Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

"ankel knoglen"
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 17:58

Hej i kære HN'er.

Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på.

Igår på arbejdet spillede jeg fodbold med nogle af børnene, en af dem får så ved en fejl sparket mig over knoglen der sidder ved anklen! det gjorde rimlig ondt i selve øjeblikket, men 2 min efter var der intet. Men så idag har jeg været rigtig øm i foden og gået lidt sjovt. Det er ikke en stor smerte jeg har i foden, men øm er jeg, men det er kun når jeg går, ellers mærker jeg intet.

Nogen der ved om det bare er normalt efter man bliver ramt lige på knoglen?

På forhånd tak

0
0
Svar på denne tråd

Ja det er
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 19:52

normalt - dog ikke noget jeg kan fremvise store videnskabelige undersøgelser omkring

Bare noget jeg har erfaret igennem livet.....

MVH Janni

0
0
Svar på denne tråd

hhfdfhfh
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 20:38

Hvor lang tid tager et ca før det går over. Det bliver værre jo mere jeg står på foden. Og man kan jo ikke sige jeg har et stillesiddende arbejde ;) men jeg lader mig nu ikke slå ud af dette. Bliver nødt til at bide smerten i mig. Skal have lavet træningsprogram og til zumba imorgen og det vil jeg ikke gå glip af

0
0
Svar på denne tråd

knoglen
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 20:46

Hvis du har fået et spark lige over den knogle, har du fået et spark lige på achillssenen, så hvis det ikke bliver bedre ret hurtigt, ville jeg nok opsøge en læge

0
0
Svar på denne tråd

sludder
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 22:34

glem lige hvad jeg skrev. læste den forkert. jeg tænkte jo på hælen!!

0
0
Svar på denne tråd

ja, det er normalt.
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 06:05

det kan sagtens være et eller flere mindre blodkar der er bristet (måske selvom du ikke kan se dem), og det kan godt give anledning til ømhed, da det skaber et forøget tryk i din ankel.

God bedring.

Fjordhest er bedst.

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

idag er
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 07:03

Idag er jeg hævet ved knoglen og det gør mere ondt. Nu må jeg lige se det an de næste dage :(

0
0
Svar på denne tråd

Forstuvning...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2010 00:17

Hej Trine.

Jeg arbejder selv på en skadestue, og ser masser af tilfælde som dit hver dag !!

Det slag du har fået, tror jeg er på direkte på knysten (på latin kaldet malleol), og der er faktisk kun en form form behandling, som faktisk virker !! Med mindre noget er brækket selvfølgelig !

Du SKAL aflaste den fod/ankel i en periode på 5-7 dage !!

Aflaste =

Ro (altså ikke gå meget rundt på foden).

Elevation (dvs. løfte foden/ligge benet op på noget når du sidder ned, over hoftehøjde !!

Afkøling (altså is, f.eks. en pakke frosne ærter pakket ind i et viskestykke, ALDRIG is direkte på huden - det kan skabe forfrysninger i vævet, og KUN 20 minutter med afkøling af gangen, f.eks. 3 gange dagligt.

Hold foden i ro efter afkølingen, selv om det virker mindre smertestillende. Det er kun fordi vævet af bedøvet, det virker til at gå fint, men du skader faktisk mere !!

- og du skal HOLDE DIG I RO !!

Hvis der ikke er bedring i løbet af 1 uges tid, da søg egen læge mhp. klinisk undersøgelse, og evt. røntgen.

Tror nu ikke du har brækket noget, det lyder ikke umiddelbart sådan !!

Jo mere du belaster, jo længere tid tager det at "hele op", og jo flere problemer får du med en ankel senere hen !!

Kroniske ankelproblemer er vældig kendt, fordi folk ikke holder sig i ro mens vævet heler op, hævelser falder osv., og disse belastningsskader udspringer desværre herfra !

Så ro på, ingen fodbold, ingen renden rund uden grund, og afkøl jævnligt !!

Så skal du nok se resultater i løbet af en uges tid !!

Rigtig god bedring !

Mange hilsner fra Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider