Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Min labber slikker på alt
Forfatter: 
Dato:  16-04-2010 10:57

Hej Alle...

Jeg vil høre om der er nogen derude som kan give mig et godt råd ang. min labrador han på 2 år.

Han er en sød og normal hund(bortset fra at han har støvmide allergi som han er i behandling for og har epilepsi). Han er ikke den mest aktive hund, hvis han selv skullle vælge ;o) men han blive motioneret rimelig meget, med løbeture i skoven, gåture HVER dag(min. 3 km.) og han har en indhegnet grund på 7500 kvm som han kan løbe rundt på som det passer ham. Så han plejer at være rimelig træt om aftenen.

men han slikker på alting og det er værst om natten. Han slikker på hans seng, på møbler, på os, på sig selv, ja alt... Han har som jeg har beskrevet, støvmideallergi, men han klør sig næsten aldrig, og dyrlægen mener ikke at det har noget med allergien at gøre, da han ikke er rød eller irriteret i huden. Når han slikker sig om natten er det ligesom om han er i trance. Vi kan råbe ad ham eller skubbe til ham, han fortsætter bare. Man skal næsten ruske ham for at få ham til at stoppe. Og det er altså ved at ødelægge vores nattesøvn rimelig meget.

Mit bedste bud er at han mangler et eller andet, ligesom man siger at hesten mangler salt hvis den slikker. Hans foder kommer fra et lille firma som laver økologisk hundefoder, det hedder vist nok VetCur. Det skulle være et ret godt foder, som bliver anbefalet af adfærdsterapeuter, da det skulle sørge for hundens naturlige indre balance.(spørg mig ikke hvordan )

Kan det være salt at han mangler eller andet? Er der nogen som har prøvet noget lignende og hvad gjorde i ved det?

Mange hilsner fra Dorte og Samson

Mange hilsner fra Dorte, Iben og Lyon

0
0
Svar på denne tråd

Mig eller hunden
Forfatter: 
Dato:  16-04-2010 19:42

Jeg kommer til at tænke på et afsnit af "Det er mig eller hunden" med Victoria Stillwell hvor en hund slikkede hæmningsløst på deres terrassedør og var helt opslugt af lys. Der var intet fysisk galt med hunden, men et mentalt brist om man så må sige. Det er vist arveligt og findes en del indenfor nogle hunderacer. Hunden er netop som i trance.

De greb det an som et adfærdsmæssigt problem. Med træning fik de det ikke fjernet, men dæmpet. Jeg kan ikke huske, om lidelsen havde et navn.

Jeg kunne da godt fristes til at tro, at der kan være noget lignende galt med din. Du skriver at hunden har epilepsi, så der er jo i forvejen nogle forstyrrelser i dens hjerne. Måske det har en sammenhæng?

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Stereotypi
Forfatter: 
Dato:  16-04-2010 21:35

Det skal adfærdsbehandles.

Jeg har godt nok nogen katte, der slikker på rødlersurtepotter, mursten og sådan noget, der tror jeg, de mangler noget. Men det har let kunne afbrydes. Det havde ikke karakter af tvang. De er da holdt op, om det så er foderet eller at der er græs ude, ved jeg ikke.

En "tranceagtig-adfærd" lyder for mig- ikke godt! Det kan være epilepsi (min første tanke), selvom Heidi vist tolkede allergi, som det.

Og ja, så tænkte jeg også på tvangsmæssig adfærd, som VS, behandlede med den hund, der triggede på lys.

Men, måske vender hunden simpelthen sin allergiske kløe udad- det lindrer at slikke. Der kan adfærdsterapi hjælpe.

Mvh
xtiny

"Lad være med at vente med at have det sjovt, til du er færdig med noget. Måske bliver du aldrig færdig."

0
0
Svar på denne tråd

Slikkeri
Forfatter: 
Dato:  17-04-2010 08:44

Min gamle hund på 15 er også begyndt at slikke.

Hun slikker dog ikke på alt, kun på hynden i hendes lænestol, samt på hendes sovehynde.

Jeg tror ikke det er en adfærdsbrist, i hvert fald ikke for hendes vedkommende.

Hun er jo rimeligt gammel og går nogle gange "i stå" et øjeblik og på samme måde tror jeg hun kan fortsætte med en handling hun er begyndt på - såsom at slikke på stof.

Hun hører ikke så godt mere heller, så for at stoppe hende må jeg lige vifte med en arm et par gange, så kommer hun ud af "trancen".

Hilsen Mette
-----------------------------------
Casuri Larendo
0
0
Svar på denne tråd

slikkeri
Forfatter: 
Dato:  17-04-2010 09:26

Jeg tror desværre også på en slags tvangsadfærd, måske som en slags hygge eller trøst. Han er lidt et pattebarn i sin adfærd, nogen gange siger vi for sjov at han er "lidt tilbage". Men det kan jo være at han er en form for autist. Kan hunde være det? Han har f.eks. en bamse som han er meget, meget glad for og som han sutter på når han er træt eller når han vil hygge. Han laver en slags die-bevægelser, dvs han sutter på den samtidig med at han bruger sine poter. Det skal lige siges at der næsten ikke er noget om dagen, det er værst om natten eller når han er træt...

0
0
Svar på denne tråd

hypersoignering
Forfatter: 
Dato:  17-04-2010 14:01

Der findes et begreb, i hvert fald blandt katte, der hedder hypersoignering, hvor dyret vasker og vasker og vasker sig, nogle gange så det bliver pelsløst. Når katte har det, er de netop i en slags trance, og det er et adfærdsproblem.

Men det lyder som om, din hund har flere problemer med at patte, slikke på mange ting og så lige allergi og epilepsi også. Det er nok temmelig svært at udrede, hvad der lige skyldes hvad, når der er så mange ting. Jeg tror, jeg ville forsøge mig med en adfærdsterapeut, for det lyder som om, der ER noget adfærd over det. Men det kan selvfølgelig også kombineres med noget fysisk, så måske et foderskift, bare for at se, om det gør en forskel?

Og så ved jeg ikke, jeg synes ikke umiddelbart, at din dyrlæge lyder som om, han er superengageret? Har han forestlået test af hunden, som blodprøveprofil mm. for at finde ud af, om alle organer virker og sådan? Jeg ved ikke, hvordan man udreder sådan et problem, men det burde dyrlægen da?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

kender det godt
Forfatter: 
Dato:  18-04-2010 09:32

vi har 2 labber og den gule som vi har adopteret fra spanien gør i store træk det samme.

han var 3 da vi fik ham og han falder også i trangse og slikker på sin læder seng , læderstole, på gulvtæppet og ind i mellem på sin ene pote. i ny og næ får den anden hun også en omgang .

nu ved vi at han er taget alt alt for tidligt fra sin mor så tidligt at det er utroligt at han er "normal" i sin adfærd .

han er enormt behage syg og tryghedsnarkoman det sidste udmunder i at hvis vi har været megt væk hjemme frar så prøver han at gnave grave sig ud for at finde os .

måske din er taget for tidligt frar .

0
0
Svar på denne tråd

lidt sjovt
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 13:29

hellemus: det er rigtig sjovt at du skriver at din blev taget for tidligt fra, for Samsons mor døde under fødslen og han fik godt nok en amme-mor, men måske det ikke har været nok?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider