Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Massør eller kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 10:21

Hej alle.

Jeg har købt min hest for lige knapt 3 uger siden.

Jeg har endnu ikke fået en sadel til dyret, men det kommer forhåbentligt.

Jeg havde en sadelmager ude for at kigge på en sadel til min hest som jeg havde købt og hun trykkede ca. lige midt på ryggen, lige ved siden af rygsøjlen. Han gav sig noget, hvilket jo så tyder på, at han nok har haft en sadel der ikke har ligget godt på ham.

Igår da jeg lige prøvede at trykke ham der gav han sig også lidt og flyttede sig lidt væk, da jeg i 3. forsøg trykkede igen, var han lige ved at rive sig løs for at komme væk, om det var fordi det gjorde sindsygt ondt på ham eller han måske også så et "spøgelse" ved jeg ikke helt.

Men nu tænker jeg om det er noget der går over af sig selv eller om i ville forsøge at få gjort noget ved det?

Jeg har stortset ikke redet på ham siden jeg fik ham. Kun lidt på banen i skridt uden sadel (meget lidt) og to skridtture i skoven med sadlen, som egentligt ligger fint (efter sadelmagers mening) bare jeg ikke skifter gangart (trav eller gallop) da sadlen så rykker frem.

Ville i få fat i enten en massør eller kiropraktor? og hvilken en ville i vælge? Eller skal jeg bare se tiden an?

Hilsen Malene

Kom til en hyggedag i det midtjyske :D

www.heste-nettet.dk/forum/login/9/ 215909/215909/

0
0
Svar på denne tråd

Hvad sagde
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 10:48

dyrlægen?

Eller er den ikke handelsundersøgt?

.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 11:05

jeg ville sætte en kiropraktor på.

for mig er en kiropraktor undersøgelse faktisk vigtigere end en handelsundersøgelse.

Bedækning tilbydes med super lækker brogede hingst, se ham på min profil.

Fiberpiller kan købes hos os, og andre miljøfoder produkter kan også bestilles hjem efter aftale.

0
0
Svar på denne tråd

Handel....
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 11:24

Da du har købt en hest, som viser tegn på at have smerter, kan det godt være, du havner i en handelssag. I tilfælde af at det sker, vil de være meget, meget dumt at få en alternativ behandler til at kigge på hesten først. Kiropraktorer og massører er alternative behandlere med mindre vedkommende også er dyrlæge.

Jeg ville skynde mig at meddele sælger per anbefalet brev, at jeg havde bemærket nedsat præstation og symptomer på ømhed hos hesten, og havde kontaktet en dyrlæge med speciale i bevægeapparatet. Så ville jeg lave en aftale med en sådan dyrlæge, og få vedkommende til at undersøge hesten klinisk, inklusiv en fuld kiropraktisk undersøgelse.

Hvis det viser sig, at din nye hest har en skade i ryggen, og du har haft en lægmand til at behandle den, vil det være noget, som sælger kan bruge imod dig i retten.

Mvh

Julie

Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)

0
0
Svar på denne tråd

llllllllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 13:36

Den er blevet handelsundersøgt og gået fint igennem. Han er også

blevet røntgenfotograferet uden anmærkninger.

Sadelmageren sagde at det var fordi han formentligt havde haft en sadel der lå forkert, hvilket ejer også oplyste, at den sadel hun havde ikke passede særlig godt til ham. Uden at jeg kan sige noget om det, er jeg da næsten sikker på det "bare" er et muskulært problem pga forkert sadel. Jeg havde da ikke lige forestillet mig at der skal til at være en sag ud af det??

Han har ikke reageret når jeg har redet på ham, men måske er han bare for sød til at gøre det og det har jeg det jo også vildt dåligt med...

Men det kan da godt være jeg skal prøve med en dyrlæge først? Det er jo også bare mange penge hvis han siger der bare skal en kiropraktor til, men igen, hvis det er fordi der er en skade så er det jo også noget bras...

0
0
Svar på denne tråd

Flytter ryggen
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 13:55

Jeg tænker lidt på om du / sadelnageren bare har trykket tilfældigt på ryggen?

Jeg tror næsten alle heste vil reagere hvis man "prikker" dem i ryggen. er du sikker på den ikke bare er kilden? - prøv at tage en f.eks. kuglepen og tryk med let tryk fra øverst på nakken og hele vejen hen af overlinjen, og hele vejen ned over ballen på begge sider af hesten - Her skulle den meget gerne "flekse" i hele ryggen og når du slutter nedenunder hestens balle/rumpe så skulle den gerne trække rumpen ind under sig. Lad vær at stå i skudlinjen for et bagben :-) Nogle reagere meget OG det er HELT NORMALT. Reaktinene skal være ens på begge sider af hesten.

Det er en øvelse som kiropraktoren bruger en del - Og nu får jeg sikkert skæld ud da jeg ikke er kiropraktor, selvfølgelig er der en usikkerhed i det når vi ikke er udlært i faget, men tror næppe man ødelægger noget ved det :-)

Tag det roligt og få en god sadel til hesten. Hvis du mener den har ondt så skal du tage en dyrelæge ud.

0
0
Svar på denne tråd

llllllllllllllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 14:01

Jeg tror min sadelmager har rimelig styr på hvor hun skal trykke for at se om hesten har det godt i ryggen, hun skal jo helst sørge for at finde noget der ikke klemmer eller trykker nogen steder. Selvfølgelig er hun jo hverken dyrlæge eller kiropraktor, men hun har jo nok lidt erfaring i at trykke lige der hvor der kunne være problemer. Jeg trykkede samme sted på den anden side, hvor han ikke reagerede, men den med kuglepennen må jeg da lige prøve.

Under handelsundersøgelsen tjekkede dyrlægen for reflekser i ryg (hvad jeg kan huske i hvertfald) og der reagerede han fint, men der trykkede han jo næsten heller ikke. Nu skal det jo ikke forstås som at jeg trykker alt hvad jeg kan :p For det gjorde jeg bestemt ikke.

Men jeg kan se at Tove Due som er dyrlæge og kiropraktor kommer i nærheden af mig d. 30 maj. Jeg synes måske bare at der er lidt lang tid til hvis det gør ondt på hesten...

0
0
Svar på denne tråd

livrem og seler
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 14:16

Jeg ville under alle omstændigheder gå med livrem og seler i sådan en situation. Det skader ikke at få en dyrlæge med på råd i første omgang, og hvis det utænkelige skulle ske, og man ender med at rode sig ud i en handelssag, gælder det om at have sit på det rene. Helt teknisk vil det være ulovligt for en ikke-dyrlæge at tage din hest i behandling for en smertetilstand.

Mvh

Julie

Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)

0
0
Svar på denne tråd

lllllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 14:36

Ok, jeg prøver nok Tove Due så :) Så er jeg da sikret ret dyrlægemæssigt + at hun er kiropraktor :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider