|
|
| Godt råd ang. kat søges |
|
|
Jeg søger et godt råd ang. min kat, så hold venligst tråden i en sober tone, jeg vil nemlig kun det bedste for missen. Jeg har en 5½ år gammel siameser, med REX-hårstuktur, men det er vist sagen underordnet. I alle de år jeg har haft ham, har jeg haft problemer med at han kaster op, nogle gange hele stykker foder, andre gange halvt fordøjet og til tider er det blot væske. Jeg har været igennem et utal af forskelligt foder, lige fra det billige, til det helt dyre fra dyrlægen. Ligeledes har jeg talt med flere dyrlæger omkring disse opkastninger og får blot af vide at det er siameserens sarte mave og så får jeg henvist noget foder, som jeg jo så også har prøvet, men lige meget hjælper det. Nu er det sådan at jeg overvejer at finde ham et nyt hjem, men vil jo helst ikke gerne give en kat væk, der går og kaster op flere gange dagligt. Så hvad skal jeg, kræve at en dyrlæge undersøger ham og finder ud af årsagen, informere eventuel ny ejer om problemet eller må det ende i en aflivning?
Anja med en lille prinsesse i armene og en lille dreng i vente. Livet er fedt, men vi lever det for lidt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| få den undersøgt...... |
|
|
få den undersøgt så i får vished om hvorfor den sådan kaster op - nogle er ekstremt sarte , min egen incl... den tåler kun en bestemt slags foder - ellers kaster hun op!
Hilsen Vivi og hul-i-hegnet-hesten
"ingen hest har græsset forgæves" - steffen brandt ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opkast |
|
|
Man kan få sådan noget "kattemalt" på tube, som skulle hjælpe dem med at komme af med eventuelle hårboller, disse kan jo være skyld i opkastninger. Derudover ved jeg ikke om katten har fået ormekur? Det skal være en kur der tager ALLE orm, da orm også kan give opkastninger. Ellers har jeg ikke lige nogle bud på hvad det kan være, hvis katten ellers er sund og rask.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodertyper |
| Forfatter:  |
taina |
| Dato:  |
19-05-2010 16:12 |
|
Jeg er enig i, at det kan skyldes orm. Alle katte kaster op engang imellem, men jeg synes også, at det lyder som meget med flere gange om dagen... Når du prøver forskellige typer foder, har du så været omkring både tørfoder, vådfoder og råt? Kaster katten op ved alle typer? Jeg spørger, fordi min hunkat ser ud til at have "noget" med vådfoder - det sker ret tit, at hun kaster op, når hun har fået lidt af det. Hvilken dyrlæge bruger du? Hvis en dyrlæge har givet fortabt over for problemet, er det måske en idé at få en anden til at kigge? Her er et par sider med anbefalinger fra et katteforum, jeg er ret glad for: www.kattegale.dk/forum/dynamics/ browsecategory.php?c=3 www.kattegale.dk/forum/ showthread.php?t=17611...=dyrl%E6ge Du kan også spørge i forum der - der sidder en del mennesker med rigtig god katteforstand  I øvrigt er det da et par skønne katte, du har der  mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kattefoder til sart mave |
|
|
Hejsa,
Jeg har en norsk skovkat, der har haft samme problem. Først fik hun ormekur til ALLE orme, da det godt kan være grunden, men desværre hjalp det ikke.
Derefter har jeg været igennem et længere foder-test-program i håbet om at det kunne give mig svar på problemet. Og det er lykkedes: Fandt ud af at hun ikke kunne tåle oksekød, kaninkød, grisekød - altså alt fra dyr med 4 ben (hvis man kan udtrykke det sådan) og hun får nu kun fjerkræ samt fisk (Whiskas) i supplement til Hills Sensitive (Stomach) tørfoder. Dertil får hun stadig Kattemalt et par gange om ugen. Måske det også kunne fungere for din kat?
- Skal dog lige noteres at hun stadig kaster hårboller op, men det er sjældent - hvilket nok er uundgåligt, specielt da hun jo også er semi-langhåret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nysgerig |
|
|
Jeg bliver nysgerig, skal du af med den pga. den kaster op? Jeg ville nok få den chekket for orm, hvis det ikke allerede er sket. Så ville jeg nok prøve kattemalt, det hjalp på min gamle balinerer. Så vil jeg overveje hvilket hjem den skal have fremover. For der er jo muligheden at finde en ny ejer der er indstillet på ar problemet er der og at det evt. skal undersøges nærmer eller stå til tåls med som dyrlægen siger de bare har en sart mave. Det syntes jeg nu ikke så god om. Der er jo muligheden for at få kigget ned i maven på den med en kiggert. Men det ville jeg nu nok ikke lade en hvilken som helst dyrlæge gøre, jeg ville nok finde en der havde speciale i katte og sådanne undersøgelser. Er det ellers en sund og rask kat? Håber du finder en god løsning for din kat, syntes først du skal aflive den hvis evt. undersøgelser viser der er noget slemt galt der ikke lige er til at kurrere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres svar |
|
|
De fleste af tingene er dog prøvet i en eller anden form. Katten er indekat p.t. så det med orm er ikke -ifølge dyrlægen, som jeg talte med i dag- problemet. Vil selvfølgelig ikke aflive katten, kun fordi den kaster op. Sagen er den at jeg overtog ham da han var et års tid og så har han boet sammen med min anden REX-siam Viggo. En en tid har de to katte boet hos min mor, fordi vi var igang med at købe hus og vi måtte ikke have dem i lejligheden (dette var blevet opdaget), så de flyttede ned til mor. Viggo blev så aflivet her i december, simpelthen pga. en medfødt hjerneskade, som begyndte at gå ud over hans balance. Topper -som den anden hedder- tabte sig, men det lod til at han vænnede sig til at Viggo ikke længere var der. Købte så noget SIAM-foder til ham og det tager han på af, men kaster stadig op. Har som skrevet talt med dyrlægen i dag, for nu overvejer vi at tage Topper hjem igen, men som ude/indekat og det kræver jo nogle vaccinationer, en øremærkning og måske ormekur. De vil så undersøge ham, når nu de har fat i ham og man kan så håbe på at det vil kunne give svar på opkastningen. Grunden til tanken om aflivning, var fordi at han har været lidt omkring, han har mistet Viggo og fordi jeg er så bange for at skal op og finde ham på vejen, kørt ned eller kommet slemt til skade...eller måske at en af de mange hunde her i området har knækket nakken på ham (har engang mistet en killing på denne tragiske vis). Vi har faktisk 9 hunde sådan næsten rundt om huset....og han er jo SLET ikke vant til at færdes ude. Det er sgi ikke nemt,
Anja med en lille prinsesse i armene og en lille dreng i vente. Livet er fedt, men vi lever det for lidt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ******* |
|
|
jeg tænker at den måske er grådig? At den måske forsluger sig eller noget i den stil?
Nu mor til jordens smukkeste pige Alice Sofia 13. Februar 2010 3330 g og 53 cm lang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har prøvet... |
|
|
..at dele hans mad op i portioner, komme vand i, vådmad osv. I perioder virker det, men det på et tidspunkt ender det altid med opkastninger. Vil lige tilføje at Viggo, som vi nu har aflivet, havde det på samme måde. Jeg overvejer lidt det svar der er længere oppe, med at der simpelthen er nogle ting han ikke kan tåle, det skulle bare være pudsigt at man lige får 2 katte der lider af det samme 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| to katte |
taina |
20-05-2010 14:45 |
|
Med to katte, der begge kaster op, ville jeg vende tilbage til orm. Det kan godt være, at de ikke *burde* have dem, men burde kan man ikke altid bruge til noget, hvis de har fået samlet noget op et eller andet sted. Og orm kan smitte. Ellers ville jeg kigge på "andre ting der smitter". Det lyder virkelig underligt, at du skulle have været så uheldig at have to katte, som begge er overfølsomme  mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har en kat |
|
|
som har kastet op, en-to gange dagligt. Han blev udredt med foderskift, kattemalt og vådkost mm. samt ormekur selvom han aldrig kom ud. Så blev katten røntgenfotograferet for at udelukke en forstoppelse. Intet at komme efter, dog fandt min dygtige dyrlæge en fortykkelse af mavesækkens slimhinde Jeg kunne næsten ikke ane det, men jo den er rigtig nok. Blodprøverne viste forhøjede leucocytter og eosinofile granulocytter (infektionstal). Så fik katten akut øreinfektion, voldsomt og meget smertefuldt. Jeg troede hans sidste time var kommet. Det blev behandlet med antibiotika og et skud prednisolon. Da vi stoppede med antibiotikaen efter 3 uger kom "infektionen" igen, han fik et skud prednisolon og antibiotika igen, 3 omgange. Min dyrlæge begyndte at lede i litteraturen og fandt frem til at kræet formentlig lider af en sjælden immunologisk defekt som findes hos siamesere og katte som er i familie med siamesere. Immunsystemet angriber slimhinderne dvs. overfladerne i øret, øjnene, mavesækken og tarmen, urinrøret og endetarmen. Der ses infektioner der som forsvinder ved prednisolon som dæmper immunforsvaret og antibiotika hjælper ikke en disse  Katten har nu været på prednisolon i 4 uger, fra en hel pille dagligt i en uge, er vi trappet ned til 1/4 pille. Der har været enkelte opkastninger i den periode med en 1/4 pille. Men ikke de daglige opkastninger, slet ikke. Måske du skal printe mit indlæg ud og vise det til dyrlægen. Jeg kan ikke navnet men kan kontakte min dyrlæge for at få det eller du kan evt. kontakte ham (han holder til i Lyngby). God bedring med din kat, det lyder meget som din. Det er et forsøg værd ? Knus, Beagle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering |
|
|
Nu har vi været ved dyrlægen (for snart en måned siden) og her er hvad vi kom frem til. Altså Dr. Dyr kunne ikke sige med sikkerhed hvad der er galt, men han synes vi skulle undlade de helt store undersøgelser og så prøve nogle urter der hedder ImmunoCare, som vist går ind og hjælper på immunforsvaret og som der kan hjælpe på kattens gummeproblemer, som igen har gjort at han ikke har tygget sit foder ordentlig og derfor ikke har kunne fordøje det ordentlig og igen derfor han har kastet det op igen og igen. Det var vist sådan noget lignende *S* Han synes bestemt ikke at katten skal gennemgå de alt for store undersøgelser og måske ende ud med at skulle have forskellige former for medicamenter, så hvis urter ikke kan hjælpe, så er det bedre med en aflivning. Nu er det så sådan at jeg egentlig stadig gerne ville af med katten, men findes der mon nogen der gerne ville have ham, når nu de skal til at købe urtepiller på nettet fra USA, som der måske slet ikke hjælper ham og så skal han aflives?????? Ville du overtage sådanne en kat????? En grund mere til at ville af med ham, som jeg ikke har nævnt ovenover er at kæresten faktisk er allergisk overfor katte og går og spiser piller, for at kunne være i samme hus som ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Immunocare |
taina |
28-06-2010 16:27 |
|
Immunocare kan købes hos dyrlægen (det kan man i hvert fald hos min) eller her hos dyrlægevagten: www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/ cms/id=464/sprog=1/item=yes/ Om det hjælper på gummeproblemer ved jeg ikke, men da min havde mundhulebetændelse, skulle der antibiotika til - fire ugers behandling faktisk, før der var has på det. Min fik også immunocare, men det var mere for at holde noget katteinfluenza nede (som igen måske kunne være årsag til problemerne i munden) Med hensyn til dit spørgsmål, så nej, jeg ville bestemt ikke overtage sådan en kat - jeg ville være hunderæd for, at jeg skulle til at aflive en kat, som jeg netop var blevet glad for. Meeeeen så ved man alligevel aldrig, for jeg ville heller aldrig have en urenlig kat - og så fik jeg alligevel Billy Og det river da lidt i mit hjerte, når du fortæller om din kat, hvor har man lyst til at prøve at se, om man ikke kunne få den lille kat til at du, men jeg har ikke muligheden. Jeg tror godt, at du kan finde nyt hjem til katten, men jeg tror, at du skal være ret opmærksom på, at det nye hjem ikke består af mennesker, der bare bliver benovet over, at de kan få en siameser gratis og tror, at så går resten nok. Jeg ville nok forsøge at sætte den på vildkat.dk eller på kattegale.dk's formidlingsforum. Måske ville jeg gøre det sådan, at de nye ejere betaler noget for katten, og du til gengæld betaler for behandling det første stykke tid? Så er det ikke bare en gratis kat... Men jeg forstår også, hvis du vælger at sige stop her - det er svært med sådan nogle problemer, man ikke helt ved hvor kommer fra, specielt når man også har allergisk kæreste i huset, det er bare ikke holdbart i længden. mvh. tina
Tectonic sælges, cirka 700 ml, 150 kroner. Udløbet 2008. To pakker ammeindlæg, Pigeon og Chicco, gives bort - kan hentes i Kolding.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har du prøvet |
|
|
den fra RC Sensible 33 til sarte maver ? evt skåne kost ? siameser har problemer med gummer/tænder og kræft. Bare så du lige ved det. Har selv siam - ren. Og flere af hans familie, er aflivet pga kraft i maven/lungerne. det skal man altid have i tankerne når man har med siam at gøre.
DetVarKattens - Medlem af Kattens Værn. En rigtig hest er en oldenborg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|