Jeg har snart lavet mange indlæg om emnet, da jeg er meget meget i tvivl
men nu har sagen ændret sig lidt, så derfor har jeg endnu engang brug for at få lidt andre synspunkter på sagen.
Situationen så kort fortalt, som den nu kan fortælles:
- Jeg har i mange år hjulpet nogle oldenborgavlere, og derigennem blevet meget glad for racen, og har i flere år drømt om egen oldenborg-hoppe til let ridning og avl.
- For ca. 1½ år siden mistede vi min drømmehest i en ulykke, og tabet slår mig mere ud end forventet.
- Kort tid efter begynder jeg i stedet at træne med et af føllene fra sommeren, da jeg jo ikke længere har min drømmehest at pusle om.
- Føllet begynder langsomt at betyde mere og mere, og selv om jeg havde lovet mig selv, at det skulle være slut med ungheste, begynder jeg at træne mere og mere med den fra jorden, da den er super god i hovedet.
- Jeg bruger utallige timer på at tænker over, hvad jeg skal gøre. Købe plagen eller ej. Til trods for, at jeg er studerende og slet ikke skal have hest før om nogle år.
- Sidste status var, at jeg mere eller mindre havde besluttet mig for IKKE at købe, da plagen jo alligevel stod hos avlerne, så jeg kunne nemt træne videre med den et par år for så at købe, når min uddannelse var færdig, hvis jeg ønskede det.
Nu er situationen så blevet en hel anden, idet avlerne har sat det hele til salg. De vil gerne sælge plagen til mig, da de ved, jeg kun vil den det bedste, men jeg mangler stadig lidt over 1 år af mit studie + jeg har planlagt udveksling i 4 mdr. til efteråret.
Men alligvel har jeg regnet lidt på det. Jeg har fundet flere steder på Sjælland, der gerne tager hesten på fuldpas til næste vintersæson, så jeg kan tage på udveksling, samt skrive bachelor med god samvittighed. Prisen for dette ligger på omkring 1800 kr. Derudover skal der være penge til smed, dyrlæge og forsikring + jeg skal have råd til at sende hesten i tilridning i foråret 2011, hvilket koster knap 6000 kr. det sted, jeg vil have den hen.
Min økonomi i dag er fin. Jeg får SU + løn fra fritidsjob, og jeg har ca. 2000 kr. til "snold" hver måned.
Hvis jeg på mit sidste år af uddannelsen optager et SU-lån, får jeg udbetalt ca. 2700 kr. ekstra hver måned, og planen var så, at der skulle stå hest på disse penge. Det vil kun være perioden oktober '10 - maj '11, jeg har brug for lånet, da perioden med sommergræs sagtens kan klares med mit budget uden SU-lån.
Selve prisen på hesten, kan jeg godt betale kontant, og budgettet for udveksling kommer ikke til at påvirke mit daglige budget.
Nu er det så jeg vil vide. Er det helt tosset, jeg vil købe hesten i denne situation? Jeg har jo ikke tid til den, før om ca. 1-1,5 år, så det virker tosset at tage SU-lån, så man har råd til en hest, der bare skal gå på fold.
Jeg tænker lidt, at jeg bliver nødt til at tage chancen. Kort forinden drømmehesten omkom i ulykken, overvejede jeg at droppe uddannelsen og købe den, men dengang valgte jeg den fornuftige beslutning. Havde jeg valgt med hjertet dengang, havde hun måske levet i dag
Dengang lovede jeg mig selv, at stod jeg nogensinde i en lignende situation, ville hesten komme i første række. -Og sådan en situation er det jo lidt nu.
Med i mine overvejelser er også, at jeg havde planlagt en kandidatuddannelse efter endt bachelor, men det bliver helt sikkert droppet, hvis jeg køber hesten. Tanken bag dette valg er dog også, at jeg slet ikke brænder for min uddannelse, og egentlig bare gerne vil have et fuldtidsjob igen. Men bacheloren skal selvfølgelig afsluttes 
Tak til dem, der læste med så langt