Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hestedilemma
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 14:18

Jeg har 2 DV vallakker gående hjemme hos mig selv!! Har indtil sidste år haft 3, men den ene blev slagtet i september, og det har egentlig gået fint med kun at have de to tilbage!!

Den unge er dog lidt ked af, at være alene hjemme..Det går okay hvis han kan se den anden, men jeg kan ikke ride tur eller stævner på den "gamle", uden den unge (snart 6 år) er med! Lidt træls og unfair over den "gamle" (snart 13 år), at han kun kan rides hjemme på min bane ;-(..

Nu har jeg fået tilbudt den unges mor, kvit og frit, da hun er 20 år og skal pensioneres! Hun har gået som avlshoppe de sidste mange år, og mistede desværre sit føl i år, 3 uger før tid!!

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøve at avle et føl en dag, og har da overvejet at anskaffe mig en selvskabshest, så jeg kan komme lidt ud og starte mv!! Men hoppen er jo 20 år, og burde vel slippe for at få flere føl?? Hun er en EDH hoppe, så fristen er jo stor ;-) Men det koster jo også at have hende gående, og tænker også om den unge vil ku lære at være alene de par timer, jeg max. vil kunne være afsted med den gamle..Jeg har ikke tænkt mig at begynde at ride hoppen igen..Højst måske nogle små skridt/hygge ture en gang i mellem!!??

Mit dilemma er også, hvordan det vil gå at sætte en hoppe sammen med de 2 vallakker, som begge har en del hormoner! (sent kasteret) Frygter, at de vil begynde at slås om hende..Dvs lave en masse splid..også når de så vil blive 3 i flokken, som jo kan være et dumt antal?? Inden min blev slagtet sidste år, var det de 2 "gamle" der holdt sammen, og den unge blev lidt holdt uden for..og fik en del skrammer :-/... Det sidste halve år er der faldet ro på ude på marken, og den unge har 7-9-13 ingen skammer haft siden!!

Hvad ville i gøre?? Siger jeg nej til hoppen, bliver hun slagtet, da hun ikke skal andre steder hen, end til mig siger avler ;-)

Et sidste dilemma er også at jeg pt ikke har så meget jord, så jeg har lejet nogle marker, som ligger lidt væk fra min gård (er dog ved at undersøge mulighederne for købe en anden gård, med en del mere jord til), men jeg vil jo skulle gå noget frem og tilbage med 3 heste, så længe jeg bor hvor jeg gør..Men har jeg kun de 2, er jeg tvunget til at skal ha begge med hjem på én gang, når jeg skal ride, da den unge jo ikke vil gå alene, uden at han kan se den gamle!!

Hvad ville i gøre...

Mvh Ulla

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad jeg ville
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 15:16

Hej.


Jeg kan godt se det er noget af et dilemma!


Uden at kende dine heste, tror jeg ikke det vil være så smart at sætte en hoppe ud på folden. Jeg passer en flok vallakker, og da der kom en hoppe ud at stå, var der et leben når hun var i brunst. Den højst rangerende vallak, sprang uafbrudt på hende (med risiko for skader på hoppen), og de andre var åh-så-interesserede i hende. Meget belastende.

Man kan dog isolere hoppen, når hun er brunstig. Sådan kan det måske fungere?


Ellers kan du måske anskaffe en lille pony til selskab? De fylder ikke meget og så vil du kunne ride alene ud på dine heste.


- Heidi




Man skal tvivle om alt og tro på meget.

(Descartes)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen andre..
Forfatter: 
Dato:  08-04-2010 21:27

Ingen andre der vil udtale sig????

0
0
Svar på denne tråd
 
 personligt
Forfatter: 
Dato:  08-04-2010 21:46

har jeg aldrig haft problemer med at have hopper vallaker sammen min hingst kan da også gå sammen med hopperne når de er drægtig ( af praktiske grunde han ikke gør når de ikke er drægtige) og han er onkel når der bliver vendet føl fra


Hilsner Henriette


DVÆG PINSCHER HVALPE SÆLGES 3800

www.123hjemmeside.dk/knabstrupper

Bedækning tilbydes

ved
Majco`Equus-maximus

Matrialeprøve vinder 2008

1500,- pluds papir og opstaldning



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider