|
|
| Jeg er dansker... |
|
|
Inde på FB er der en gruppe der hedder "jeg er dansker, og jeg er stolt af det" - og indtil igår var jeg medlem...  Gruppen er gået lidt ud i det ekstreme synes jeg. Lige pludselig må personer med indvandrebaggrund ikke være medlem, og de vil blive smidt ud af gruppen... og det vil jeg ikke støtte op om. Men så tænker jeg - hvor er grænsen? Hvornår er man dansker, og hvornår er man ikke? Hvor langt tilbage i anerne? Eller er det i det hele taget anerene man skal kigge på? Skal man ikke snarere se på folks integration, levevis og normer...? Min mormor eller morfars oldeforældrer er svenskere, og min mands familie stammer fra Tyskland - så hvis man går tilstrækkelig langt tilbage, så er vi jo heller ikke danskere, hvis man kigger på vores aner...  At vi så føler os danske, har danske normer og lever efter dansk kultur - gør os vel til danskere uanset vores forfædre. Jeg synes det er en forkastelig holdning gruppen pludselig kom med... 
Hilsen Gitte - Ytringsfrihed i DK? Åbenbart ikke... - Der tages forbehold for fejl af enhver art. - Børn er små engle, hvis vinger skrumper i takt med, at benene vokser - Nu med job i forsvaret...!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| danskere |
|
|
Jeg mener, at hvis man er født her, føler sig dansk, er dansk statsborger, snakker sproget osv. Jamen så er man vel dansker  Jeg er da "dansker", men igen som du siger, hvis man graver bare lidt tilbage så har jeg både svensk og polsk blod i årene. Dog kan min familie også spores tilbage til Harald Blåtand, dét er vel dansk  Men tror næppe at der er nogen som er 110% dansk. Tror alle har blodlinier fra andre lande.
..Tanja >> [L] Nightwishin musiikki on upea! [L] Nightwish 7/8 2008 !! Nightwish 28/11 2007 </3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Først vil jeg sige, at dem som administrerer omtalte gruppe på face burde skamme sig. Det er jo ren racisme! Men hvornår man er danske eller ej, kender ikke reglerne. Men min personlige mening er nok, at er man født i Danmark er man dansk. Er man tilflytter til landet (udlændinge), er man dansk når man har integreret sig og blevet danskstatsborger på skrift.
Mette - som endelig har fået sin pigedrøm i opfyldelse... - enhver stald med respekt for sig selv har en fjordhest! Hvil i fred, Tøsen. Du vil aldrig blive glemt 09.05.97 - 12.04.10
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Tanja: Ja, det har du ret i. Alle i denne verden kan spore sine gener langt tilbage, og i sidste ende er vi vel alle i familie med hinanden mere eller mindre. Jeg er da selv en ottenedel russer, men føler mig nu pæredansk alligevel. He he 
Mette - som endelig har fået sin pigedrøm i opfyldelse... - enhver stald med respekt for sig selv har en fjordhest! Hvil i fred, Tøsen. Du vil aldrig blive glemt 09.05.97 - 12.04.10
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Tanja: Ja, det har du ret i. Alle i denne verden kan spore sine gener langt tilbage, og i sidste ende er vi vel alle i familie med hinanden mere eller mindre. Jeg er da selv en ottenedel russer, men føler mig nu pæredansk alligevel. He he 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhejhej |
| Forfatter:  |
Asta ♥Isabella♥ |
| Dato:  |
24-04-2010 10:27 |
|
man siger jo at alle danskere faktisk er svenskere fordi vi engang "byttede rundt" på landene (ved ikke om det passer) Udover det, så synes jeg man er dansker når man er dansk statsborger og taler dansk ligeså godt som os andre. Men bare det at man er i vores land gør at man skal tages godt i mod og BEHANDLES som danskere. Men du kan jo nok desværre ikke gå ind under definitionen dansker hvis du ikke taler dansk..  Tror bare at når man er sort eller farvet så har folk der ikke kender dem svært ved at se dem som danskere, da de nok ikke synes danskere ser sådan ud. Men sådan er det jo bare. Det er jo ikke racisme, medmindre du så går hen og siger "HEY du er sgu ikke dansker" som f.eks. i gruppen trådstarter nævner. Som nogen skriver så ja vi er selv indvandrere et eller andet sted, for det meste. Jeg hedder Lauritzen - det er ihvertfald heller ikke dansk men tysk.
Asta
>> You just can't live in that negative way... make way for the positive day! <<
Rest In Peace Isabella! :'(
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, de burde skamme sig... |
|
|
Ja, administratoren af gruppen burde skamme sig... Og jeg burde have anmeldt gruppen - men det kan vel nås endnu. Kunne desværre se at 6 af mine "venner" syntes godt om det budskab  Men ja, min holdning er nok meget lig jeres - man er dansk hvis man er integreret, og er blevet statsborger på papiret...
Hilsen Gitte - Ytringsfrihed i DK? Åbenbart ikke... - Der tages forbehold for fejl af enhver art. - Børn er små engle, hvis vinger skrumper i takt med, at benene vokser - Nu med job i forsvaret...!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er det dog... |
|
|
... en ulækker holdning den gruppe viser. Den ville jeg heller ikke være med i - men det ville jeg nok heller ikke få lov til. Officielt er man dansker når man er dansk statsborger. Man betragtes dog stadig som "af anden etnisk oprindelse" hvis mindst en af ens oldeforældre er født og opvokset uden for Danmark. Dog er det med at blive betragtet som dansker jo noget underligt noget - set i medierne. Caroline Wozniacki er jo dansker - hun repræsenterer Danmark når hun vinder det ene og det andet og de fleste danskere ser hende som dansk. Hvis jeg fik et barn der så begik noget ulovligt, ville aviserne sandsynligvis føle det nødvendigt at pointere at det var en person "af anden etnisk oprindelse" - også selv om jeg valgte en pæredansk far til barnet og selv føler mig dansk. For min far er latinamerikaner - så uanset hvor dansk jeg føler mig - så bliver jeg aldrig andet end en 2. generationsindvandrer. Jeg føler mig dansk. Men når jeg ser en gruppe som den omtalte må jeg græmme mig over nogen af mine landsmænd. FØJ!
£isbeth & Baloo I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. Winston Churchill
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er gruppen anmeldt |
|
|
Så er gruppen anmeldt for rascisme - og det har jeg tænkt mig at gøre hver dag indtil videre (og jeg håber så at jeg husker det)... Var lige lidt hurtigt ude med mine venner - de synes ikke om budskabet, men om gruppen - men det er sgu slemt nok... Ja, jeg græmmes også over mine såkaldte landsmænd - og den type holdninger...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| danskere |
|
|
Gud, så er jeg også "af anden etnisk oprindelse" nu min oldemor var polak Tænk, det vidste jeg ikke. Hvor står det henne at "reglerne" er sådan? Kunne være lidt sjovt at se, for har jeg aldrig tænkt over.
..Tanja >> [L] Nightwishin musiikki on upea! [L] Nightwish 7/8 2008 !! Nightwish 28/11 2007 </3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mærkelig gruppe |
xtiny |
24-04-2010 10:50 |
|
Men jeg hørte for ikke så længe siden på P1 noget om ekstremisme og gruppedynamik: I grupper er holdningerne fra startbredt ud, dvs der er nogen midt i- og nogen på fløjene. Hvis nu dem på den ene fløj forsvinder ud, forstærkesn holdningerne, og så forsvinder der nogen af midten, dvs gruppens holdninger radikaliseres- og her er så kimen til ekstremisme, idet man ikke har modstand eller mere bløde meninger. Det bliver en selvforstærkende effekt, gruppen bliver et "ekkorum". Eller rygklappere, der selvforstærker hinanden i deres meninger. Jeg er nok så dansk, som man kan være det, min familie går tilbage til 14-hvidkål- og er lutter danskere. Ikke så meget som en gulerodshollænder, pølsetysker eller roepolak kan der findes. Det er lidt mærkeligt, men ikke noget jeg er specielt stolt af. Hvorfor skulle jeg være det? Jeg har ikke valgt mine forfædre! Min ene niece er halvskotte og to andre halvkinesere, og det er også iorden. De er søde mennesker. Det er min svigerinde også og min x-svoger, der begge med møje og besvær tilkæmpede sig et dansk statsborgerskab, fik en uddannelse og job. Og når jeg høre om den slags intolerante grupper er jeg ikke stolt af at være dansker, men desto mere glad for, at jeg ikke er på FB- eller nationen... Min IQ falder tilrumtemperatur, når jeg læser sådan noget.... Det er for billigt og nemt at mene alt muligt totalt ubegrundet.
Mvh xtiny
"Lad være med at vente med at have det sjovt, til du er færdig med noget. Måske bliver du aldrig færdig."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dansk.... |
|
|
Jeg synes man er dansk når man respekterer og efterlever de normer, regler (også de uskrevne) og traditioner vi har i Danmark. Når man respekterer og accepterer vores kultur, og har lært sproget og føler at Danmark er dér man hører til. I mine øjne kan man sagtens være dansk selvom man er født og opvokset i et andet land, så er man bare dansk med en anden baggrund. I følge min erfaring er det ikke det om man er født og opvokset i landet, der giver danskheden.... Jeg har flere venner med udenlandsk opvækst og baggrund, men jeg betragter dem som danskere, for de har integreret sig i samfundet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at være dansker.. |
Ditte Madsen |
24-04-2010 12:27 |
|
jeg syntes også det er en klam holdning den facebook gruppe har.. men jeg bor i Ishøj, hvilket efterhånden er et berygtet sted.. jeg syntes her er hyggeligt, indtil man støder ind i de store grupper af mænd og drenge i 20 års aldreren, som forfølger en hvorend man går.. DÉT er ikke rart! Men jeg går også i klasse med en masse udlændinge og vi sidder tit sammen og snakker om hvor forskellen går og hvor meget de føler sig danske osv osv.. og vi diskuterer på et helt normalt plan. Jeg syntes man er dansker hvis man SELV gerne vil integrere sig! Siger ikke at de skal at have villa, vovse og volvo, men hvis man vil bo her, må man også indordne sig efter dem der boede her i forvejen, sådan er det jo alle steder. Men så sent som igår havde vi en diskussion i klassen om dansk kultur, og vi skulle alle komme med forslag til hvad vi selv syntes er dansk kultur.. Alle var med i diskussionen, udlændinge som danskere, og der blev ikke sat EN negativ ting på listen, selvom min lærer nu godt syntes man kunne sætte racisme på listen, hvilket jo er sandt, når man støder på sådan en facebookgruppe. Jeg holder med udlændingene, sålænge de opfører sig ordentlig og respekterer vores kultur og normer, som vi respekterer deres. Jeg selv, føler mig meget dansk. Min fars familie har aner i Spanien og min mors i Ukraine/Rumænien. Men det er så langt tilbage at de ikke påvirker vores levemåde overhovedet. Men jeg får da tit kommenteret at jeg ikke ligner en dansker, også må jeg jo lige forklare hvorfor 
Ditte & Apollo <3 R.I.P BALOO :'(
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dansk kultur er ikke racisme |
|
|
Jeg synes så ikke at racisme er en del af den danske kultur. Tværtimod synes jeg at man kaldes racist, når man - som beskrevet - hader at skulle passere de dér store grupper af indvandrere der glor ondt efter en og siger f*ck ved hvert andet ord. De ER truende, jeg hader dem, men jeg er ikke racist, for jeg hader dem ikke pga deres race, men pga deres adfærd og deres syn på danskere. Faktisk er mange af dem netop "racister", de hader os, men det er en anden diskussion, synes bare ikke man kan sige at racisme er en del af dansk kultur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| danskere |
|
|
Makeeba: Nemlig! En idiot er en idiot, ligemeget om han er fra Iraq eller Danmark. Bryder mig heller ikke om grupperne af indvandrer - som det tit er. Men skam ikke pga. oprindelse eller hudfarve, men pga. deres opførsel og syn på os andre. Ville have det på nøjagtig samme måde hvis gruppen havde været med "danskere", så ville jeg stadig ikke kunne lide det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror... |
|
|
at racisme tit bunder i uvidenhed og frygten for det ukendte, og "unormale" i forhold til hvordan man selv er... Racisme findes i alle egne af verden, i alle folkeslag og i alle religioner. Så længe at verdens befolkningen ser forskellig ud, har forskellige holdninger og religion, normer og kultur, vil der eksistere racisme... og den vil blive ved med "at leve" så længe den udøves og accepteres. Racisme er ikke en del af den danske kultur - ikke sådan som jeg opfatter det... men den er en del af den danske historie, og vil altid være det. Jeg acceptere ikke racistiske holdninger og meninger. Ligegyldig hvilken baggrund personer med truende adfærd har, så er de bare ubehagelige. Men det skyldes udelukkende deres adfærd og ikke deres baggrund. At adfærden så har rod i deres baggrund, er en anden snak... Hvis nogen personer med anden etnisk baggrund eller dansk baggrund er racister - dvs. hader danskere eller andre - så burde de flytte ud af landet... for så har de intet at gøre her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at være dansker. |
Ditte Madsen |
24-04-2010 13:09 |
|
siger skam heller ikke racisme er en del af dansk kultur og det var min LÆRER der mente det sådan, ikke mig. Jeg er IKKE racist, men jeg bryder mig ikke om at gå gennem store grupper af mænd, udlændinge eller danskere og her hvor jeg bor er det altså udlændinge, men det gør mig ABSOLUT ikke til racist! Jeg ser det fra mange sider af, netop fordi jeg bor hvor jeg gør. Jeg ser hvordan mange udlændinge bliver trykt ned på, men også hvordan ligeså mange HADER danmark og danskere og forbander os langt væk. Det er vel også racisme? Jeg har absolut INTET imod dem hvis bare de opfører sig pænt og respekterer andre mennesker. Størstedelen af dem er jo kanonsøde, men dem der ikke er, ødelægger danskernes opfattelse af ALLE udlændinge, det var DET der var mit budskab 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ditte... |
|
|
Jeg langer nu heller ikke ud efter dig Ditte - men det var da en mærkelig holdning at have som lærer... Der er også en del udlændinger hvor vi bor, men det er et forholdsvis roligt område uden de store grupper. Det er fåtallet af dårlige eksempler der ødelægger det for resten desværre... Men hvis de hader DK og danskerne, og forbander os og landet langt væk - hvad pokker laver de så her 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åbenbart ikke en dansker |
sandra-olesen |
24-04-2010 13:31 |
|
Jeg er så åbenbart ikke en 'dansker'
Jeg har nemlig ikke et dansk statsborgerskab..? Jeg taler flydende dansk (endda med nordjysk accent), har boet fast i DK siden 93. Allerede i folkeskolen kørte debatten, om hvornår man kunne kalde sig dansk. Mange delte meningen her - at det var først når man skiftede sit statsborgerskab.
Efter min mening, har det intet med hvad farve du har på dit pas, der afgør om du kan kalde dig selv 'dansk', 'svensk' eller noget helt 3:ie. Det er vel noget individuelt, og når man selv føler man er dansk, så er man vel dansk?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tapall |
Ditte Madsen |
24-04-2010 13:49 |
|
ja, det var en mærkelig holdning min lærer har, men forstår hende jo godt lidt alligevel, mange danskere hader udlændinge, bare fordi de er udlændinge, og det er vel racisme. Men det er jo også racisme den anden vej:) er helt enig i at hvis de ikke kan lide at være her, så skal de da heller ikke være her. Vi tvinger dem jo ikke til at være her en dreng i min klasse, som ellers tit deler den mening at danskere er racister(han er fra palæstina), så sagde han en dag til de andre udlændinge i klassen, at de skal huske på hvor heldige de er, de får uddannelse og forsikring her, noget som der absolut ikke kan garanteres der hvor deres forældre kommer fra. Så ja, hvis de ikke er taknemmelige for at være her, skal de ikke være her. Og det er jo ikke rascisme, bare en holdning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I denne forbindelse |
|
|
Vil jeg fortælle em en meget talentfuld historielære jeg har(læser HF på VUC) han viste os igår, fredag, en meget tankevækkende film... Filmen hedder pianisten, og handler om en jødisk pianist og hans tid igennem 2. verdenskrig. Jeg vil anbefale folk at se denne her film, bare for at huske hvad det var der skete dengang, og hvorfor vi aldrig må glemme det, og med det aldrig nogensinde glemme at alle mennesker er ligemeget værd. Jeg sad med sdan en dårlig smag i munden hele filmen igennem, virkelig dårlig, jeg havde ingen trang til at spise noget som helst... Uden at have kigget nærmere på denne gruppe fravalgte jeg den omgående, da jeg syns den "lugter mistænksomt meget af nynazisme".
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| FØJ!!!!!! |
|
|
Mon stifteren af denne side selv er så dansk at denne kan udelukke alle de der tilsyneladende ikke er SÅ danske som vedkommende selv? Jeg selv er -UHA- 1/8 svensk. Min datter er så ikke "rigtig" dansk, på trods af, at hendes 9xtip oldefar befriede Bornholm fra svenskerne..
Venlig hilsen Stina.
Mor til de to charmetrolde Lea og Louise.
Og nu har jeg hest igen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bosnierblod |
|
|
uha godt jeg ikke er med i den gruppe min morfar var Jugoslaver/Bosnier. Men han døde da min mor var ung så ham kender jeg ikke noget til. Føler mig 100% dansk i alle henseender. Men egentligt kunne man jo godt betegne mig som en med en invandrer i min baggrund.
www.roseanna.dk ..smukke hestemalerier udføres på bestilling.. La Troja Ox ..arabisk prinsessehest..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Max er sød <3 |
|
|
Alle danskere stammer fra svenskerne 
Emmelie Smil til verden, og verden tror du er en lalleglad idiot Med Skønne Max
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja el tyskland |
|
|
hvornår er hvad i orden, hvem skal definerer det og hvorfor?? Hvems holdning er mest korrekt og hvordan beslutter man det??? Nåh jeg er ikke racist - opfører de sig ordentligt, lever efter landet de er i, indordner sig efter den danske lov, lærer sproget osv osc så har jeg ingen problemer. MEN dem der laver ballade og tror de ejer landet dem kan jeg ikk med. De ter oftest dem der osse står og spiller smarte i store grupper ect. De kan sgi tag de danske forbrydere under armen og fise ud af landet! Der skal bar ikk meget til her i landet heller før man kaldes for racist desværre.
Nikon-pics4U Tobias født 09/12/09, forlovet med Peter 21/12/09. Elsket eller hadet, intet midt i mellem!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute... |
|
|
Det er fordi folk har en vældig tendens til at ponke kriminelle indvandre oveni hoved, som om at de danske kriminelle de er gerne må, for det er jo deres land... Den hører jeg tit... Danmark er gudskelov et frit land(lidt endnu) og derfor kan alle folk gøre som de vil, så længe det ikke strider imod dansk lovgivning.
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Danskhed |
|
|
Tja...! Jeg er hverken født i Danmark eller har danske forældre, og alligevel formulere jeg mig på et bedre dansk end gennemsnittet (på trods af at dansk er det 3 sprog jeg tillærte mig). Jeg er desuden højere uddannet, og kender mere til dansk historie og kultur end den gennemsnitlige dansker.
Hvornår er man dansk? Spørgsmålet er svært.
Jeg kender to mennesker der begge er at betragte som danske.
Den ene er født og opvokset i Danmark, med danske forældre, er lyshåret med blå øjne. Han immigrede til et asiatisk land for 20 år siden, og de sjældne gange han er hjemme i DK, taler han et frygtelig dansk med stærk accent ...Er han at betragte som dansker længere?
Den anden kommer fra et asiatisk land med asiatiske røddere. Efter 3 år i Danmark, taler hun næsten accentfri dansk, staver bedre end de fleste danskere og har idag (6 år efter) en afsluttet en mellemlang uddannelse.
Er det manden eller kvinden der er mest "Dansk"? Tja...! Jeg har ikke mine tvivl.
For mig er difinitionen på en "dansker", et individ der er integeret, og føler sig dansk, uaset hudfarve og baggrund. End of Story!
"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden." -Henry Mencken-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for info - meldte mig ind, før gruppen fik den her holdning, og kan nu se det er drejet ind på noget jeg slet ikke vil støtte op omkring, så har meldt mig ud! Ingen er 100 % danske (i hvert fald meget få så), og jeg synes man er dansk når man er statsborger, snakker dansk og føler sig dansk.
Regitze The old cannot kill the young forever
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har pænt |
|
|
anmeldt gruppen for racisme - jeg har aldrig været medlem af den - men er meget skuffet over de alt for mange af mine venner der er - men en af dem kommer da også til at melde sig ud - hans mor er nemlig fra Canada.. Men det der med hvornår man er dansker er utrolig svært .. Jeg betragter min fætter, som bor i Grækenland, aldrig har boet i Danmark, og som snakker meget dårligt dansk, måske ejer han ikke engang et dansk statsborgerskab - som dansker.. Han er nemlig min fætter og søn af min faster, som var dansker, på trods af hendes næsten 20 år i Grækenland. Min "fætter" er halv mexicaner, halvt canadier? - han er mulat, snakker flydende spansk, har boet i Canada og i Spanien i tilsammen 1,5 år af sit liv, og alligevel er han selvfølgelig dansker i mit hoved. Derfor kan jeg ikke definere det ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så dansk! |
|
|
Stute: det hedder altså: "Hvis holdning er..." ikke 'hvems' - det kunne min engelske mand have fortalt dig efter nogle ugers undervisning i dansk som fremmedsprog  Og mere konkret til trådens emne: i mine øjne er dem, der aktivt og bevidst vælger at være danskere fremfor en anden nationalitet ofte lige så, om ikke mere værdige til det end dem, der er det, fordi de tilfældigvis er født til det - og i mange tilfælde ikke kan andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nye grupper! |
|
|
Måske der skulle oprettes 2 nye grupper på Facebook. 1. Jeg er dansk statsborger - og jeg er stolt af det.
2. Jeg er dansker - og jeg er flov over det.
Så skulle der vist være plads til jer alle... 
Chris! I never give up - I never give in... Min erfaring er summen af mine fejl!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kristine... |
|
|
det er da herligt din mand villet ha været i stand til det - heldigvis ved jeg det osse godt selv.
Nikon-pics4U Tobias født 09/12/09, forlovet med Peter 21/12/09. Elsket eller hadet, intet midt i mellem!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|