|
|
| 2 heste eller kæmpe flok.. |
|
|
Jeg har nu hestene hjemme, og kun 2 stk - der er ingen tvivl om at de 2 nyder hinande og er tæt knyttet.. Men giver jeg dem andre valg?? Grundet vejret har vi været nødtil at flytte dem i pension for en periode, og det er som om Bana som jeg har haft stående ude tidligere liver mere op og får meget mere gnist.. Og det tiltros for de to af mine stadig kune står sammen på fold, men med andre heste på foldene omkring.. Hjemme, er det eneste Bana foretager sig - at spise hø/wrap og ellers nipper til græsset når de kan komme til det.. Den lille kan godt gå lidt rundt og snuse i jorden kigge ud på landskabet og det der rør sig.. MEN NU, de er begge opmærksomme og jah har mere gnist og kigger lystigt efter de andre.. Jeg har endda overvejet om jeg vil gøre dem en tjeneste ved at lade dem blive indsluset samme med hoppe folden, så de kan være sammen med andre heste end bare dem selv.. Og det tiltros for jeg er pylleret og hopperne er HOPPER og nogle bestemte damer.. Det er i hvert fald ikke de dovne piger jeg kender hjemmefra.. - Så det gør at det ikke KUN er med sorg vi sætte "farmen" tilsalg og sætter hestene på et opstaldningsted - så vi ikke KUN skal leve et "hesteliv".. Hvad virker det til din/dine hest(e) er mest til, 2og2 eller flok.. Bana gik en overgang i større folk og med enorme og kuperede folde - det kunne tydelig mærkes på hende dengang hvor hun iøvrigt også var ung, at hun var mere frihest.. Det vil jeg gerne tilbyde hende igen, men stedet her havde MEGET mudder ved leddet og der kunne de godt finde på at stå og hænge i en time eller to, fordi de ikke blev lukket ind samme tid hver dag - så de gik ofte op før end det var tid til at blive lukket ind -hvilket resulterede i muk, som hun reagerede voldsomt på.. Det gik først i sig selv da jeg flyttede derfra til en stald med plane og meget mere tørre folde..
Ditte E. T. Poulsen **Et privat hestehold i Sindal**
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
en mellemting fungerer bedst. Jeg har haft sille et sted hvor de stod 2 heste sammen og jeg har haft hende et sted hvor de stod 35 heste sammen. Nu er hun et sted hvor de her om vinteren står 15 heste sammen og om sommeren står de mellem 5 - 10 alt efter om der er hopper med føl. Jeg synes helt klart Sille fungerer bedst når de er en mellemstor flok. Da de kun var 2 virkede hun til at kede sig helt enormt. Hun var samtidig mere oppe og ringe når der skete noget omkring hende - måske fordi hun ikke følte hun kunne følge med i det hele. Hun blev meget knyttet til denne ene hest, hvilket også var en ulempe da den blev flyttet fra stedet. Sille var meget frustreret over at den hest pludselig var væk og der gik lang tid hvor hun var meget stresset og hvor hun ikke ville være sammen med de andre heste. Da de var 35 var hun stresset. De havde svært ved at have en ordentlig rang orden og der var mange foldskader pga. de små sloges. Samtidig havde de ikke plads nok om vinteren. Sille var ikke knyttet til nogle af hestene og gik altid for sig selv. Hun var meget hysterisk hvis man tog hende ud selv -altså meget afhængig af at der var andre heste omkring hende. Nu hvor de max står 15 sammen, virker hun afslappet. De har en fast rangorden - nok også fordi der ikke bliver skiftet ud i flokken så tit, og når der gør er det somregel små føllebabyer der kommer til verden. De har faste rutiner, hvem skal ud/ind først og når en følhoppe ikke er der så er der en anden der passer på føllet. Sille virker afslappet. Hun er desuden meget knyttet til 2 andre heste og de 3 styrer flokken med hård hånd . De tre står sammen både sommer og vinter, og er virkelig rip, rap og rup. Så jeg mener mellemflok er det bedste... ca 5 - 15 heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mindre flokke |
|
|
Jeg mener at have læst at heste i naturen ofte holder sammen i flokke på 5-7 stykker, så hvis der fx går 20 heste på en mark, vil der ofte være "underdelinger" af flokken. Personligt tror jeg også de har godt af at gå sammen nogle stykker, så er der da lidt for dem at vælge imellem og nogle flere at "snakke" med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen er en |
|
|
hest med gnist en bedre tilpas hest end en hest der bare tuller rundt uden de vilde udfald eller holden øje med omgivelserne med næsen i sky??????? Når jeg rider feks øver jeg da i at få hesten afslappet i krop og hoved, så den ikke holder mere øje med alt omkring den, i stedet for mig.. Men en hest der ser mere vågen ud, ser jo immervæk meget tit smuk ud, men er det bedre???? Jeg har 4 heste gående i løsdrift. 3 vallakker og en hoppe 11,8,6,5 er alderen på dem. De kan da godt stå og holde øje, men måske pga af løsdrift modellen, ser jeg dem faktisk aldrig tage en tur i fuld hammer, bare for at hamre afsted, med mindre de kommer på en ny fold. Jeg ser mine heste som MEGET afslappet, og me ro og hamoni, men ikek med gnist, hvor de står og fnyser med halen i sky. De ser da hvis der kommer andre heste forbi, men når de er forbi, jamen så står de jo bare og står igen.. Under rytter mangler der ikke gnist ved nogen af dem
Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville.... |
|
|
hvis jeg kunne vælge, ville jeg have ca. 4 heste på hver fold. For at der "altid" er nogen, der bliver tilbage, når de andre rides, og ikke føler sig alene. Vi er 5 i løsdriften nu, det er farligt at gå derind. IKKE pga. antallet, men antallet sammen med hestenes personlighed gør, at der er meget "røre" på folden, hele tiden nogen der jager nogen. Jeg har været skubbet 10 meter flere gange, skubbet ned i trillebøren, da jeg skulle give halm etc. Har skrevet et indlæg om det. Men vi har så også et "pågående tumlehoved", som staldejer siger. Som ikke kan finde ud af at være i løsdrift, og derfor er der tit slåskamp derude. Suk. For første gang har min ødelagt sit dækken med bidmærker etc. Lone
Livet handler ikke om at finde en du kan leve med, men at finde en du ikke kan leve uden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hos mig er der |
|
|
ingen forskel om de er 2, 3 eller 4 i løsdriften. De har deres stille gang og rytme, ligegyldigt hvad. 1-2 timer stå og glo/sove, 1-2 timer æde wrap eller græs, kommer and på årstiden... Men sådan er deres dag stort set alle 24 timer... Før de kom hjem og i løsdrift har den ene gået som hingt mellem hopper og føl, helt stille og roligt 4-5 styk +-. Stået på små rideskole/gårde med boks og fold hver dag med 8-20 heste, og der var der godt nok mere liv i dem på folden, hvilket jeg selv mener er fordi de stod på boks nogle timer om dagen, og fordi de ikke altid havde foder på foldene.. Den ene som ikke er min, mærker man tydeligt forskel humør mæssig, hvis den kommer på rideskole med mange heste, meget lidt fold, og ingen foder på folden, og mindre wrap, og mere stivelseholdig foder. Og det er ikke positivt for nogen, hverken hesten eller dem som skal ahve noget med den at gøre..
Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har 3 stk's...... |
|
|
Og tror det optimale ville være 5-7 stk's. Ikke at mine 3 ikke er meget knyttet til hinanden - for sikke da et hyleri når man tager den ene væk  Men det sjove er, at mine vallaker er aldersmæssigt fordelt med en på 14, en på 3 og en på 2 år. Den 2 års er den nytilkøbte - som kom i efteråret. Og han leger enormt godt sammen med den på 3 år. Men han ELSKER den gamle på 14 år, som tilgengæld synes, at han er en åndsamøbe af rang. Kan den 2 årige få lov til at stå og hænge ud/sove sammen emd den gamle, så er det bare SÅ dejligt. Men han tør ikke rigtig lege med den gamle - da det åbenbart er lidt svært at se forskel på om den gamle vil lege, eller bliver vred  Så stod det til den 14 årige, så boede han sammen med den 3 årig - som bare er 10-4 iflg den gamle. Den 3 årige er mere ligeglad med hvem han hænger ud sammen med - bare det er en som gider at lege Og det gider både ham på 2 år og ham på 14 år.
Da jeg havde min gamle vallak opstaldet ude, så var det tydeligt, at der var nogle heste han klikkede sammen med, og andre han total ignorerede. Og der hvor han var mest stresset var, da han stod i en lille flok med kun 3 heste, hvor han havde travlt med at forsvare den enlige hoppe. Så 2 heste synes jeg er for lidt, 8 for meget - så en 5-7 stk's er optimalt i min verden. Desværre vil manden ikke lade mig købe flere end 3 heste  MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi har to hjemme |
|
|
og har stået på pension med 25 heste. Synes de virker roligere - ikke sløve eller understimulerede - men roligere og mere harmoniske. Der er selvfølgelig hylen når jeg rider ud på een og lader een stå tilbage. Det bedste ved at have dem hjemme er, at vi ikke længere har dyrlægeudgifter efter uro på folden. Det var der jævnligt før, bidsår, spark osv., ligesom aftrådte sko var noget der skete ofte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine 2... |
|
|
...en fjordhoppe og DV-hoppe på hhv. snart 16 og 7 år er opstaldet ude, men går alene - adskilt fra de resterende heste. De deler en løsdrift med tilhørende fold. Fjordhoppen har været opstaldet rigtigt mange steder. Hun er socialt velfungerende, ligger normal i midten af herakiet og passer godt på sig selv. Jeg har med tiden fundet ud af, at ikke alle heste kan eller bør gå sammen. Det er bare de færreste steder, man kan tage hensyn til, hvordan flokkene sammensættes. Den store er dominerende. Hun lidt en "in-your-face-hest", som ikke i samme grad passer på sig selv. Af samme grund er hun mere disponeret for at blive sparket eller på anden måde skadet af andre heste. ...men nu går de jo så alene, og de fungerer faktisk overraskende godt. Hesten har vænnet sig til at blive efterladt og står pænt ved leddet og venter på ponyen. Ponyen er derimod meget ulykkelig over at blive efterladt og står det meste af tiden og kalder efter sin forsvundne ven. At de går alene betyder også, at de er meget tæt knyttede og kender hinanden ud og ind. De laver sjældent skrammer på hinanden, og de er faktisk meget harmoniske at omgåes. Jeg skal heller ikke være bekymret, når der kommer en ny hest til stedet, som skal integreres i den samlede flok. At de har hinanden giver dem en helt anden ro end jeg tidligere har oplevet.
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hey Ditte |
|
|
Jeg er ret sikker på at dine smukke piger ikke mangler hverken oplevelser eller indtryk derhjemme på folden. Og at sammenligne dem med løsdrift som andre gør vil jeg sige er direkte misvisende, da løsdriftheste sjældent udviser den glæde som staldheste gør når de lukkes ud. Her sker der bare så meget mere end der sker hos dig. Sammenlign det lidt med at sidde på Sindal Station og vente på toget, eller at sidde på Banegården i Århus. Der er så meget mere at kigge på hos os for hestene, der er mange flere indtryk og en kvik og livlig hest som Bana nyder det til fulde. Hun løber jo fordi det er sjovt, og fordi det er dejligt. Nøjagtig ligesom min fantastiske wendypige engang gjorde. Om det ene eller det andet er bedst... tja det ved jeg ikke. Og jeg tror bestemt ikke heste tænker sådan. eg tror det er her og nu dyr som reagerer ud fra hvad der sker i øjeblikket. Og de er ligeså glade og veltilpasse når de er hjemme som ude. De får bare flere indtryk, og snorker mega højt om aftenen 
Team Rahmberg
Bliv fan på Facebook
Sælges Super lækker Oldenborg vallak (en unik perle til salg) Dressur hest
5 Springheste fra lc - La niveau DSP hoppe 139 cm
*Se salgsheste/info i profilen eller på web*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kahjkdsak |
| Forfatter:  |
Anna-S |
| Dato:  |
04-03-2010 18:30 |
|
Min hoppe er typisk førerhoppe og vil have en flok. Hun har de 4 år jeg har haft hende gået sammen med 1-9 andre - og jo flere jo bedre for hende  Pt. går hun sammen med 8 andre og det nyder hun bestemt! Hun styrer dem retfærdigt og konsekvent (som oftest, da hun er ung førerhoppe på 5½ år). HUN har førsteret til halmen på folden, mennesker osv. men er stort set altid fair i sine reprimander over for de andre. Tager jeg hende tidligere ind en dag end resten af flokken kommer der røre i andedammen, så hun må tilskrives en relativt stor effekt for flokkens balance.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har mine to hopper stående i en lille privat stald med plads til ialt 4 heste. Pt. er der dog kun 3 heste. Mine to hopper går på fold selv, da staldens vallak bider i dem og sparker. Det bøvl gider jeg ikke, så de går adskilt fra vallakken. Mine to hopper er meget knyttede til hinanden, og der er generelt meget ro omkring dem.. Selvom vallakken ikke er på deres fold, så tror jeg de ser ham som en del af flokken. Fx. om sommeren ligger de som regel tæt på hegnet ind til vallakken, så kan han holde vagt mens de tager en lur - og omvendt når han gerne vil sove. Så ingen problemer her med at hestene kun går to sammen
Sascha
Sani Cheval & Halimah Bint Ibriix OX
Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:
www.sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123123 |
|
|
Åh jeg er skam heller ikke bange for de er understimuleret eller noget herhjemme, men jeg tror på jeg tilbyder dem et bedre hesteliv ved at lade de, være hvor der er flere heste.. på baggrund af den måde de liver op når de er ude.. Tros fordelen om at er altid er ro og harmoni på foldene herhjemme og jeg aldrig står med skader.. 7,9,13..... Så det bekræfter mg blot i at vi herhjemme er kommet frem til den rigtig belutning, om at flytte ti byen igen..
Ditte E. T. Poulsen **Et privat hestehold i Sindal**
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hyp |
|
|
ja jeg kan ikke sige jeg foretrækker det ene frem for det andet.så længe de ikke står på en fold med nogen som banker dem..selvfølgelig kan man ikke undgå at de får lidt skræmmer ind imellem men bare det ikke er for tit..hvis jeg havde mulighed for at ha en heste hjemme med kort gang til ridehus og bane ville jeg rent faktisk foretrække det.men det er mere for min egen skyld.pris osv...men nu kræver det jeg kan finde det helt rigtige ridedyr for mig igen..gerne en unghest efter de noir..er lidt vild med den type heste.typemæssigt og gangartsmæssigt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Byen.... og mig glæder os til i kommer og hilser jer velkomment 
Team Rahmberg
Bliv fan på Facebook
Sælges Super lækker Oldenborg vallak (en unik perle til salg) Dressur hest