Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Katastrofal løsspringning i Herning
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 22:43
Indsat fra nyheden Katastrofal løsspringning i Herning:

Løsspringningen ved hingstekåringen i Herning er normalvis et trækplaster for springinteresserede avlere i Danmark og der bliver brugt mange timer landet over både op til og efter løsspringningen på, at diskutere forventningerne til de enkelte hingste, deres egentlige præstation og endelig gisnet om deres fremtid i springsporten.

Hovedsageligt på grund af store forsinkelser, hvilket fik løsspringningen til at overlappe med det populære gallashow, forlod størstedelen af publikum løsspringningshallen længe før alle hingste var færdige. Ydermere startede løsspringningen samtidig med en MB springklasse i en anden hal, hvilket resulterede i konstant trafik ind og ud af hallen, op og ned af tribunerne, en meget forstyrrende og ærgerlig uro.

Afviklingen af løsspringningen i Herning har nok aldrig været Dansk Varmblods stærkeste disciplin, men de senere år er det kun gået ned af bakke. Afstandene mellem springene har gjort det svært for flertallet af hingstene at vise deres egentlige potentiale, banepersonalet har virket utrænet og ude af stand til at bedømme de enkelte hingstes adfærd individuelt og i dag fungerede heller ikke afskærmningen af hingstenes løbebane optimalt.

De nøjagtige afstande mellem springene er mig på dette tidspunkt ikke kendt, men det var tydeligt for enhver der betragtede løsspringningen i dag, at der var alt for kort for det suveræne flertal af hingstene.
Her er tale om toptrænede hingste, som har prøvet at løsspringe et utal af gange hjemme og flere har også erfaring fra udenlandske kåringer. Det er altså ikke sandsynligt, at de enkelte hingste ikke var trænet godt nok, ikke kunne administrere længden af deres galopspring eller bare ikke var gode nok.
Problemet må altså uden tvivl ligge på de på forhånd fastlagte afstande mellem springene. Ikke en eneste gang blev afstandene mellem springene tilpasset de enkelte hingstes størrelse og galopsprings længde eller deres grad af fremadsøgning.

Det er enhver klart, at ungheste på 3 og 4 år, ikke har den erfaring og lærdom som ældre redne heste har det, til at kunne regulere deres galopspring efter afstandene mellem springene og dermed kunne skaffe sig selv mere plads til det kommende spring. Taksation på det niveau er noget heste lærer i deres uddannelse under rytter over deres næste mange leveår. Alligevel synes det at være det der kræves af hingstene i løsspringningen, altså en kunnen der på ingen måde står mål med den kunnen der normalvis tillægges heste i 3-4 års alderen.

De hingste der ikke stoppede eller eller slog bomme ned, fik sjældent skaffet sig plads nok på udspringet, til at afvikle deres spring tilfredsstillende.

Enkelte hingste formåede at skaffe sig plads nok ved at bremse meget op før afsættet, hvilket dog resulterede i, at de sprang uden tilstrækkelig bascule og opaddrift.
Opbygningen af banen fik også hingstene til næsten udelukkende at fokusere på det sidste spring i serien og dermed løbe afsted efter netop det.

Ved at sætte det midterste af seriens tre spring op, ville fokus i de fleste tilfælde blive på det enkelte spring foran hingsten, i stedet for kun det sidste. Det midterste spring blev dog aldrig sat op og hingstene fór næsten uden undtagelse uden agtelse for springet videre til udspringet som de således kom alt for tæt på.

Med indstillingen, at der ikke bliver ændret på afstandene mellem springene efter de enkelte hingstes størrelse og længde på galopspring, tyder det på at man i Dansk Varmblod hellere ønsker at belyse hingstenes svagheder frem for deres styrker.

Hvad med indstillingen, at man bør give de enkelte hingste mulighed for, at vise deres fulde potentiale og så vurdere deres berettigelse i avlen på det grundlag?
Dermed ville man give både hingste, hingsteejere og publikum en bedre oplevelse af løsspringningen.

I dagens løsspringning blev det tydeligt, at kun få hingste får muligheden for at vise, hvad de egentligt kan.

Banepersonalet og løbegangens opbygning
Det er basal viden, at heste er flugtdyr. Føler en hest sig fanget mellem to onder, i løsspringningens tilfælde to styks banepersonale med hver sin longepisk, vil den vælge at flygte mod det mindste onde - i dette tilfælde hegnet/afspærringen.
Hingste der møder en hal fuld af mennesker, spring, et virvar af hvide bånd, planker og stolper er i de fleste tilfælde temmelig meget på vagt. At der så tilmed kommer banepersonale med longepiske mod hingsten fra hver side, presser de fleste hingstes flugtinstinkt yderligere.
Det burde være påkrævet, at banepersonalet har træning nok til at kunne læse de enkelte hingste og dermed deres næste reaktioner. Det er igen noget basalt enhver rytter lærer i deres første år med heste - at se farerne og hestens eventuelle reaktion, førend den finder sted.

Enkelte hingste reagerede netop i dag ved at løbe gennem afspærringen, andre nøjedes med at antyde, at hvis de pressedes yderligere, ville også de forsøge at forlade banen.

Enkelte hingste formåede dog i dag, at vise om ikke mere, så idet mindste glimt af deres potentiale.
Blandt dem udmærkede sig især fløjhingsten fra Oldenburg, Last Man's Hope (e. Last Man Standing/Conteros/Caletto I ejet af Schou & Skouboe i fællesskab med Paul Schockemöhle) der sprang med stor smidighed og eminent teknik, omend heller ikke han havde nok plads mellem springene.

Det er blevet sagt mange gange de seneste år, men det gør det ikke mindre sandt; Heartbeat-sønnerne var næsten uden undtagelse i særklasse. Til de bedste af hans sønner hørte på dagen uden tvivl Heart-Throb BS (e. Heartbeat/Barnaul XX/Lagos opdrættet af Søren Bøgested og ejet af Stald Cajus), Heart-Ache BS (e. Heartbeat/Candillo/Lagano opdrættet af Søren Bøgested og ejet af Stald Cajus) og Heart of a Champion PKJ (e. Heartbeat/Campione/Haemon XX ejet og opdrættet af Peter Koed Jørgensen) der alle viste eminent teknik, kapacitet og overskud.

Alicante-sønnen Aliance Real (e. Alicante/Haarlem/Joost ejet og opdrættet af Børge Christensen) viste også super teknik på springene.

Den tyskeejede og i Holsten kårede Companiero (e. Colman/Barnaul XX/Ronald ejet af Hengststation Völz) viste kapacitet uden grænser, en smidig overlinie og super indstilling til opgaven. Heller ikke Companiero havde let ved at være på afstandene, hvilket satte sit tydelige præg på forbensteknikken.

Druebrogaard's Quite Nice (e. Quite Easy/Come Back II/Leonardo II ejet og opdrættet af Ellen B. Skou og Lars Andersen) demonstrerede både eminente gangarter og stor forsigtighed på springene. Quite Easy-sønnen var enormt smidig både i bevægelsesforløbet og på springene.

Billeder fra løsspringningen kommer i løbet af lørdag.

0
0
Svar på denne tråd

hvad er
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 13:48

det da for noget at byde de unge heste? Man måtte jo mene at dv ellers har alle muligheder for at sørge for kvalificeret opstilling - men jeg formoder udfra hvad der står i artiklen at det har været en stor mangel - og mon ikke piskeførene er frivillige der er kommet mere eller mindre fra gaden? - Det skal lige understreges at der er sat spørgsmålstegn ved dette da jeg rent faktisk ikke ved det men jeg ved dog at jeg ikke en eneste gang har hørt om gode piskeførere ved et dv arrangement. Piskeførerne er faktisk også det der har bekymret mig ved overvejelse om at sende den ene af mine hopper til kåring da den er nervøs for fremmede - og dermed højst sandsynligt panikslagen for fremmede med en pisk.

Er der ikke et kursus indenfor Dv for piskeførere der skal gennemgåes inden personen godkendes til at være hjælper under et arrangement?

Og i artiklen er det jo ikke kun piskeførene der omtales mindre positivt - ved så stort et arrangement hvor resultaterne har så stor betydning for alle hestenes videre skæbne burde der så ikke være en banebygger til stede selvom det "kun" er løsspringning hestene præsenteres for?

Hvad synes I andre?

Til salg: meget smuk 3 års hoppe. Billeder her:

www.guloggratis.dk/dyr/heste/heste/ hoppe/annonce/7084429

0
0
Svar på denne tråd

hest og rytter
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 16:03

Jeg synes ikke det er pænt og tilbyde en ung hest, springe så højt. Det er for meget. Denes knogler jo ikke klar til det.

Men Hvorfor?

Hvad er det fede ved det?

Forstår det ikke.

JEg synes det er synd for den.

123hjemmeside.dk/herningkaniner

Fjordhestene Fra Ørskovgård

-Gitte

0
0
Svar på denne tråd

hmmm....
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 16:09

...måske en smule forkert at udtale sig uden at have set det, MEN kan ikke lade være med at lægge kommentaren "det overrasker mig ikke at Dansk Varmblod endnu engang opfører sig dumt"!

Jeg er absolut enig i at deres piskefører er fuldstændig håbløse og tror at det hele sker automatisk hvis man stiller sig et sted og bare bliver ved med at smælde højlydt med piske :( - det er da noget jeg har set adskillige gange og hestene bliver skrækslagne og yder absolut ikke deres bedste!

0
0
Svar på denne tråd

hvem har skrevet nyheden
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 19:43

kan kan ikke udtale mig om hvordan løsspringningen er foregået - men hvem har skrevet "artiklen"/nyheden?? synes det er mystisk at der ikk er et forfatter navn....

Hilsen Vivi og hul-i-hegnet-hesten

"ingen hest har græsset forgæves" - steffen brandt ...

0
0
Svar på denne tråd

så sku i ha set på finstrupgaard...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 19:43

...så sku' i ha set på finstrupgaard...formanden for oldenborger var skyld i at hans egen Fremviserpige nærmest blev løbet over ende og fik en benskade, da han i løb, svingede ophidset og uden selvkontrol med pisken

...det var til at kaste op over...føj

...Der var en fra forbundet der hørte mig og min venindes kommentar ...og han skyndte sig at sig, at uha-da da, sådan må man ikke tale højt om manden, for han var "selveste" formanden

...man skulle tro at de andre var bange for ham

...uhyggeligt med sådanne demagokker ;-)

...ryster på hovedet af sådanne mennesker

:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-)
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 19:51

Har selv DV-hest men er bestemt ikke imponeret over dette forbund!

Fuldstændig vanvittigt! Føj

Team Starlight´s

(Kristina & Starlight´s Sidney e. Salomon/Tango)

0
0
Svar på denne tråd

Skammeligt...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 01:33

vivi (Thorleif):

Hvis du ser på den oprindelige nyhed, så vil du kunne se den er skrevet af "Flo"

Hun linker også til den som det første i hendes artikel.

Jeg sad og havde den grumme fornøjelse at se løsspringningen fredag og i dette tilfælde fryder det mig, at "vi" har en så "hestebegavet og velformuleret person", der har n..... nok til at give DV den opsang af konstruktiv kritik, som de i aller højeste grad fortjener efter den omgang.

Jeg er meget enig i Flo´s observationer og har svært ved at tro, at der er nogen der ikke er det, som rent faktisk var tilstede.

Det var rædselsfuldt at se på og jeg sad flere gange med følelsen i maven at "nu går det galt..."

Èn ting er den uprofessionelle håndtering af opgaven set med kåringsmæssige øjne.

En anden ting er, at byde de unge hingste , at skulle løse dén opgave.

Det er simpelthen uartigt...

Jeg synes Casilius siger det hele.... :

Casilius e. Casall/Cambridge styrter. Foto: AA Foto

Hilsen

Margrethe

Stald-Sortebjerg

www.stald-sortebjerg.dk

Lykkelig ejer af et fantastisk Heartbeat afkom :)

"Sweet Grace" halvblodshoppe fra 2008 e. Casir Ask sælges

0
0
Svar på denne tråd

Hvor svært kan det være.......MEGET
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 09:04

Kære Flo

og i andre

Jeg er sikker på at DV´s Kåringskommision er meget interesseret i jeres faglige opservationer, skriv endelig til mailto:varmblod@varmblod.dk

Mht. De frivillige hjælperes kompetencer kan jeg kun foreslå at I tilbyder jeres hjælp i Herning fremover, så vil I nok opdage at I kommer til at føre pisken som i får besked på, og ikke som I selv vil...At kritisere andre er nemt.

0
0
Svar på denne tråd

men bj 2....
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 09:28

..så er det jo dem der giver "beskeden" til piskeføreren" vi kritisere og ikke en person, som "bare" adlyder ordre!

Kåringskommisionen og diverse dommere har jo ansvaret for hvad der forgår og de burde være klogere end at få en uerfaren til at føre pisken til løsspringning af ungheste.

Det er absolut ikke den enkelte hjælper, der bliver kritiseret her, men de ansvarshavende!

0
0
Svar på denne tråd

piskeførere
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 10:08

Du har fat i noget. Man kunne jo godt ansætte profesionelle til at være banehjælpere under løsspringningen, men udgiften til deres løn skulle jo nok tages fra noget andet f.eks. gallashowet, det kunne jeg godt leve med.

0
0
Svar på denne tråd

vores....
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 11:00

Jeg holder mig generalt væk fra DV, for det første syntes jeg hingstene kommer alt for let igennem og standarten generalt er lav.

For det andet er det en kæmpe trædemølle at sende dyrene igennem, lige fra hvordan kåringen forgår til 30 dags testen ect ect.

Så ikke løsspringningen i år, men har set nok af det gennem de sidste par år.

Holder mig til Hannoveraner Verband

Mvh.

L Nielsen.

Springheste sælges, fra L til S. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 10:46

Jeg så ikke løsspr fredag, så kan ikke udtale mig om det, men har haft DV heste med til forbesigtigelse osv hvor jeg har undret mig over at de ikke tilpasser banen den enkelte hest, hvilket giver optimale muligheder for a vise sin kapacitet, teknik osv. Nogle heste skal lige have lov til at springe småt et par gange ekstra, andre kan man hurtigt sætte spr højere op.

Jeg ved ikke hos hvem problemet er, men synes at DV burde tænke sig godt og grundigt om da hestene jo kun har den ene gang til at vise om de har det eller ej foran en kåringskommission, så måske der faktisk er gået et par gode hingste tabt som hingst pga dårlig løsspr.????

Jeg ved kun hvordan løsspr foregår i udlandet hos Holsteiner Verband, da jeg har arb der. Der står Herbert Blöcker for det og det gør han HVERT eneste år, han tilpasser banen til den enkelte hest og er et geni til at læse hesten. Han giver orde til hvordan og hvorledes hjælpere skal agere ved hver hingst. Nu var det så lige tilfældigvis Herbert jeg arbejdede for dernede og har haft glæde af hans viden, men dermed ikke sagt at jeg er løsspr ekspert for det tager tid at lære at læse den enkelte hest. Men jeg er da glad for de teknikker han har lært mig når mine unge engang imellem skal løsspr. og den gamle skal hygge sig lidt, for hos Herbert får de gamle konkurrence heste også lov til at løsspr engang imellem for hyggens skyld

Holsteiner: Karakter-Charisma-Klasse!

* Den der sladrer til dig, sladrer også om dig ! *

* Skade gør klog, men for sent....*

*Intet er umuligt for den, som ikke behøver gøre det selv*

0
0
Svar på denne tråd

jkfjvkefjek
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 13:35

mig og en veninde så det også fredag. Vi snakkede bla om at det var tankevækkende at flere af hingsteejer gik rundt og lagde en rolig hån til piskeførende for at få dem til at slappe af.

der var bla en hingst som tabte sin sko. Den havde dog været over springende en gang inden. Da denne hingst kom på banen igen var det så tydeligt at den ikke ville ned i enden hvor de blev klemt i et hjørne inden de skulle springe. Det var forøvrigt også dette sted de var flere som forsøgte at bryde ud.

Man sad som publikum og kunne se længe før de gik igennem indhegningen at det ville ende galt. Men intet foretog de sig andet end at blive ved at presse på dem til de til sidst gik igennem.

Ja en styrtede i springet men der var også et par stykker som brød ud mellem springende og nogle som stoppede og blev helt ferbrilske over ikke at kunne komme den ene leler den anden vej. Synes en bane bygger vil være på sin plads og synes at de skulle lade være at presse hestene så voldsomt.

Når det så er sagt lagde problemet ikke kun hos banebyggeriet #men også hos publikum for h#lvede et spetakel de kunne lave og det gør det jo nok ikke just nemmere for de unge dyr at holde forkus og koncentrationen.

Er glad for at det ikke var min hest som skulle bedømmes her for tror mange avler gik derfra med en føelse af at hestene ikke havde vist deres bedste.

Når alt dette er sagt synes jeg nu også der var nogle som ind i mellem sprang rigtig lækkert og gerne måtte stå i min stald.

Undskylder hvis det blev lidt rodet

Den lykkelige ejer af Søgaards De Zero og Martina

0
0
Svar på denne tråd

STald Sortebjerg
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 14:31

det var dog et desværre ualmindeligt sigende billede....

STAKKELS STAKKELS STAKKELS hest der i lydighed gør hvad den bliver bedt om....

Fy for pokker....

DV skal stramme sig an....er der er ikke kompetente frivillige hjælpere nok i oplandet, må de betale sig fra at få dygtige fagfolk på,- som vi andre gør når vi skal ha' hjælp - .

Trist for avlerne der gør et stort og dyrt arbejde i at vise det bedste frem i deres heste.

Og trist hvis avlerne ikke er i stand til at formulere en fælles og entydig klage til avlforbundet over den "behandling" de møder med deres ellers veloplagte og (for det meste) velopdragne dyr.

Føj siger jeg bare.

KH:)

Annette

* masser af kvalitetsudstyr til salg - tjek min profil *

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

hjælper
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 14:02

Jeg kan ikke rigtig sige noget til løsspringningen da jeg ikke så den..

Men Torsdag aften til det med Andreas og Andreas sad vi og skrald grinede over banepersonalets uvidenhed, helt ærligt hvor svært er det at stille et spring lige?

Det endte jo med Andreas selv måtte rette springene for at få dem lige, og vi var ikke de eneste der grinede..

Det skal lige sige jeg var afsted som hjælper bare som Ung så stod kun i standen.. men syntes godt de kunne finde nogen der ret faktisk kan finde ud af det

0
0
Svar på denne tråd

største...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 14:05

Det er nordens største heste begivenhed. Vel burde de da være istand til at få proffesionelle til at stå for det..

Mvh.

L Nielsen.

Springheste sælges, fra L til S. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd

bj 2...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 09:06

Nu er det lovligt (og vel dybest set ens pligt) at sige fra, hvis ting ikke foregår, som man mener, at det er korrekt.

Piskeførerne til Doa´s hingstekåring, havde inden været på kursus.... man sad dog til tider og tænkte, hvilket kursus de havde været på !!!!!!

Der var så vidt jeg kunne se, kun en mønstre der blandede sig, resten stod og så på. Det synes jeg var trist.

En mønstre synes sågar, han skulle stille sig ved første spring, og knalde hesten en i rumpen når den røg forbi....

Jeg tror alle, der har prøvet at løsspringe med sin hest, ved at det ikke er så nemt, som det kan synes. Men man kan lære det, og har man ikke lært det, må man sige nej til sådan en opgave.

Jeg har ikke været til dv (interesserer mig ikke), så min mening er mere generelt, i forhold til at sige ;

Mht. De frivillige hjælperes kompetencer kan jeg kun foreslå at I tilbyder jeres hjælp i Herning fremover, så vil I nok opdage at I kommer til at føre pisken som i får besked på, og ikke som I selv vil...At kritisere andre er nemt.

Og specielt som ejer af dyret, har man da en PLIGT til at melde fra eller til.

Saxpos Oxygen sælges !!! 100% oldenborg.

0
0
Svar på denne tråd

DV..........
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 15:23

Har længe været for meget show, og for lidt håndværk !

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider