg ikke kunne ride ham i et godt stykke tid, men fordi jeg havde det så skidt på hestens og ejers vegne.

Aslan var heldigvis sygeforsikret og vi havde lavet en kontrakt hvor vi skulle dele dyrlægeregningerne 50/50, med mindre jeg havde en direkte skyld i skaden - i så fald skulle jeg dække alle regninger. Jeg valgte at betale hele gildet selv og fik så også refunderet ca. 70% fra sygeforsikringen. Dels fordi jeg mener at når hesten er i min varetægt er ansvaret mit og dels fordi ejer er studerende og ikke har for mange midler. At hun samtidig sad på den anden side af Atlanten og intet kunne gøre for sin hest - andet end at sende nogle kærlige tanker - og vente på mails fra mig - gjorde det ikke nemmere.

Ærlighed og åbenhed er vigtigt. Jeg fik ejers søster på besøg og hun kunne se at hesten fik den bedst mulige pleje, hun blev sat grundigt ind i sygehistorie og dyrlægeudtalelser og så videregive disse oplysninger til søster/ejer.

Et par måneder senere kom ejer hjem på en kort ferie og hun kom naturligvis ud for at se til hesten. Havde hun valgt at opsige kontrakten ville jeg være indforstået med dette. Han er jo trods alt hendes kæreste eje. Men heldigvis valgte hun at lade ham stå her. Jeg ser det som et blåstempel; hun stoler på at jeg gør det bedste for hendes hest, på trods af at han blev forfangen mens han var i min varetægt.

I det hele taget har jeg valgt at betale for mere end hvad jeg skulle ifølge kontrakten, men jeg er så glad for den hest, at jeg ikke har set det som en byrde eller en pligt. Desværre kan jeg ikke finde tiden til at have 3 heste hjemme (havde andre arbtider da jeg startede med at låne ham) og vælger nok at opstalde mine egne to ude til næste vinter. Og 3 x opstaldning er mange penge. Men ejer bliver i udlandet og vil gerne sælge. Jeg vil gerne købe, man har ikke tiden til 3 heste og kan ikke vælge en af mine egne fra. Mit hjerte siger at jeg skal købe ham og så må de alle 3 bumse lidt rigeligt på folden, men på den anden side er det også synd at jeg ikke har den tid jeg gerne ville give dem. DILEMMA!!

Ejer ved at han har det rigtig godt her og stortrives og at jeg er obs på hans tilbagefaldsrisiko, hun er ikke sikker på hvad han kommer ud til hvis han bliver solgt til en anden. Han er jo faldet i værdi pga. forfangenhed og kan risikere at ende hos en som vil have en billig hest, men ikke er obs på faren ved græsset. Og så er aflivning næsten eneste alternativ. Det er rigtig træls at stå i sådan en situation, for hest, ejer og låner.

MVH Pia Fruen på Bøgehøj

Chokodullen Marabou Minimulen Sorte Arnold Lånebassen Aslan

Djurslænding? - køb dyrenes foder hos HG Foder!

0
0
Svar på denne tråd

At kile op...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 22:22

Beklager lige på forhånd, at jeg lige laver en lille debat her i tråden, men det ER da om tema ;)

JP The Farrier: Vil du være sød, at forklare mig, hvad der får dig til, at mene det hjælper, at kile en forfangen hest op?

Jeg VED godt, at forfangenhed er en af de sygdomme, der selv de lærte strides om både grunden og behandlingen... Men med min pony, har vi netop IKKE kilet op, men taget skoene af og sørget for at sænke hælen og holde tåen inde...

Mvh. Pia

0
0
Svar på denne tråd

Pia...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 01:05

er det en reg. beslagsmed?

JP - jeg har lige været på kursus i Tyskland og en af kursushestene var netop en hoppe som var blevet forfangen, da hun var blevet uren efter foling. Der klodsede de op med noget, der mindede om gips noget som både kølede og som man også kunne forme. Det størknede ret hurtigt. Ret smart faktisk og jeg havde lidt i planer om at tage noget med hjem, men det glemte jeg

9 års kat. 2 tidligere PRI-pony udlånes til pige på 4-8 år.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 09:01

Nedbidt/slidt græs også være årsag til forfangenhed.... Det behøver ikke at være lang saftig græs. Jo kortere græsset er - jo mere krudt bruger det på at vokse sig stor og dermed er fuktan(staves) "indholdet" meget større og kraftigere.....

Håber det bedste for din hest - og krydser fingre for hun kommer helt ovenpå igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

forfangen
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 11:34

Sinne:

For at være ærlig så ved jeg ikke hvad hun er, men jeg ved hun har reddet mange hest ud af forfangenhed, på netop denne måde, og det var nøjagtig den samme besked jeg fik fra min dyrlæge, da hun var ude og kigge på ham og konstatere at ja det var forfangenhed...

Men som jeg skrev, er forfangenhed en af de sygdomme der er mest uenighed om hvordan den behandles bedst, også derfor jeg spørger, hvad som er grund til, at andre mener at kile op skal hjælpe... Jeg vil suge til mig af alt jeg kan lære om denne elendige sygdom, og så kan man jo selv vurdere om de ting man lærer er noget man vil bruge ;)

Mrsheaven: Ja du har nemlig helt ret, det behøver aldeles ikke være frodigt græs, det er også en af grundene til, at jeg holder ekstra meget øje med Prinsen og tjekker puls og varme hver gang jeg er inærheden af ham... OG sørger for at han får spist en ordentlig omgang morgenmad (hø og halm) FØR han slipper ud på noget som helst græs, så spiser han hvertfal ikke fordi han er sulten ;)

Mvh. Pia

0
0
Svar på denne tråd

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 21:20

Det kan hjælpe at kile akut forfangne heste op fordi de mange gange ellers selv vil stille forbenene fremad ( for at aflaste hovbenet) og skyde vægten bagud. Men igen er ingen heste ens og kan reagere forskelligt på behandlingen -vigstigt er blødt underlag, evt. padding i form af fx. Styro-foam der tapes under hoven, køling samt smertebehandling i den akutte fase. Og så den korrekte beskæring og beslag når sygdommen er under kontrol. Der er mange meninger og holdninger om forfangenhed og det er helt klart en lortesygdom som der heldigvis forskes en hel del i -for selvom der forskes meget på området,er viden desværre ret begrænset mht hvad der egentlig præcis sker når hesten rammes af forfangenhed. Det er en meget kompleks sygdom. Indtil der er mere tydelige beviser for at behandle hesten anderledes end at kile den op i tilfælde hvor hesten tydeligt vil aflaste hovbenet (ved at stille benene frem for sig),vil jeg ikke afskrive metoden. Man må jo som fagperson tage bestik af situationen og så handle udfra det hesten "fortæller" én, uanset om det er at kile op eller sørge for den står blødt.

Hilsen JP -der er i lære

som beslagsmed! :-D

0
0
Svar på denne tråd

gbgfnghnnghn
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 02:47

Hvis at en hest er akut forfangen vil den vædske fra sømlinien i hovens tåstykke.Og den vil være varm i hoven.

(har dyrlægen konstateret dette???)

Den vil slæbe forbenene han ad jorden hvis man prøver at skubbe den baglæns,da den er øm og prøver at aflaste hovene.

(Har dyrlægen prøvet dette????)

Når den ligger ned vil den mange gange have forbenene strakt fremad,og man kan også se at den ligger og slikker på dem,pga smerter.(Har du opsaveret dette???)

Det jeg nu skriver skal misforståes rigtigt??

Jeg høre til de slemme mennesker som er absolut imod smertestillende midler til akut forfangne heste.

Årsagen er den at smerten jo netop er det naturlige styre organ for individet,og derved fortæller at nu holder du dig i ro,ellers går det galt.

Hesten skal have absolut ro,og skal bevæges så lidt som muligt,og stå i en boks med blødt underlag.

Derfor ingen smertestillende,selvom vi jo kun vil dyret det godt,så lad være med at sammenligne med os selv.

Vi kan bedre bruge smertestillende da vi jo iforvejen er helt klar over at vi skal holde os i ro,mens hesten hvis smerten forsvinder vil lave unødige og derved skadelige bevægelser.

Nu hælder jeg også til en anden teori,da jeg som JP også skriver,er det ikke lidt sent at prøve at rette en bukkehov???

Den kan ikke rettes nu,hvis ikke det er en bukkehov som er lavet kunstigt,dvs at en smed har fejlbeskåret hoven??

Hvis at det er en medfødt og smeden nu vil rette den kan der opstå haltheder som de beskrevne,derfor prøv at se på de virkelige tegn på forfangenhed.

Det kan jo være at det er ømhed i knoglerne pga af dette genopretnings forsøg??

4 år,og så prøve at rette en bukkehov,ja undskyld men jeg ryster på hovedet.

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd

Hævelser i haserne...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 08:28

... kommer let af for meget/for stærkt græs om sommeren.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvem der har eller ikke har skyld/ansvar/betalingspligt i en sag som denne.

Jeg synes bare det vil være synd at lægge mistanker om overtræning ovenpå alt andet - for det behøver absolut ikke at være tilfældet. Faktisk vil jeg sige at det er væsentlig mere sandsynligt, at det skyldes græsset.

Uanset om det er langt eller kort græs - så er det ANDERLEDES græs end det, hesten er vant til, og på denne årstid bør man holde rigtig godt øje, og måske indgræsse på ny, når der skiftes til nyt græs. Låners græsmark består måske af en helt anden græsblanding end din. Ved du, om der f.eks. er kløver på marken? Det er ikke smart på en hestemark.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Bukkehov???
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 09:32

Jeg skriver kun fordi, min datter er ejer af Chihiras mor Ballet. Derfor har Cecilie også været så rar at give os nogle billeder.

Nu har jeg siddet og kikket dem, desværre er der ingen, hvor hun står så man kan se hovene 100%, men for mig at se, taler vi ikke om en bukkehov, måske en forskel på forhovene,hvor den ene er lidt mere stejl end den anden.

Chihira har jo ikke som føl og plag haft de bedste betingelser, det er vist almindelig kendt og det er synd, det der er sket nu, både for ejer og låner og ikke mindst Chihira.

Her er Cecilies billeder.

VH Gunni.

Opdræt af 100% crabbet fuldblodsaraber.

If your ship doesn't come in, swim out to it

0
0
Svar på denne tråd

Bukkehov
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 10:03

Bukkehov el. stejl hov.
Smeden har sagt at den sagtens kunne "rettes" op.

Også låners smed har sagt dette. Selv dyrlægen sagde, at den kunne rettes op - Og hun rystede ikke på hovedet.

Jeg skriver netop at jeg VED at låner ikke har overtrænet hende.

Låner er rigtig glad for hende, og er omtrent ligeså ked af den her situation som jeg.

Egentligt, tror jeg at låner og jeg HAR fundet en løsning.

0
0
Svar på denne tråd

dsghfghfhbn
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 10:57

Jamen det er da dejligt hvis at den kan rettes op,og hvis at hesten er 4 år,ja så ved man jo at det er en beskærings fejl fra en tidligere smed som er skyld i at hoven er stejl.

Hvis at det er medfødt,ja så ryster jeg stadig på hovedet,da enhver med heste forstand ved at når man retter en hest i den alder,så er det knogler og IKKE brusk vi arbejder med,det vil sige når hoven er (rette)?? så opstår der en skævhed i ledet som gør at hvor ledet er smallest bliver der et tryg som gradvis ødelægger ledbrusken,og derved opstår der en uoprettelig skade med kronisk halthed til følge.

Det er godt at I har fundet en løsning.

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd

rigtig træls for dig.
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 12:39

jeg har også lånt min ud i øjeblikket. Før han blev lånt ud var der taget røntgenbilleder og lavet handelsundersøgelse, så vi vidste at han var 100% iorden og så der ikke ville opstå misforståelser.

Kan godt se at det er et rigtig træls dilemma du står i, men tror desværre ikke der er noget at gøre, andet end at se tiden an. ellers skal din forsikring dække det, når hesten står i dit navn. det kunne jo lige så godt være sket ved dig, sådan er betingelserne bare når man låner sin hest ud. Det er ikke altid nemt. Men håber din hest kommer sig og at i finder ud af det.

mvh sophie

Sandy, Enzo og lille Mr. Shorty

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider