Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Katte aflivning - En fremmed tæsker min!
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 07:53

Det er jo et ømtåleligt emne, men kan jeg det? aflive en fremmed kat?

Det forholder sig sådan at jeg bor på landet og da vi flyttede ind fjernede vi hele bestanden af vilde katte med aflivning. De blev fanget i net og straks bedøvet i nettet og aflivet når de sov.

Vi ventede selvfølgelig en rum tid, indtil vi vidste hvilke katte der hørte til på ejendommen.

Nu har det gået godt i halvandet år og min enlige lille dværg staldmis har det skønt. Han deler gladeligt sin mad med omstrejfende katte, som ikke genere mig.

MEN nu er der tilsyneladene flyttet en stor hankat ind... Igen til morgen lå der pelstotter på staldgulvet og madskålen var slikket tom. Det er den ellers aldrig, fordi min Tris mis ikke vil spise piller der er gnavet af.

Jeg har set bæstet, der var ingen halsbånd og jeg kunne ikke se noget øremærke.

Hvis jeg kontakter de omkring liggende ejendomme og sikre mig, det ikke er deres kat. Kan man så tillade sig at aflive den?

Hvad kan jeg ellers gøre?

Min kat er ikke normal størrelse han er et år gammel, men har størrelse af en killing, så han kan umuligt klare sig og sidder på hanebåndene om natten, istedet for i halmen.

"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

Trakehner FAN :)

Nu også med titlen Mor!

列弗

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg har så....
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 08:29

Ca det samme problem. Jeg bor dog ikke langt ude på landet, men nærmere i en forstad. Jeg bor i en lejlighed hvor jeg har min kat som må løbe ind og ud som den selv vil. Dvs jeg har en kattelem.

Jeg får dagligt besøg af en kat som jager min kat væk, ødelægger tallerkener, da den hopper op på bordet hvor min opvask står, gnaver i ALT der ikke er lukket inde, rugbrød, frugt, tomater. Den ene dag gik det ud over en friskbagt kage som stod til afkøling.

Forlader jeg huset er jeg nødt til at lukke af ind til de steder jeg ikke vil have den fremmede kat. Jeg har forsøgt med en dyr kattelem som skulle sikre at det kun er min kat der kan komme ind, men den fremmede kat sprang bare igennem og ødelagde lemmen. Den er endda så fræk at den kan finde på at komme rendende når jeg sidder inde i stuen. Og så kommer den jævnligt om natten hvor den miaver og larmer fordi den ikke kan komme ind til maden.

Den har kradset på døren (som jeg skal erstatte) så alt i alt har den kat vel efterhånden kostet mig nogle tusinde...

Jeg har prøvet på at fange den men den er meget arrig. Desuden er jeg ret sikker på at det er en tam kat.

Jeg må ærligt indrømme at jeg er imod at man afliver raske dyr, og det er derfor jeg heller ikke har taget mod til mig endnu og fange denne kat. Så hvis jeg var dig ville jeg fange katten og indlevere den på et kattehjem eller et dyrehospital der vil videreformidle den. Kan ikke se hvorfor den nødvendigvis skal aflives.

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

Puha..
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 09:28

Må nok inrømme det et svært punkt..

For hvis der nu er nogen som faktisk ejer katten er det jo ret forfærdeligt og nej man kan ikk bare aflive en anden kat..

Nu er jeg imod og aflive raske dyr og sådan.. Det er jo kattens natur med at den gerne vil leve og derved finder mad og smider den svagere væk..

Altså vi havde også nogen fremmede katte på vores sted som ad vores kattes mad (boede på en gård) men af aflive dem fordi de ville have mad ja er squ synt i mit hoved..

Men hvis ingen ejer det og du virkelig har samvitighed til det er det vel op til dig selv.. dog skal det være humant intet af det andet @!#$ som mange gør med deres egne hjemmelavede metoder

0
0
Svar på denne tråd

Du skal
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 10:24

annoncere i en lokal husstandsomdelt avis at en kat af den og den beskrivelse vil blive bortskudt hvis den forefindes på matrikelnummer xx igen.

Så har du faktisk lov til at få en jæger til at skyde den på din jord.

Det samme kan man gøre med løse hunde.

Jeg ville da prøve at finde ejeren først for at tale med dem om evt kastrering eller andet der måske kunne afhjælpe problemet lidt.

Normalt skyder man dem først hvis de decideret går efter husdyr som feks kyllinger osv.

Det er en balancegang at holde naboer på landet glade.

Mine naboer sætter ikke pris på katte men de lader mine katte leve. Hvis en af dem generede en nabo meget ville jeg dog nok også selv sørge for at den holdt op med det på den ene eller anden måde.

Vi har selv en hankat rendende jævnligt som ivrigt tilbyder sin service til hunkattene. Vi ved hvor han bor, men vi ser det som en del af at bo på landet. Her er kattene altså løse.

Mht kattelem så har vi fikset vores så den kun åbner ud. Så kan kattene gå ud når de vil men vi skal lukke dem ind. Fungerer perfekt.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Damgaard
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 10:24

Sæt en kattelem med magetlås (m tilhørende hasbånd) i døren til stalden. Så kan kun din kat kan få fat i maden og den har et sted at flygte hen hvor den "onde" kat ikke kan få fat i den.

Den "onde" kat gidder sikkert heller komme ikke i din stald hvis den ikke får mad.

Hvor meget og tit de omstrejfende katte er hos dig og spiser ved jeg jo ikke, det må du tage stilling til. Det er jo lidt et problem hvis de er der fast, så ved de jo ikke hvor de skal få mad.

Damgaard

Med den firbenede skygge

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 10:34

Forstår jeg ret, at den fremmede mis kommer på visit ude i stalden? Fodrer du også din egen staldmis i stalden? Så vil der vel automatisk komme katte forbi fordi de leder efter føde.

Jeg får også af og til fremmede katte på besøg.

Men jeg kan godt se dit problem, for det er da super træls hvis den flyver i totterne på din egen staldmis.

Som andre nævner ville jeg også få undersøgt, om nogen i området ejer katten, hvis ikke, prøv evt. at læse dette link:

http://www.kattens-vaern.dk/ ?side=480

Mette

- som endelig har fået sin pigedrøm i opfyldelse...

- enhver stald med respekt for sig selv har en fjordhest!

Hvil i fred, Tøsen. Du vil aldrig blive glemt

09.05.97 - 12.04.10

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har ...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 11:06

... lidt samme problem, her er det bare en hankat, der strinter i kælderen og opgangen. Som jeg har forstået det, skal man varsle, enten personligt eller i lokalblad, hvis man vil skyde / aflive. Men hvad hvis man fanger katten i en fælde og afleverer den til politiet eller dyrlægen? Katten har jo ikke taget skade, og hvis den er mærket, finder den jo hjem igen (med et erstatningskrav bundet i halen), hvis den ikke er mærket, bliver den videreformidlet eller aflivet.

Men kan man gå ud fra, at en kat, der ikke er mærket, ikke har en ejer? Og er det mit ansvar at tage mig af det, når det nu ikke er mig, der afliver eller skyder (eller giver ordren)?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

nej du kan
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 11:14

bestemt ikk gå ud fra at nå katten ikk er mærket at den ikk ahr ejer..

Har aldrig haft nogen af mine katte mærket.. men har så heller aldrig haft problemer med dem eller andre jeg kender..

nu læser jeg ikk så meget om sådanne ting men er det da blevet en lov nu at katte skal mærkes??

0
0
Svar på denne tråd

Læs....
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 11:14

i lov om vej-og markfred...Specielt i § 14...der står hvordan du skal forholde dig...

Hvis katten angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom, må du (hvis du har jagttegn) skyde katten øjeblikkelig...

Det er selvfølgelig trist at skulle stå og aflive en andens kat, men hvis det var på min matrikel og den angreb mine dyr eller ødelagde min ejendom (overpissede alt og gik ind af døre for at strinte eller vandrede rundt på mit stråtag gentagne gange) ville jeg ikke betænke mig 2 gange...den ville blive skudt øjeblikkelig

(så nu er der nok nogle Hn-er der farer i blækhuset og skælder mig ud)

Lillefis

0
0
Svar på denne tråd

Lad dog være med at have
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 11:16
mad stående fremme!

Det tiltrækker både fremmede katte og rotter.
Sørg for at fodere på bestemte tidspunkter, to-tre gange om dagen. efter ca 20 min fjerner du maden igen. Har han ikke spist, må han vente til næste gang.
Arbejder selv på Kattens Værn, og når vi sælger hus-have katte anbefalder vi at man foder på faste tidspunkter om dagen. Dels er det mest fordi man så kan søger for at katten ved hvornår man skal vende næsen hjemad, og dels kan man undgå at andre katte spiser hos en. Det er jo det store tag-selv bord for fremmede katte.

I følge jagtloven må man faktisk ikks skyde katte. Med mindre at det er ens egen kat, eller at den er kommet til skade. Hus at der skal være xx antal meter til naboen.

Har man problemer med fremmede katte, så få dog fat i Kattens Værns kattefanger. Enten ved at ringe på ens komunes tekniske afdeling eller at ringe til vores afdeling i københavn. Kan ikke lige huske nummert pt, men kan kan gå ind på vores hjemmeside. Husk at ring til københavn, ikke den nærmeste afdeling når det drejer sig om vildkatte eller tilløbere.

TIl Iben:
Sæt fremlysninger op, og får du ikke nogen henvendelse, så kontakt det nærmeste internat. Og indlevere den. Hvis det er et problem med indfangning så kontakt internattet, og forhører dig om en fælde. Hvis du finder ejeren, så skal du bede om erstatning for ødelagt kattelem, og samtidigt bede vedkommende om at holde katten på egen grund - det er godt nok svært når man selv har kat.

Det er og bliver et stort problem med katte. De er jo ikke ligefrem til at holde hjemme på egen grund. Og samtidigt er der det problem at der faktisk ikke findes nogen love som faktisk handler om katte. Ja man kan bruge loven omkring jagt, og mm, men faktisk står der ikke noget om katte. Alle andre dyr, ja men ikke katte. MEN derfor må man jo ikke skyde dem, bare fordi de er dumme og går ind på ens grund. Jeg skyder jo hellere ikke naboens hunde eller for den sags skyld børn, vel?
Man skal passe på. Man kan ødelægge meget.
Så det bedste man kan gøre selv:

at at lade være med at have fodere stående fremme - det tiltrækker fremmede katte også.

Sørg for at få dine egne katte ordnet - usteiliceret hunkatte tiltrækker hankatte.

Kommer der tilløbere, lav fremlysninger, og ellers kontakt et internat eller kattefanger. Kontakt din lokale tekninske afdeling på kommunen. De har muligvis en aftale vedr indfangning af katte. Ellers kontakt kattens værn

OG SÅ LAD VÆRE MED AT SKYDE DEM!!!!!!!!!!!!!!!!! I kan jo ikke være sikker på at det ikke er en anden kat! Lad folk som har forstand på indfangning af katte, tage sig af problemet.

DetVarKattens - Medlem af Kattens Værn.

En rigtig hest er en oldenborg!

0
0
Svar på denne tråd

pligt...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 12:19

har man ikke pligt til at holde sin kat hjemme på sit eget matrikkelnr?
Det mener jeg bestemt man har, lige så vel som man skal holde sine hunde hjemme.

Jeg ville få sådan en kat fanget, og hvis den var vild ville jeg ikke betænke mig et øjeblik mht. at få den aflivet. Jeg kan ikke se logikken i at holde liv i en masse vilde katte der er til gene.

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Nu kan
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 12:29

du jo ikk styre hvor katten går rundt hvis du skulle det som en hund skulle den være i snor så det er da noget pjat.. katte går som de vil og ved alle som har med katte og gøre

0
0
Svar på denne tråd

Den ideelle løsning
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 13:53

- på det her evigt tilbagevendende problem ville være, at ALLE fik deres kat neutraliseret (kastreret for hankattens vedkommende og steriliseret for hunkattens), så vi ikke fik alle de uønskede halv- og helvilde katte til at rende rundt på må og få. De må i bogstaveligste forstand kæmpe for at overleve - det gælder også indtrængen på tamme (læs: neutraliserede) kattes område.

En ikke-øremærket kat er i lovens forstand en vildkat (herreløs kat). Og hvis man ikke vil bruge de 800-1000 kr. på at få mærket sin nye killing/kat én gang for alle, så er man ikke interesseret i dyret, og så er det i hvert fald ikke dén ejer, der bliver ked af det, hvis kattefangeren snupper katten.

Der er kun én, der sidder tilbage med smerten - og det er den vilde kat. Sørgeligt, men så længe vi mennesker er så egoistiske, ændrer det sig nok ikke. Jeg er også megatræt af de vildkatte, vi har her i landsbyen - har brugt rigtig mange penge på at behandlet bylder på det lokale dyrehospital. Jeg ville ærligt talt også hellere være dem foruden (det samme ville min egen kat).

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Pligter
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 19:19

Tussen 1, loven siger faktisk at man skal holde sine dyr hjemme:

"hovedprincippet er, at enhver skal sørge for at holde sine dyr på egen jord. Kan man ikke det, har naboen blandt andet ret til at skræmme dyret væk fra ejendommen. Eller vedkommende kan indfange dyret og siden give ejeren besked, som så skal refundere udgifter til foder og lignende.....

Mere interessant er det, at en grundejer også har ret til at skyde eller på anden måde dræbe et dyr, som løber ind på hans jord, hvis ellers dyrets ejer er blevet advaret om konsekvensen inden for det seneste år..."

Jeg er desuden enig med Hanne, hvis man vil have en kat må man tage det ansvar det er og få dem neutraliseret og mærket.

0
0
Svar på denne tråd

link...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 19:22

Og det her er da sådan set interessant:

www.juraeksperten.dk/ aflivning_af_racekat.html

0
0
Svar på denne tråd

Det er forskel
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 20:18

på at jage det ud også at skyde dyret

0
0
Svar på denne tråd

ja nu skal
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 20:26

man jo holde katte på egen premisser - kan man ikk finde ud af det så må man jo tag i stiv arm hva der sker med dem. Loven siger at det skal man - og jeg kan se der er linket til et svar fra en advokat der henviser til mark og vejfredloven

Nikon-pics4U

Tobias født 09/12/09, forlovet med Peter 21/12/09.

Elsket eller hadet, intet midt i mellem!

0
0
Svar på denne tråd

fjern årsagen
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 22:58

som nogle andre skriver, så kunne det være pga. mad eller ligne den kommer.. Jeg tror desværre ikke det hjælper at skyde den, for der kommer bare en ny..

Jeg fik en gammel slidt hankat aflivet, som strejfede omkring huset. ( den blev aflivet pga. sygdom) kort efter overtog en anden ikke neutraliseret hankat området.

Mvh Tina

med hestene Dawina, Felix, Cindy og Viktor

0
0
Svar på denne tråd

hej.....
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 23:24

Jeg synes faktisk det er lidt skræmmende at man har ret til at skyde en fremmed hund på ens grund. Tænk hvis vi gik og pløkkede fremmed folks hunde ned. Der kan jo være mange grunde til at hunden er på fremmed grund. Alt lige fra at der var tæver i løbetid, til den er stukket af hjemmefra og ikke kan finde hjem, eller at den er blevet dompet, eller noget helt andet.

Katte er det et lidt andet problem, men jeg synes stadig ikke man bare kan gå ud og aflive en fremmed kat. Måske har katten chip ?? Det kan du jo ikke se, men nogle får jo chippede deres katte i stedet for øremærket.

Og med katte er det jo næsten umuligt at styre hvor den går. De strejfer jo omkring og er der mad, ja så er de der straks og holder til i området.

Jeg kan ikke helt forstå at du fodre din kat i stalden. Så er der altså stor chance for muus, rotter og andre katte.

0
0
Svar på denne tråd

Varsel
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 00:06

Hvis jeg var dig, ville jeg først og fremmest starte med at fjerne maden fra stalden. Foder kun din egen kat + evt. katte, som du gerne vil have på gården og fjern det foder, som din kat ikke får spist ved fodringen.

Når du lader foder stå frit fremme, så er det den rene magnet for omstrejfende katte - hvilket ofte vil være vilde katte, som ikke er steriliseret/kastreret og inden du får set dig om, har du et hav af katte og et helvede for dig og din kat.

Så væk med foderet og se så om den uønskede kat forsvinder af sig selv.

Gør den ikke det, så synes jeg, at du skal kontakte Kattens Værn og bede dem om hjælp. De kan komme og sætte en fælde op, fange dyret og tjekke den for evt. mærkning. I den forbindelse skal du bede nabolaget om at mærke deres katte, så I ikke risikere at få fanget en forkert kat.

Vi døjede i mange år meget med vildkatte her i området (udkanten af en landsby) pga. en gammel mand, som rendte og fodrede på dem, men ikke neutraliserede dem. Så de ynglede som skidt og jagede med hele nabolagets katte.

Til sidst blev det for meget og vi kontaktede kommunen, som sendte Kattens Værn ud. Alle som ejede katte i området blev bedt om at mærke deres katte, så de ikke risikerede at aflive de forkerte katte. Vores tre katte her i huset er hverken chippet eller øremærket. Efter kattefangerens ønske blev de tegnet inde i øret med en grøn sprittusch, så de dermed vidste, at det var tamkatte som havde en ejer.

Og det var en stor fordel, for vores meget tamme og yderst madglade hankat havnede i deres fælder indtil flere gange 8-)

Men det virkede, vi fik bekæmpet vildkattene. Det tog noget tid, men da den gamle mand døde, kunne vi komme det helt til bunds. Faktisk røg hele kommunens pulje til kattefangst det år på vores område, til gengæld slap vi af med 30-40 katte i nabolaget og siden har vi haft fred.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Katte...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 10:53

Er der ikke noget med at hvis man fodrer en herreløs kat, så betragtes man som ejer af pågældende kat? .. (det var der da en tråd om omkring jul) ..

I så fald er du vel i din gode ret til at aflive katten, den har fået foder hos dig og må vel derfor betragtes som din? ..

Hvorfor skal trådstarter flytte maden, installere dyre kattelemme og bekoste sig på mange andre måder for at undgå denne ene kat? ... Det er da nu engang hendes ejendom det foregår på, og derfor har hun vel ret til at gøre som hun vil? ...

MVH ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?

Bryllup 20.02.10

Termin 07.08.10

2010 bliver et fantastisk år, intet mindre.. ;)

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det sådan
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 11:42

at man foder jo både mus og rotter, ved at lade foder stående fremme. Er det ikke et problem?

Vi smider hestens foder i tønder for at undgå problemer med mus/rotter. Men de små kræ må gerne spise af kattens mad?

Nej faste måltider til katten. Og det lærer den altså rimelig hurtigt. Og så ikke noget med foder fremme

Og problemer med fremmede katte, kontakt dog kattens værn. det er s... det vi er her for.Vi har en kattetjenste, som udelukket tager ud og fanger vildkatte ind. Man kan vælge at få dem fjernet helt, eller få dem genudsat (så bliver de ordnet, øremærket samt vac + testet).

INDEN man begynder at skyde, aflive mm, så har man stadig pligt til at fremlyse ejeren. Hankatte har jo et meget stort område at gå på.

Lad være med at ringe til dyrenes beskyttelse, for har du foderet katten, med vilje eller ej, så er det DIT problem. Der findes nemlig ikke vildkatte her i danmark ifl DB.

Og så lige en god ting hvis man vil undgå fremmede katte på ens grund:

Få en ordnet hunkat i sin bedste alder, hun skal s... nok holde drengene for døren.

DetVarKattens - Medlem af Kattens Værn.

En rigtig hest er en oldenborg!

0
0
Svar på denne tråd

Vi havde på et
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 21:44

tidspunkt en super smuk og stor hankat, som kom her på matriklen. Han overpissede alting, så der stank alle vegne. Vi har ikke selv kat, og ønsker heller ikke at have kat, så da han efter 3 mdr. "flyttede" mere og mere ind fangede vi ham, kørte ham til dyrlægen og fik ham aflivet.

Det er ikke længere et problem, da hundene her på matriklen ikke ville give en kat mange chancer, så de kommer her ikke mere.

0
0
Svar på denne tråd

mine katte
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 22:28

selv ham den store sidder nogle gange som fanget i et bur ovre i stalden fordi der sidder en stor vildkat uden for døren. den ene vræler højere end den anden og når jeg hører det så griber jeg min splash gun (stor vandskyder) og så får den fremmede kat en gang vand.

de lærer ret hurtigt at her hjælper menneskene altså de katte der i forvejen bor her. de lærer hurtigt- og sjældent ser vi den samme kat mere end 2-4 gange.

så fat på en stor vandpistol- og "skyd" løs

Cookie søger nyt hjem- kun 500 kr- godt hjem før pris!

0
0
Svar på denne tråd

nu virker vand
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 15:37

ikke på alle katte.

Få fat i en hunkat- hvorfor skal man skaffe flere katte for at holde andres kræ væk fra ens egne - nej det kan simpelthen ikk være rigtigt. Slet ikke når loven siger man har retten på sin side. Så må folk holde deres kræ inde på egen matrikel!! Det kan ikk passe man skal spilde masser tid og penge på at holde andres kræ væk. Ikk om jeg gad.

Nikon-pics4U

Tobias født 09/12/09, forlovet med Peter 21/12/09.

Elsket eller hadet, intet midt i mellem!

0
0
Svar på denne tråd

kan du se om den
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 17:06

hvis du kan se om den er chippet kan du kontakte ejer.

Men det er svært at undgå at der hele tiden vil komme nye katte, for katte flytter uden ejerens samtygge, havde en kat der flyttede over til naboen. da jeg havde hentet den 8-9 gange sagde de at de ville godt overtage hende.

Katte er jo deres egne, og din kat skal blive stor og stærk nok til at forsvare sit territorie før det kan undgåes.

Ps jeg har en fremmed hankat inde i mit hus om natten fordi jeg har kattelem. har ellers både katte og hunde der smider den ud, men han kommer stadig.

0
0
Svar på denne tråd

Enig med maneater.
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 17:45

Hvorfor ikke bare kontakte kattensværn. de har pligt til at komme og hente den. Så vil de kontrollere om den er mærket. hvis ikke vil den enten blive aflivet eller bortadopteret. Større er problemet ikke. Jeg havde også gjort alt hvad der var i min magt for at fjerne katten.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider