Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Skal, skal ikke (købe hest)
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 10:04

Jeg har snart lavet mange indlæg om emnet, da jeg er meget meget i tvivl men nu har sagen ændret sig lidt, så derfor har jeg endnu engang brug for at få lidt andre synspunkter på sagen.

Situationen så kort fortalt, som den nu kan fortælles:

- Jeg har i mange år hjulpet nogle oldenborgavlere, og derigennem blevet meget glad for racen, og har i flere år drømt om egen oldenborg-hoppe til let ridning og avl.

- For ca. 1½ år siden mistede vi min drømmehest i en ulykke, og tabet slår mig mere ud end forventet.

- Kort tid efter begynder jeg i stedet at træne med et af føllene fra sommeren, da jeg jo ikke længere har min drømmehest at pusle om.

- Føllet begynder langsomt at betyde mere og mere, og selv om jeg havde lovet mig selv, at det skulle være slut med ungheste, begynder jeg at træne mere og mere med den fra jorden, da den er super god i hovedet.

- Jeg bruger utallige timer på at tænker over, hvad jeg skal gøre. Købe plagen eller ej. Til trods for, at jeg er studerende og slet ikke skal have hest før om nogle år.

- Sidste status var, at jeg mere eller mindre havde besluttet mig for IKKE at købe, da plagen jo alligevel stod hos avlerne, så jeg kunne nemt træne videre med den et par år for så at købe, når min uddannelse var færdig, hvis jeg ønskede det.

Nu er situationen så blevet en hel anden, idet avlerne har sat det hele til salg. De vil gerne sælge plagen til mig, da de ved, jeg kun vil den det bedste, men jeg mangler stadig lidt over 1 år af mit studie + jeg har planlagt udveksling i 4 mdr. til efteråret.

Men alligvel har jeg regnet lidt på det. Jeg har fundet flere steder på Sjælland, der gerne tager hesten på fuldpas til næste vintersæson, så jeg kan tage på udveksling, samt skrive bachelor med god samvittighed. Prisen for dette ligger på omkring 1800 kr. Derudover skal der være penge til smed, dyrlæge og forsikring + jeg skal have råd til at sende hesten i tilridning i foråret 2011, hvilket koster knap 6000 kr. det sted, jeg vil have den hen.

Min økonomi i dag er fin. Jeg får SU + løn fra fritidsjob, og jeg har ca. 2000 kr. til "snold" hver måned.

Hvis jeg på mit sidste år af uddannelsen optager et SU-lån, får jeg udbetalt ca. 2700 kr. ekstra hver måned, og planen var så, at der skulle stå hest på disse penge. Det vil kun være perioden oktober '10 - maj '11, jeg har brug for lånet, da perioden med sommergræs sagtens kan klares med mit budget uden SU-lån.

Selve prisen på hesten, kan jeg godt betale kontant, og budgettet for udveksling kommer ikke til at påvirke mit daglige budget.

Nu er det så jeg vil vide. Er det helt tosset, jeg vil købe hesten i denne situation? Jeg har jo ikke tid til den, før om ca. 1-1,5 år, så det virker tosset at tage SU-lån, så man har råd til en hest, der bare skal gå på fold.

Jeg tænker lidt, at jeg bliver nødt til at tage chancen. Kort forinden drømmehesten omkom i ulykken, overvejede jeg at droppe uddannelsen og købe den, men dengang valgte jeg den fornuftige beslutning. Havde jeg valgt med hjertet dengang, havde hun måske levet i dag :-( Dengang lovede jeg mig selv, at stod jeg nogensinde i en lignende situation, ville hesten komme i første række. -Og sådan en situation er det jo lidt nu.

Med i mine overvejelser er også, at jeg havde planlagt en kandidatuddannelse efter endt bachelor, men det bliver helt sikkert droppet, hvis jeg køber hesten. Tanken bag dette valg er dog også, at jeg slet ikke brænder for min uddannelse, og egentlig bare gerne vil have et fuldtidsjob igen. Men bacheloren skal selvfølgelig afsluttes :-)

Tak til dem, der læste med så langt :-)

Mvh. Julie

---

Vodagergård - Avl af danske oldenborg - Gode avlshopper til salg www.vodagergaard.dk

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

0
0
Svar på denne tråd

dadadada...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 10:30

Først tænkte jeg, at du da skulle lade være med at købe den hest, når ikke du måske rigtig har råd osv osv!!!

MEN, du kender hesten, du ved hvad du vil have og ikke have!

Økonmien hænger måske ikke helt sammen, men kan lade sig gøre!

Køb den, du ved aldrig hvornår du får sådan en chance igen, og HVIS ikke du har tid og øknomien ikke kan hænge sammen, ja så kan DU jo sælge den!!!

Hvis hun sælger den til anden side, får du nok aldrig muligheden, men køber du den selv, er du jo selv herre over det, og som sagt så kan DU jo sælge den hvis ikke det går!!

Du studere, får en unghest, dvs den kan jo "alligevel" ikke rides endnu, så skal du ikke gå og have dårlig samvittighed over at du måske ikke lige får redet den!!!

Og ja, der KAN komme en stor uventet dyrlæge regning, men det ville ikke være på det grundlag jeg ikke købte hesten, for pengene skulle jeg nok finde i så fald det gik SÅ galt!!!

Glæder mig til at se billeder af skønheden hi hi

Sommergræs tilbydes (opstaldning)

6800 området, se link:

www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=384812

Pony vogn sælges + sele, se link:
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=32&i=3935&t=3935

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 10:43

laiseee: Tak for dit input :-)

Det er netop nogle af de tanker, jeg også har gjort mig. For med SU-lån kan det sagtens lade sig gøre, og der kan også ligges penge til side til uventede dyrlægeregninger. Og afdrag på SU-lånet er intet problem, når jeg først får fuldtidsjob. Heller ikke selv om jeg stadig skal betale udgifter til hest.

Den fylder 2 år til april, så jeg behøver netop ikke tænke på, at jeg ikke får trænet nok med den. Den vil kun have godt af at nyde hestelivet, inden den skal i gang som ridehest.

Hvis plagen udvikler sig i den retning, vi forventer, bliver det en avlshest i en klasse, jeg aldrig ville få råd til, når den første er kåret og tilredet. Og sælges den til anden side, kan jeg være helt sikker på, at jeg ikke får mulighed for at købe den tilbage, før den er gammel og udslidt.

Så min største betænkelighed omkring det hele er nok, at det netop er en plag. Jeg har jo ingen sikkerhed i, at hun udvikler sig i den retning, jeg forventer. Så det er mange penge at smide i en hest, jeg måske indser om 1 år, ikke skal være min alligevel. -Jeg tror bestemt ikke, det kommer til at gå sådan, men chancen er der jo.

psst.. Hvis du er meget nysgerrig, så er der billeder på min præsentation ;-)

Mvh. Julie

---

Vodagergård - Avl af danske oldenborg - Gode avlshopper til salg www.vodagergaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 10:44

Køb den...Glæder mig til at se billeder...

Screw you guys, i'm going Western :)

Lykkelig ejet af 3 muskelhunde + 1 stk Moppedreng :)

Plads til føl søges pr 15/9 ca, 8740 og omegn, se profil for min annonce!

0
0
Svar på denne tråd

Gør det, hvis..
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 10:51

..du brænder for det :-)

Men jeg bryder mig ikke helt om sætningen:

Med i mine overvejelser er også, at jeg havde planlagt en kandidatuddannelse efter endt bachelor, men det bliver helt sikkert droppet, hvis jeg køber hesten.

Jeg synes altså ikke at en hest skal have indflydelse på ens uddannelsesvalg.

Tænk dig nu rigtigt godt om!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 11:02

spirillen: Lige netop ved den sætning, var det vigtigt også at læse næste sætning ;-)

Jeg har egentlig slet ikke lyst til at tage den kandidat, men havde valgt at gøre det, "da det jo er det man bør". Hånden på hjertet så tror jeg aldrig, jeg vil få brug for den uddannelse, da jeg slet ikke har ambitioner i den retning. Og skulle jeg fortryde mit fravalg, kan man altid vende tilbage og tage kandidaten senere hen, så længe bacheloren er i hus.

Mvh. Julie

---

0
0
Svar på denne tråd

Havde godt...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 11:08

...læst de næste sætninger :-)

Men de ændrer jo ikke ved, at du angiver hesten som grund til, at du ikke gør det, fordi du alligevel ikke ville ;-)

Håber da, at hesten ikke i så fald vil forhindre dig i at vende tilbage til studiet, hvis du skulle få lyst :-)

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 11:13

Ej, hun er da for bedårende!!!

Ja, det er træls hvis ikke den udvikler sig som den skal, men du kan købe hvilken som helst hest, og du risikere fx den pludseligt bliver kronisk halt ;-)

Køb den lille prinsesse, og glæder mig til at se ny billeder når den er DIN ;-)

Sommergræs tilbydes (opstaldning)

6800 området, se link:

www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=384812

Pony vogn sælges + sele, se link:
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=32&i=3935&t=3935

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 11:37

Jeg tog et studielån, da jeg læste for at kunne beholde min daværende hest. Det gik efter planen.

-bortset fra da jeg skulle betale lånet tilbage. For SU Styrelsen forlangte 3500 om måneden i afdrag. Det havde jeg slet ikke råd til på daværende tidspunkt, og det blev VIRKELIG stramt! Hvis ikke jeg havde haft en kæreste som hjalp mig økomonisk (vi boede sammen), havde jeg måtte sælge min elskede hest...

Team Starlight´s

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 12:00

Frøken ?Mademoiselle?: Hvor mange år modtog du SU-lån?

Så vidt jeg kan se, skal man betale af i en årrække, der bestemmes ud fra, hvor meget man har lånt. Hvis jeg tager SU-lån i 1 år, skal beløbet betales tilbage over 7 år, da jeg er under de 40.000 kr.

Godt nok kommer der renter på, men det burde da aldrig kunne komme op på 3500 kr. pr. måned i 7 år.

Mvh. Julie

---

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 13:05

jeg ville gøre det =o), men nu er alle mine heste også købt som føl/plag da jeg aldrig ville få råd til en hest af den caliber som 6års og uddannet, jeg har ikke fortrudt, en enkelt var jeg lidt ked af at se da hun var 3 men som 5 års er hun alt det jeg drømte om, skulle hun mod forventning ikke leve op til dine drømme kan du sikkert stadig sælge hende og holde dine penge hjemme =o)

Og ja jeg droppede så ud af dyrlæge studiet for at beholde mine heste og jeg har ikke fortrudt, kbh og 4½år mere på skolebænken var ikke det rigtig valg for mig

drømme hesten står stadig i stalden og sidste år fik hun det mest fantastiske lille føl, og det er altså noget helt specielt når man selv har været med også da mor hesten blev født er jo nærmest blevet "mormor"

ps hvis det er smuksakken på din profil ville jeg da slet ikke være i tvivl

0
0
Svar på denne tråd

Se at få købt
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 13:47

Jeg tror ikke at du ender med at fortryde når det nu er din drømmehest. Hun er utrolig dejlig

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med hunden, haven, egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd

Uddannelse er nummer et !
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 13:48

Hvad er vigtigst uddannelse eller hest. Selvfølgelig uddannelse. Det ville da være dumt ikke at nå så langt som du gerne vil.( senere har du måske børn, hus eller andet der forhindrer dig i at studere? Hvad så hvis hesten bliver syg? Har du penge til det? Og hvad så hvis du mister dit fritids job? Du er blevet glad for hesten men hvem ville ikke det hvis man passer et dejligt dyr. Du kan altid få hest. Og der er mange dejlige heste derude også når du er uddannet og har en god økonomi. Det er også bare så træls at have hest hvis man ved at kommer der noget uventet så kan man ikke betale. Så bliver det ikke hyggeligt.

Vh Helle

0
0
Svar på denne tråd

Hest + uddannelse
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 14:44

Jeg har også haft hest som studerende. Økonomisk var det stramt, men jeg kunne ikke undvære hesten, så alligevel var det uden tvivl det hele værd!

Ang. su-lån: Jeg lånte i 3½ år - tror jeg. Nu betaler jeg ca. 1100 af i måneden.

Held og lykke med det!

0
0
Svar på denne tråd

studielån
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 15:25

Hej, jeg siger: go for it.

Jeg har selv haft studielån og det har aldrig rykket min økonomi da jeg skulle betale af.

Jeg lånte ca 15000 og betalte af med.....hold fast.... 189 i måneden ;)

Så Frøken ?Mademoiselle må vist ha lånt en del over det beløb, hvilket du forhåbentlig ikke ender med :)

Trine

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 16:48

Var det mit valg, stod skønheden allerede hjemme hos mig selv

Det er klart du skal gøre din uddannelse færdig, men man MÅ altså gerne have noget at glæde sig til og bruge sin sparsomme fritid på....

Go for it. Forandrer hun sig til noget du ikke kan acceptere, eller sker der andet, kan du sælge hende...

Nogle gange må man satse lidt

• Voksenrytter søger part ved Århus.Med mulighed for tur og lidt dressur. Ønske 145-159 cm, ikke bukkende/ikke stejlende og ikke løbende. Er meget fleksibel.
0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 17:19

Du skal købe, hvis det er det, du føler for :)

Jeg fik tilbudt at købe drømmehesten for et par år siden, men afslog - og det fortryder jeg inderligt i dag!

Er din udveksling faldet på plads?

Dejlig allround DV-hoppe sælges

6 år gammel, 172 cm i stg.

Skriv for mere info

"If you can dream it, you can do it!"

Walt Disney

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 19:29

1000 tak for jeres mange svar :-) Jeg tænker og tænker stadig. Skal være helt sikker på, at økonomien kan køre rundt, ellers gør jeg det ikke.

Helena H: Både og. Ansøgningen er sendt, men jeg mangler stadig svar. Er dog 99,9% sikker på, at jeg har fået en plads. Vil bare ikke svare på din besked, før jeg stod mod en bekræftelse på min ansøgningen i hånden :-)

Mvh. Julie

---

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider