Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

drægtig kat spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  22-04-2010 14:53

Jeg fik jo en lille 6 ugers killing for lang tid siden, mor var kørt over osv laaaang historie, men min lille killing er blevet en lille smuk fornuftig dame.

vi har snakket meget om at få hende steriliseret, og blev enige om at vi vil lade hende få et kuld inden vi gør det. Nu er Albert (vi troede hun var en dreng) så gravid, med den smukkeste sorte hankat, og killingerne skal blive på gården som musefangere (neutraliserede når de er gamle nok)

Men jeg har jo ingen erfaringer med killinger og gravide missemødre, min gamle kastererede hankat på 18 år har jo ikke fået killinger

En hest sætter vokspropper osv. En hund bygger rede og bliver mærkelig, hvordan ved jeg mere præcist hvornår det er tid for missemor, når ikke jeg har en præcis dato for parringen?

Jeg vil ikke risikere at hun får killingerne ude i laden, eller et andet mærkeligt sted, så hvornår skal jeg begynde at holde hende inde?

Hvor lang tid går der fra de får killinger til de kommer i løbetid igen? Hun skal kun have det ene kuld nemlig. så for at planlægge dyrlæge osv.

Alle 3 misser her de får royal canin baby 36, fordi den gamle kat er meget svær at holde sul på, men skulle det ikke også være godtnok til missemor når hun er gravid? nårh ja og så ryger der også diverse mus og edderkopper indenbords

Håber en eller anden kan svare på alle mine spørgsmål. Jeg har haft kat i 18 år, men aldrig en pigemis, da jeg ikke gider alt det bøvl, så har aldrig prøvet det med killinger osv før

0
0
Svar på denne tråd

Google is your friend....
Forfatter: 
Dato:  22-04-2010 15:13

Se her.....

www.netdyredoktor.dk/sw15347.asp

Og de kan blive gravide ret kort tid efter fødslen igen (ca. en uge), så hurtigt få den steriliseret hvis du ikke vil have et kuld mere ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Løbetid hos kat...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2010 15:40

Dette er så sakset fra Dyrlægevagten :o)

Efter fødsel kan katte komme i løbetid allerede efter 18-26 timer.
Men det er mere almindeligt at løbetid kommer en uge efter fødsel, selvom katten giver mælk til killingerne. Indtræder løbetid ikke på det tidspunkt, kan man forvente løbetid en uges tid efter killingerne er fravænnet.
Ønsker man ikke katten parret igen, skal man begynde med p-piller 7 dage efter fødsel for at være på den sikre side.

Pøj pøj med misserne og missemor...

0
0
Svar på denne tråd

Det er lidt svært
Forfatter: 
Dato:  22-04-2010 20:04

Min sorte zeppeliner, ligner stadig en zeppeliner, mens den anden med meget mindre mave har født. (5!).

Du skal sørge for en fødekasse- en god stor papkasse, der lægges ned (og er 50 x 50 cm i sidemål)- så klistrer du simpelhen åbningens nederste flap fast med gaffa/pakketape. Den øverste flap- skal bare flapre. Små killinger har ikke godt af stærkt lys - og denne hjemmebryggede kasse, har jeg fundet ud af er optimal. Man kan lige se, missemor skal ikke hoppe op og ned- og den er billig. Når de er klar tilat gå ud- vendes kassen på hovedet. Indeni lægger du aviser og et håndklæde.

Efter fødslen (man kan mærke på kattens sider, hvornår den er tom)- tager man et rent håndklæde + nye aviser og skifter i kassen. Det har missemor ikke noget imod, man lægger killingerne på et rent håndklæde et passende sted imens.

Regn med at skifte 1-2 gange om ugen. Håndklæder skal vaskes på 60 grader.

Tegn: Yveret hæver op og maven "falder ned"- så katten bliver lidt hul i flankerne. Mere kontaktsøgende adfærd.

Nogen "skal holdes i poten"- og følger éen rundt, andre klarer det selv.

Som regel klarer de selv fødslen, men man kan evt lige rense navlestumpen i klorhexidin.

Nogen katte har meget ondt og giver sig højlydt.

Små killinger skal have "godt spræl" og søge mod patten med det samme- tjek op på om alle har fået diet. Hvis de myldrer rundt og piber- har de.

Små katte skal spise og sove. Tjek dem dagligt, og skift ved dem, men lad dem være. Når de 2-3 uger- vil de gerne løbe lidt rundt, så kan man tage dem op.

Kønsbestemmelse- skulle være nemmest på nyfødte.

Mvh
xtiny

"Lad være med at vente med at have det sjovt, til du er færdig med noget. Måske bliver du aldrig færdig."

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider