Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Bedækning af hund - Betingelser??
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 21:49

Hej HN....


Jeg har en han Chihuahua, korthåret, lysbrun/hvid - Rigtig smuk! Og jeg vil gerne tilbyde ham til bedækning... Men min veninde påstår at jeg ikke kan forlange en hvalp for parringen, men der er jeg uenig.

Mange siger at de forlanger en hvalp eller pengene for en hvalp - og min mor som har haft Yoksieterrier i 12 år, siger også at det somregl er sådan det er, at man altså tager en hvalp for det eller pengene for en hvalp - og ikke 1000-1500kr som min veninde vil give for ALT.... :-S


Hvad siger i ???


Venligst


Line L.M....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er han stambogsført?
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 22:29

For så kan der være nogle udstillingskriterier og andet du skal opfylde først.


Men hvis det bare er en sød hund du har kan jeg ikke se der skulle være noget i vejen med at bytte en hvalp for en parring.

Det bestemmer du jo selv og tæveejeren kan jo finde en anden hvis hun ikke er enig. Husk også at gøre dig klart hvad du vil tilbyde hvis tæven går tom.


Venlig hilsen

Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Da......
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 23:09

- vores Golden Retriever fik hvalpe,var betalingen til hanhundens ejer 1 hvalp og de fik lov at vælge før andre købere - de var iøvrigt meget interesseret i kuldet,så de var på besøg en gang om ugen - ligesom de andre kommende hvalpeejere.


Jeg syntes at det var ok,(hvis der kommer mindst 4 hvalpe)men nogle aftaler også et beløb pr. hvalp - afhængigt af kåring o.s.v, på hanhunden.


Hvis jeg havde så lille en race som din,ville jeg som tæveejer nok heller ikke afgive en hvalp - for de får vel ikke mere end 1-3 hvalpe og hvad nu,hvis tæven skal have kejsersnit en søndag nat og kun får 1 hvalp-skulle du så have den?

Så kan tæveejeren stå tilbage med en kæmperegning på kejsersnittet og hvalpebesværet de første 8 uger,for derefter at aflevere hvalpen til dig - lyder det retfærdigt?


-Så fik gemalen sin 1. hest-en sød lille Shetlænder vallak,med tilhørende vogn....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanhund
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 00:02

Prisen for en parring vil i min verden komme helt an på om hanhunden har stambog, er udstillet med godt resultat og helbredsundersøgt og fundet fri for diverse lidelser.


Jeg kunne aldrig drømme om at forlange en hvalp når det er en race der kun får meget få hvalpe - og en tæveejer der siger ja til sådanne betingelser i forbindelse med parring, er i min verden enten naiv eller dum.


De gange jeg har fået parret ude har jeg betalt 1000,- kr for selve parringen og 1000,- pr levende født hvalp.

Nu ved jeg godt at min race ikke er så populær og dyr som din, men selve måden at afregne på er i min verden fair, fremfor at betale en hvalps pris.


Måske skulle du kigge på hundegalleri og se hvad de forskellige ejere af hanhunde tager? Eller kigge på nogle af specialklubbernes hjemmesider?


Mvh

Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 04:16

Der er ingen regler på området, så du kan jo sådan set tage hvad du vil -og hvad tæveejer er villig til at betale.


Men da små racer ofte kun får få hvalpe (1-3 er vidst ikke usædvanligt for din race), synes jeg en hvalps pris/en hvalp er temmeligt urimeligt.


Mange vælger at tage et beløb for parringen og yderligere et beløb pr levende hvalp ved 3 uger.

Altså f.eks. 1000kr for parringen, og 1000kr pr hvalp der er levende når de er 3 uger gamle. Hvor stort beløbet skal være, afhænger jo lidt af salgsprisen på hvalpe af den givne race/blanding, og på kvaliteten af hannen.


Hvis din hund er testet fri for arvelige lidelser, måske osse udstillet og avlsgodkendt osv, kan man tillade sig en højere pris end hvis hunden "bare" er en sød lille hund.

Test for arvelige lidelser er i øvrigt efter min mening et must... alt andet er i mine øjne uansvarligt


-og så hedder det altså parring når det er hunde og ikke bedækning



Mvh Michelle


0
0
Svar på denne tråd
 
 Normen
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 20:41

da mine forældre havde en ret benyttet hanhund var prisen for en hvalp eller førstevælger til en gratis hvalp efter eget ønske (dog efter tæveejer havde valgt hvis de ønskede at beholde en hvalp).


Men racen fik også oftest 5-10 hvalpe.


En Chichuahua får jo oftere 2-4 hvalpe så der er det måske i overkante men er selvf. altid hvad man bliver enige om og hanhundens kvalitet og efterspørgsel er selvf. vigtig. Er han en højt præmieret god avlshan eller uregistreret og hvad forventes hvalpene at blive solgt for.

Jeg ville nok sige måske 50-75% af en hvalpepris for en Chihuahua


Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !


Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.


http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 20:59

jeg synes en hvalps pris måske også er i overkanten af hvad jeg ville give.

vi skulle give 900,- pr. hvalp der var levende efter en uge - og det synes jeg er rimieligt - da skrøbelige hvalpe kan dø efter nogle døgn.


hvis jeg skulle betale en hvalp i stedet - så skulle min tæve have 8 hvalpe - før det var mig der ville tjene på det. da vores hvalpe typisk koster 6500 (jack Russel)

men da vores race ligger på typsik 3-4-5 stykker - ville dette ikke være rimelgit i mine øre.


men få Jeres aftale ned på skrift inden parringen - ang. betaling og hvornår denne skal falde og hvilke aftaler I ellers har - også hvis tæven går tom. så der ikke bliver nogle tvister mellem Jer...



Stutteri Piilgaarden


Broget når det skal være bedst

- Avl af pinto'er


2 x 1 års hingsteplage til salg -

forventet stang 132 og 160


www.123hjemmeside.dk/kaninavler

0
0
Svar på denne tråd
 
 schæfer
Forfatter: 
Dato:  08-04-2010 06:38

Vi har givet 5000kr (og der er stamtavle og alt som skal være på begge "forældre ) .


Det er brugshunde , vi fik 8 hvalpe .

Har så solgt tæven nu , og pt ligger hun så med 11 hvalpe .


Bella :O) LEV LIVET I DAG , MAN VED ALDRIG MED DAGEN I MORGEN .



En RIGTIG hund er en schæferhund ;O)

www.lakimo.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  08-04-2010 12:51

Jeg kunne forstå, hvis det bare var en lille sød gårdhund jeg har - men har en ægte chihuahua, som ligger helt op til 10.000 kr!


Jeg kan bare slet ikke se realiteten i, at jeg får 1000,- for alt, og hun får f.eks 2-3 hvalpe hun kan tjene mindst 18.000kr på ialt... Derfor vil jeg forlange én hvalp, eller prisen for en hvalp (f.eks 5000kr) hvis den selvfølgelig bliver drægtig. Hvis den går tom, prøver vi da igen indtil det lykkeds! :) Det skal være fair...


Venligst


Line L.M....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fair...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2010 13:05

Vil du så også hjælpe med udgifterne til et evt. kejsersnit?? Og hvad nu hvis tæven kun får en hvalp??


Aner intet om de små racer, men hun skal vel også have hvalpefoder under drægtigheden, ormebehandles og hvalpene skal da også chippes, stambogsføres og tjekkes ved dyrlægen, som jo også koster..


Hvem skal betale dette??


Louise


Man lærer mere ved at lytte, end ved at tale selv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du ikke kan se realiteten
Forfatter: 
Dato:  08-04-2010 13:06

så lad være med at lade din hund bedække.. Det er da ret enkelt.. Så kan hun måske finde en anden hanhund hvis ejer stiller krav som hun er parat til at indfri.. Længere er den vel ikke..


Helt ærligt, hvis den nu kun får to hvalpe skal du så have den ene?? Så har du sådan set scoret halvdelen af gevinsten og jeg kunne forestille mig at en tæve var dyrere end en hanhund og det er jo tæveejeren der har både fornøjelsen men også arbejdet med hvalpene..


Alternativt må I jo blive enige om en fleksibel ordning sådan at du f.eks får en hvalp hvis der er tre eller flere levedygtige og ellers får en vis procentdel af salgsprisen..



VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bedækning af hund - Betingelser??
Forfatter: 
Dato:  08-04-2010 13:21

Det er altså ikke billigt at ha' hvalpe kan jeg hilse og sige, og jeg ville ha' været ret ærgerlig over at ha' givet fx. 6.000kr, hvis vi havde fået vores parret ude, for vi fik kun én hvalp.

- Det er risikoen, men alligevel.


Nu er vores godkendt med stambog, og avlsgodkendt og hele molevitten, men vi har valgt at droppe ud af klubben, og bruger ham udenfor stambogen.


En westie hvalp uden papir, går til ca. 6.000kr, +/-.

- Vi tager 2.500kr for en parring, og kommer der intet giver vi en omparring.

Eller også betales der 1.000kr ved parringen, og så 500kr pr. levendefødt hvalp.


Derudover, så er din race en ret populær race - så selvom du ikke vil avle indenfor stambogen, synes jeg du skal få den checket for fx patella.

- Samme gælder tæven.


Jeg ville bestemt ikke betale en hvalps pris, for en parring med en chihuahua, - og slet ikke hvis den ikke var checket i hoved og r*v, stambog eller ej! :-)


Det er meget muligt du tror tæveejer kommer til at tjene kassen, men der er altså mange udgifter til hvalpe!

- Foder, ormekur, vacc, chip, fødekasse, tæpper, legetøj m.v.


Og som andre siger, - hvad så hvis der kun kommer én hvalp, eller tæven skal ha' kejsersnit søndag nat?


Med en race som din, ville jeg finde en fair pris - kig hvad andre tager, og vurder.


Der er jo mange faktorer som spiller ind.

- Og så kan jeg hilse og sige at det altså heller ikke altid er lige nemt at være hanhunde ejer hvad angår parringer ;-)



Rollo

- Marsvinenørd


TELL-MANN WESTIE

- Lucky står til avlstjeneste


ROLLOS MARSVIN

- Opdræt af søde marsvin

- Salg af foder og strøelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  08-04-2010 18:59

Chico er blevet tjekket ved dyrlægen, som han tit gør da vi har en hund mere og en kat, som også tit får tjek.

100% rask! :)


I behøver ikke lyde kras... Jeg har tit set at folk tager en hvalp/en hvalps pris for det hele.


Selvfølgelig skal der laves klare aftaler om, hvad vi gør hvis hunden kun får en hvalp, for så skal hun da beholde det, men jeg skal alligevel have et beløb. Måske en 1500-2000kr. (og ikke 5000+ eller en hvalp!) Men hvis den så tilgengæld får 3-4 hvalpe, ja så har jeg mit krav. Som jeg ved, mange også har. (Kender mange der har samme race, og kender mange der avler.) Og har nemlig spurgt dem, hvordan og hvorledes.


Hvis tæven går tom, så er der gratis omparring selvfølgelig!


Venligst


Line L.M....

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider