Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Styrt- født under en heldig stjerne
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 20:18

Igår formiddags tog jeg ud i en stald i nærheden af hvor jeg bor, for at ride en venindes hest. Den volder hende lidt problemer og har meget svært ved at galoperer. En meget bestemt dame, men hverken farlig eller voldsom.

Jeg henter dyret fra folden, sadler op i god ro og orden. Det er en skøn dag med vidunderligt vejr, så jeg beslutter at ride på den udendørs bane.

Efter at have skridtet en lille tur som opvarmning går vi i gang med den egentlige dressur, hoppen opfører sig simpelthen eksemplarisk. Stikker ikke af en eneste gang i højregaloppen og laver nogle ok cirkelvoter (som ellers er det den har irgitg svært ved) Jeg er super tilfreds med den og vil bare lige ride en enkelt volte i venstre galop før vi slutter...

Anspringet er superfint og hoppen ligger fint fortil, men pludselig snubler hun i et hul i banen og vælter. Jeg stryger ud over hovedet på hende og lander direkte på nakken. Jeg kan simpelthen mærke hvordan hagen banker indi brystet. Skyggen på ridehjelmen bliver bøjet og slår ind i min næse.

Jeg er alene på stedet, har mobiltellefon på mig, men da jeg lige har fået ny tlf havde jeg ingen brugbare numre på den. På en eller anden måde lykkedes det mig at trække hesten op i stalden, smide den i en boks og komme hen til tlftavlen og finde et nr. Jeg får ringet op og en rigtig dejlige veninde dukker op kort efter. Jeg har lagt mig på staldgulvet og kan slet ikke bevæge nakken.

Jeg har ganske mange smerter i ryg og nakke. Er svimmel og ør i hovedet. Veninden kalder naturligvis 112, de ankommer ret hurtigt og så bliver jeg lagt på traumeleje og kørt til kolding sygehus med mistanke om fraktur i nakken. Tror i lige på at jeg var hunderæd. Det jeg opfattede. Jeg faldt mere og mere hen i en døs. Der var mange mennesker, mit tøj blev klippet i stykker og jeg blev scannet og undersøgt.

Gudskelov er jeg åbenbart født under en ekstremt heldig stjerne og slap med en rigtig grim hjernerystelse samt nogle knubs.

En oplevelse af denne slags sætter naturligvis en masse tanker i gang. Beskeden fra lægen var for det første, at havde jeg ikke haft hjelm på havde jeg højst sandsynligt ikke overlevet...

Dewt gik også op for mig hvor vigtigt det er at have opdateret sin tlfbog, så der altid er nogen at få fat i nødstilfælde. Det hjælper ikke meget at have en tlf uden brugbare numre.

Og sidst men ikke mindst er jeg yderst taknemmelig for rigitg god og hurtig hjælp fra både min veninde og flacredderne, samt sygehuspersonalet.

Tilbage sidder jeg meget lettet, skal godt nok ud og købe ny hjelm, samt tøj, men det er da en billig pris at betale for sådan en omgang.

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

0
0
Svar på denne tråd

phu ha
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 20:52

Phu ha, det sætter et helt gys i mig. Jeg fald selv af hesten for 2 mdr siden. Jeg fik et brud på ryggen, men jeg er taknemlig for at jeg har følelsen. Det kan hurtigt gå rigtig galt.

Jeg var også alene da jeg faldt af, dog i et ridehus, hvor de andre var i stalden.

Jeg kan også kun sige, at man skal have opdateret sin modil og have den på sig.

Godt det ikke gik værer for dig. God bedring.

/Laila

0
0
Svar på denne tråd

Fy skamme!
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 20:52

Med sådan en hjernerystelse burde du slet ikke side foran skærmen! Men kan godt forstå du trænger til at komme ud med det.

Hvor er det heldigt der ikke skete mere. God bedring!

Medlem af Bullerklubben

og NSLFB

0
0
Svar på denne tråd

Held tror jeg
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 20:58

Man tit har rigtig meget af i heste verden og har vi vist også brug for.. Har selv været tæt på og se lyset for sidste gang som 14 årig.

Min veninde gjorde min hest bange mens jeg spændte gjorde oppe fra hesten så sad jo ikk lige i den bedste stilling. hesten stod med rykken til da min vinde træder frem fra en busk ud af ignen tign heste stå med ryggen til så bliver panisk og bukker og stejler og jeg ryger af ret hurtigt. besvimer ved faldet og vågner ved min ridelære råber og skriger om ejg skal flytte mig mens min store varmblods hoppe, hopper rundt om mig og ved ren held ikk træder på mig.. Men da jeg vil flytte mig kan jeg ikk gå på min ben så ruller væk og få sat mig op ender med min mor og hende venidne kommer og bære mig op i bilen og smider mig ind bag. og køre hjem efter nogen timer kan jeg støtte på mine ben og kan gå dog med smerter og vis jeg støtter mig op af noget.. tror der går 5 dage før jeg kan gå rigtig uden nogen smerter så heldigvis skete der intet.

Så heldig er virkelig noget man tit kan bruge =)

Men dejligt der ikk skete mere med dig..

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 21:05

... at du havde hjelmen på! Og situationen med at hesten snubler kan jo ske for enhver - uanset hvor fredsommelig og veltrænet hesten er.

Og kan du så se at komme væk fra skærmen med din hjernerystelse - den slags skal have ro fra alt i et godt stykke tid.

(men jeg kan godt forstå at du havde brug for at fortælle det)

God bedring!

£isbeth & Baloo

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals.

Winston Churchill

0
0
Svar på denne tråd

Oh jøjøjø
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 21:19

Godt du takker din skaber og øvrige involverede (y)

Utroligt at vi - i situationer som disse - formår at sørge for hesten alligevel?!?!?

Jack D. pintohingst u.reg. stg. 158, harmonisk bygning og temperament ud over det sædvanlige - tilbyder naturlig bedækning, Sjælland.

Se foto på præsentation.

NU SOM WESTERN HEST :-)

Mvh Gitte

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 21:31

Jeg synes det er godt der ikke skete mere, og at du sørgede for hesten til trods for dine smerter.

Jeg synes du skal komme LANGT væk fra mobiler, bøger, tv, og andre ting der kan stjæle dine øjnes fokus.

Jeg har haft en mindre hjernerystelse, og jeg var væk fra alt i 3 mdr. Også skolen.

Men godt du er "uskadt", taget turen i betragtning.

- sagde kællingen folk mener er et dårligt menneske

0
0
Svar på denne tråd

1234456
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 22:25

Puha hvor var du heldig.. Mange varme tanker går til dig

Sagde Charlotte.

Min elskede mor 03-02-60 - 08-10-08

Vi ses på den anden side!

Rider mit gule lyn Ryttergaardens Kjeldbjørn ...

0
0
Svar på denne tråd

Nyt tøj
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 23:08

Godt du slap så heldigt, men du skal være varsom efterfølgende, for du kan jo godt hænde at få mén af hjernerystelsen, og måske piskesmæld.

Men god bedring til dig.

Med hensyn til dit tøj, så spørg din indboforsikring. De skulle gerne dække.

Det gjorde de ved mig, da jeg var ude for en ulykke.

Jeg kunne vælge om jeg ville købe nyt tøj igennem forsikringens net butik, eller bare have penge.

Det er dumt ikke at prøve

Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!

www.nordsvensk.dk

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  16-04-2010 12:26

Stadig forslået og øm, men ved godt mod trods hovedpine og kvalme.

Tak for jeres gode ønsker.

Jeg har snakket med forsikringen her til formiddag, som heldigvis dækker tøjet. Det næste er så at begynde at finde priser og regne ud hvad ens ridetøj, hjelm, sports Bh osv. har kostet. Det hle er købt indne for det sidste 1½ år. Tro mig man får et chok over hvor mange penge man egentlig bruger på ridetøj

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

0
0
Svar på denne tråd

Hej Hej
Forfatter: 
Dato:  16-04-2010 13:10

Godt det ikke var værre skader!

Min svigerinde skrev rundt til alle pr. mobil at man skal oprette ICE nr. på sin mobil. Dvs. at hvis du feks. bliver fundet efter ulykken er sket, kan den der finder dig,falckredderen eller hospitalet tage din mobil og ringe til din nærmeste.

Jeg har min mand først under (in case of emergensy - staves?) ICE Brian også hans nr. også min mor under ICE1.

Jeg syntes det er smart, hvis jeg nu har slået hovedet og ikke kan huske osv.

Måske det var en god ide til jer der rider alene?

Mette c,")

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  16-04-2010 19:43

Puhh... Godt der ikk skete dig noget! - Er rigtig glad for at hører at du havde ridehjelm på.

Vil lige fortælle om en episode fra i Onsdags:

Her på gården, var 2 af pigerene (erfarne ryttere) ude ved hestene onsdag formiddag, de ville bare lige tage en skridttur på marken på de 2 af vores heste der kan rides.

Den ene pige kan ikk få hesten til at gå frem, og da hun meget bestemt be´r den om at gå frem, stejler den og løber derefter frem i fuld firspring, den hopper til siden, pigen falder af - hun havde ingen ridehjelm på.

En af drengene står og vasker noget på terrassen med højtryksrenser, da han ser hun var røget af hjælper hende op til hønsestalden, imens den anden pige sørger for hestene.

Da pigen kommer op til os i hønsestalden, hvor jeg står sammen med 2 lærere og vasker, går den af lærene med hende ned til fælleshuset, Pigen lægger sig på sofaen med en kæmpe hovedpine, en anden lærer kører kort tid efter til lægen med hende, lægen sender hende videre på skadestuen.

Hun fik konstateret en lettere hjernerystelse og en "forstuvet" ryg, også fik hun nogle blå mærker også.

- Hun var MEGET heldig!

- Efterfølgende har vi diskuteret her på gården - lige meget om det bare er en skridttur på marken eller en skridttur hen ad grusvejen - Så HUSK den hjelm!!! Det er f a n d m e dovenskab ikke at tage ridehjelmen på - og det sagde pigen også, at normalt plejer hun at ride med ridehjelm, meeen - Nej der er ingen men!

Hilsen Helene

- Med "VildHesten" og "FoldBumsen"

Sonny :-)

R.I.P.

Hesten "Prima Donna"

* f. 10.4.2007

+ død: 4.3.2010

- Nu som den smukkeste stjerne på himlen.

0
0
Svar på denne tråd

ulykke
Forfatter: 
Dato:  16-04-2010 20:31

Det går bare så stærkt...

Jeg tog jo selv turen for 4 måneder siden.. Havde fået juleferie dagen inden, og ville lige tage en hurtig tur eftr aftensmaden også hjem og slappe af.

Red rundt på noget jeg troede var en rigtig sød og rolig hest. Alt går fint og jeg vælger sætte i galop. Dette gør dyret til en rodeo hest og jeg falder af.

På det tidspunkt mærker jeg kun smerten i benet, og kan høre hesten er et eller andet sted i hallen, så vil rejse mig, men kan ikke.

Jeg havde heldigvis valgt ikke ride alene, og den anden rytter i hallen henter hjælp og min mobil. Hele tiden så tænker jeg bare "hvordan pokker jeg nu får hesten sadlet af?!" var en låne hest, og havde kun haft den i få dage.

Jeg slap med en brækket hofte, skader i sener og brusk i hofte. Skader i knæ og muligvis ryg. Er stadig hyppig gæst på ortopædisk og kan endnu ikke gå uden min en krykke.

Hovedet slap med en mindre bule og en flækket hjelm (som forsikring erstattede).

Nogle skylder mig en jul og en vinter, for de ting er ligesom bare forsvundet. Min mor mener jeg har været i fængsel, for har lagt på en seng hos dem siden ulykken, og har først lige fået mit eget igen. Har bidt tænderne sammen og klaret mine forlæsninger, hvilket jeg er glad for nu. Var vist også til en eksamen i januar...

God bedring til dig :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider