Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Max vægt på en fjordhest
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 01:40

Hej Alle sammen.

da jeg går og påtænker mig få et par fjordhest vill jeg høre om der er nogle/en der kan fortælle mig hvor meget en fjord hest max må bære. ja tænker på mig som rytter.

Er en 100+ pige men er ved tabe mig og planen er komme ned på 80 kg men det kan jo godt tage lang tid. men er 80 kg stadig for meget for en fjordhest bære rundt på. planen er de skal kun være til hygge brug men nok stadig rides hver dag eller ihvertfald hver 2 dag.

Håber få nogle gode og positive svar tilbage.

Knus sigge83

0
0
Svar på denne tråd

fjordhest
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 06:07

en stor fjordhest af den robuste gammeldags type kan nemt bære 80 - 100 kg men det er meget individuelt hvor stærke de er.

Vi har en på 143 af den nye sporty type, han er ikke ret stærk.

Men det er dumt at spørge herinde, det udløser et ramaskrig, hvis ikke du vidste det i forvejen

Vi lidt tungere ryttere burde slet ikke sidde på en hest, vi burde faktisk allerhelst gemme os væk i et hjørne og vente på at blive tynde

1
0
Svar på denne tråd

Hvis du vælger dig....
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 09:37

... en stor og stærk fjordhest og sørger for at holde dens muskulatur i orden - så kan den sagtens bære dig :)

Det er nok ikke smart med en smal sportsmodel på 1.40 - men det behøver jeg nok ikke at fortælle dig ;)

Der er fjordheste i mange størrelser og bredder, jeg tror også at der er én til dig :)

Hilsen Sif

P.S. Der er fjordhestestævner rundt omkring i landet - dér kan du se de forskellige modeller.

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vejer tæt på 80 kg.
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 10:37

...og min Freja har ikke besvær med at bære mig ;-)

...hun er ret stor af en fjordhest at være...ca. 148 stg.

Men hvis man er alt for "stor", kan det se voldsomt ud.

...plejer man ikka at sige at rytterens vægt max må være en fjerdedel af hestens naturlige vægt ?

(den kan altså ikke bære mere bare fordi den er fed)

...normalvægt for en fjordhest ligger vel omkring 400 / 500 kg.

Så 80 kg. skulle ikke være noget problem :-)

:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-)
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 12:18

Tije... Nej vi tykke ryttere må godt have hest vi skal bare løbe ved siden af dem istedet for at ride.

Og vidste du også at 90 kg kvinde vejer mere end 90 kg mand

Det er bare HN når det er bedste...

Har efterhånden læst flere tråde om overvægt og hvad hest kan holde til ifølge de tynde ryttere.

Men tilbage til trådstarter, vil mene en fjordhest sagtens kan holde til 80+ så spring du bare ud i det

Mor til Simon 11 august 2008

Border Collier er dog nogle skønne hunde

0
0
Svar på denne tråd

jeg har en
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 12:21

stor fjordhest på 154! men jeg vil ik tillade nogen skal ride dressur eller længere turer hvis de vejer 80. min mor rider ind imellem min og hun vejer nok 90+ men det kun 10-15 min af gangen, men hun sidder ik tungt i sædet så det ik så stort et problem når det kun er 1 gang om ugen.

tjek - www.Babybuy.dk - Brugt børnetøj

fjordhesten, den kan og den vil!

Se min profil for at se en skønhed uden lige!

0
0
Svar på denne tråd

Sabrina
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 13:51

Det må du da hellere tilføje den parts annonce du har så!

Sigge, nej 80+ går fint til fjordhest :)

Hilsen Sus

( Laurine og Freja)

Paradiset er, hvor mine heste vrinsker mig imøde hver morgen!

0
0
Svar på denne tråd

Suskn....
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 13:59

haha ja.. jeg spørger faktisk folk om deres vægt når de skriver, for min KAN! ik klare den tunge vægt, hun bliver altså ret hæmmet af det det tydeligt at se. så det faktisk ik for sjov og for syns skyld jeg skriver det´..

jeg synes 80+ er for meget! min mening.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 14:05

Min sporty Fjord på 148cm har trasket rundt med 107 kg mand på ryggen og det gik fint. Han så ikke det mindste anstrengt ud.

Hvis ellers der er muskler på dyret, så tror jeg bestemt ikke det er en problem med 80 kg.

0
0
Svar på denne tråd

tjaaa....
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 14:10

tjaaa. det er vel også an på den enkelte hest, jeg kan tydeligt se på den måde min hest går om personen vejer 100kg.

så man må vel prøve den enkelte hest med den enkelte rytter, men ja muskler har MEGET! at sige...

0
0
Svar på denne tråd

fjordhest
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 14:45

Tja, jeg burde så heller ikke sidde på ryggen af min fjordhest så - og slet ikke lækre Krølles ryg.

Min fjord er 5 år og 150 cm, sporty og let type fjord.

Og mig - ja jeg vejer altså 86-88 kg, svinger lidt. Og ja jeg prøver at tabe mig, men deet går langsomt, og nej, min hest har ikke svært ved at bære mig. Vi rider dressurstævner mod de store heste og har også rosetter med hjem!

Ja, min sadel ligger dårligt her - men den er fortid nu, der er indkøbt ny og tilpasset sadel siden hen!

Synes ikke jeg er uharmonisk til min hest - men måske jeg bare en slank tung person???

Du skal bare springe ud i det, og finde dig en dejlig fjordhest!

Sagde Ditte

Nu med alletiders Guldpony!

Fjordhesten kan og vil

0
0
Svar på denne tråd

som sagt
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 14:48

kan jeg se på min hvis hun har en rytter på 100kg på og jeg synes det alt alt for tungt med 90kg og dressur og lang skovtur.. det bare min mening..

men nej synes ik det ser uharmonisk ud ditte, og det da dejligt din går så godt med dig det jo det som det handler om! og uden tvivl mange heste kan bære en vis vægt, det blir bare ik min pige som skal det.. og det er jo kun mig som bestemmer det. :-)

0
0
Svar på denne tråd

fjordhest
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 14:59

Ja, selvfølgelig er det din hest og du er i din gode ret til at vælge mellem folk og deres vægt for den sags skyld, det kan jeg sagtens forstå du gør! Nu er du jo selv en slank og rigtig flot rytter, så din hest er jo også vant til at slæbe på noget mindre til daglig. Sikkert derfor hun kan virke besvære ved ekstra vægt på nakken.

Grunden til jeg lige 'farer'op nu, er at der så tit står, at rytter på 80 kg er ALT for fede til at ride, med mindre det er belgiere - og jeg bliver sgu lidt stødt over at man bliver stemplet på den måde. Når det er sagt, så mener jeg at der findes 'lette' ryttere på 80-90 kg og der findes tunge ryttere på 80-90 kg - men at skære over en kam, synes jeg ikke man kan.

Min pony er i hvert tilfælde glad for at se mig, og kommer stormende på folden, mens han sadler sig selv op nærmest, for at komme ud og lave noget

By the way, så tror jeg generelt det er svært at finde parter til fjordheste der er ordentligt redet - jeg har opgivet...

Sagde Ditte

Nu med alletiders Guldpony!

Fjordhesten kan og vil

0
0
Svar på denne tråd

ditte...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 15:14

HELT enig med vægten på min hun er nok "for vant" til mig.. har haft hende siden hun var 2 år...

og ja der findes meget lette ryttere på 90kg! som er lige så gode som dem på 50kg! uden tvivl..

ja det er svært at finde en god part.. jeg søger dog stadig og håber på en god respons... ellers tager min mor bare og hjælper mig indtil da 1 gang om ugen og horsemanship 1 gang om ugen..

det skal nok fungere, men man kan altid håbe på en sød pige :-)

0
0
Svar på denne tråd

Ha ha......
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 15:29

Nu får jeg jo nok skyld for at være dyrplager mm,

men på billedet nedenunder vejer jeg 112 kg og er 168 cm høj og rider min gamle Fjordbolle på 140 cm.

Et par måneder efter billedet er taget red jeg en 15 km distance på hende, det klarede vi fint begge to og fik ros af dyrlægen på kontrollen, som ikke så et problem i at jeg red hende:-)

I dag har jeg en Belgier/Frieser blanding, og hun er 162 cm høj og vejer over 800 kg, og i en anden tråd herinde får jeg besked på at jeg er for fed til hende.

JUBIIII for HN:-)

Rid du bare på en kraftig model Fjordbolle, den falder ikke død rundt, og jeg rider sgi også videre på min stakkels hest, som er lykkelig for at bære mig på vores ture:-)

Knus fra den fede der burde løbe ved siden af krikken:-)

PS: HAR købt en større sadel, bare for at få den ged barberet:-)

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Her......
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 15:33

Her på min Belgier/Frieser.

Billede

0
0
Svar på denne tråd

libe1...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 15:39

... ja jeg synes det synd med 112kg at ride på sådan en lilel fjordhest.. godt være dyrlæge sagde OK, men jeg mener stadig det er for hårdt for så lille en hest..

synes ik en belgier frieser blanding på 162 vil ha de store problemer ved det, men meget kommer også an på de muskler hesten har i ryggen ingen muskler tja så helst ik nogen vægt andet end højst nødvendigt

0
0
Svar på denne tråd

Stakkels!!!
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 16:15

Dengang hestene red rundt med store mænd med deres rustning, puha, man burde tage tilbage i tiden og give dem en opsang! :P Haha, ej gider i lige..

80+ bliver intet problem, kig du dig bare omkring efter en fjordbolle. :)

Sikke mange fordomme og meget andet godt, man kan læse her på Hn.. :P

Og altså Libe1 kommer jo med et super godt eksempel, hesten på billedet ligner ikke ligefrem en som er ved at dø eller knække midt over! :)

Sagde Christine!! :)

Øffe. <3

0
0
Svar på denne tråd

ha ha ha
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 16:20

godt skrevet "tije *Fylkir*"

Hold da op som det tema kan blive ved med at køre og jeg synes faktisk der er sjovt læsning efterhånden.

Gider normalt ikke at skrive i de her tråde og havde sådan set også læst den i morges og grinede mig virkelig flad over hvad tije *fylkir* skrev, men synes lige at hun skulle have en klap på skulderen at sige tingende som de er.

For vi kan jo læse at hun har ret

Det sidste vi mangler nu, er en tråd om en glad menneske som sætter et ridebillede ind. Bare for at vise hvor fint det hele går.....ha ha ha så ville vi også få det sat på plads.

og sigge83, selvfølgelige findes der en fjordhest eller for den sags skyld en anden hest til dig.

Vi andre har jo også noget at ride på.

held og lykke med at finde den rigtige hest.

----------------KATJA-----------------

Alles Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 16:21

Libe1: Ja læste godt i et tidligere indlæg at en eller flere mente du var for tyk til din blanding for den stod jo helt mærkeligt med bagbenene = hvilede...

Så JUBIII for HN...

Hilsen Stine (som så selv er dyrmishandler med mine 105 kg)

Mor til Simon 11 august 2008

Border Collier er dog nogle skønne hunde

0
0
Svar på denne tråd

Stine79
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 16:42

Ja, jeg var jo så dum at sætte dette billede ind, hvor Katinka er lige ved at knække sammen i bagbenet:-) ( Vi hygge snakker og Katinka står og hviler:-)

Og der ER købt større sadel siden dette billede:-)

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Et mere......
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 16:46

Vi tar lige et billede mere hvor jeg piner Fjordhesten:-)

Og må lige rette mig selv, for det billede længere oppe af Fjordhesten Sally og mig, er til Distanceridtet, dette billede er taget 2 mdr før, jeg kom til at bytte dem rundt, Sorry, men vægten var nu den samme:-)

Billede

0
0
Svar på denne tråd

ej hold nu da op
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 17:05

Fjordheste er da stærke heste. Jeg vejer også 80+ ( og det er jeg da ikke lykkelig over ) men jeg er garanteret i bedre form end så mange andre der vejer 50+. Og min tøs hun bærer mig da med glæde, og hun kan endda løbe rimelig stærkt, selv om hun har mig på ryggen.

Find du dig bare en fjordhest, og kom igang med at ride, det kan da også være du taber dig lidt ved det.

Troede ikke der var fordomme herinde over mennesker der ikke lige ligner dem fra bladene, men jeg tog fejl.

Oliver, dejlige fjordbasse , jeg glemmer dig aldrig.

Mirakie, du vil altid have en særlig plads i mit hjerte.

0
0
Svar på denne tråd

jeg måtte igang
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 17:34

efter jeg havde været syg i min graviditet og havde taget 50kg på og havde sat i kørestol og kunne næsten ikke gå pga smerter, var der en tanke som holdte mig igang og det var at ride igen. Jeg tabte 10 kg så jeg vejede 115kg og så startede jeg fra bunden med at ride min fjordhoppe på 1,40.

Jeg startede med 1 gang om uge og arbejde mig frem fra det. Nu 1 år og 8 mdr efter vejer jeg 95kg og jeg taber mig i nu så 30 kg er det blevet til og min fjordhest har været den samme at ride om jeg vejede 115 kg eller 95 kg. Jeg kan nu ride 3-4 gange om ugen og jeg har tænkt mig at fortsætte til jeg vejer 75kg og kan ride hver dag. Det var for mig min redning og nej tanken har aldrig været der at sælge hende pga min størrelse for jeg vidste hun kunne hjælpe mig.

0
0
Svar på denne tråd

ridebilleder
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 18:14

jamen jeg skal da gerne stå for endnu et ridebilled...

Pt 85 kg og Freja er 145-146 cm.. og så er hun kun 4 år ...fydi føj da... skam dig sus

Og så til forskel på min lille Dv blanding...

Laurine er 155 cm og 8 år..Har ridet hende siden hun var 4. Så hun er jo næsten slidt op!

Hilsen Sus

( Laurine og Freja)

Paradiset er, hvor mine heste vrinsker mig imøde hver morgen!

0
0
Svar på denne tråd

Mit gule lyn
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 19:50

Ja, jeg er jo så nok også en af dem, der bestemt ikke burde ride fjordhest....

Dels er jeg aaaaaaaaaalt for lang (176 cm) og vejer omkring 75-76 kg + jeg rider i westernsadel, der jo vejer noget mere end en alm. sadel.

Men jeg gør det alligevel og min dyrlæge er spurgt til råds, da jeg simpelthen ikke vidste om jeg var for tung...

(Da jeg spurgte vejede jeg 4-6 kg mere end idag)

Dette er sådan som vi ser ud - og mit lille gule lyn er 140 i stang og ikke redet ret meget..

Så puha, nej da, fjordheste er vidst kun for børn, der vejer under 50 kg...Læs: at det er skrevet ironisk!!!!!

Og fy føj, ridning i stald uden hjelm - nu bliver det snart ikke værrer!!!!

Kærlig hilsen

Stine

- Mor til Andreas 2. juni 2006

&

Kaya Rosa 10. august 2007

0
0
Svar på denne tråd

en sports model
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 19:56

Jeg har en sportsmodel på 152 cm. Og jeg må da indrømmer jeg ville blive ked af det på hans vegne hvis en på 100 kg skulle ride ham.

jeg syntes abselut ikke der skal tungere op på ham.

jeg er 170 cm høj.

tror altså det ville være lidt nemmere at bedømme hvilken slags du skal havde med et billed.

Held og lykke med at finde en:)

R.I.P Gribaldi

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 22:30

hej Alle

Tusind tak for alle svarene både fra jer som mener jeg vil være fed og til jer som er lidt i samme båd som mig. Til alle jer som mener jeg er for fed kan jeg kun sige har aldrig haft i sinde skulle have en sports model da det ikk er en fjordhest i mine øjne.

Så kan jeg også hilse og sige til jer negaitive at jeg jo heller ikke har i sinde hoppe på ryggen af en som min vægt er nu da den er 100+ så træningen med smide de for mange kilo er begyndt.

men ja vil da prøve se om jeg kan finde mig en dejlig fjordhest når vi får vores ejnedom kæresten og jeg.

Hilsen Sigge 83

0
0
Svar på denne tråd

Hold da helt op
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 00:52

hvor er det trist at jeg ikke må ride Bellamusen mere

Men jeg kan godt se hun led, det var helt klart mishandling da jeg red og vejede over 90 kg...

Og så er jeg også 178 cm høj, og Bella er kun 145 cm. Det er jo slemt.....

Jeg har så tabt mig en del siden, og jeg skulle hilse fra Bella og sige, at det ikke betyder en døjt. Hun går som hun altid har gjort.

Da jeg var tungest red vi forøvrigt med på 2 dages turen, hvor vi red i 5 timer, 23 km, og Bella var den eneste der nærmest gik piaff og passage hele vejen, fordi hun syntes det hele var så spændende. Selv om det var 24 C, så var hun slet ikke spor svedig eller træt da vi nåede frem.

Fjordheste er nok en af de stærkeste hesteracer der findes, så alt det hysteri med 70-80-90-100 kg er jeg så træt af. Langt de fleste fjordheste og alle andre heste for den sag skyld, vil aldrig have eller få problemer med at bære en rytter i den vægtklasse.

Jeg er sååååå træt af alle de hysteriske tuller der absolut ikke mener at deres heste bør slæbe rundt på mere end max. 60 kg.....Get a life....

Held og lykke med købet af en skøn fjordhest, og havde jeg en til salg, ville du være velkommen her.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag

og barfodstrimmere burde forbydes....

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

Min fjordhest
Forfatter: 
Dato:  12-05-2010 01:48

Da jeg startede tilridningen af min fjordhest var jeg oppe på 83 kg.. hun er den lidt sporty type (dog med fylde) og ca 144 cm.. så ville nok ikke bede hende om at bære meget mere om det hvis det var fast..

Har dog siden tabt mig til 72 kg (er 170 cm) og føler mig lidt mere tilpas med at ride hende nu..

Første gang jeg sad på hende

For en lille måned siden.. mig nu 10 kg letter :-)

Men en kraftigere fjordhest (og måske også højere) der er godt redet (og derfor har gode muskler) kan jo let bære omkring 100 kg.. meget mere ville jeg nok ikke byde den.. selv om et par her i tråden jo viser det godt kan lade sig gøre..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider