Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hjælp meget tynd kat....
Forfatter: 
Dato:  13-04-2010 21:25

En af mine katte er simpelthen blevet så tynd. Hun har været ret voldsomt angrebet af orm og har fået flere ormekure. Hun kan godt finde på at kaste op men det er bare "spyt".

Hun spiser lystigt og er måske ikke helt så meget ude og gå som hun plejer men vil gerne snakke og virker ikke dårlig på den måde. Jeg har prøvet at købe godbidder og fylde ekstra på hende med dåsefoder men det hjælper ikke.

Katten er nok ved at være gammel jeg kender ikke dens alder da det er en staldkat som vi overtog da vi købte ejendommen.

Jeg har talt med eyrlægen om det men ikke været til dyrlæge med hende da han mente det var orme angrebet.

Jeg kan bare ikke forstå det ikke bliver bedre..

Er hun mon syg????

Hvad gør jeg???

Hjææælp.....

Hvad giver man for at fede op????

0
0
Svar på denne tråd

Som det allerførste
Forfatter: 
Dato:  13-04-2010 21:32

Som det allerførste tager man katten en tur med til dyrlægen, så den rette diagnose kan findes og rette behandling startes op. Gør katten den tjeneste, at finde en dyrlæge, der har interesse for - og viden om katte. En ordentlig dyrlæge stiller ikke diagnoser via telefonen.

Salvia

Med balloner forholder det sig som med livet selv, nemlig at det er vigtigt at vide hvornår man ikke skal give slip på snoren.
Hele forholdet med balloner er at lære små børn dette.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  13-04-2010 21:34

Tak for dit svar. Jeg har naturligvis tænkt mig at kontakte dyrlægen i morgen. Når katten tydeligt har orm så er det vel naturligt at starte med en ormekur...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-04-2010 21:37

Din dyrlæge har handlet helt naturligt ... når du beskriver at den er angrebet af orm, er det fint at du får en ormekur. At den så forbliver tynd, er ikke godt og jeg synes at det er fint at du tager den til dyrlægen.

God bedring med den

//Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Det må du nok få
Forfatter: 
Dato:  13-04-2010 21:39

Dr dyr til at tjekke først! Det kan være tandproblemer, eller anden fysisk sygdom.

Men en tynd kat er oftest en træt kat, der er ikke megen energi til spræl.

Da min Bisse kom hjem som et lille katteskelet med pels om (vi tror, hun været lukket inde i den tid, hun var væk), sov hun meget, og vi gav hende en transportkasse at ligge i, da de andre ellers ikke ville lade hende i fred. Nu er hun heldigvis fin igen!

Mine får alligevel foder til killinger (Super Premium NutraNuggets- den orange pose), og det er et fedefoder også. Rent bortset fra, de er helt syge med det, så nu duer kun det. ;-)

Ellers er kogt kylling og ris (risen koges i kyllingevandet) et fint skånefoder (2/3 kød til 1/3 ris). Eller torskerogn most med ris. Eller hakket hårdkogt æg og ris. Eller kogt (fed) fisk med ris.

Men her bag min skærm, har jeg ikke lige noget bud, så jeg tror, det er bedst, at dr dyr ser katten.

Det, der virker som opkast, kan også være lunge/luftvejsinfektion- altså hoste. Og når de hiver efter vejret, har de svært ved at spise, og kaster sommetider op.

Mvh
xtiny

"Lad være med at vente med at have det sjovt, til du er færdig med noget. Måske bliver du aldrig færdig."

0
0
Svar på denne tråd

hvad får den nu?
Forfatter: 
Dato:  13-04-2010 22:20

Hvad giver du din kat af mad nu? Kan se at du skriver dåsemad, men det kan som regel kun bruges som godbid, da der ikke er nok næring deri, det består af mange % vand.

Mit råd, tag den til dyrlægen og find ud af om der er noget med tænderne, maven, orm eller lignende og så giv den foder til killinger af en god kvalitet. Ikke bare det billige fra Føtex til en 20'er X)

Jolly Jumper & Camino

Verdens sødeste super-ponyer

0
0
Svar på denne tråd

opfølgning
Forfatter: 
Dato:  13-04-2010 23:43

Trist med din kat og ja, vigtigt at komme til dyrlæge med den.

Husk, at når du giver ormekur, at der skal en opfølgning til efter ca. 14 dage.

Killingefoder (tørfoder) fra dyrlægen er genialt til tynd kat. Dåsemad fra supermarkederne ryger nærmest direkte igennem katten og ud af den anden ende, endnu mere ildelugtende ind på vej ind

0
0
Svar på denne tråd

Katte...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2010 08:16

Nu skriver du at det bare er en staldkat, så jeg ved ikke hvor mange penge i vil ofre på den? ...

Ældre dyr får tit vanskeligere ved at fordøje deres foder, derfor ville mit første bud (såfremt man er sikker på katten nu er ormefri) være at skifte til et letfordøjeligt foder af god kvalitet..

Faktisk behøver det ikke være dyrere, end det billigere fra foderstoffet, da kattene ofte skal have væsentligt mindre mængder af det gode foder..

Mit forslag til foder ville være enten Sensible eller Exigent fra Royal Canine.. Sensible er ekstra let fordøjeligt, Exigent indeholder mere fedt.. En blanding af disse to kunne også være en mulighed...

Vores egne katte får om vinteren Indoor fra RC og om sommeren Outdoor.. De er nemlig fine slanke om sommeren men tangerer til det laskede om vinteren, hvor det meste af tiden spenderes i sofaen på første sal ... ;) ..

At den "kaster op" kan skyldes mange ting.. Bl a at ormene endnu ikke er ude af kroppen, at den ikke kan fordøje sit foder ordentligt, at den har hårboller eller som en anden nævner, en luftvejsinfektion..

Selv ville jeg starte med foderet, såfremt katten ellers lader til at trives.. Altså er kvik nok, melder sig til måltiderne, ikke blot ligger passivt i et hjørne osv... Og såfremt der selvfølgelig ikke stadig er orm..

PøjPøj med det lille kræ, håber den kommer på højkant igen.. :)

MVH ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?

Bryllup 20.02.10

Termin 07.08.10

2010 bliver et fantastisk år, intet mindre.. ;)

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  14-04-2010 11:29

Tak for alle jeres svar.

Jeg har ringet til en anden dyrlæge i morges for at høre dennes mening vi snakkede længe og hun mente altså at så længe katten ellers trives så skulle jeg prøve med noget andet foder netop let fordøjeligt som nogen skriver evt til ældre katte da den jo er lidt oppe i årene og så ellers give den ris, kylling og evt tun evt lidt fløde og en ekstra ormekur. Flere proteiner.

Selvfølgelig skal jeg holde meget øje med den og komme ind med den ved det mindste.

Jeg har to katte og begge er staldkatte, de kommer til dyrlæge ved behov og hun skal helt sikkert også derind hvis ikke det nye mad hjælper eller hvis hun viser tegn på at være dårlig.

Jeg tror også jeg vil købe noget mod hårboller.

Jeg har lige givet hende ris og tun og det spiste hun glædeligt.

Jeg er dog i tvivl om det så skal være killinge foder eller til ældre katte.

Et eller andet siger mig at der er noget galt så jeg tror det ender med at jeg tager afsted med hende...

0
0
Svar på denne tråd

få hende tjekket
Forfatter: 
Dato:  14-04-2010 18:57

det kan altså også være nyrerne.

Har selv prøvet det med en 4 år gammel kat.

Og mange ældre katte har faktisk problemer med nyrerne. Derfor skal man ikke give ældre katte anden end senior mad. Og slet ikke killing foder. For mange protininer.

Arbejder selv for kattens værn, og har selv 19 ordnet indekatte.

DetVarKattens - Medlem af Kattens Værn.

En rigtig hest er en oldenborg!

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 07:53

ØV der er ikke godt nyt herfra...

Jeg købte i onsdags Royal Canin Sensible og begyndte så at give min kat lidt af det fra hånden så den kan vænne sig til det nye foder, pludselig begynder katten at se mere frisk ud og begynder at "gå mere ud". I forgårs ville hun ikke rigtig have så meget af foderet og jeg tænkte at det kunne være hun havde spist en mus eller at det nye foder måske mættede anderledes.

I går var hun så væk hele dagen og jeg tænkte super hun er da rigtig ude og hygge sig men jeg blev meget ked af det da jeg kom over for at se om hun var kommet hjem.

Det var hun men ville ikke have noget at spise. Hun så sløj ud, små rystede og så i det hele taget ikke godt ud, lugtede lidt.

Jeg hentede en portion dåsemad til hende som hun plejer at springe over, hun ville ikke have det. Hun slikkede væsken i det af og så var det det. Jeg lagde et tæppe om hende i hendes kurv og sad længe hos hende.

Her til morgen ville hun stadig ikke spise så jeg hentede lidt dåsemad som jeg moste og hældte lidt vand over det spiste hun en smule af. Hun drak godt og fik tisset.

Jeg kunne ligesom fornemme at hun ikke har gjort sig ordentligt ren og nu er jeg altså rigtig bekymret.

Så nu tager vi til dyrlæge.

Jeg synes det er meget mærkeligt hun har fået det dårligt netop efter jeg har købt nyt og bedre mad... men først lyste hun op og virkede bedre jeg synes det er mærkeligt......

ØV :o(

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 17:13

Så har vi været til dyrlæge.

Jeg har fået lidt mere dåsemad i hende og og har netop købt perscription diet dåsemad til opererede hunde/katte hos dyrlægen det håber jeg hun vil have.

Hun har feber 39.4 og han mente at hun har en infektion i munden da hun har lidt rødt tandkød, nok derfor hun savler og ikke gør sig ren... og lugter ud af munden, lille kræ....

Han undersøgte hende grundigt og mener umiddelbart ikke at der ser ud til at være andet i vejen med hende.

Hun er jo godt nok tynd men hun har fine tænder osv og han mente at ældre katte godt kan tabe sig så vi skal fortsætte med at gøre en ekstra indsats for det med maden så det gør vi.

Hun har fået pencillin og jeg fik med hjem også.

Hun er lidt dehydreret så jeg købte en lille plastiksprøjte så jeg kan få ekstra vand i hende.

Så nu krydser jeg fingre og håber på bedring ellers må vi tage den derfra.

Måske har maden givet hende et boost så hun er gået ud og redet sig en infektion, det er dælme heller ikke nemt....

0
0
Svar på denne tråd

væske væske
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 17:20

Væske er det vigtigste lige nu, hvis hun er dehydreret.

En kat kan ikke tåle at dehydere uden at det går ud over dens nyrer. Så det er godt du har tænkt på det!

Hvis du hælder et par skefulde kogende vand på den gode dåsemad, så dufter det meget mere indbydende for katten. Katte "spiser" nemlig meget med lugtesansen, så god duft betyder meget.

Samtidig får du også mere væske i hende sammen med næringen.

Jeg krydser fingre for hende :)

Tremmeseng med høj bund og gerne incl. madras samt sammenklappeligt babybadekar købes.

mvh PiaR
quantum in me fuit

0
0
Svar på denne tråd

dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 18:08

Har dyrlægen taget blodprøver mm? Nyretal? Jeg ville være bekymret og tænker også i problemer med nyrerne - nyreproblemer er noget rigtigt l*rt. Hun lyder godt nok skidt, den bette...

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider