Du skal min. spise 5-6 gange om dagen. 3 hovedmåltider og resten små mellemmåltider.
Franskbrød dur ikke til morgenmad, hvis du vil tabe dig. Det skal i hvert fald være noget godt grov brød med min. 8g. kostfibre pr. 100g. Ingen smør m.m. Men gerne fedtfattig ost og spar også på marmeladen.
Til morgenmad kunne du evt. prøve havregryn, fuldkornsflakes, A38 med müsli på, evt også med blendet frugt i. En fuldkornsbolle med ost og et glas mælk til.
Youghurt er fint at spise, men det skal være med max. 1,5% fedt og kig også lige på sukker indholdet.
Juice er ikke en god ide at drikke, da det er fyldt med sukker. Drik i stedet for vand til maden. Men husk også at du skal have en ½ liter mælk om dagen (skummetmælk eller minimælk). Youghurt og andre mælkeprodukter tæller også med der.
Spiser du intet hele eftermiddagen? Vil du tabe dig skal du spise min. hver 3. time.
Som mellemmåltid om eftermiddagen kan du spise et stykke frugt, en knækbrød med magert pålæg, en halv bolle med magert pålæg, en smoothie, lidt grønt m.m.
Aftensmaden skal du ikke springe over. Til middag og til aftensmad skal du spise min. 200g. grøntsager. Det skal være grøntsager med mange fibre. F.eks. gulerødder, hvidkål, rødkål, broccoli, blomkål, bønner, selleri, rødbeder m.m. Spis fedtfattig kød og kun ca. 150g. Dertil kan du enten spise ca. 2 kartofler, 1,5dl. fuldkornspasta eller 1dl. brune ris, grov flutes og måske en smule fedtfattig sauce eller dressing.
Derudover skal alt kage, sodavand, slik m.m. droppes. Får du lyst til noget sødt kan du evt. drikke et glas sukkerfri saftevand eller sukkerfri sodavand.
Her er lidt råd du kan følge, men det bedste vil være hvis du tager til en diætist og får lavet en kostplan der passer til dig og det mad du gerne vil spise.